Auteur Topic: donkere foto's  (gelezen 1496 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: donkere foto's
« Reactie #12 Gepost op: 18 maart 2017, 10:13:40 »
Deze topic is misschien niet op de juiste plaats, maar kon niet besluiten waar anders.


Klopt, en daarom heb ik het even verplaatst.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: donkere foto's
« Reactie #12 Gepost op: 18 maart 2017, 10:13:40 »

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: donkere foto's
« Reactie #11 Gepost op: 18 maart 2017, 00:11:11 »
eerlijk gezegd, was ik nog niet aan de auto bracketing toe.
Ik ben een paar weken geleden begonnen met een digitale body en wilde stap voor stap hem leren gebruiken.
De K5 II heeft zo veel mogelijkheden !  ;D :)

Bedankt Hans, ik ga zeker ook dit proberen
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline HvdZ

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 136
Re: donkere foto's
« Reactie #10 Gepost op: 17 maart 2017, 23:13:02 »
Bij de K10D krijg je ook afwijkingen naarmate je het diafragma veranderd en de groene toets gebruikt. Is makkelijk op te lossen door de auto bracketing  te gebruiken.    Dan kan je de beste belichting gebruiken. Dat is het voordeel van digitaal. Ik deed dit in het filmpjes tijdperk ook al meestal met dia materiaal.
Dus als volgt
1 diafragma instellen
2 groene knop in drukken
3 dan 3 of 5 belichtingen maken. hier moet je even mee spelen.

gr, Hans

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: donkere foto's
« Reactie #9 Gepost op: 17 maart 2017, 22:24:02 »
Ik wil dit weekeinde gaan proberen met de AV mode en ook met andere lenzen.
Misschien zit de onderbelichting in de SMC 2.8 55mm?
Ik hou jullie op de hoogte.
Toch vreemd dat er geen tutorial  te vinden is over het fotograferen met oud glas, in Google het ik alleen de basis instellingen kunnen vinden.
Waarschijnlijk zijn er meer "digitaal beginners" met aanloop moeilijkheden.
gr Claudio
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: donkere foto's
« Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2017, 21:54:57 »
Ik dacht dat je spot meting gebruikte, maar zo te lezen gebruik je centraal meting. Dat je geen meervlaks meting met de oudere lenzen kunt gebruiken klopt trouwens, sorry voor dat verkeerde advies. Stom trouwens dat ik daar niet bij stil heb gestaan, ik fotografeer zelf namelijk ook zeer geregeld met oude lenzen.

Groet,  Peter

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: donkere foto's
« Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2017, 20:41:31 »
Probeer het ook eens met een meervlaks meting. Dit soort problemen kun je namelijk bij spot meting krijgen als je je belichting afstelt op een klein licht onderwerp (bijvoorbeeld een bloemblad) in een relatief donkere achtergrond.
Peter, ik begrijp wel wat je zegt maar op pagina 119 van de gebruiksaanwijzing staat:

Lichtmeting met nadruk op het midden wordt automatisch ingesteld zelfs
wanneer u meervlaks lichtmeting selecteert bij gebruik van een ander objectief
dan een DA, DA L, D FA, FA J, FA, F of A, of wanneer de diafragmaring van
het objectief in een andere stand is ingesteld dan s (Auto). (Kan alleen worden
gebruikt als [27. Diafragmaring gebruiken] (p.338) in het menu
[A Pers.instelling 4] is ingesteld op [Toegestaan].)

Omdat de lenzen ven het K1000 tijdperk zijn (zelfs zonder A) heb ik de instructies gevolgd om ze te gebruiken:
functie schakelaar op M en diafragma ring gebruiken op aan.
kies je de diafragma kan je met de groene knop de door de camera gekozen ISO en sluitertijd.

Dus stelt de camera de "lichtmeting mat nadruk op het midden" automatisch in.
Wat ik nog niet geprobeerd heb, is het in AV proberen, zoals Arno voorgesteld heeft.
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: donkere foto's
« Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2017, 19:36:31 »
... In M mode kies de camera altijd voor een center spot meting...

Probeer het ook eens met een meervlaks meting. Dit soort problemen kun je namelijk bij spot meting krijgen als je je belichting afstelt op een klein licht onderwerp (bijvoorbeeld een bloemblad) in een relatief donkere achtergrond.

Groet,  Peter

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: donkere foto's
« Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2017, 12:56:48 »
Dank je Arno, ik zal proberen op AV.
In M mode kies de camera altijd voor een center spot meting, ongeacht welke instelling geprogrammeerd staat.

