Auteur Topic: Hoe ga je om met bestandsnamen na 9999 opnamen - tip  (gelezen 2094 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Hoe ga je om met bestandsnamen na 9999 opnamen - tip
« Reactie #16 Gepost op: 29 juni 2017, 22:23:02 »
Ik dacht ook wel veilig te zijn met mijn indeling in mappen etc...maar dat is dus niet zo. Gelukkig is het invoegen van een datum voor de bestandsnamen in LR niet zo'n probleem dus eenvoudig opgelost. Alleen mijn backup software lijkt zich te verslikken in de nieuwe bestandsnamen. LR wijzigt wel de namen "in windows" alleen de backup software ziet dit als nieuwe bestanden en voegt deze toe aan de backup maar de oude bestanden (zonder datum voorvoegsel) worden niet verwijderd. Handmatig natuurlijk niet heel bewerkelijk maar toch opvallend....

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Hoe ga je om met bestandsnamen na 9999 opnamen - tip
« Reactie #16 Gepost op: 29 juni 2017, 22:23:02 »

newmikey2

  • Gast
Re: Hoe ga je om met bestandsnamen na 9999 opnamen - tip
« Reactie #15 Gepost op: 28 april 2017, 13:54:17 »
Moeilijk doen, wat dus makkelijk kan.

Je zal dan zien, jouw foto's kunnen dan nooit meer overschreven worden.
Pure (en gevaarlijke) onzin. Zolang de bestandsnamen identiek zijn, zullen de bestanden ook als zij in verschillend genaamde mapstructuren zitten, ten prooi kunnen vallen aan onbedoeld overschrijven of zelfs aan ongewilde opruimacties van de diverse tooltjes of zelf functies van het besturingssysteem zelf.

Ook bij corruptie van FAT-structuren op de harde schijf zullen herstelprogramma's verschillende bestanden niet kunnen herstellen. Als iets weet van directory en bestandsstructuren op harde schijven, kijk je wel beter uit dan om verschillende bestanden dezelfde naam te geven, waar ze zich ook op de harde schijf bevinden.

Het is gewoon een basisprincipe om unieke bestandsnamen te gebruiken en echt niet alleen voor fotobestanden. Het benoemen van verschillende mappen is dan een slecht lapmiddel wat alleen maar tot bestandsverlies kan leiden.

Offline Casanova56

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 379
Re: Hoe ga je om met bestandsnamen na 9999 opnamen - tip
« Reactie #14 Gepost op: 28 april 2017, 13:33:22 »
Moeilijk doen, wat dus makkelijk kan.

Maak een map aan van een jaar.
Daar in een submap, met eerst de datum en dan een vermelding wat voor foto's, bijvoorbeeld, Artis, Verjaardag zoon, Rotterdam en ga zo maar door.

Heb je 2 dezelfde body's met op ieder een ander objectief, maak dan 1 map aan voor je standaard objectief en noem die 1 en de andere map gebruik je voor je andere objectieven.

Je zal dan zien, jouw foto's kunnen dan nooit meer overschreven worden.


Offline Hanv

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 291
  • Geslacht: Man
Re: Hoe ga je om met bestandsnamen na 9999 opnamen - tip
« Reactie #13 Gepost op: 14 april 2017, 17:42:35 »
Er is een eenvoudig gratis backup programma dat heet synckbackfree https://www.2brightsparks.com/download-syncbackfree.html dat bij mij al jaren prima werkt. Alle mappen met bestanden staan op een externe HD, die achter de computer ligt. Elk uur bekijkt het programma of er wijzigingen of aanvullingen zijn. Bestaande bestanden worden op de HD overschreven door de gewijzigde, aanvullingen worden toegevoegd. Om ook een beetje tegen inbraak beschermd te zijn, maak ik maandelijks een backup op een HD die ik ergens anders opberg.

