Auteur Topic: Handige uitleg voor het gebruik van M-objectieven  (gelezen 41135 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Alexander

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 122
Re:Handige uitleg voor het gebruik van M-objectieven
« Reactie #46 Gepost op: 9 augustus 2010, 23:03:47 »
Ik snap het even niet meer, misschien kan iemand mij uit de brand helpen?

Ik merk dat ik met mijn M lens en de camera in M-modus onderbelichte foto's krijg (ook met gebruik groene knopje). Zet ik de camera met M lens in AV-modus, dan is de belichting een stuk beter.

Is dit normaal?

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Handige uitleg voor het gebruik van M-objectieven
« Reactie #46 Gepost op: 9 augustus 2010, 23:03:47 »

asplx

  • Gast
Re:Handige uitleg voor het gebruik van M-objectieven
« Reactie #45 Gepost op: 29 juni 2010, 20:44:55 »
Wat een gemis! De SMC Takumar objectieven horen tot het beste wat Pentax gemaakt heeft.

Misschien met uitzondering van de echte tele-objectieven, want die lijden aan de kwaal van alle oudere tele-objectieven: CA.

H e l e l m a a l   mee eens...

Ruurd

Offline Klaas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 346
  • Geslacht: Man
alternatieve methode voor het gebruik van M-objectieven
« Reactie #44 Gepost op: 29 juni 2010, 09:46:31 »
Ik heb van Yvon Bourque, een auteur van oa Engelstalige boeken over de diverse Pentax camera's een goede tip.

Hij geeft een alternatieve methode om de M objectieven te gebruiken en een goede lichtmeting te krijgen. Ook zijn de A-V en P standen nu te gebruiken.

Wat hij aangeeft is dat je het objectief op het kleinste diafragma zet ( voordat je de lens monteert). En dan de lens zodanig met zijn bajonet draaien bij het inzetten dat je ziet dat de diafragma opening groter wordt. Dan het objectief dus niet verder doordraaien tot de vergrendeling.

Wat je daarmee bereikt is dat de lens zich gedraagt als een M42 P draad lens met verloopring naar bajonet.

Onder andere de P mode en de A-V mode zijn nu ook gewoon te gebruiken. De meting gaat nu vrij correct.

Het bevalt mij in ieder geval goed. het enige nadeel is dat de afstandsindicatie wat verschoven is, het is even wennen.

Er zijn zelfs mensen die een extra vergrendel opening boren in de buitenrand van de M objectieven om dit helemaal af te maken.

Ik hoop dat jullie deze tip kunnen volgen. Indien gewenst geef ik de originele engelse tekst nog wel mee.



Bij grootste opening is de zoeker helder, en als je wilt diafragmeren dan wordt de zoeker gewoon donkerder en meet het systeem het licht wat in werkelijkheid ook op de sensor valt.
Pentax K-1 l D FA 28-105 l Pentax K-S2|DA 18 - 50 WR RE l DA 16-45  |Pentax K-x |DA 18-55 AL II *|SIGMA 17-70 4.5|DA L 55-300| DA 35 2.4 AL|A 50 1.7|M 28 2.8|M 135 3.5|Takumar(bayonet)135 2.5|Vivitar flitser 285|Metz 48 AF-1|Metz 50 AF-1

Serpiente

  • Gast
Re:Handige uitleg voor het gebruik van M-objectieven
« Reactie #43 Gepost op: 29 juni 2010, 00:23:40 »
Ik heb de SMC Pentax M 50mm f1.7. Ik zet alles op Manual. Je hebt een display om jezelf te controleren ;) Meestal zit ik direct al nauwkeurig.  ;D Er kan niet één ander objectief in mijn collectie op tegen deze.  ;D

eeyore_nl

  • Gast
Re:Handige uitleg voor het gebruik van M-objectieven
« Reactie #42 Gepost op: 29 mei 2010, 23:22:42 »
Takumar lenzen  bezit ik niet

Wat een gemis! De SMC Takumar objectieven horen tot het beste wat Pentax gemaakt heeft.

Misschien met uitzondering van de echte tele-objectieven, want die lijden aan de kwaal van alle oudere tele-objectieven: CA.