Misschien de software updaten ? Mijn K 5 II heeft firmware 1.00, Ik weet dat er een nieuwe firmware bestaat.
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: donkere foto's
« Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2017, 09:36:18 »
met de functie op M, kies ik de gewenste diafragma (bij de voorbeelden vrij open om de achtergrond onscherp te laten worden); druk ik op de groene knop.
De K5 geeft een zelf gekozen sluitertijd en gevoeligheid.
Doe ik wat verkeerd of vergeet ik iets ?
Als je met diafragma voorkeuze wilt fotograferen, dan kan je hem op programma Av zetten. Afhankelijk van je diafragma en ISO waarde, past de camera dan de sluitertijd aan. Als je van bovenaf op je display kijkt, dan kan je dit goed zien veranderen als je de camera kantelt; tevens zal je zien, dat de "grond" over het algemeen donker is waardoor de sluitertijd langzamer wordt en de lucht lichter is waardoor hij een snelle tijd zal kiezen. Ook maakt het uit als de camera op  spotmeting ingesteld staat of voor een groter gebied.
Het kan natuurlijk zijn, dat je camera altijd iets te donker staat ingesteld, ook bij "digitale lenzen"; mijn K-5 geeft standaard iets overbelichte foto's. Misschien weet iemand anders hoe je dit bij de camera zelf kan corrigeren.

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: donkere foto's
« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2017, 22:24:11 »
Dank je Arno, ik heb wel een vraag:
met de functie op M, kies ik de gewenste diafragma (bij de voorbeelden vrij open om de achtergrond onscherp te laten worden); druk ik op de groene knop.
De K5 geeft een zelf gekozen sluitertijd en gevoeligheid.
Als ik een redelijke sluitertijd heb, maak ik de foto.
Als de sluitertijd te lang is (bv >1/60) kies ik voor een hogere gevoeligheid, druk weer op de groene knop en controleer weer de sluitertijd.
Als hij naar tevredenheid is, maak ik de foto.
En de foto's komen donker.
Het is dus alsof de camera een te korte sluitertijd kies.
Ga ik eerst de belichting naar + corrigeren, wordt de foto natuurlijk lichter, of kan ik de foto later bewerken, maar de bedoeling is dat de foto direct goed genoeg is zonder extra's.
Doe ik wat verkeerd of vergeet ik iets ?
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: donkere foto's
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2017, 21:47:53 »
Om de lenzen van mijn oude ME te blijven gebruiken, heb ik een K5 II body gekocht (2e hands)
Alle foto's zijn donker geworden, zie 2 ervan; ze zijn opgenomen met de K1000 kitlens 55mm, met de K5 in stand M met een manuele keuze van de diafragma en ISO en de sluitertijd door de camera laten bepalen.
Heeft iemand ervaring met het gebruik van oude lenzen op digitale bodies ?
Graag jullie mening hierover.
Zelf gebruik ik een K-5 met meestal oude lenzen op M, waarbij ik alles zelf instel (sluitertijd, diafragma en ISO waarde). Als richtlijn voor een goede belichting, maak ik meestal een proefopname met geschatte waarden of gebruik de "groene knop" ; als het Histogram goed is (niet tegen links- of rechts loopt) en het beeld niet flats toont of erg donker, dan is het voor mij goed. Als je meer zekerheid wil, kan je "belichtingsbracket" toepassen, waardoor je naast de gewone belichting, tevens een onderbelichte- en overbelichte opname krijgt.

Groeten, Arno

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
donkere foto's
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2017, 20:25:18 »
Deze topic is misschien niet op de juiste plaats, maar kon niet besluiten waar anders.
Hallo mensen,
Om de lenzen van mijn oude ME te blijven gebruiken, heb ik een K5 II body gekocht (2e hands)
Deze week ben ik gedoken in mijn tuin om dit te testen.
Alle foto's zijn donker geworden, zie 2 ervan; ze zijn opgenomen met de K1000 kitlens 55mm, met de K5 in stand M met een manuele keuze van de diafragma en ISO en de sluitertijd door de camera laten bepalen.
Pas toen ik de belichting op +1 of +1,5 LW ging aanpassen werden de foto's redelijk belicht.Zie foto 3.
Dit gebeurde ook met een Sigma 80-200 zoomlens, natuurlijk analoog.
Heeft iemand ervaring met het gebruik van oude lenzen op digitale bodies ?
Graag jullie mening hierover.
1-
2-
3-
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME