Auteur Topic: Test reisstatieven  (gelezen 2040 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Casanova56

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 379
Re: Test reisstatieven
« Reactie #20 Gepost op: 6 augustus 2014, 00:50:38 »
Dit is een hele goeie vraag.

Lig er dus aan: Waar ga je heen en wat ga je Fotograferen en wat voor Fotografie spullen neem je mee.
Neem je licht spul mee, dan neem je de statief die daarbij past.
Neem je de mooie tele toeter van een objectief mee, die wat kilo's weegt, ja dan zal dat zware statief mee moeten als reisstatief.

Met andere woorden, de ideale reisstatief besta niet.
Wat voor de ene persoon te zwaar is, daar loop een ander gewoon de hele dag mee in zijn handen, of zit achterop op zijn fotorugtas vast.


Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Test reisstatieven
« Reactie #20 Gepost op: 6 augustus 2014, 00:50:38 »

Offline Casanova56

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 379
Re: Test reisstatieven
« Reactie #19 Gepost op: 6 augustus 2014, 00:50:38 »
Dit is een hele goeie vraag.

Lig er dus aan: Waar ga je heen en wat ga je Fotograferen en wat voor Fotografie spullen neem je mee.
Neem je licht spul mee, dan neem je de statief die daarbij past.
Neem je de mooie tele toeter van een objectief mee, die wat kilo's weegt, ja dan zal dat zware statief mee moeten als reisstatief.

Met andere woorden, de ideale reisstatief besta niet.
Wat voor de ene persoon te zwaar is, daar loop een ander gewoon de hele dag mee in zijn handen, of zit achterop op zijn fotorugtas vast.


Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Test reisstatieven
« Reactie #18 Gepost op: 1 augustus 2014, 13:45:13 »
ik gebruik ook de macro statiefje van redged als mijn reisstatief. En heb daarnaast ook vaak een monopod bij me (als ik de 400mm mee heb).
En de dagen dat ik geen statief bij me heb, heb ik wel een klein rijstzakje in de tas zitten.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Test reisstatieven
« Reactie #17 Gepost op: 1 augustus 2014, 13:45:13 »
ik gebruik ook de macro statiefje van redged als mijn reisstatief. En heb daarnaast ook vaak een monopod bij me (als ik de 400mm mee heb).
En de dagen dat ik geen statief bij me heb, heb ik wel een klein rijstzakje in de tas zitten.

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Test reisstatieven
« Reactie #16 Gepost op: 1 augustus 2014, 00:10:51 »
Dus mist nog iets lichts voor op reis, dan wel dat ik eens met de monopod ga oefenen om daar echt stabiel mee te staan.

Het mooie van o.a. die MeFoto GlobeTrotter is dat het tegelijk een monopod is.
Dus als je een dag alleen wilt monopodden schroef je er een poot plus de kop af.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Test reisstatieven
« Reactie #15 Gepost op: 1 augustus 2014, 00:10:51 »
Dus mist nog iets lichts voor op reis, dan wel dat ik eens met de monopod ga oefenen om daar echt stabiel mee te staan.

Het mooie van o.a. die MeFoto GlobeTrotter is dat het tegelijk een monopod is.
Dus als je een dag alleen wilt monopodden schroef je er een poot plus de kop af.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Test reisstatieven
« Reactie #14 Gepost op: 31 juli 2014, 22:22:58 »
Wanneer is die leverbaar?  :P ;C
Mmmmm....nu ze de 18-35 f/1.8 hebben wacht ik wellicht toch maar even op de 8-600 f/1.4 denk ik  :afro:
Ieder jaar gaat eind maar het gerucht dat 'ie er echt snel aankomt :D


Zo zit ik er ook in inderdaad. Heb nu de Redged voor zware werk (degelijk, draagbaar en hoog gezien mijn lengte), een monopod en een klein Redged macro statiefje.
Dus mist nog iets lichts voor op reis, dan wel dat ik eens met de monopod ga oefenen om daar echt stabiel mee te staan.
Herkenbaar, ik heb de Manfrotto voor het zware werk, maar daar loop je inderdaad geen hele dag mee. Ben zelf niet zo van de monopods, ik heb 'm wel, maar gebruik 'm niet zo vaak. Komt ook omdat op dit moment 200mm het grootste is wat ik heb en daarvoor heb je nog niet direct een statief nodig. Het vaakst dus gewoon de Manfrotto voor landschap of portret als ik echt ergens gericht naar toe ga en niet te veel hoe te verplaatsen, anders altijd het macro alu statiefje. Weegt echt bijna niks, kan tot 1m hoog en is best stabiel. Het Velbon statief heb ik iets verbouwd, de kop kan er nu eventueel af en die gebruik ik met een zelfgebouwde klem als raamstatief voor mijn scope in de auto. Dus strikt genomen heb ik er zelfs 5 :).