Offline Frans Musters

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 491
  • Geslacht: Man
  • plaatjes schieten met pentax!
    • Probeersel
Re:Handige uitleg voor het gebruik van M-objectieven
« Reactie #41 Gepost op: 28 mei 2010, 19:24:09 »
In bovenstaand draadje zou je het zo kunnen lezen alsof bij M lenzen het diafragma al "geknepen" is bij het kijken door de zoeker. Je dus een donker zoeker  beeld hebt.

>>   Wanneer blijft het diafragma maximaal openstaan totdat je op de ontspanner drukt?  Volgens mij enkel bij alle objectieven met een A-stand. <<

Dit is niet het geval, ook bij een M objectief wordt pas bij het maken van de foto  het diafragma ingesteld of geknepen  zoals je met de diafragma ring hebt bepaald. Het zoekerbeeld is dus altijd met geheel open diafragma. Druk je op de groene knop dan word de daarbij behorende sluitertijd bepaald. Kun je natuurlijk altijd aanpassen in de M stand.

Het diafragma wordt door het palletje wat je ziet aan de lens "bestuurd" door de camera. Eigenlijk houd de camera met het  palletje de lens open tot de ontspanknop of groene knop wordt ingedrukt. dan valt de lens terug naar het diafragma zoals ingesteld door de ring. Een A lens kun je ook bij Av gebruiken, een M alleen bij M.
Ik wilde het alleen maar duidelijk maken omdat de M lenzen ook van prima kwaliteit zijn en goedkoper te krijgen zijn dan de A lenzen.  En het is even wennen maar werkt daarna eigenlijk  net zo als vroeger op mijn ME. Een drukje op de groen knop meer.
Ik heb nog geen ervaring met verkeerde licht metingen door het gebruik van de groene knop met mijn M lenzen, maar veel gebruik heb ik er nog niet van gemaakt. Takumar lenzen  bezit ik niet

Frans




Een paar lenzen:
  • Sigma 17-70 1:2.8-4.5
  • SMC DA 55-300
  • Tamron 90mm 2.8

gnodde

  • Gast
Re:Handige uitleg voor het gebruik van M-objectieven
« Reactie #40 Gepost op: 28 mei 2010, 03:53:55 »
Zou het niet handig zijn deze thread bij de FAQ's te zetten?
Hij staat nu bij de Primes, maar geldt natuurlijk ook voor de zoom-objectieven...

Jan.

eeyore_nl

  • Gast
Re:Handige uitleg voor het gebruik van M-objectieven
« Reactie #39 Gepost op: 20 februari 2010, 08:16:45 »
Neen, bij Takumars verduistert het zoekerbeeld ook bij elk verder diafragma.
Alleen vind ik bij deze lenzen de lichtmeting meer betrouwbaar.

Groeten,
Jos

Ik focus meestal open, dan draai ik de diafragmaring op het gevoel naar de juiste stand (5 klikjes naar f/8 bijvoorbeeld), en laat de camera de sluitertijd bepalen. Werkt perfect. 90% van mijn foto's is met oude P-draad objectieven gemaakt.

Als alternatief kun je de A/M switch gebruiken als stopdown-knop, maar die zit bij de meeste objectieven op een onhandige plek.

Offline Jos Kwaspen

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 474
  • Geslacht: Man
Re:Handige uitleg voor het gebruik van M-objectieven
« Reactie #38 Gepost op: 20 februari 2010, 08:11:56 »
Neen, bij Takumars verduistert het zoekerbeeld ook bij elk verder diafragma.
Alleen vind ik bij deze lenzen de lichtmeting meer betrouwbaar.

Groeten,
Jos
k10d met vooral SMC Pentax A-lenzen en al 14 goede Takumars en 1 met gebreken.
Een selectie uit mijn macro's van 2008 en 2009 staat hier
http://www.pbase.com/joskwaspen

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Handige uitleg voor het gebruik van M-objectieven
« Reactie #37 Gepost op: 20 februari 2010, 00:35:46 »
'k Begrijp er misschien nog altijd erg weinig van.

