Auteur Topic: HHD vorst en vocht veilig opbergen  (gelezen 3042 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline sterremuur

  • Newbie
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Man
    • Tapedeckforum
Re: HHD vorst en vocht veilig opbergen
« Reactie #20 Gepost op: 18 april 2014, 11:38:42 »
Hoe vaak komt het voor dat je huis affikt?
Het lijkt me minstens zo zinvol om dagelijks een backup naar een NAS of externe schijf te maken, gewoon naast je PC.
Het komt zeer zelden voor dat twee gescheiden harde schijven tegelijk sneuvelen.
Ik heb er al veel plezier van gehad want mijn PC is twee keer softwarematig gecrashed waarna de data onleesbaar bleken.
Dat kon ik dus direct herstellen.
Mijn Pentaxen: 2x ME, 1x ME Super, 2x SP1, 1x SP2, 1x K1000, 1x MZ-5

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: HHD vorst en vocht veilig opbergen
« Reactie #20 Gepost op: 18 april 2014, 11:38:42 »

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: HHD vorst en vocht veilig opbergen
« Reactie #19 Gepost op: 18 april 2014, 10:10:07 »
Waarom geen brandkluisje plaatsen waar de NAS in kan staan.
Ik heb nog niet mee gemaakt dat een kluisje beschadigd of verbrand is.
Tevens is het ook goed bij inbraak om de NAS veilig te stellen (mits het kluisje goed verankerd is).
Gr Ron

Denk dat je een probleem gaat krijgen met de koeling/ventilatie van je NAS. Zo'n machientje draait 24/7 ;-)
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline zwitser

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 764
  • Geslacht: Man
Re: HHD vorst en vocht veilig opbergen
« Reactie #18 Gepost op: 18 april 2014, 09:39:50 »
Waarom geen brandkluisje plaatsen waar de NAS in kan staan.
Ik heb nog niet mee gemaakt dat een kluisje beschadigd of verbrand is.
Tevens is het ook goed bij inbraak om de NAS veilig te stellen (mits het kluisje goed verankerd is).
Gr Ron
2X Sony A7RIII

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: HHD vorst en vocht veilig opbergen
« Reactie #17 Gepost op: 18 april 2014, 09:06:46 »
Hier nog een gebruiker van Crashplan. Nu al meer dan 3 jaar zeer tevreden.

Mijn setup is een eigen NAS welke in de garage staat. Ja idd aan huis ..dus mijn NAS wordt middels crashplan gesynchroniseerd in de cloud.
Ik heb nu ongeveer 800gb in de cloud en dat betreft voornamelijk fotobestanden.

Ik begrijp dat veel mensen terughoudend zijn vwb een cloud. Maar alles staat tegenwoordig in de cloud (youtube, google, flickr, dropbox, etc ...).
Ik bouw zelf cloudoplossingen voor ons bedrijf en technisch is alles superbetrouwbaar.

Enige waar je aan moet denken is de privacy. Helaas is dat inherent aan internet. Ook zal je data aan inspectie onderhevig zijn zeker als je host bij een Amerikaans bedrijf (of bedrijven die zaken doen met Amerika). Ik raad je dan aan om je bestanden versleuteld op te slaan (bv met safemonk).

Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: HHD vorst en vocht veilig opbergen
« Reactie #16 Gepost op: 17 april 2014, 22:32:12 »
Als je de foto's in .jpg hebt kan je gratis 1Tb in cloud zetten op Flickr natuurlijk. jammer dat ze geen RAW ondersteunen.

Offline Gengske

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: HHD vorst en vocht veilig opbergen
« Reactie #15 Gepost op: 17 april 2014, 22:23:25 »
Waarom zo moeilijk? Ik heb gewoon 1,5TB in de cloud... http://www.backblaze.com/



Heb je ook nog een backup op een schijf ergens staan, of alleen in de cloud?
Daar heb ik nu weer niet zoveel vertrouwen in...

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: HHD vorst en vocht veilig opbergen
« Reactie #14 Gepost op: 17 april 2014, 19:01:04 »
Ik weet niet waar (snelheid) en hoe je woont, maar meestal staat een schuur dicht bij het huis........

