Auteur Topic: Preset maken van NIK Software in LR  (gelezen 1812 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Preset maken van NIK Software in LR
« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2016, 20:28:43 »
dan ben ik erg benieuwd welke lenzen je gebruikt, want het kan ook automatisch (zolang ze maar in de LR bibliotheek staan). Er is namelijk een tab lens correcties (wel ver naar beneden scrollen, staat nog onder verscherpen en ruisreductie). als je kiest voor automatisch, dan past LR meteen lens correctie toe. Bij een zoomlens zelfs voor opgegeven brandpunt afstand. Je kan zelfs bij importeren aangeven dat je het meteen wil (hoe dat te doen weet ik niet, want heb ik nooit gebruikt).
Alleen LR moet natuurlijk wel de lens kennen. M, K en F lenzen kent LR niet. Aantal FA lenzen wel, niet allemaal. Alle DA lenzen natuurlijk wel.
Ik heb ook de Tamron 28-75 en 70-200 F2.8 lenzen. Op 1 of andere manier herkent LR ze niet, moet ik altijd even handmatig zeggen welke lens ik heb gebruikt, en hij pakt ze daarna wel gewoon goed.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Preset maken van NIK Software in LR
« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2016, 20:28:43 »

Offline Stef_r

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 85
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Preset maken van NIK Software in LR
« Reactie #9 Gepost op: 14 augustus 2016, 12:50:49 »
Bedankt voor alle tips!

Voor wat betreft de lens correctie, heb ik als volgt gedaan:
Tijdens een import heb ik een 'schone' foto, dus zonder enige bewerking(en) toegepast.
Dan selecteer ik vervolgens de eerste foto en maak daar de lens-correcties in.

Vervolgens sla ik deze instellingen op onder een preset met als naam de naam van mijn lens.

Vervolgens ga ik in grid-view en selecteer ik de foto's die ik met de bewuste lens heb gemaakt, en ga ik links naar Quick Develop en selecteer ik daar de eerder aangemaakte preset.

Voor wat betreft de presets in NIK;
Ik denk dat ik die toch maar op individuele foto's blijf toepassen dan als batch-preset.
Misschien dat ik in Lightroom wel vergelijkbare resultaten krijg met de aanpassingen voor kleur en scherpte, en dat ik daar dan een preset van maak op de manier zoals ik die hierboven heb gemaakt voor de lens correctie.
Zo kan ik dan op een snelle manier de geïmporteerde foto's van een basis-bewerking voorzien en dan vervolgens nog per foto de bewerkingen verder optimaliseren, al dan niet met gebruik van de NIK collectie.
K200D + K5 II  |  Pentax SMC DA 12-24mm f/4.0 ED AL (IF)  |  Pentax SMC DA 50-135mm f/2.8 ED AL IF SDM | Sigma 70-300mm f4-5.6 APO DG Macro  |  Metz mecablitz 48 AF-1 digital  |  NG Medium Shoulderbag NG2475

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Preset maken van NIK Software in LR
« Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2016, 00:16:20 »
ook in de ontwikkel afdeling.
Ik heb het gevonden. De synchronisatieknop wordt pas zichtbaar op de plek van de Vorigeknop wanneer je minstens twee foto's hebt geselecteerd.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Preset maken van NIK Software in LR
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2016, 23:02:47 »
Ook weer wat geleerd  :angel: :dankk2:

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Preset maken van NIK Software in LR
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2016, 22:59:42 »
Dank je wel Mocca. Dit is interessant om te weten. LR kan dus meer dan ik dacht ... :)

Synchroniseren staat trouwens in de Bibliotheek afdeling van LR.

ook in de ontwikkel afdeling. En zodra je daar op klikt, dan kan je nog kiezen welke bewerkingen hij overneemt.
En daar heb je ook de knop vorige. Als je een foto hebt aangepast en je gaat op een andere foto staan en klikt op vorige, dan neemt LR de instellingen van de vorige foto over (en dat doet hij letterlijk, bewerk je foto 1, daarna sta je op foto 2 en denk nee dat is hem niet, vervolgens ga je op foto drie staan en denkt dat is hem en klikt op vorige, dan neemt hij de instellingen van foto 2 over, omdat dat de vorige foto was waarom je stond)

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Preset maken van NIK Software in LR
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2016, 22:28:39 »
Dank je wel Mocca. Dit is interessant om te weten. LR kan dus meer dan ik dacht ... :)

Synchroniseren staat trouwens in de Bibliotheek afdeling van LR.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2016, 22:42:42 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Preset maken van NIK Software in LR
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2016, 21:40:31 »
Eigenlijk is het heel makkelijk (waneer je het weet  :D )

Maar lens correcties etc kan je niet in Nik doen, die zul je in LR moeten doen. Maar dan kan je gewoon de correcties doen voor 1 foto, en deze dan synchroniseren. Gewoon op de gecorrigeerde foto staan, dan alle ander foto's selecteren en op synchroniseren drukken. Wel ervoor zoregen dat je als eerste op de foto klint die je als uitganspunt gebruikt, want LR neemt deze als uitgangsfoto om op de andere de toepassingen te doen.

