Auteur Topic: Extreme macro van een bloem  (gelezen 1604 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Lucien

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 340
  • Geslacht: Man
Re: Extreme macro van een bloem
« Reactie #10 Gepost op: 1 september 2018, 23:00:35 »
Zo ziet een Spaans Margrietje er ineens heel anders uit..!!

Groeten, Luciën.
Met vriendelijke groet, Luciën

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Extreme macro van een bloem
« Reactie #10 Gepost op: 1 september 2018, 23:00:35 »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Extreme macro van een bloem
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2018, 21:56:55 »
...Een goedkoop alternatief kan zijn door een normaal objectief op de camera te plaatsen en d.m.v. een ring met aan beide kanten (filter)schroefdraad, het omgekeerde objectief erop te plaatsen (met open diafragma). Het grote voordeel is dat je daardoor met open diafragma kunt scherpstellen en de compositie e.d. kunt bepalen; via de normaal bevestigde lens kan de juiste belichting eenvoudig worden geregeld...

Bij dit voordeel van een op zo'n manier gebruikte lenzencombinatie had ik nog helemaal niet stil gestaan. Een zo'n gebruikte lenzencombinatie heeft echter wel 2 nadelen:
- De combinatie is minder lichtsterk dan één enkele omgekeerd geplaatste lens
- De scherpte van zo'n combinatie zal wat minder zijn dan één omgekeerd geplaatste lens
Hierbij ga ik er vanuit dat de omgekeerd geplaatste lens (op body of op een andere lens, steeds de zelfde lens betreft.

Het lijkt mij dus helemaal van de situatie afhangen welke opbouw het beste werkt.

Groet,  Peter

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Extreme macro van een bloem
« Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2018, 09:09:26 »
Door de afstand te vergroten tussen de camera body en het omgekeerde objectief, wordt de vergroting sterker. Je kan dit doen door tussenringen te gebruiken en het objectief daarop via een omkeerring te bevestigen. Praktisch nadeel van deze methode van macrofotografie is dat je geen gebruik kunt maken van het springdiafragma, m.a.w. je moet het diafragma voor de opname al op de gewenste positie zetten (moeilijker met objectieven zonder diafragma ring) waardoor het zoekerbeeld erg donker kan worden. Bij het fotograferen van insecten kan het dan moeilijk worden om te focussen en op het juiste moment de foto te maken.
Een goedkoop alternatief kan zijn door een normaal objectief op de camera te plaatsen en d.m.v. een ring met aan beide kanten (filter)schroefdraad, het omgekeerde objectief erop te plaatsen (met open diafragma). Het grote voordeel is dat je daardoor met open diafragma kunt scherpstellen en de compositie e.d. kunt bepalen; via de normaal bevestigde lens kan de juiste belichting eenvoudig worden geregeld.

groeten, Arno

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Extreme macro van een bloem
« Reactie #7 Gepost op: 10 augustus 2018, 21:34:57 »
Hé dat is mooi dat er nog nieuwe te koop zijn. Zelfs in meer maten filterdraad dan de originele Pentax omkeerringen, die zijn er alleen in 49 en 52mm.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Extreme macro van een bloem
« Reactie #6 Gepost op: 10 augustus 2018, 13:41:04 »
Jan, Arno en Alwin: Bedankt voor jullie reactie :).

@ Alwin: Ik heb onlangs via marktplaats een Pentax omkeerring weten aan te schaffen (naar 49mm filterdraad). Zover ik weet zijn deze Pentax omkeerringen niet meer via de reguliere handel te kopen.

Groet,  Peter
Ik heb even gekeken bij CameraNu. Daar zijn omkeerringen voor Pentax te koop voor 49 t/m 77 mm filterdraad voor de prijs van 14,95 euro.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Extreme macro van een bloem
« Reactie #5 Gepost op: 10 augustus 2018, 12:57:55 »
Jan, Arno en Alwin: Bedankt voor jullie reactie :).

@ Jan: Ja, ik wilde een donkere rand van een bloemblad als inleidende lijn vanuit de linker bovenhoek naar die éne open buisbloem laten lopen en aan de bovenzijde van de gesloten buisbloemen ook een stukje bloemblaadjes hebben.

@ Arno: Mijn aandacht werd inderdaad door deze bloem getrokken doordat er maar 1 buisbloempje open was. Dat gele wat je ziet zijn trouwens stuifmeelkorrels.

@ Alwin: Ik heb onlangs via marktplaats een Pentax omkeerring weten aan te schaffen (naar 49mm filterdraad). Zover ik weet zijn deze Pentax omkeerringen niet meer via de reguliere handel te kopen.

Groet,  Peter

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Extreme macro van een bloem
« Reactie #4 Gepost op: 9 augustus 2018, 23:09:46 »
Prettig kijkende foto met een prettige verdeling van scherp en onscherp en met de scherpte op een juiste plaats. Je zult wel een adaptorring gebruikt hebben. Waar koop je die?
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Extreme macro van een bloem
« Reactie #3 Gepost op: 9 augustus 2018, 21:40:40 »
Mooie foto, leuk dat er 1 geopend bloemknopje zichtbaar is.
Als je nu ook nog tussenringen of een normaal gemonteerde lens gebruikt als tussenring, dan kan je nog veel sterkere vergrotingen krijgen.

groeten, Arno

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Extreme macro van een bloem
« Reactie #2 Gepost op: 9 augustus 2018, 20:21:05 »
Dat gaat wel mooi, met die omgekeerde lens!
Heb je het motief opzettelijk zo sterk naar rechts gezet?




Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Extreme macro van een bloem
« Reactie #1 Gepost op: 5 augustus 2018, 12:16:42 »
Afgelopen week ben ik wat aan het experimenteren geweest met een omgekeerd geplaatste 28mm lens. Met deze configuratie maak je macrofoto's met een 2 maal vergroting. Hieronder een detailfoto van een bloem.

1.


Groet,  Peter