De mappenstructuur, met datum, neem ik over van de camera. Vaak voeg ik wat toe aan die mapnaam. Je krijgt dan bijv. 827_1803Artis als mapnaam voor de foto's van het bezoek aan Artis op 18 maart. Op deze manier nooit problemen gehad met dubbele  bestandsnamen, en er staan wel zo'n 60000 foto's op de HD. Toegegeven, eigenlijk te veel om nog "in het wild te zoeken".

Overigens vind ik het wel een goed idee hoor, om de P in de bestandsnaam door een cijfer te vervangen.
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

Offline starbase218

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 391
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: Hoe ga je om met bestandsnamen na 9999 opnamen - tip
« Reactie #12 Gepost op: 10 april 2017, 07:08:51 »
Best wel, ja. Al heel lang geen backup gemaakt hebben, vertrouwen op RAID met 2 schijven, weggooien van vele duizenden foto's, comprimeren in plaats van een deugdelijke backup strategie en vooral vertrouwen op de (gesloten) interne database struktuur van één enkel commercieel software produkt - het zijn allemaal keuzes die ik niemand zou aanraden.

Ik snap dat, maar even het volgende:
- Ik had ongeveer 8000 foto's (kunnen ook 10000 zijn geweest) en daar zaten heel veel slechte/middelmatige foto's bij. Gevolg was dat het zo'n berg was dat ik er niets meer mee deed. Het opruimen daarvan heeft tijd en energie gekost, maar ik ben er blij mee. Dat iemand anders dit misschien niet had gedaan maakt me daarbij niet uit.
- Comprimeren ipv deugdelijke backup: dat heb ik niet gezegd. Ik zeg alleen dat als ik een gecomprimeerd bestand maak, de interne mappenstructuur behouden blijft.
- Commercieel product: dat heb ik dus ook niet gezegd. Er zijn voldoende open formaten.
- De backup die ik dan wel had gemaakt was gewoon een kopie op een externe harde schijf. Dus niets zippen of bzip2'en.

Maar mijn vraag was vooral dat het mij nog steeds niet duidelijk is waarom de dubbele nummering voor problemen zou zorgen (mits je verschillende mappen aanhoudt).

Verder ben ik inderdaad van mening dat ik een cloud backup oplossing zou moeten gebruiken. Sinds gisteren ben ik daar dan ook naar aan het kijken. Overigens wordt mijn Lightroom catalog wel gebackupped - in de time machine backup van mijn laptop naar mijn NAS.

Verder ben ik het er niet mee eens dat alles dat fout kan gaan, ook fout gaat. In dat geval kun je dus eeuwig doorblijven gaan met backuppen en ben je nooit klaar. Waar het om gaat is welk risico je wilt lopen tegen welke kosten. Zo kijken bedrijven er ook naar: wat kost uiteindelijk het minste. Maar gezien alle dingen waartegen cloud backup beschermt vind ik dat een goede keuze voor mij. Maar over dat risico: ook met cloud backup kan er iets mis gaan. Alleen kun je je afvragen of je tegen gelijktijdig falen van cloud backup en je NAS wilt beschermen. Teveel backup is ook niet goed.
« Laatst bewerkt op: 10 april 2017, 07:15:17 door starbase218 »
Verfoond vanaf mijn iStuur

JohnnieS

  • Gast
Re: Hoe ga je om met bestandsnamen na 9999 opnamen - tip
« Reactie #11 Gepost op: 9 april 2017, 12:05:45 »
Iedereen die werk met digitale bestanden en dus computers nodig hebben moeten 1 ding niet vergeten.


Murphy's Law (in vrije vertaling): Alles wat mis kan gaan, zal ook mis gaan!  En wel op het moment dat het veroorzaakte probleem maximaal zal zijn.....


Er is geen enkel redelijk alternatief voor echte back-ups, een kopie van je bestanden op een andere plek en een andere manier van opslaan.
Een andere USB schijf, een andere computer, een NAS, een online back-up, in ieder geval iets.....



Ja,dat is ook mijn mening  ::) :good:

RonHendriks

  • Gast
Re: Hoe ga je om met bestandsnamen na 9999 opnamen - tip
« Reactie #10 Gepost op: 6 april 2017, 16:09:11 »
Er is geen enkel redelijk alternatief voor echte backups, een kopie van je bestanden op een andere plek en een andere manier van opslaan.
Het allerbeste alternatief is natuurlijk een foto aan de muur.

