Auteur Topic: NEWBE - Tussenringen  (gelezen 1010 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: NEWBE - Tussenringen
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2014, 12:42:49 »
Ja, een M K A F of FA met diafragma ring is noodzakelijk . Anders fotografeer je de macro shot's steeds met volle opening. Maar ipv tussenringen kan je ook kijken naar andere mogelijkheden. Een 2e hands macro lens bijvoorbeeld. Is uiteraard wel weer duurder maar een M50 F4 macro kan je toch al snel hebben voor 100-150 euro. de M100 F4 is iets duurder weer.
En je hebt van Vivitar nog een 2X macro converter. Maar ook dan heb je een M, K enz lens nodig.

 

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: NEWBE - Tussenringen
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2014, 12:42:49 »

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: NEWBE - Tussenringen
« Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2014, 08:38:31 »
Oh, oke. Bedankt. Dus een M-lensje is dus een noodzakelijke toevoeging.

Ik zie zo'n objectief wel zitten. Als ik daar dan de tubes/tussenringen op laat zitten heb ik altijd een compleet 'macro-objectief' bij de hand.  :)
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline Gengske

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: NEWBE - Tussenringen
« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2014, 23:08:54 »
Het probleem gaat zijn dat geen enkele van je objectieven een diafragma ring heeft. Met zo'n goedkope tussenring heb je geen communicatie tussen lens en body, dus moet je aan de lens zelf een ring hebben om je diafragma in te stellen.
Je zal dus ook nog een ouder lensje moeten aanschaffen. Ik dacht dat er hier op het forum nog enkele M lensjes te koop stonden (voor een habbekrats) die misschien geschikt zouden zijn.

Wat betreft de tussenringen zelf is alles wel ok denk ik zolang het op je fototoestel past.

Nog een optie is een omkeerring. Heb je ook wel een lens met diafragmaring nodig.

EDIT: Juist even gekeken, en als ze nog niet verkocht is staat er ook nog een Ricoh 50mm f2.0 te koop hier op het forum voor 7,50 euro. Volgens mij geen slecht ding.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2014, 23:26:55 door Gengske »

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
NEWBE - Tussenringen
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2014, 20:19:34 »
Daar de financiële middelen of althans het gebrek daarvan op het moment het niet toelaten een macro objectief aan te schaffen, maar ik het wel heel graag wil proberen, wil ik uitwijken naar alternatieven. Twee voor de hand liggende zijn: de macro-/close-up voorzetlenzen en de tussenringen. Omdat de tussenringen geen afbreuk doen aan het objectief wil ik mijn pijlen hierop richten.

Deze zijn zéér betaalbaar, want tussen de 10 en 20 euro voor een set. Ik besef mij dat om hiermee om te gaan alles handmatig moet, maar dat is geen probleem. Denk en hoop ik....

Wat zijn de aspecten waarvan ik mij bewust moet zijn alvorens ik via ebay zo'n goedkoop setje aanschaf?

Ik heb drie objectieven: de 18-55, de 55-300 en het 35/2.4 objectief. Gelet op de lichtsterkte van de prime wil ik hiermee gaan proberen of ik de beestjes en de plantjes scherp op de gevoelige plaat kan gaan vastleggen.
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd