Het Nederlandstalig Pentaxforum
Fotohoek => Overig => Topic gestart door: abakker op 3 oktober 2019, 13:04:19
-
De Molen het Noorden op Texel wordt gerestaureerd en kreeg gisteren nieuwe wieken van 28 meter lang.
1. De eerste wiek wordt door het wiekenkruis gestoken.
(https://live.staticflickr.com/65535/48836551322_071d0ba459_k.jpg)
2. Idem; ondanks de buien en wind, gaat het plaatsen gewoon door.
(https://live.staticflickr.com/65535/48836389891_16cc074566_h.jpg)
3. De as wordt gedraaid, zodat de eerste wiek horizontaal staat en de tweede van bovenaf door het wiekenkruis kan worden gestoken.
(https://live.staticflickr.com/65535/48836394106_9726cc60da_k.jpg)
4. De tweede wiek zit op zijn plek en het weer klaart op.
(https://live.staticflickr.com/65535/48836403321_c959f23f39_k.jpg)
Pentax K-5 met Tamron 28-300mm
-
Goede reportage van een dergelijke onderneming.
-
Zoran, bedankt voor je reactie. Tegenwoordig is het een betrekkelijk eenvoudige klus, dankzij een in lengte uittrekbare vrachtwagen, tele kraan en hoogwerker. Vroeger werd de roede aan 1 kant omhoog getakeld; de andere kant sleepte door een glijgoot. Via luiken in de kap en vanaf de as kon men bij het molenkruis komen om de roede er doorheen te steken en omhoog te hijsen.
Groeten, Arno
-
Leuke reportage. Bij foto nummer drie zit er gelukkig wat meer tekening in de lucht en dat maakt het altijd weer fijner om naar te kijken.
Groet,
Ron
-
Bij foto nummer drie zit er gelukkig wat meer tekening in de lucht en dat maakt het altijd weer fijner om naar te kijken.
Ron, bedankt voor je reactie.
Het was niet veel weer om foto's te maken, maar omdat ik het gebeuren op video wilde vastleggen, had ik mijn auto "met de kop in de wind gezet en de achterklep open" waardoor ik de boel net droog kon houden. Aangezien video meestal toch iets minder detailrijke beelden geeft en omdat er slechts een 28-135mm lens op zat, maakte ik foto's met een Tamron 28-300mm.
Groeten, Arno
-
Leuk fotoverslag!
[...]Tegenwoordig is het een betrekkelijk eenvoudige klus, dankzij een in lengte uittrekbare vrachtwagen, tele kraan en hoogwerker. Vroeger werd de roede aan 1 kant omhoog getakeld; de andere kant sleepte door een glijgoot. Via luiken in de kap en vanaf de as kon men bij het molenkruis komen om de roede er doorheen te steken en omhoog te hijsen.[...]
Dat vroeg ik mij ook al af toen ik de foto's zag. :dankk2: voor de uitleg
-
Mooie reportage van deze klus. scherpe platen maar door weersomstandigheden zoals genoemd helaas minder aftekening.