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Hoe ga je om met bestandsnamen na 9999 opnamen - tip
« Reactie #9 Gepost op: 6 april 2017, 13:17:53 »
Iedereen die werk met digitale bestanden en dus computers nodig hebben moeten 1 ding niet vergeten.


Murphy's Law (in vrije vertaling): Alles wat mis kan gaan, zal ook mis gaan!  En wel op het moment dat het veroorzaakte probleem maximaal zal zijn.....


Er is geen enkel redelijk alternatief voor echte backups, een kopie van je bestanden op een andere plek en een andere manier van opslaan.
Een andere USB schijf, een andere computer, een NAS, een online backup, in ieder geval iets.....
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

newmikey2

  • Gast
Re: Hoe ga je om met bestandsnamen na 9999 opnamen - tip
« Reactie #8 Gepost op: 6 april 2017, 10:05:16 »
Ik moet eerlijk bekennen al heel lang geen backup te hebben gemaakt (ik heb 2 schijven in RAID maar dat is iets anders). Maar als ik een map zip of op een andere manier comprimeer blijft de interne mappenstructuur behouden. Een backupprogramma dat dat door elkaar gaat halen zou ik gewoon zien als ondeugdelijke software.

En zoeken? Ik heb gewoon alles in Lightroom staan. "Alles" is overigens maar een foto of 1600, de rest (vele duizenden foto's) heb ik weggegooid.

Of mis ik iets?
Best wel, ja. Al heel lang geen backup gemaakt hebben, vertrouwen op RAID met 2 schijven, weggooien van vele duizenden foto's, comprimeren in plaats van een deugdelijke backup strategie en vooral vertrouwen op de (gesloten) interne database struktuur van één enkel commercieel software produkt - het zijn allemaal keuzes die ik niemand zou aanraden.

RonHendriks

  • Gast
Re: Hoe ga je om met bestandsnamen na 9999 opnamen - tip
« Reactie #7 Gepost op: 6 april 2017, 09:37:50 »
Uiteraard heb je hetzelfde probleem zodra je een nieuwe camera koopt. Die begint dan weer met dezelfde nummering als de vorige.

Ik gebruikte daarvoor de benaming van de camera model in de naam.

Offline starbase218

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 391
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: Hoe ga je om met bestandsnamen na 9999 opnamen - tip
« Reactie #6 Gepost op: 6 april 2017, 00:36:49 »
Ik moet eerlijk bekennen al heel lang geen backup te hebben gemaakt (ik heb 2 schijven in RAID maar dat is iets anders). Maar als ik een map zip of op een andere manier comprimeer blijft de interne mappenstructuur behouden. Een backupprogramma dat dat door elkaar gaat halen zou ik gewoon zien als ondeugdelijke software.

En zoeken? Ik heb gewoon alles in Lightroom staan. "Alles" is overigens maar een foto of 1600, de rest (vele duizenden foto's) heb ik weggegooid.

Of mis ik iets?
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline Yahrr

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is geen foto
Re: Hoe ga je om met bestandsnamen na 9999 opnamen - tip
« Reactie #5 Gepost op: 5 april 2017, 17:50:40 »
Zo doe ik dat ook. Mijn bestanden beginnen met PTX. Eerst PTX0...., nu PTX1....
Toch raar dat een camera die 100.000 kliks aan kan zo'n korte nummering heeft.
Is dat bij de huidige Pentaxen nog steeds zo? 
K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling

Offline maarten70

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 236
  • Geslacht: Man
Re: Hoe ga je om met bestandsnamen na 9999 opnamen - tip
« Reactie #4 Gepost op: 5 april 2017, 14:39:42 »
Dat zie je helaas verkeerd - de mapnaam helpt niet bij het zoeken naar bestanden bijvoorbeeld en soms kan een opschoningsprogramma verschillende fotobestanden als duplicaten zien met alle gevolgen van dien. Het is ook lastig bij het backuppen of zelfs zip'pen als de mapstructuur verloren gaat.

