Auteur Topic: Diafragmaringen  (gelezen 1515 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jos de Bont

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 637
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
Re: Diafragmaringen
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2008, 10:04:01 »
Citaat

Maar goed beide merken vonden toch dat ze zo nodig toch achter Canon aan moesten lopen. Eerst heel sneaky werden de FA-J/G-lenzen ingevoerd. En nu is er bijna geen andere keuze meer :'(

Met een instelwieltje onder de rechterduim, mis ik de diafragmaring op de lens eigenlijk niet. Op mijn zijn Z1 had ik nog wel de keuze van de lens in A-stand én instelwieltje óf diafragmaring, maar die laatste gebruikte ik toch steeds minder. Wel jammer dat de stand van het diafragma op de lenzen niet meer aan de electronica van de camera wordt doorgegeven. Hierdoor zijn de oudere pre-A-lenzen eigenlijk niet meer soepel te gebruiken.

Groeten, Jos

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Diafragmaringen
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2008, 10:04:01 »

Pruimpit

  • Gast
Diafragmaringen
« Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2008, 09:31:52 »
Van een forumlid heb ik een Pentax 24-50mm F overgenomen. Ik herinnerde mij dat ik nog een oude recensie had. CameraBeurs nr2 1991. Met daarin tests van 5 groothoek zooms. Hieruit blijkt dat het Pentax objectief veel lijkt in bouw en prestaties op het nikon objectief.

Wat lees ik daar. Toch wel grappig:

Nikon 24-50/3,3-4.5 Pas toen ik wat verder kwam met deze test en verschillende camerabodies onder handen kreeg om de diverse objektieven op testen, kwam ik tot de ontdekking dat elektronica soms wel erg veel inspanning van de cameragebruiker vergt. Canon en Minolta vinden bijvoorbeeld dat u geen diafragma hoeft in te stellen door middel van een ring. Beide merken laten u het diafragma instellen via de elektronica van de camera. Onhandig en omslachtig vinden wij. In dit opzicht is het een openbaring om met de objektieven van Pentax en Nikon te kunnen werken; deze bezitten beide namelijk een diafragmaring

Maar goed beide merken vonden toch dat ze zo nodig toch achter Canon aan moesten lopen. Eerst heel sneaky werden de FA-J/G-lenzen ingevoerd. En nu is er bijna geen andere keuze meer :'(