Alwin heeft al uitgelegd hoe je een preset aanmaakt in Nik, dus dat weet je nu.
Als je dan batch wilt doen vanuit LR, dan kies je alle foto's die je wilt bewerken (control en linker muisknop, net als synchroniseren). Vervolgens ga je naar "bewerken in", en dan kies je de juiste nik filter. De foto's worden dan geladen in Nik. Op de eerste foto pas je je preset toe. Dan klik je gewoon op volgende en wordt de volgende foto geladen waar dan automatisch de preset op wordt toegepast. en dan enz enz. Aan het einde klik je op alles opslaan, en je bent klaar.

Maar hou er wel rekening mee dat LR van alle foto's eerst een tiff maakt. Dus als je erg veel foto's hebt, kan het zijn dat je PC een beetje langzamer gaat lopen van al het gereken.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2016, 21:47:16 door mocca »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Preset maken van NIK Software in LR
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2016, 20:54:36 »
[...]In ieder geval heb ik wat kennis gedeeld.
En dat is altijd te waarderen  :)

Ik doe zelf weinig met presets in NIK (ik gebruik de standaard filters in NIK) maar voor batch-verwerking heb je (blijkbaar) wel photoshop nodig:
https://support.google.com/nikcollection/answer/3000832?hl=en&ref_topic=2991541

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Preset maken van NIK Software in LR
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2016, 17:06:00 »
Ik heb ook LR en NIK Silver Efex Pro. Dit is wat ik na wat proberen ervan maak.

Binnen Silver Efex Pro kun je presets aanmaken, door op het plusje te klikken achter Custom linksonder in beeld. Deze presets werken alleen binnen Silver Efex Pro, en kun je dus niet extern, via LR, aanroepen. Er zit dus niks anders op dan dezelfde bewerking binnen Silver Efex Pro voor elke foto weer opnieuw uit te voeren.

Wat betreft je vraag over het kopiëren van lenscorrecties: Ik heb geprobeerd om een foto als uitgangspunt aan te merken en diens instellingen op een groep geselecteerde foto's te kopiëren. Dit ging niet; alleen op de eerste uit de groep geselecteerde foto's werden de instellingen van de oorspronkelijke foto geplakt. Misschien zie ik iets over het hoofd. Het lijkt me niet al te moeilijk te implementeren door de ontwikkelaars van LR.

Hoe ik dat gedaan heb? (Waarschijnlijk ken je dit al). Klik in het ontwikkelen scherm linksonder op "Kopiëren" om de ontwikkelinginstellingen die je aanvinkt te kopiëren. In het scherm dat je dan te zien krijgt kun je ook "Correcties lensprofiel" aanvinken. Kies vervolgens in de filmstrip een andere foto en klik vervolgens op "Plakken". Als je alle instellingen wilt kopiëren kun je ook op "Vorige" klikken. Dat staat rechtsonder in beeld.

Je kunt een voorinstelling (preset) ook een naam geven. Dit gebeurt in het menu bovenin onder "Ontwikkelen". Hoe je die dan vervolgens kunt toepassen op één of meerdere foto's weet ik niet. Die optie staat er niet bij.

Ik heb je dus weinig kunnen helpen. In ieder geval heb ik wat kennis gedeeld.



Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Stef_r

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 85
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Preset maken van NIK Software in LR
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2016, 02:38:18 »
Kan iemand me vertellen of uitleggen hoe ik een preset aan kan maken in Adobe Lightroom?
Als ik in bijvoorbeeld in Silver Efex Pro een foto bewerk en instellingen aanpas, hoe kan ik die instellingen dan naar een preset saven zodat ik die makkelijk in een paar klikken voor al mijn geselecteerde foto's kan toepassen?

Ik heb Lightroom al eerder gebruikt maar eigenlijk altijd alles per foto toegepast.
Nu zou ik toch graag wat meer (lees effectiever) met Lightroom bezig willen gaan :-)

Zo zou ik ook graag presets aan willen maken voor lens correcties etc. maar ik neem aan dat dat zo'n beetje op dezelfde manier werkt.

Alvast bedankt voor de input en tips!
K200D + K5 II  |  Pentax SMC DA 12-24mm f/4.0 ED AL (IF)  |  Pentax SMC DA 50-135mm f/2.8 ED AL IF SDM | Sigma 70-300mm f4-5.6 APO DG Macro  |  Metz mecablitz 48 AF-1 digital  |  NG Medium Shoulderbag NG2475