Auteur Topic: Prairiehond  (gelezen 622 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Prairiehond
« Reactie #6 Gepost op: 9 maart 2017, 19:39:47 »
De tweede foto heeft f5,6, de eerste f5 dit geeft waarschijnlijk een paar centimeters scherptediepte extra.
In de tweede foto is de prairiehond in lijn met de foto, in de eerste is het diertje haaks, dus dieper en heeft daarom een grotere scherptediepte nodig.
Je ziet het en zegt het opnieuw goed. Dank je.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Prairiehond
« Reactie #6 Gepost op: 9 maart 2017, 19:39:47 »

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: Prairiehond
« Reactie #5 Gepost op: 9 maart 2017, 19:20:45 »
De tweede foto heeft f5,6, de eerste f5 dit geeft waarschijnlijk een paar centimeters scherptediepte extra.
In de tweede foto is de prairiehond in lijn met de foto, in de eerste is het diertje haaks, dus dieper en heeft daarom een grotere scherptediepte nodig.
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Prairiehond
« Reactie #4 Gepost op: 9 maart 2017, 00:47:35 »
Wat denk je van de diafragma 1 of 2 stops dichter (en eventueel een stap ISO groter) om ook de rug scherp te krijgen (iets meer scherptediepte) ? Deze mag natuurlijk niet te groot zijn anders wordt ook de achtergrond scherp en zou gaan storen...
Dat is een goed idee voor de volgende keer. Alhoewel ik dit ook een mooi resultaat vind. Als er volop onscherpte is in een foto - en de ogen zijn scherp - blijft er nog iets te raden over en geeft het diepte in een foto.

Hoe werk je trouwens? met volledig automatische instellingen?
Ik kom namelijk uit de analoge tijdperk, toen moest je zelf kiezen voor de juiste diafragma, sluitertijd en focus en nu dat ik een K5II gekocht heb, werk nog steeds met de analoge lenzen van mijn oude ME.
Ik zet de kamera gewoonlijk op Av. Dat is dus half-automatisch. Het diafragma en de ISO-waarde bepaal ik dus zelf. Als de resulterende sluitertijd mij niet bevalt pas ik diafragma en/of ISO-waarde aan.

Zoals je aan de volgende foto ziet levert het diafragma op 5.6 hier wel een volledig scherpe prairiehond op. Ik neem aan dat bij foto 1 het diertje dichter bij de lens zat dan bij foto 2, resulterend in een kleinere scherptediepte. Goed te zien op deze foto is dat de prairiehond gaten in zijn vacht heeft. Dit komt denk ik doordat dit dier gevochten heeft met een andere prairiehond.
2.
ISO 800, 275 mm, f/5.6, 1/640 sec
Diergaarde Blijdorp (Rotterdam Zoo) by 2011*Alwin, on Flickr

Het punt is wel dat ik niet op de kamera ter plekke kan evalueren -daar is het schermpje van de kamera buiten bij daglicht volgens mij niet geschikt voor, maar pas thuis op het grote scherm van de pc.

Groet, Alwin.
« Laatst bewerkt op: 9 maart 2017, 00:54:26 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: Prairiehond
« Reactie #3 Gepost op: 9 maart 2017, 00:02:55 »
weer een mooie foto van Alwin.
Wat denk je van de diafragma 1 of 2 stops dichter (en eventueel een stap ISO groter) om ook de rug scherp te krijgen (iets meer scherptediepte) ? Deze mag natuurlijk niet te groot zijn anders wordt ook de achtergrond scherp en zou gaan storen...
Hoe werk je trouwens? met volledig automatische instellingen?
Ik kom namelijk uit de analoge tijdperk, toen moest je zelf kiezen voor de juiste diafragma, sluitertijd en focus en nu dat ik een K5II gekocht heb, werk nog steeds met de analoge lenzen van mijn oude ME.
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3522
  • Geslacht: Man
Re: Prairiehond
« Reactie #2 Gepost op: 8 maart 2017, 12:37:28 »
Mooi vanuit een laag standpunt genomen :good:.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Prairiehond
« Reactie #1 Gepost op: 8 maart 2017, 00:33:44 »
Op de flickr pagina zijn nog meer foto's van prairiehonden te zien.

1.
ISO 800, 220 mm, f/5.0, 1/500 sec
Diergaarde Blijdorp (Rotterdam Zoo) by 2011*Alwin, on Flickr

met vriendelijke groet, Alwin.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)