De kans dat hij dan mappen door elkaar gaat halen is dan wel degelijk aanwezig.

newmikey2

  • Gast
Re: Hoe ga je om met bestandsnamen na 9999 opnamen - tip
« Reactie #3 Gepost op: 5 april 2017, 14:13:08 »
Maar als je je foto,s in een benoemde map op slaat per datum hoeft dat toch geen probleem te zijn of zie ik dat verkeerd.
Dat zie je helaas verkeerd - de mapnaam helpt niet bij het zoeken naar bestanden bijvoorbeeld en soms kan een opschoningsprogramma verschillende fotobestanden als duplicaten zien met alle gevolgen van dien. Het is ook lastig bij het backuppen of zelfs zip'pen als de mapstructuur verloren gaat.

Offline maarten70

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 236
  • Geslacht: Man
Re: Hoe ga je om met bestandsnamen na 9999 opnamen - tip
« Reactie #2 Gepost op: 5 april 2017, 13:59:54 »
Deze ontdekking deed ik deze week ook toen ik mijn vakantie foto,s aan het bewerken was en opslaan.
Maar als je je foto,s in een benoemde map op slaat per datum hoeft dat toch geen probleem te zijn of zie ik dat verkeerd.

MvG Maarten

newmikey2

  • Gast
Hoe ga je om met bestandsnamen na 9999 opnamen - tip
« Reactie #1 Gepost op: 5 april 2017, 13:39:38 »
Ik pas deze eigenlijk al vele jaren toe op al mijn Pentax bodies sinds de K110D. Wat is het probleem? Als je veel fotografeert, kom je op een bepaald moment aan een punt waar je al 9999 opnames hebt gemaakt, waarna de interne teller weer terugspringt naar 0001. Dat ka vervelend zijn omdat je dan op je harde schijf het risico loopt om bijvoorbeeld bij backups of andere opslag oude, bestaande opnames te overschrijven met nieuwere waarbij de oude bestanden verloren gaan.

Eén manier om dat te voorkomen is om bijvoorbeeld een z.g. DAM software te gebruiken waarbij bij het inlezen van de SD kaart de fotobestanden en mappen hernoemd worden. Toch kan dit nog steeds voor problemen zorgen. De onderstaande oplossing zorgt dat u niet tot tienduizend maar tot honderdduizend opnamen kunt doornummeren.

Bestandsnamen worden toegewezen als volgt, afhankelijk van de kleurruimte setting. U kunt de namen van bestanden wijzigen. De standaard instelling [IMGPxxxx.JPG] en [_IGPxxxx.JPG], waarbij “xxxx” het oplopende nummer is wat met elke opname wordt opgehoogd met 1. Zodoende is de eerstvolgende opname na IMGP9999 weer IMGP0001 en na _IGP999 komt _IGP0001.

De bestandnamen zijn echter aan te passen via het cameramenu en als je dus "IMGP" wijzigt naar "IMG0", krijg je bestandsnamen van IMG00001 tot IMG09999, waarna je de "0" van "IMG0" handmatig aanpast naar een "1" zodat op de vorige reeks de bestandsnamen IMG10001 tot IMG19999 volgen. Uiteraard kan je daarna IMG2, IMG3 etc. gebruiken. Zo komt dezelfde bestandsnaam gedurende de levensduur van de camera maar één enkele keer voor en hoef je nooit meer bang te zijn voor het overschrijven van bestaande foto's op je harde schijf.

Opmerking: Als je AdobeRGB gebruikt als profiel op de camera, vervalt de laatste letter van "IMGP" - vervang dan dus niet de "P" door een "0", "1", "2" etc. maar de "G". Dan worden de bestandsnamen _IM000001 t/m _IM09999 etc.

Algemene opmerking: Vergeet niet de bestandsnaam altijd na het nemen van de laatste opname (dus IMG09999 of _IM09999, IMG49999 of _IM49999 etc.) aan te passen zodat de nummering kloppend blijft!