Auteur Topic: Statief voor Swinghead  (gelezen 2189 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bbwijdieks

  • Gast
Re: Statief voor Swinghead
« Reactie #14 Gepost op: 4 maart 2014, 16:15:59 »

Dat kan ik me dan weer wel voorstellen, is ook een zwaarder setje dan mijn K5 + Sigma 100-300 f4 + 1.4TC. en mijn statief is in de meeste gevallen sowieso heel laag(zo laag mogelijk) bij de grond voor de waadvogels.  Voor mij leek het gewoon net of je je wel negatief uitliet over Sirui, maar bij herlezen valt dat ook wel weer mee  ;C  voor het zware telewerk zijn betere kandidaten inderdaad gezien de dikte van de poten.

Maar Lennart werkt toch met Kx en Sigma 150-500 ? die zijn niet heel zwaar toch ?

Groetjes Sander

De setup van Lennart weegt bijelkaar (inclusief swinghead) toch wel een kilo of 4-5 die van mij destijds 6 kg (huidige 7 kg).
Dat scheelt niet zo gek veel maar waar het vooral om gaat met telelenzen & statieven is het reduceren van kleine trillingen.
De kleinste trilling, bijvoorbeeld een beetje wind, kan bij een flinke uitvergroting al voor een diffuus en dus onscherp of minder scherp beeld opleveren.
Het klinkt heel erg mierenn**kerig maar deze kleine details maken echt het verschil.

De verkoper waarvan ik de 300mm 2.8 heb gekocht had hier ook een mooi (extreem) voorbeeld van.
Hij en zijn maat waren eens naar Texel gegaan om wadvogels te fotograferen.
De één had een Gitzo 3 secties statief (zo'n peperduur ding van 800 euro) en de ander een Manfrotto 055 4 secties statief van een euro of 300.
Allebei hadden ze een dikke telelens en camera erop gemonteerd en opeens stak er een steeds sterker wordende zeewind op.
Het volgende gebeurde: het Manfrotto statief begon te trillen terwijl het Gitzo statief muurvast bleef staan.

Het verschil zat hem vooral in de dikte van de laatste sectie van het statief: Manfrotto 16mm en de Gitzo 28mm.
Hier staat een vergelijkbare conclusie:

http://www.traumflieger.de/forum/viewtopic.php?p=334818&sid=6aaafe47509caef58801c3647ab53449

Als je op zoek bent naar de meest stabiele oplossing kom je dus uit op een 3 secties statief met zo dik mogelijke poten.
Dit soort statieven hoeven echt geen 800 euro te kosten, je hebt ze al vanaf 300 euro (Benro, Feisol etc.)  :angel:
« Laatst bewerkt op: 4 maart 2014, 16:25:17 door Berend »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Statief voor Swinghead
« Reactie #14 Gepost op: 4 maart 2014, 16:15:59 »

Offline Hanv

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 291
  • Geslacht: Man
Re: Statief voor Swinghead
« Reactie #13 Gepost op: 4 maart 2014, 13:17:57 »
camerawarehouse (P. Callantlaan geloof ik) in Amsterdam camerawarehouse.nl heeft statieven in de aanbieding. Zij hadden een flinke collectie...
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Statief voor Swinghead
« Reactie #12 Gepost op: 4 maart 2014, 13:11:57 »
Ik heb ook een paar Sirui statieven getest i.c.m. de naturestuff nek4n, d700 en 300mm 2.8 in de prijsklasse van 300-500 euro.
En inderdaad deze statieven kunnen best wat hebben en zijn prima gebouwd.
Toch heb ik geen Sirui gekocht omdat de poten nogal dun zijn wat niet ten goede komt van de stabiliteit met het zwaardere spul.

Wat ik nog vergeten was toe te voegen is dat Feisol een eigen productiemethode heeft: schubvormige structuur i.p.v. weeftechniek.


Dat kan ik me dan weer wel voorstellen, is ook een zwaarder setje dan mijn K5 + Sigma 100-300 f4 + 1.4TC. en mijn statief is in de meeste gevallen sowieso heel laag(zo laag mogelijk) bij de grond voor de waadvogels.  Voor mij leek het gewoon net of je je wel negatief uitliet over Sirui, maar bij herlezen valt dat ook wel weer mee  ;C  voor het zware telewerk zijn betere kandidaten inderdaad gezien de dikte van de poten.

Maar Lennart werkt toch met Kx en Sigma 150-500 ? die zijn niet heel zwaar toch ?

Groetjes Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

bbwijdieks

  • Gast
Re: Statief voor Swinghead
« Reactie #11 Gepost op: 4 maart 2014, 12:57:50 »
Duidelijk verhaal Berend,

Maar dat een (mijn  ;) ) Sirui statief met 8 laags geweven 100% carbon en geperste aluminium kop/basis en 6 jaar garantie van inferieure kwaliteit zou zijn is op z'n zachtst gezegd grote onzin.... :angel:

Ik heb tientallen statieven getest geprobeerd voor ik deze heb aan geschaft, is in geen geval vergelijkbaar met Benro, Redged of Induro of Mantona. Dat voel je meteen als je zoiets in je handen hebt.

