Auteur Topic: Mitakon 20mm  (gelezen 1301 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jean Pierre

  • Gast
Re: Mitakon 20mm
« Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2017, 20:21:12 »
Ik heb zo een usb microscoop, maar dat geeft niet het gewenste resultaat. Voor ietwat grotere stukjes gaat het wel. Maar voor die echte kleine (die zitten meestal in een holte) zit die plastiek kap onderaan in de weg. Je kan er ook heel moeilijk stacking mee doen.
Ik heb ook een speciale usb camera voor op de microscoop maar die heeft maar 5mp en dat is te weinig, de kwaliteit is niet echt goed. Ik gebruik die wel. Maar niet echt tevreden over. Ik ken collega verzamelaars die werken met balg, macrorail (voor stacking) en dan een speciale macrolens zoals de mitakon, het merk van die lenzen weet ik niet meer, en dat geeft echt hele goede resultaten. Ik ga dus aan de slag van zodra ik mijn bestelling heb.
Knappe foto trouwens, zulke vergroting zou ik ook moeten hebben. Spijtig genoeg heb ik zo een lenzen (nog) niet.
Groeten
Jean Pierre

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Mitakon 20mm
« Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2017, 20:21:12 »

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Mitakon 20mm
« Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2017, 22:18:25 »
Voor micro mineralen te fotograferen is er een erg grote vergroting nodig.
Als je echt dergelijke vergrotingen wilt halen, kan je het beste een microscoop met ingebouwde camera doen + USB aansluiting; een goedkope:
https://www.sossolutions.nl/usb-microscoop?gclid=CM2nxPPSwNQCFcgK0wodRHYMRA

Zelf heb ik vanavond nog even geëxperimenteerd met een 300mm lens met daarop een omgekeerde 28mm en kan dan tot ruim 10:1 komen; het beeldveld is dan ongeveer 2,25mm en de ogen van een klein vliegje worden dan beeldvullend (met  betrekkelijk weinig licht en 1/20 sec):


groeten, Arno

Jean Pierre

  • Gast
Re: Mitakon 20mm
« Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2017, 17:38:22 »
Bedankt Arno voor de uitleg.
Ik weet dat dit allemaal kan, maar heb op het moment het materiaal er niet voor.
Voor micro mineralen te fotograferen is er een erg grote vergroting nodig. Een beeldbreedte van 0.3mm is geen uitzondering. Maar zover moet ik op dit moment nog niet gaan. Ik heb onlangs een balg en enkele macro tussenringen besteld. Even afwachten of dit een goed resultaat oplevert.
Het best zou zijn om door de derde tubus van mijn binoculair te fotograferen., maar ik denk dat het koppelstuk tussen tubus en fototoestel niet bestaat voor pentax.
Belichting is geen probleem, dat heb ik in overvloed.
Jean Pierre

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Mitakon 20mm
« Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2017, 21:00:11 »
Zou hem willen gebruiken voor mineralen fotografie.
Er is wel wat te vinden over de Mitakon 25mm/F 1:0.95 lens voor micro 4/3 op Amazone: https://www.amazon.com/Zhongyi-Mitakon-Speedmaster-Thirds-Cameras/dp/B01A9W56QQ/ref=sr_1_1?srs=9433327011&ie=UTF8&qid=1497206407&sr=8-1&keywords=mitakon+25mm+f0.95#customerReviews
Wat voor vergroting heb je nodig dat een normale macrolens niet voldoet; ook een telelens met daarop een omgekeerde lens kan, afhankelijke van de gebruikte brandpuntafstanden, een sterkere vergroting geven. Telelens 100mm met omgekeerde 35mm geeft bijna 3:1 en 135mm met omgekeerde 28mm geeft bijna 5:1.
Wel heb je bij dergelijke vergrotingen veel licht nodig om te kunnen scherpstellen; misschien is dit wat voor je:
https://www.cameranu.nl/nl/p588005/falcon-eyes-macro-led-lamp-dv-3b?channable=a1235.NTg4MDA1&utm_campaign=489&utm_medium=cpc&utm_term=Flitsers&utm_source=Marktplaats&utm_content=Macro+flitsers

groeten, Arno

Jean Pierre

  • Gast
Mitakon 20mm
« Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2017, 16:59:38 »
Heeft er iemand ervaring met de Mitakon 20mm f/2.4 macro lens ?
Ik heb er toch al enkele (buitenlandse) positieve reviews van gelezen, maar zou toch nog wat meer info willen hebben.
Zou hem willen gebruiken voor mineralen fotografie.
Jean Pierre