Wanneer blijft het diafragma maximaal openstaan totdat je op de ontspanner drukt?

Volgens mij enkel bij alle objectieven met een A-stand.
Heb je die niet en draai je aan de diafragmaring, dan sluit toch het diafragma (met beeldverduistering tot gevolg)?

Volgens Jos gebeurt dat niet met Takumars (zonder A-stand) : dus besluit ik daaruit dat het diafragma daar niet kleiner wordt als je aan de diafragmaring draait. Net zoals bij A-objectieven kies je enkel de diafragmawaarde die pas op het moment van de opname wordt ingesteld.

Klopt dat een beetje, of zie ik iets over het hoofd?

eeyore_nl

  • Gast
Re:Handige uitleg voor het gebruik van M-objectieven
« Reactie #36 Gepost op: 19 februari 2010, 23:21:57 »
Met een Pentax DSLR kan je de M-lenzen ook gebruiken in de Av-modus en zelfs in de groene AUTO-modus, maar alleen bij open diafragma. En die belichting is vrij precies.
Vanaf dat je begint te diafragmeren moet je overschakelen op de M-modus en met het groene knopje werken. Blijf je in de Av- of AUTO-modus en je diafragmeert, dan wordt de foto toch
bij het grootste diafragma gemaakt en zal ook zwaar overbelicht zijn.

Groeten,
Jos

De Canon-automaat is dus gewoon veel dommer dan de Pentax-automaat, en in dit geval is dat handig ;) Die snapt niks van open diafragma als hij geen objectief herkent.

Overigens werk ik bij constante en bekende lichtomstandigheden meestal gewoon in de M-modus. Meten op een grijskaart, en van daaruit verder werken. Of bij negatieffilm gewoon de sunny f/16 rule; daar komt het wat minder precies.

Offline Jos Kwaspen

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 474
  • Geslacht: Man
Re:Handige uitleg voor het gebruik van M-objectieven
« Reactie #35 Gepost op: 19 februari 2010, 23:06:23 »
Ik weet niet of ik het helemaal begrijp ... probeert de Pentax ook bij een M-objectief (natuurlijk tevergeefs) bij open diafragma te meten?

Met een Pentax DSLR kan je de M-lenzen ook gebruiken in de Av-modus en zelfs in de groene AUTO-modus, maar alleen bij open diafragma. En die belichting is vrij precies.
Vanaf dat je begint te diafragmeren moet je overschakelen op de M-modus en met het groene knopje werken. Blijf je in de Av- of AUTO-modus en je diafragmeert, dan wordt de foto toch
bij het grootste diafragma gemaakt en zal ook zwaar overbelicht zijn.

Groeten,
Jos
k10d met vooral SMC Pentax A-lenzen en al 14 goede Takumars en 1 met gebreken.
Een selectie uit mijn macro's van 2008 en 2009 staat hier
http://www.pbase.com/joskwaspen

eeyore_nl

  • Gast
Re:Handige uitleg voor het gebruik van M-objectieven
« Reactie #34 Gepost op: 19 februari 2010, 22:48:19 »
Dankjewel Jos! Dit bedoelde ik ook ongeveer maar jij legt het gewoon veel beter uit. Dank daarvoor! Misschien moet ik ook maar eens aan een aantal Takumars!

Ja lekker, stijgen de prijzen nog verder  :-[  ;)

Een paar jaar geleden kon je ze nog voor heel redelijke prijzen krijgen, maar dat lijkt een beetje voorbij te zijn.

Ik heb er trouwens veel spijt van dat ik mijn SMC Takumar 200/4 heb verkocht, ook al kreeg ik er een mooie prijs voor.

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:Handige uitleg voor het gebruik van M-objectieven
« Reactie #33 Gepost op: 19 februari 2010, 22:43:39 »
Dankjewel Jos! Dit bedoelde ik ook ongeveer maar jij legt het gewoon veel beter uit. Dank daarvoor! Misschien moet ik ook maar eens aan een aantal Takumars!