Mijn uploadsnelheid is op zijn maximaal zo'n 5mb per seconde. Dit valt echter erg snel terug tot een fractie hiervan. Gelukkig staan op het platteland de schuren wat verder weg  ;)


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: HHD vorst en vocht veilig opbergen
« Reactie #13 Gepost op: 17 april 2014, 18:31:13 »
+1, alleen dan met crashplan. Compressed behoorlijk dus de daadwerkelijk benodigde bandbreedte scheelt een hoop! Moet wel zeggen dat ik veel achter de pc zit dus hij is al vaak aan het backuppen

Boven een bepaalde omvang gaat crashplan 'knijpen' in de snelheid... En, uit mijn hoofd, het was nog duurder ook...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Serpiente

  • Gast
Re: HHD vorst en vocht veilig opbergen
« Reactie #12 Gepost op: 17 april 2014, 16:42:22 »
Ik heb hier een schijf en één bij mijn moeder thuis..

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: HHD vorst en vocht veilig opbergen
« Reactie #11 Gepost op: 17 april 2014, 16:24:47 »
Uhm, ja. Ik upload ongeveer 10x minder dan dat hij aan data backupt. Puur door compressie.
OK, dat is dan 'gewone' data en zeker niet alleen foto-bestanden. Fotobestanden worden nauwelijks gecomprimeerd, maar tekst en Word, Excel e.d. kan idd veel schelen.

In mijn reactie ging ik ervan uit dat het om opslag van foto's ging. Ik was een beetje te snel... :(
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: HHD vorst en vocht veilig opbergen
« Reactie #10 Gepost op: 17 april 2014, 15:18:46 »
Compressed behoorlijk dus de daadwerkelijk benodigde bandbreedte scheelt een hoop!
??? ??? En jij denk echt dat RAW of jpg comprimeren veel scheelt ?? ???  Test eens zou ik zeggen.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: HHD vorst en vocht veilig opbergen
« Reactie #9 Gepost op: 17 april 2014, 13:53:14 »
Bedankt voor de informatie! Dat gaat dus inderdaad een schijf in de schuur worden. Gewoon elke maand met mijn andere back-up laten meedraaien. Super!

Ik weet niet waar (snelheid) en hoe je woont, maar meestal staat een schuur dicht bij het huis........

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: HHD vorst en vocht veilig opbergen
« Reactie #8 Gepost op: 17 april 2014, 13:10:10 »
De upload snelheden hier zijn daar gewoon te langzaam voor helaas. Het duurt eeuwen als ik het werk van een dagje foto's maken
online zou moeten opslaan. We hebben al tests uitgevoerd hiermee (zowel dropbox als het zelf opzetten van een server) maar beide is gewoon te langzaam om te werken. Je moet dan de pc hele nachten laten draaien. Dit is gewoon geen handige optie dus helaas.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: HHD vorst en vocht veilig opbergen
« Reactie #7 Gepost op: 17 april 2014, 12:42:14 »
Waarom zo moeilijk? Ik heb gewoon 1,5TB in de cloud... http://www.backblaze.com/

Voor 5 USD per maand en er zijn ook regelmatig aanbiedingen. Ik heb 99 USD voor twee jaar. Zit een goed werkend progje bij, dat permanent je HD monitort en alle veranderingen meteen wegschrijft. Dus nooit meer backups vergeten...

Voor restore heb je drie opties (afhankelijk van tijd/omvang); downloaden van de website, USB stick laten sturen, HD laten sturen...


Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: HHD vorst en vocht veilig opbergen
« Reactie #6 Gepost op: 17 april 2014, 11:13:29 »
Bedankt voor de informatie! Dat gaat dus inderdaad een schijf in de schuur worden. Gewoon elke maand met mijn andere back-up laten meedraaien. Super!