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Test reisstatieven
« Reactie #13 Gepost op: 31 juli 2014, 22:22:58 »
Wanneer is die leverbaar?  :P ;C
Mmmmm....nu ze de 18-35 f/1.8 hebben wacht ik wellicht toch maar even op de 8-600 f/1.4 denk ik  :afro:
Ieder jaar gaat eind maar het gerucht dat 'ie er echt snel aankomt :D


Zo zit ik er ook in inderdaad. Heb nu de Redged voor zware werk (degelijk, draagbaar en hoog gezien mijn lengte), een monopod en een klein Redged macro statiefje.
Dus mist nog iets lichts voor op reis, dan wel dat ik eens met de monopod ga oefenen om daar echt stabiel mee te staan.
Herkenbaar, ik heb de Manfrotto voor het zware werk, maar daar loop je inderdaad geen hele dag mee. Ben zelf niet zo van de monopods, ik heb 'm wel, maar gebruik 'm niet zo vaak. Komt ook omdat op dit moment 200mm het grootste is wat ik heb en daarvoor heb je nog niet direct een statief nodig. Het vaakst dus gewoon de Manfrotto voor landschap of portret als ik echt ergens gericht naar toe ga en niet te veel hoe te verplaatsen, anders altijd het macro alu statiefje. Weegt echt bijna niks, kan tot 1m hoog en is best stabiel. Het Velbon statief heb ik iets verbouwd, de kop kan er nu eventueel af en die gebruik ik met een zelfgebouwde klem als raamstatief voor mijn scope in de auto. Dus strikt genomen heb ik er zelfs 5 :).

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Test reisstatieven
« Reactie #12 Gepost op: 31 juli 2014, 22:09:58 »
Ik zie een overeenkomst met de bekende 8-600 2.8 lens. :D

Wanneer is die leverbaar?  :P ;C
Mmmmm....nu ze de 18-35 f/1.8 hebben wacht ik wellicht toch maar even op de 8-600 f/1.4 denk ik  :afro:

Inderdaad een ideaal reisstatief bestaat eenvoudig weg niet, je doet of concessies aan het gewicht dat je mee wilt nemen, of aan de stabiliteit, of aan het volume, of aan het gebruiksgemak (hoogte). Dus het optimum ligt altijd in één van deze richtingen die je zelf kiest. Zelf heb ik een heel oud, aluminium driepootje dat altijd in de tas zit. Ideaal voor macro, maar niet echt geschikt voor een teletoeter. Dus ook weer een compromis. Mijn compromis bestaat er verder uit dat ik uiteindelijk 4 statieven heb. Een zware, voor het serieuze werk (en ook voor mijn spotting scope), een middenformaat Velbon statief (van alles wat, van niet alles), het genoemde aluminium statiefje en nog een monopod. Afhankelijk van wat ik wil gaan doen kies ik er één uit.

Zo zit ik er ook in inderdaad. Heb nu de Redged voor zware werk (degelijk, draagbaar en hoog gezien mijn lengte), een monopod en een klein Redged macro statiefje.
Dus mist nog iets lichts voor op reis, dan wel dat ik eens met de monopod ga oefenen om daar echt stabiel mee te staan.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Test reisstatieven
« Reactie #11 Gepost op: 31 juli 2014, 22:09:58 »
Ik zie een overeenkomst met de bekende 8-600 2.8 lens. :D

Wanneer is die leverbaar?  :P ;C
Mmmmm....nu ze de 18-35 f/1.8 hebben wacht ik wellicht toch maar even op de 8-600 f/1.4 denk ik  :afro:

Inderdaad een ideaal reisstatief bestaat eenvoudig weg niet, je doet of concessies aan het gewicht dat je mee wilt nemen, of aan de stabiliteit, of aan het volume, of aan het gebruiksgemak (hoogte). Dus het optimum ligt altijd in één van deze richtingen die je zelf kiest. Zelf heb ik een heel oud, aluminium driepootje dat altijd in de tas zit. Ideaal voor macro, maar niet echt geschikt voor een teletoeter. Dus ook weer een compromis. Mijn compromis bestaat er verder uit dat ik uiteindelijk 4 statieven heb. Een zware, voor het serieuze werk (en ook voor mijn spotting scope), een middenformaat Velbon statief (van alles wat, van niet alles), het genoemde aluminium statiefje en nog een monopod. Afhankelijk van wat ik wil gaan doen kies ik er één uit.