K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

eeyore_nl

  • Gast
Re:Handige uitleg voor het gebruik van M-objectieven
« Reactie #32 Gepost op: 19 februari 2010, 22:42:24 »
Maar het grote probleem bij deze M-lenzen is de ruime afwijking van de lichtmeting met het groene knopje: hoe verder het diafragma gesloten, hoe verder de afwijking (overbelichting).
Daarom ben ik in 2009 overgeschakeld op Takumar-lenzen en het plezier kan niet meer op.

Ik weet niet of ik het helemaal begrijp ... probeert de Pentax ook bij een M-objectief (natuurlijk tevergeefs) bij open diafragma te meten?

Mijn Canon gaat bij een manuele lens gewoon automatisch over op stopdown meting. De automaat gaat ervan uit dat open diafragma meting niet mogelijk is als de camera geen diafragma kan instellen. Dat is over het hele bereik (zeg van wijd open tot f/16) redelijk nauwkeurig. Dus hij suggereert een sluitertijd op basis van de hoeveelheid licht, en niet op basis van een fictieve f-waarde.

Eigenlijk precies zoals een oude spiegelreflex als een Praktica L of Spotmatic doet. Alleen kun je er bij de Canon voor kiezen om in Av-mode te werken.

« Laatst bewerkt op: 19 februari 2010, 22:52:54 door eeyore_nl »

Offline Jos Kwaspen

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 474
  • Geslacht: Man
Re:Handige uitleg voor het gebruik van M-objectieven
« Reactie #31 Gepost op: 19 februari 2010, 22:24:58 »
Met een A-lens kan je op een Pentax DSLR werken in de Av-modus en kan je het diafragma instellen met het wieletje aan de achterkant van de camera. In de zoeker of op het bovenste
display zie je de bijhorende sluitertijd. Als deze haalbaar is: KLIK en je krijgt een goed belichte foto. Anders ga je met het diafragma omlaag of met de iso omhoog tot een aanvaardbaar
compromis. In het exif worden het diafragma en de sluitertijd vermeld.

Met de Takumars werkt de lichtmeting op dezelfde wijze in de Av-modus, maar het diafragma moet met de diafragmaring ingesteld worden en wordt dan niet vermeld in het exif.

Met een M-lens kun je alleen maar werken in de M-modus.
Het diafragma wordt met de diafragmaring ingesteld.
Dan wordt de belichting gemeten (=de bijpassende sluitertijd) met het groene knopje en dan KLIK. In het exif wordt alleen de sluitertijd vermeld.
Maar het grote probleem bij deze M-lenzen is de ruime afwijking van de lichtmeting met het groene knopje: hoe verder het diafragma gesloten, hoe verder de afwijking (overbelichting).
Daarom ben ik in 2009 overgeschakeld op Takumar-lenzen en het plezier kan niet meer op.

Groeten,
Jos
k10d met vooral SMC Pentax A-lenzen en al 14 goede Takumars en 1 met gebreken.
Een selectie uit mijn macro's van 2008 en 2009 staat hier
http://www.pbase.com/joskwaspen

eeyore_nl

  • Gast
Re:Handige uitleg voor het gebruik van M-objectieven
« Reactie #30 Gepost op: 19 februari 2010, 21:24:02 »
Ik ben natuurlijk een noob op dat gebied, maar wat is er zo speciaal aan het gebruik van M-objectieven op een moderne Pentax?

Met andere woorden, wat levert dat groene knopje, en e.e.a. instellen in het menu, je op?


Ik gebruik zowel op mijn Spotmatic als mijn Canon alleen maar oude Takumar-objectieven (en Komine plus Carl Zeiss), maar ik hoef helemaal niets in te stellen (logisch op de Spotmatic ;) ). Ik zal dan op mijn Canon ook wel wat functionaliteit missen (in ieder geval beeldstabilisatie), maar wat is qua mogelijkheden het voordeel om ze op een Pentax dslr te gebruiken?
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2010, 21:35:28 door eeyore_nl »

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:Handige uitleg voor het gebruik van M-objectieven
« Reactie #29 Gepost op: 19 februari 2010, 20:30:35 »
Volgens mij is het enige verschil tussen M en A lenzen dat je met A lenzen de diafragma (in de A stand) met de body kunt bedienen. Kan het mis hebben natuurlijk?! Ik heb inmiddels een smc M 50mm F1.7 van Kees overgenomen en ben er erg content mee! Werkt prima hoor.

