Auteur Topic: Rijksmuseum voor Oudheden  (gelezen 796 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Rijksmuseum voor Oudheden
« Reactie #8 Gepost op: 9 februari 2017, 16:58:50 »
Bij foto 1 en 2 is een bordje zichtbaar met bijbehorende tekst; een paar kernwoorden daarvan bij de foto's vermelden, maakt ze m.i. veel interessanter.

Groeten, Arno
Ik vind het plaatsen van een mooie foto belangrijker dan het plaatsen van commentaar erbij, alhoewel het ook voor mij zo werkt dat als ik commentaar bij een foto lees mijn waardering voor de foto daardoor stijgt. Tegelijk blijf ik me echter bewust van de eventueel minder goede kanten van de foto of de serie, wat ik door het overheersende positieve gevoel ten gevolge van het commentaar in de regel niet meer vermeld. Een soort zelf-censuur. Een goede foto spreekt toch ook voor zichzelf?

Bij de meeste beelden en objecten in dit topic heb ik geen foto's gemaakt van de begeleidende teksten. Ik ben dan te druk bezig met het maken van een mooie foto. De begeleidende tekst interesseert me dan minder. Ik ben in zo'n geval geen chroniceur maar een kunstenaar. Ahum, wat een grote woorden.

Van één beeld had ik wel een foto gemaakt van de begeleidende tekst (foto 2). Dat heb ik hier nu erbij geplaatst. Bij foto 3 wist ik nog bij welke tentoonstelling het hoort.

Groet, Alwin.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Rijksmuseum voor Oudheden
« Reactie #8 Gepost op: 9 februari 2017, 16:58:50 »

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Rijksmuseum voor Oudheden
« Reactie #7 Gepost op: 9 februari 2017, 16:03:58 »
Het werd een keer door Carel/Vulcan gevraagd Exif gegevens bij de foto te plaatsen, om zo het geven van kritiek te vergemakkelijken. Daar houd ik me sindsdien aan.
Groet, Alwin.
Exif gegevens mogen natuurlijk geplaatst worden. Bij foto 1 en 2 is een bordje zichtbaar met bijbehorende tekst; een paar kernwoorden daarvan bij de foto's vermelden, maakt ze m.i. veel interessanter.

Groeten, Arno

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Rijksmuseum voor Oudheden
« Reactie #6 Gepost op: 9 februari 2017, 14:49:12 »
[...] Er staat [...] nergens verklarende tekst bij maar wel steeds de instelling voor de belichting; die laatste is bij deze foto's nou niet direct zo interessant.

Groeten, Arno
Het werd een keer door Carel/Vulcan gevraagd Exif gegevens bij de foto te plaatsen, om zo het geven van kritiek te vergemakkelijken. Daar houd ik me sindsdien aan.

[...]Wat de reflecties in het glas betreft: Zou het gebruik van een polarisatiefilter deze weg hebben kunnen nemen? [...]

Groet,  Peter
Antwoord: ja. Ik heb alleen geen polarisatie-filter met de juiste filtermaat. Ik zou er een keer eentje kunnen kopen.

[...] Ik snap trouwens dat je trots bent op de ordelijkheid van de foto's want de lijnen zijn inderdaad altijd mooi recht en de vlakverdeling van de foto's oogt ook erg goed.

Groet,  Peter
Dank je.

Groet, Alwin.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3522
  • Geslacht: Man
Re: Rijksmuseum voor Oudheden
« Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2017, 12:38:36 »
Bedankt voor de uitleg van je beweegredenen en de speelruimte die je met de gebruikte lens had. Dat verduidelijkt het één en ander. Wat de reflecties in het glas betreft: Zou het gebruik van een polarisatiefilter deze weg hebben kunnen nemen? Ik snap trouwens dat je trots bent op de ordelijkheid van de foto's want de lijnen zijn inderdaad altijd mooi recht en de vlakverdeling van de foto's oogt ook erg goed.

Groet,  Peter

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Rijksmuseum voor Oudheden
« Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2017, 23:57:06 »
Wel goede foto's waarbij het mij niet stoort dat er iets meer scherpte/diepte is dan alleen het onderwerp. Er staat echter nergens verklarende tekst bij maar wel steeds de instelling voor de belichting; die laatste is bij deze foto's nou niet direct zo interessant.

Groeten, Arno

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Rijksmuseum voor Oudheden
« Reactie #3 Gepost op: 8 februari 2017, 21:41:11 »
Dank je Peter voor je reactie.

Ik heb laatst eens nageteld en er zijn welgeteld acht musea in deze stad en ik vind het inderdaad leuk daar een overzicht over te geven voor jullie.

Maar ook vind ik het leuk om de foto's zo mooi mogelijk te maken.

Een kenmerk van een ultragroothoek is de grote scherptediepte. Ik heb de foto's gemaakt met f/4 en werkte dus al op het grootste diafragma. (Ik heb de foto's gemaakt met de EF 17-40 mm f/4). Minder scherptediepte is dus niet mogelijk.

Verder staan er in de meeste musea, dus ook in deze, veel vitrines en zijner dus veel weerspiegelende oppervlaktes. Die kan ik met een ultragroothoek niet ontlopen.

Ik kan wel inkomen in je kritiek, maar zelf vind ik veel in beeld en weerspiegelingen niet zo storend. Waar ik zelf sterk op heb gelet tijdens het nemen van de foto's en in de nabewerking is of de horizontale lijnen echt horizontaal waren en de verticale lijnen echt verticaal. Dat is me goed gelukt. Dat geeft me veel plezier, want het levert foto's op die ordentelijk en plezierig ogen.

groet, Alwin.
« Laatst bewerkt op: 9 februari 2017, 14:40:49 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3522
  • Geslacht: Man
Re: Rijksmuseum voor Oudheden
« Reactie #2 Gepost op: 8 februari 2017, 20:41:05 »
Mooi en interessant museum zo te zien. Ik weet niet wat het uitgangspunt van deze serie is, een overzicht geven van hoe het museum er uitziet of interessante foto's maken. In het eerste geval is dat goed gelukt, in het tweede geval vind ik dat er teveel storende zaken nadrukkelijk in het beeld komen (lees grote scherptediepte en spiegelingen in het glas).

Groet,  Peter

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Rijksmuseum voor Oudheden
« Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2017, 17:32:00 »
1.
ISO 2500, 17 mm, f/4.0, 1/50 sec
National History Museum Leiden by 2011*Alwin, on Flickr

2.
Zit beeld van Chety
Dit beeld van een ambtenaar werd in de 19e eeuw aangevuld met een koningskop: een vergissing of misschien een bewuste keus.
ISO 5000, 17 mm, f/4.0, 1/60 sec
National History Museum Leiden by 2011*Alwin, on Flickr

3.
Er is op dit moment in het RMO een tijdelijke tentoonstelling met als titel: "Koninginnen van de Nijl". Het gaat over drie koninginnen die leefden in het oude Egypte van de farao's. Dit is de buste van één van hen.
ISO 3200, 40 mm, f/4.0, 1/60 sec
National History Museum Leiden by 2011*Alwin, on Flickr

4.
ISO 3200, 32 mm, f/4.0, 1/80 sec
National History Museum Leiden by 2011*Alwin, on Flickr

5.
ISO 4000, 40 mm, f/4.0, 1/60 sec
National History Museum Leiden by 2011*Alwin, on Flickr

met vriendelijke groet, Alwin.
« Laatst bewerkt op: 9 februari 2017, 22:31:02 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)