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: HHD vorst en vocht veilig opbergen
« Reactie #5 Gepost op: 16 april 2014, 23:33:25 »
Even googlen bij leverancier Western Digital levert op dat een niet draaiende harde schijf (type aanduiding Blue) bestand  is tegen temperaturen tussen -40 en +70 graden Celsius.
Dus dat bewaren moet geen probleem zijn, af en toe op een externe schijf synchroniseren, liefst 2 verschillende en die om en om laten bijwerken.
Elke week of elke maand, net hoe belangrijk dat je het vindt.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: HHD vorst en vocht veilig opbergen
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2014, 22:58:35 »
Je hebt idd niets aan twee schijven in je huis! Back-up MOET uit huis!
Ik plaats mijn kopie back-up dus ook al enkele jaren op een externe HD in de schuur... Goed idee!  :)
Die HD zit gewoon in een tas en staat op de plank tussen de andere spullen in de schuur...
Mijn dagelijkse back-up gaat naar een NAS.
Maandelijks synchroniseer ik de back-up in de schuur (dezelfde schijf als in de NAS) met de 'actuele' back-up binnenshuis.

De schuur houdt ik wel vorstvrij, ook al omdat ik daar waterleiding heb. De temperatuur daalt in de winter dus tot 1 graad of zo.
Geen enkel probleem wat betreft de HD, maar ik denk echter niet dat vorst goed is voor zo'n schijf...
Ik gebruik 's winters dus een elektrisch kacheltje met thermostaat om de schuur vorstvrij te houden.
Ik denk dat je wat betreft vocht (heb ik geen last van) veilig genoeg bent met zo'n tonnetje dat je beschrijft. Evt nog vochtvretertje erbij...
Aandachtspunt is verder wel temperatuurverschil...
==> Ik laat de schijf in de wintermaanden eerst binnenshuis acclimatiseren voordat ik de back-up (maandelijks) synchroniseer.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline KDJ-FOTOGRAFIE

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 198
  • Geslacht: Man
Re: HHD vorst en vocht veilig opbergen
« Reactie #3 Gepost op: 16 april 2014, 22:54:48 »
Niet te moeilijk te doen,

1, Ik heb harde schijf thuis met nu plm 165.000 foto's.
2, ik heb een harde schijf elders bij mij familie met weer die plm 165.000 foto's
3, maak regelmatig een back-up en klaar is Kees

Mocht één van de harde schijven het doen meer doen, heb je nog een schijf over, de kans is ook heel klein dat twee schijven tegelijk de geest geven.
De kans dat mijn huis afbrand gelijk met een huis van één van mijn familie is ook zeer klein  ;)
« Laatst bewerkt op: 16 april 2014, 23:00:23 door KDJ-FOTOGRAFIE »

Offline Gengske

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: HHD vorst en vocht veilig opbergen
« Reactie #2 Gepost op: 16 april 2014, 22:51:23 »
Volgens mij kan het helemaal geen kwaad dat je externe harde schijf in de kou ligt, op voorwaarde dat je ze droog houd.
Misschien wel opletten voor condensatie als je ze terug mee naar binnen neemt, en ze eerst op kamertemperatuur laten komen.




Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
HHD vorst en vocht veilig opbergen
« Reactie #1 Gepost op: 16 april 2014, 22:19:48 »
Hey allemaal,

Ik wil graag mijn data veilig opslaan. Ik werk hiervoor met back-ups. Nu bedacht ik me vandaag echter wel wat.....
Als er bijvoorbeeld brand uitbreekt heb je niks aan 2 schijven in je huis. Nu heb ik een foto sidekick waar ik een schijf neer zou
kunnen leggen maar dit uitwisselen is ook lastig. We hebben hierna gedacht aan het opzetten van een eigen netwerk.
Allebei thuis een servertje opzetten zodat je de data kan overschrijven naar het huis van de ander. Na wat tests bleek
de uploadsnelheid toch wel erg laag helaas. (internetsnelheid is uberhaupt erg laag hier in veel gevallen. Een cloud oplossing werkt dus lastig)

Nu was mijn oplossing voor mezelf het volgende: Ik koop een externe schijf erbij en plaats hier iedere maand
mijn back-up op en plaats deze schijf hierna in de schuur of caravan. Deze staan ver genoeg van bijvoorbeeld het huis af mocht er iets gebeuren. Nu is echter de vraag in hoeverre zo'n schijf tegen vorst en vocht kan.

Hoe kan ik zo'n schijf dus beschermen tegen vochtigheid van de lucht en vorst. Hij zou in een waterdichte container gestopt worden (die je normaal tijdens kanoën enz gebruikt) wat een groot deel van de vochtigheid zou beperken. Dan blijft echter de temperatuur over.....
Iemand hier ideeën of misschien andere oplossingen voor?


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's