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Handige uitleg voor het gebruik van M-objectieven
« Reactie #28 Gepost op: 30 december 2009, 09:04:29 »
Maar hoe zet je de instellingen met de M objectieven zonder A knopje op de diafragma-ring,  op de wat oudere Ist-DL?
Zou ik graag willen weten omdat ik nogal wat objectieven heb uit mijn begin periode, uit de Pentax ME tijd.
Op M objectieven zit helemaal geen A knopje! Het hele verhaal zoals in de link in de startpost staat gaat over de M objectieven, dus...

Succes!
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline asgar

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 57
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re:Handige uitleg voor het gebruik van M-objectieven
« Reactie #27 Gepost op: 29 december 2009, 21:03:15 »
Maar hoe zet je de instellingen met de M objectieven zonder A knopje op de diafragma-ring,  op de wat oudere Ist-DL?
Zou ik graag willen weten omdat ik nogal wat objectieven heb uit mijn begin periode, uit de Pentax ME tijd.

Bij voorbaat dank,
Asgar

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:Handige uitleg voor het gebruik van M-objectieven
« Reactie #26 Gepost op: 27 december 2009, 21:11:33 »
Erg handig!!! Ik ben al een tijdje aan het nadenken over een pentax smc m F1:1,7 50mm of de A versie maar ik huiverde toch nog een beetje met het oog op de instellingen enzo op de camera. Maar als het zo simpel is.......... Ik ga zoeken!!! Erg bedankt

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline kobus

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 880
  • Geslacht: Man
    • rdkfoto
Re:Handige uitleg voor het gebruik van M-objectieven
« Reactie #25 Gepost op: 11 november 2009, 23:20:58 »
Bedankt voor de reactie Jos.

Kobus
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

Offline Jos Kwaspen

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 474
  • Geslacht: Man
Re:Handige uitleg voor het gebruik van M-objectieven
« Reactie #24 Gepost op: 11 november 2009, 17:21:45 »
Dit klopt zeker!
Jij gebruikt een A-lens en op de A-stand wordt via de electronische contacten de informatie aan de camera doorgegeven. Op de A-stand kun je ook in Av-modus werken: met het wieletje stel je
het gewenste diafragma in en de passende sluitertijd volgt van zelf.

Als je het diafragma met de ring instelt, wordt een A-lens een M-lens en moet je in de M-modus werken. Nu wordt er geen informatie doorgegeven en moet je met het groene knopje het licht
meten met de gekende afwijkingen.

Groeten,
Jos
k10d met vooral SMC Pentax A-lenzen en al 14 goede Takumars en 1 met gebreken.
Een selectie uit mijn macro's van 2008 en 2009 staat hier
http://www.pbase.com/joskwaspen

Offline kobus

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 880
  • Geslacht: Man
    • rdkfoto
Re:Handige uitleg voor het gebruik van M-objectieven
« Reactie #23 Gepost op: 11 november 2009, 15:59:21 »
Als ik het zo doe als beschreven (in mijn optiek) dan zie ik geen F getal als ik de foto terugkijk, klopt dit.(dus kan niet zien met welk diafragma de foto gemaakt is)
Dus op Diafragma ring toestaan,MF, SR aan, M stand, focussen en scherpstellen, groene knopje indrukken, en afdrukken.
Zie ik iets over het hoofd??
(diafragmaring op objectief op A geeft 2.8 als ik de foto terugkijk, diafragmaring op 2.8,enz geeft F--- klopt dit?)

Dank voor jullie antwoorden.

Kobus
« Laatst bewerkt op: 11 november 2009, 16:37:31 door kobus »
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

Danny

  • Gast
Re: Handige uitleg voor het gebruik van M-objectieven
« Reactie #22 Gepost op: 20 oktober 2009, 08:31:46 »
Mooi! Juist wat ik moest weten Piggel! Thanks! :)