Auteur Topic: Studentenhuisvesting  (gelezen 725 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:Studentenhuisvesting
« Reactie #11 Gepost op: 28 april 2010, 10:06:51 »
Waarom?

Met "Shift-N" zet je de gerende lijnen perfect recht...

Hooguit zonder dat programmaatje boven en/of onder wat minder beeld, maar aan de zijkanten hoeft echt niet. sprak de analogicus over een programmaatje... ;D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Studentenhuisvesting
« Reactie #11 Gepost op: 28 april 2010, 10:06:51 »

Alwin

  • Gast
Re:Studentenhuisvesting
« Reactie #10 Gepost op: 28 april 2010, 09:31:02 »
Het punt is toch dat je bij een ultra groothoek de horizon altijd saai in het midden hebt als je scheve lijnen wilt vermijden? Waardoor je achteraf dus moet croppen, wat de extra mm's kijkhoek van de groothoek weer wegsnoept.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2010, 09:34:31 door Alwin »

asplx

  • Gast
Re:Studentenhuisvesting
« Reactie #9 Gepost op: 28 april 2010, 09:28:13 »
Citaat
Sorry maar ik heb veel betere foto's van je gezien,
Cees

Tuurlijk Cees,

Maar waren onze eerste foto's met een nieuw optiek altijd meteen geweldig?
nou, de mijne niet, hoor...

Groeten,
Ruurd

Alwin

  • Gast
Re:Studentenhuisvesting
« Reactie #8 Gepost op: 28 april 2010, 09:21:12 »
Hallo Ruurd en Cees,

Ik waardeer jullie beide bijdragen. Een versie zonder die eerste twee basalt (?) blokken in de weg had ik ook al gemaakt. Ik ben alleen gehecht aan het 3:2 (breedte:hoogte) formaat, omdat het in dat formaat afgedrukt wordt. En als fotograaf heb ik natuurlijk meer associaties bij de foto dan de kijker: de rust van de omgeving, het rustige weertype, de ondergaande zon, wat mij waarschijnlijk een foto anders doet beoordelen dan de kijker. Aan de vertekening in kop van eerste lantaarnpaal is overigens te zien dat het hier echt om een ultra groothoek opname gaat. Desalniettemin, hier een gecropte versie:



Groet, Alwin.

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Studentenhuisvesting
« Reactie #7 Gepost op: 28 april 2010, 08:26:54 »
Ik vind de foto niet zo boeiend.
Als het zou gaan om symmetrie of perspectief: die is er niet en zal er ook niet komen.
Dat wordt naar mijn idee te veel verstoort door allerlei bijzaken zoals de meest linkse rij woningen, de weg naar links en de lantaarnpaal aan de rechterkant.
Met de horizon te netjes in het midden en een bijna egale lucht zegt het mij allemaal niet veel.

Sorry maar ik heb veel betere foto's van je gezien,
Cees

asplx

  • Gast
Re:Studentenhuisvesting
« Reactie #6 Gepost op: 28 april 2010, 02:09:22 »
Wat Alwin beschrijft: Klopt helemaal.

en in Delft stapelt men simpelweg containers naast- en op elkaar, dus wat dat aangaat is dit redelijk riant.

Wat je met deze foto makkelijk kunt, is de eerste 2 rijen stelconplaten wegsnijden.
Je kunt met één rij beginnen, enz. enz.
Daar krijg je al een heel ander beeld.

Kortom: Knutsel ze nog...
Groeten,
Ruurd

Alwin

  • Gast
Re:Studentenhuisvesting
« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2010, 21:29:38 »
Ik vind het daar een mooie plek, net buiten de stad, zonder de drukte van de stad, zonder het luxe gehalte die je in finex locaties aantreft. Een beetje de soberheid van het voormalige Oost-Europa (althans het beeld dat ik daar van heb gebaseerd op een enkele bezoeken), hopelijk zonder de daar toen bijbehorende staatscontrole.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Studentenhuisvesting
« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2010, 20:53:34 »
Fototechnisch niet zoveel op aan te merken, alleen heb ik hetzelfde gevoel als Ron, je mist alleen het prikkeldraad en de wachttorens nog. Het komt wel heel erg kamp-achtig over. Maar goed, voor een studentenwoning zeker nog niet eens zo heel verkeer. Dat kom je zet minder tegen.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

RonHendriks

  • Gast
Re:Studentenhuisvesting
« Reactie #3 Gepost op: 27 april 2010, 17:25:17 »
Dit doet een beetje desolaat aan, wellicht mis ik nog de prikkeldraad-omheining om er een echt kamp van te maken. Misschien nog net iets mooier geweest als er links niet de open vlakte, maar nog een gebouwenrij had gestaan voor het juiste gesloten gevoel. Ziet er goed uit.

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:Studentenhuisvesting
« Reactie #2 Gepost op: 27 april 2010, 07:31:06 »
Mooie foto! De lijnen trekken je echt de straat in! Leuke foto om wat mee te proberen in Photoshop. Eens wat met de verzadiging knoeien ;)
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Alwin

  • Gast
Studentenhuisvesting
« Reactie #1 Gepost op: 27 april 2010, 00:12:20 »
Dit is studenthenhuisvesting in Leiden. Ik heb me hier aan de regels voor de (ultra) groothoek gehouden, en de camera geheel horizontaal gehouden. Althans geprobeert, ik heb toch de horizon recht moeten zetten. Resultaat is (na horizon rechtzetten), voor jullie geen verrassing, dat de lijnen van de gebouwen mooi recht staan. De horizon staat daardoor wel in het midden. Saai vind ik dat eigenlijk niet. Het doet me denken wat betreft compositie aan de vele foto's van analoge camera's die ik de laatste tijd aan het bekijken ben.

Sigma 10-20 mm f/4.0-5.6 | 1/6e sec | f/16 | 13 mm | ISO 100 met Cokin ND4 grijs verloop filter


Groet, Alwin.