Auteur Topic: Nieuwe sport: pano's  (gelezen 1380 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re: Nieuwe sport: pano's
« Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2016, 09:08:55 »
...Waar ik inmiddels achter ben is dat elk klein foutje met belichting, witbalans en uitlijning onmiddelijk wordt afgestraft. ...
Daarom moet je panorama's altijd in M stand maken. Gelijke belichting,scherpte, witbalance etc..

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Nieuwe sport: pano's
« Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2016, 09:08:55 »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe sport: pano's
« Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2016, 23:08:15 »
... ik doe het ook eigelijk meer als een soort behendigheidstest  :D
Dan ben je volgens mij met vlag en wimpel geslaagd ;).

newmikey2

  • Gast
Re: Nieuwe sport: pano's
« Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2016, 20:29:59 »
...maar is volgens mij alleen maar nuttig als je echt hele grote prints wilt gaan afdrukken.
Je hebt helemaal gelijk hoor Peter, ik doe het ook eigelijk meer als een soort behendigheidstest  :D

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe sport: pano's
« Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2016, 19:43:48 »
Dat is één van de leuke dingen aan een fototoestel: Je kunt op zo veel verschillende manieren een foto nemen. Er zijn altijd wel weer nieuwe uitdagingen en je raakt volgens mij ook nooit uitgeleerd.

Zo'n foto met zo'n hoge resolutie lijkt me inderdaad erg leuk om uit te proberen, maar is volgens mij alleen maar nuttig als je echt hele grote prints wilt gaan afdrukken.

newmikey2

  • Gast
Nieuwe sport: pano's
« Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2016, 23:59:02 »
Experimenteren met panorama opnamen - meerdere aparte foto's die al het ware aan elkaar "geplakt" worden. Waar ik inmiddels achter ben is dat elk klein foutje met belichting, witbalans en uitlijning onmiddelijk wordt afgestraft. Als het af en toe wèl lukt, is het resultaat ook geweldig: een soms tot 40 megapixel of meer groot bestand, volledig zonder storende ruis en met onwaarschijnlijk hoge detailscherpte. Nog in de leerfase maar het Witte Kerkje in Heiloo staat er op als combinatie van 4 aparte opnames

Witte kerkje, Heiloo by Mike Bing, on Flickr







[EDIT] Ook hier gebruik ik uiteraard een volledig open-source arsenaal waaronder Hugin voor het stitchen en Digikam voor de nabewerking (contrastcurve, verzadiging & scherpte)