Zo zit ik er ook in inderdaad. Heb nu de Redged voor zware werk (degelijk, draagbaar en hoog gezien mijn lengte), een monopod en een klein Redged macro statiefje.
Dus mist nog iets lichts voor op reis, dan wel dat ik eens met de monopod ga oefenen om daar echt stabiel mee te staan.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Test reisstatieven
« Reactie #10 Gepost op: 31 juli 2014, 22:00:44 »
Ik zie een overeenkomst met de bekende 8-600 2.8 lens. :D
Inderdaad een ideaal reisstatief bestaat eenvoudig weg niet, je doet of concessies aan het gewicht dat je mee wilt nemen, of aan de stabiliteit, of aan het volume, of aan het gebruiksgemak (hoogte). Dus het optimum ligt altijd in één van deze richtingen die je zelf kiest. Zelf heb ik een heel oud, aluminium driepootje dat altijd in de tas zit. Ideaal voor macro, maar niet echt geschikt voor een teletoeter. Dus ook weer een compromis. Mijn compromis bestaat er verder uit dat ik uiteindelijk 4 statieven heb. Een zware, voor het serieuze werk (en ook voor mijn spotting scope), een middenformaat Velbon statief (van alles wat, van niet alles), het genoemde aluminium statiefje en nog een monopod. Afhankelijk van wat ik wil gaan doen kies ik er één uit.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Test reisstatieven
« Reactie #9 Gepost op: 31 juli 2014, 22:00:44 »
Ik zie een overeenkomst met de bekende 8-600 2.8 lens. :D
Inderdaad een ideaal reisstatief bestaat eenvoudig weg niet, je doet of concessies aan het gewicht dat je mee wilt nemen, of aan de stabiliteit, of aan het volume, of aan het gebruiksgemak (hoogte). Dus het optimum ligt altijd in één van deze richtingen die je zelf kiest. Zelf heb ik een heel oud, aluminium driepootje dat altijd in de tas zit. Ideaal voor macro, maar niet echt geschikt voor een teletoeter. Dus ook weer een compromis. Mijn compromis bestaat er verder uit dat ik uiteindelijk 4 statieven heb. Een zware, voor het serieuze werk (en ook voor mijn spotting scope), een middenformaat Velbon statief (van alles wat, van niet alles), het genoemde aluminium statiefje en nog een monopod. Afhankelijk van wat ik wil gaan doen kies ik er één uit.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Test reisstatieven
« Reactie #8 Gepost op: 31 juli 2014, 21:38:21 »
Ik heb een grote Redged, weliswaar carbon, maar groot en toch relatief zwaar.
Wellicht dat ik ook eens naar wat lichters voor op reis moet gaan kijken dan.........

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Test reisstatieven
« Reactie #7 Gepost op: 31 juli 2014, 21:38:21 »
Ik heb een grote Redged, weliswaar carbon, maar groot en toch relatief zwaar.
Wellicht dat ik ook eens naar wat lichters voor op reis moet gaan kijken dan.........

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Test reisstatieven
« Reactie #6 Gepost op: 31 juli 2014, 18:10:45 »
...... Ik heb laatst de MeFoto (alu) gekocht als reisstatief. Bevalt me meer dan uitstekend.

+1   en niet alleen als reisstatief, de GlobeTrotter bevalt me prima.   :good:
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2014, 18:16:26 door BertHermans »

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Test reisstatieven
« Reactie #5 Gepost op: 31 juli 2014, 18:10:45 »
...... Ik heb laatst de MeFoto (alu) gekocht als reisstatief. Bevalt me meer dan uitstekend.

+1   en niet alleen als reisstatief, de GlobeTrotter bevalt me prima.   :good:
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2014, 18:16:26 door BertHermans »

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Test reisstatieven
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2014, 17:33:20 »
Keuze voor statief is natuurlijk altijd een compromis tussen gewicht, grootte, stevigheid etc.
Dus idd HET ideale reisstatief voor iedereen bestaat niet...

Ik heb laatst de MeFoto (alu) gekocht als reisstatief. Bevalt me meer dan uitstekend.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Test reisstatieven
« Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2014, 17:33:20 »
Keuze voor statief is natuurlijk altijd een compromis tussen gewicht, grootte, stevigheid etc.
Dus idd HET ideale reisstatief voor iedereen bestaat niet...

Ik heb laatst de MeFoto (alu) gekocht als reisstatief. Bevalt me meer dan uitstekend.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Test reisstatieven
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2014, 17:24:28 »
Wellicht wat "laat" zo midden in vakantietijd, maar op DP-Review staat een test over reisstatieven.
Conclusie is eigenlijk dat HÉT ideale reisstatief niet bestaat.

http://www.dpreview.com/articles/5352974021/travel-tripods-5-carbon-fiber-kits-reviewed

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Test reisstatieven
« Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2014, 17:24:28 »
Wellicht wat "laat" zo midden in vakantietijd, maar op DP-Review staat een test over reisstatieven.
Conclusie is eigenlijk dat HÉT ideale reisstatief niet bestaat.

http://www.dpreview.com/articles/5352974021/travel-tripods-5-carbon-fiber-kits-reviewed