Dat heb ik nergens beweerd Sander, Sirui en de rest van de Chinese merken verkopen statieven van beide soorten.
Daarnaast zijn er een hoop statieven met hier en daar een andere assemblage die door verschillende merken verkocht worden
Van Benro en Redged is bekend dat ze leentje buur doen bij Triopo en Induro doet hetzelfde met Sirui.
Ik heb ook een paar Sirui statieven getest i.c.m. de naturestuff nek4n, d700 en 300mm 2.8 in de prijsklasse van 300-500 euro.
En inderdaad deze statieven kunnen best wat hebben en zijn prima gebouwd.
Toch heb ik geen Sirui gekocht omdat de poten nogal dun zijn wat niet ten goede komt van de stabiliteit met het zwaardere spul.

Testen voor aankoop is inderdaad het verstandigst om te doen  :)
Feisol statieven zijn helaas alleen via internet te bestellen waar overigens wel een retour recht op zit.
Het was dus een gokje van mijn kant maar het was het zeker waard.

Wat ik nog vergeten was toe te voegen is dat Feisol een eigen productiemethode heeft: schubvormige structuur i.p.v. weeftechniek.
« Laatst bewerkt op: 4 maart 2014, 13:06:37 door Berend »

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Statief voor Swinghead
« Reactie #10 Gepost op: 4 maart 2014, 11:12:18 »
Bedankt allemaal voor de goede tips. Carbon ga ik waarschijnlijk überhaupt niet voor. Dat is me voor mijn werk af en toe wat kwetsbaar.
De Manfrotto 055 reeks of de Benro A3580T zijn nu de opties die het hoogste op het lijstje staan. Binnenkort maar eens richting Urk om deze
en de andere aangedragen opties te bekijken en testen.
De Swinghead gaat een NatureStuff NEK-4N of Caruba TSH-A1 worden. Dit ook even bekijken in de winkel (al is de Caruba wel veel goedkoper)


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Statief voor Swinghead
« Reactie #9 Gepost op: 4 maart 2014, 10:44:50 »

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Statief voor Swinghead
« Reactie #8 Gepost op: 4 maart 2014, 09:28:27 »
Duidelijk verhaal Berend,

Maar dat een (mijn  ;) ) Sirui statief met 8 laags geweven 100% carbon en geperste aluminium kop/basis en 6 jaar garantie van inferieure kwaliteit zou zijn is op z'n zachtst gezegd grote onzin.... :angel:

Ik heb tientallen statieven getest geprobeerd voor ik deze heb aan geschaft, is in geen geval vergelijkbaar met Benro, Redged of Induro of Mantona. Dat voel je meteen als je zoiets in je handen hebt.

Sorry, weer even naar de kern van dit topic: er worden prima suggesties gedaan hier maar volgens mij is er maar één manier om het juiste statief te vinden: zoveel mogelijk modellen proberen in (meerdere) winkels, je voelt vanzelf wel wat de kwaliteit is die je zoekt. Het is misschien wel je belangerijkste uitgave, want een goed statief gaat langer mee dan een camera.

Succes ermee! Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

bbwijdieks

  • Gast
Re: Statief voor Swinghead
« Reactie #7 Gepost op: 4 maart 2014, 00:26:53 »
Mijn advies is koop in één keer een goed statief want dat betaald zich op termijn wel uit  ;)

Een tijdje terug was ik ook op zoek naar een ander statief dus ik heb wel wat tips.
Het opgegeven draagvermogen is helaas een nietszeggend gegeven want net zoals bij WR is hier geen universele norm voor.
Waar het om gaat zijn de gebruikte materialen/stijfheid, de dikte van de poten en een paar persoonlijke voorkeuren.

Om gelijk in te haken op het laatst genoemde je zult een keuze moeten maken uit hoeveel secties het statief mag bestaan.
Het voordeel van een statief met veel secties is dat de opgevouwen lengte korter is dan een statief met minder secties.
Echter het nadeel is dat de stabiliteit afneemt omdat de poten per sectie steeds dunner worden + meer onderdelen.

De stijfheid van het materiaal is evenmin zeer belangrijk.
Je hebt tegenwoordig al voor rond de 100 euro een carbonstatief wat heel erg aantrekkelijk klinkt.
Dit zijn Chinese statieven die helaas van (zeer) lage kwaliteit zijn.
Dit heeft alles te maken met het productieproces: het Chinese carbon word in laagjes aangebracht en tussen ieder laagje word lijm gespoten.
De poten bestaan hierdoor voor 60-70% uit lijm wat makkelijk breek -of buigbaar is.
Enkele merken die deze goedkope carbon statieven verkopen zijn Sirui, Benro, Redged en Induro.

