Auteur Topic: Tamron 17-50 2.8 onscherp  (gelezen 5214 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: Tamron 17-50 2.8 onscherp
« Reactie #9 Gepost op: 2 januari 2016, 20:09:18 »
Mijn testopstelling (systeem Datacolor spyderlenscal,Lensalign) ; een meetlat onder 45°. Naast de meetlat een boek met goed contrast.
Scherpstellen op het boek, foto nemen vanop zo'n 1m afstand, 90mm, f2.8 (Tamron 90mm macro). Op statief, met zelfontspanner.Dan op de gemaakte foto inzoomen om na te kijken of er een scherper punt op de meetlat voor of achter de 15cm-lijn ligt.
Maar dat lukte niet goed met een 500mm (te weinig licht?) vandaar de schroevendraaiers op 12M.Ook om te testen op de gemiddelde afstand van foto's nemen met de 500mm.
Maar zelfs met deze methode lukt het niet.Wel het kalibreren op zich maar zoals ik al vermelde je neemt de lens er af (body uitschakelen) lens er terug op, en verschil was soms meer dan -7.Dat is wat ik niet begrijp, je zou verwachten dat de instelling dezelfde blijft voor die lens en toch is het de éne keer zo en dan de andere weer anders.
Vandaar m’n frustratie. Wat doe ik dan verkeerd. Chipclean werkt op dezelfde methode zo te zien, aan de lenzen zelf word er niets gedaan.En wat Chipclean doet werkt het ook of ga je er gewoon vanuit dat het werkt!
Ik heb dus ook speciaal met de 500mm alleen geprust, en alle instellingen en kalibreersel onder User opgeslagen.
Zit het daar dan soms het probleem? Ik weet ook niet of Pentax niet eigen lenzen opslaat in het geheugen of misschien niet goed werkt omdat het geen Pentax lens is.
Ik veronderstel dat het jullie wel lukt ?
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Tamron 17-50 2.8 onscherp
« Reactie #9 Gepost op: 2 januari 2016, 20:09:18 »

RonHendriks

  • Gast
Re: Tamron 17-50 2.8 onscherp
« Reactie #8 Gepost op: 2 januari 2016, 15:25:55 »
Das snel ;)
Newmikey2 je hebt een punt hier,het is ook niet verkeerd dat die optie aanwezig is.
Maar als je telkens moet zoeken bij één en dezelfde lens hoeveel het vandaag is dat ik moet bijstellen heb ik toch
vragen hoe dat kan.En dit met alle lenzen (grote dia. open).
Heb meerdere keren testen gedaan tot 3 schroevendraaiers toe,achter elkaar in de gazon te steken op een afstand van 12 meter
om de lens (500/4.5) te ijken, lens er af en terug erop en lap de instelling klopt niet meer.
De enige variabele was de camera (op statief).Kan me moeilijk voorstellen dat het glas in de lenzen constant verschuiven.
Ook zou je dan toch verwachten als je dit opstaat in user dat het in orde is!
Hoe verklaar je zoiets? Waar ligt dit aan.
Ik kan niets anders bedenken dat de sensor ophanging niet 100% is.

Je slaat de plank goed mis met je methode. Je kunt naar Chipclean gaan, die calibreren je camera met lenzen. Uiteraard tegen betaling, maar dat is toch beter dan prutsen.

newmikey2

  • Gast
Re: Tamron 17-50 2.8 onscherp
« Reactie #7 Gepost op: 1 januari 2016, 17:53:49 »
Heb meerdere keren testen gedaan tot 3 schroevendraaiers toe,achter elkaar in de gazon te steken op een afstand van 12 meter
om de lens (500/4.5) te ijken, lens er af en terug erop en lap de instelling klopt niet meer.

Hoe verklaar je zoiets? Waar ligt dit aan.
Occam's scheermes: je calibratiemethode slaat nergens op. Laat je lenzen eens professioneel calibreren of schaf een calibratiesetje aan (eventueel ook zelf nog wel te printen, knippen en plakken).