Bij een goed carbonstatief is de verhouding carbon-lijm op zijn minst 60/40 en wordt er gebruik gemaakt van een weef techniek (vaak aangeduid met 4x 6x 8x etc.) of schubvormige structuur.
Deze statieven zijn vaak een stuk duurder en worden (ook) door Sirui, Benro, Induro, Gitzo en Feisol verkocht.
Ik heb zelf een Feisol gekocht (Taiwanees merk) uit de Elite serie vooral vanwege de dikke poten, het type carbon (schub) en de prijs.
Deze serie ligt buiten jouw budget maar ze hebben ook een paar goedkopere modellen uit de Classic reeks.
De Classic CT-3371 (3 secties) of CT-3471 (4 secties) (poot diameter 37mm!) is wel interessant want die heeft exact dezelfde poten als zijn 200 euro duurdere Elite broertje.
Dit type is wel 100 euro boven jouw budget.....ze hebben ook nog een maatje kleiner met 29mm dikke poten (219 euro).

Wat betreft de swinghead ik zit eraan te denken om mijn Naturestuff Nek-4n (Wimberley kloon) te verkopen.
De stabiliteit en bouwkwaliteit zijn super goed maar hij is lastig voor mij om mee te nemen omdat hij net niet in mijn tas past.
Ik moet hem nu op mijn statief laten zitten, die achterop mijn rugtas bevestigd zit, waardoor de gewichtsverdeling niet ideaal is (gaat naar achter hangen).
Prima kop overigens die niets onderdoet aan de 3x zo dure Wimberley.
« Laatst bewerkt op: 4 maart 2014, 13:02:48 door Berend »

Offline Jaccopladet

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 556
  • Geslacht: Man
Re: Statief voor Swinghead
« Reactie #6 Gepost op: 3 maart 2014, 17:15:40 »
Ik heb de benro bij cameranu vandaan ik gebruik hem met een swinghead en hij bevalt prima
canon 1d mark iii, canon FE 300L 2.8 IS USM, extender EF 2X ii, ef 50mm 1.4 USM, canon 1100 d, canon 18-55.

http://www.flickr.com/photos/91447801@N03/sets/

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Statief voor Swinghead
« Reactie #5 Gepost op: 3 maart 2014, 16:41:56 »
Ik heb de  055 basic, en bij die kunnen de poten niet horizontaal (en de middenzuil ook niet). Maar hij dan ook goedkoper, 144€ bij cameraland. En ik gebruik hem vaak bij surffotografie. en aangezien ik 186cm (en nee niet 186kg) ben, wilde ik een statief waar ik niet bij hoef te bukken. En bij deze hoeft het dus ook niet.

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Statief voor Swinghead
« Reactie #4 Gepost op: 3 maart 2014, 16:28:20 »
Bij cameranu.nl zag ik een grote stevige Benro in de winkel staan. Volgens mijn nu zo'n €149  en draagkracht 8kg. Heb er verder niet naar gekeken, probeerde mijn hand op de knip te houden...  :-X

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Statief voor Swinghead
« Reactie #3 Gepost op: 3 maart 2014, 16:06:05 »
Dat is inderdaad KG in plaats van CM  :D Thanks voor de tip. De huidige kost inderdaad 185 dus prima in budget. Met een nieuwe serie die eraan komt zou daar inderdaad wel wat verandering in kunnen komen.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Statief voor Swinghead
« Reactie #2 Gepost op: 3 maart 2014, 16:01:03 »
ik denk dat de draagkracht van 6cm een probleem gaat worden, ik ken geen statief die de draagkracht van 6cm aankan  :D :D :D :D

maar zonder gekheid, Heb net gelezen dat manfrotto de 055 lijn heeft geupdate. Ik heb nog een oude (jaartje of 12 denk ik), en die doet het prima. heel stevig, en kan 7kg aan (de nieuwe lijnj kan 9kg aan). Ik weet natuurlijk niet wat de prijs gaat doen, maar normaal gesproken zou de 055 lijn wel in de 150-200€ range moeten liggen. En anders gaan de shops mischien stunten met de prijzen voor de oude lijn

http://www.photographyblog.com/news/manfrotto_unveils_new_055_series/

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Statief voor Swinghead
« Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2014, 15:28:05 »
Heeft iemand nog een goede tip voor een statief voor onder een swinghead?
Van teen tot oog ben ik 156cm wat ik dus ook ongeveer als hoogte wil hebben (dan is omhoog richten ook goed te doen zonder te bukken)
Minimale draagkracht moet zo'n 6cm zijn. Stevigheid is me belangrijker dan het gewicht van het statief.
Het budget zou zo rond de 150-200 euro zijn (liefste natuurlijk minder)


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's