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: Tamron 17-50 2.8 onscherp
« Reactie #6 Gepost op: 1 januari 2016, 17:41:34 »
Das snel ;)
Newmikey2 je hebt een punt hier,het is ook niet verkeerd dat die optie aanwezig is.
Maar als je telkens moet zoeken bij één en dezelfde lens hoeveel het vandaag is dat ik moet bijstellen heb ik toch
vragen hoe dat kan.En dit met alle lenzen (grote dia. open).
Heb meerdere keren testen gedaan tot 3 schroevendraaiers toe,achter elkaar in de gazon te steken op een afstand van 12 meter
om de lens (500/4.5) te ijken, lens er af en terug erop en lap de instelling klopt niet meer.
De enige variabele was de camera (op statief).Kan me moeilijk voorstellen dat het glas in de lenzen constant verschuiven.
Ook zou je dan toch verwachten als je dit opstaat in user dat het in orde is!
Hoe verklaar je zoiets? Waar ligt dit aan.
Ik kan niets anders bedenken dat de sensor ophanging niet 100% is.
 
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

newmikey2

  • Gast
Re: Tamron 17-50 2.8 onscherp
« Reactie #5 Gepost op: 1 januari 2016, 16:53:47 »
Eigenlijk zegt het genoeg dat die optie zowiezo aanwezig is.
Oh, da's nieuw voor mij! Dus dat geldt voor alle DSLRs die die optie van fijnafstelling hebben (meerdere Nikon en Canon topmodellen)? Dan blijven er niet zo veel meer over, dacht je zelf ook niet?


Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: Tamron 17-50 2.8 onscherp
« Reactie #4 Gepost op: 1 januari 2016, 16:50:11 »
Ziekte van Pentax, denk dat het aan de camera zelf ligt.
De censor heeft toleranties daar die beweeglijk is opgehangen.
Ik heb GEEN enkele lens (Pentax,Sigma,Tamron) die niet afwijkt, en steeds een back focus probleem.
Vandaar dat ik geen plaatjes meer maak, ben het zo moe van steeds naar die instelling te zoeken/veranderen.
Soms is het -5 dan weer -7 en -10 en.....met dezelfde lens! :surrender:
Het maakt niet uit of ik de K10,K5 of de K3 gebruik.
Het ligt ook niet aan de dioptrie instelling die stel ik zonder lens scherp, door te zoeker is het onderwerp scherp echter
op het scherm ligt de scherpte achter het onderwerp en soms niet zo weinig.
Eigenlijk zegt het genoeg dat die optie zowiezo aanwezig is.
Uiteraard als je f6.3-f11 gebruikt heb je daar minder last van maar op f1.4-f2.8, onderwerp op 2-3 meter...  :cry:
Als er soms iemand een tip heeft, graag.


Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Tamron 17-50 2.8 onscherp
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2015, 00:17:47 »
Idem. En het feit dat de camera -10 als mogelijkheid heeft, doet vermoeden dat het binnen de gestelde toleranties valt.....

newmikey2

  • Gast
Re: Tamron 17-50 2.8 onscherp
« Reactie #2 Gepost op: 26 november 2015, 21:48:09 »
Hallo allemaal,

Vandaag een 17-50 2.8 goedkoop gekocht.
Maar opvallend is zijn onscherpte. Pas na het kalibreren naar -10(!) geeft hij de gewenste scherpte.
Is zo'n gigantische afwijking naar -10 normaal?

Tom
Weet niet of het "normaal" is maar zolang je het nog kunt behappen met de fijninstelling zal je er veel plezier aan beleven.

Offline tomtax

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 376
Tamron 17-50 2.8 onscherp
« Reactie #1 Gepost op: 26 november 2015, 21:25:02 »
Hallo allemaal,

Vandaag een 17-50 2.8 goedkoop gekocht.
Maar opvallend is zijn onscherpte. Pas na het kalibreren naar -10(!) geeft hij de gewenste scherpte.
Is zo'n gigantische afwijking naar -10 normaal?

Tom