Auteur Topic: Adobe Creative Cloud  (gelezen 1840 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Adobe Creative Cloud
« Reactie #18 Gepost op: 29 november 2014, 09:44:13 »
Heel, heel vroeger had ik PSP, daarna overgestapt op PSE en daarna op LR. PSE heb ik nog steeds op de PC staan, maar al in geen twee jaar meer opgestart. Ik ben een echte LR gebruiker en alleen voor portretten gebruik ik een speciale add-in (PortraitProStudioMAx). Ik heb ook een officiële versie van Topaz Labs, maar ook ik die heb ik, na eenmaal gebruik, stil op de schijf zitten.

Het hangt er mi maar helemaal vanaf wat voor type fotograaf je bent: creëer je beelden, met clonen/lagen e.d. => zou ik voor CC abo gaan. Ik grbuik de foto's redelijk puuR; dus aanpassen belichting/kleur/ruis enz. en croppen. Dan is LR méér dan zat.

Daar loop ik ook een beetje mee inderdaad. Met de TOPAZ software kun je erg mooie dingen doen en ik heb gister een demo van NIK geïnstalleerd.
Dan mis je dus alleen nog "maar" het werken in lagen en de bijzonder "wegpoets functie" van CC om eens een schaduw of zo weg te poetsen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Adobe Creative Cloud
« Reactie #18 Gepost op: 29 november 2014, 09:44:13 »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Adobe Creative Cloud
« Reactie #17 Gepost op: 29 november 2014, 09:25:54 »
Heel, heel vroeger had ik PSP, daarna overgestapt op PSE en daarna op LR. PSE heb ik nog steeds op de PC staan, maar al in geen twee jaar meer opgestart. Ik ben een echte LR gebruiker en alleen voor portretten gebruik ik een speciale add-in (PortraitProStudioMAx). Ik heb ook een officiële versie van Topaz Labs, maar ook ik die heb ik, na eenmaal gebruik, stil op de schijf zitten.

Het hangt er mi maar helemaal vanaf wat voor type fotograaf je bent: creëer je beelden, met clonen/lagen e.d. => zou ik voor CC abo gaan. Ik grbuik de foto's redelijk puuR; dus aanpassen belichting/kleur/ruis enz. en croppen. Dan is LR méér dan zat.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Adobe Creative Cloud
« Reactie #16 Gepost op: 28 november 2014, 23:34:48 »
Volksuniversiteit in Boxtel is niet meer... Te weinig aanmeldingen werd gezegd, maar er werd mi ook te weinig aan 'getrokken'.
Ik geef dus geen les meer daar... Geeft niets... Druk zat !!

Jammer. Het werkt toch altijd beter om direct wat "hands on" dingen te zien gebeuren.
Die tutorials ken ik wel, ik had dus ook Staplessen, maar dat blijkt voor mij niet handig werken.
Gewoon een keer doen werkt beter.

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Adobe Creative Cloud
« Reactie #15 Gepost op: 28 november 2014, 23:30:20 »
Ik loop nog steeds met het "lagen principe" te worstelen. Verder vind ik PAP beetje traag, maar kan er toch wel aardig mee vooruit.
Geef je nog steeds les?  ;) 8)
Volksuniversiteit in Boxtel is niet meer... Te weinig aanmeldingen werd gezegd, maar er werd mi ook te weinig aan 'getrokken'.
Ik geef dus geen les meer daar... Geeft niets... Druk zat !!
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Adobe Creative Cloud
« Reactie #14 Gepost op: 28 november 2014, 23:20:24 »
Ik werk grotendeels met LightRoom. Elke nwe versie kan weer meer, en de vele plug-ins werken prima.
Daar waar Lightroom tekort schiet en het echt op bewerken aankomt gebruik ik PaintShop Pro.
Ik bedoel dan zaken zoals Alwin aangeeft... lagen, maskers, selectieve, zeer precieze selecties en bewerkingen op die selecties etc.
Ik sla (zolang ik bewerk) op in PSP formaat en als ik klaar ben in TIFF of jpg als er niets meer bewerkt hoeft.
Ik heb jaren geleden op de volksuniversiteit nog lesgegeven in fotobewerking met dit pakket, dus ben er 'aardig' in thuis al zeg ik het zelf...
Laatst nog goedkoop versie X6 gekocht. Overigens is er plenty aan lesmateriaal en tutorials te vinden op Internet.
PhotoShop heb ik altijd al 'te groot' gevonden. Heb ik in ieder geval naast PSP niet nodig.

Ik loop nog steeds met het "lagen principe" te worstelen. Verder vind ik PAP beetje traag, maar kan er toch wel aardig mee vooruit.
Geef je nog steeds les?  ;) 8)

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Adobe Creative Cloud
« Reactie #13 Gepost op: 28 november 2014, 23:16:40 »
Ik werk grotendeels met LightRoom. Elke nwe versie kan weer meer, en de vele plug-ins werken prima.
Daar waar Lightroom tekort schiet en het echt op bewerken aankomt gebruik ik PaintShop Pro.
Ik bedoel dan zaken zoals Alwin aangeeft... lagen, maskers, selectieve, zeer precieze selecties en bewerkingen op die selecties etc.
Ik sla (zolang ik bewerk) op in PSP formaat en als ik klaar ben in TIFF of jpg als er niets meer bewerkt hoeft.
Ik heb jaren geleden op de volksuniversiteit nog lesgegeven in fotobewerking met dit pakket, dus ben er 'aardig' in thuis al zeg ik het zelf...
Laatst nog goedkoop versie X6 gekocht. Overigens is er plenty aan lesmateriaal en tutorials te vinden op Internet.
PhotoShop heb ik altijd al 'te groot' gevonden. Heb ik in ieder geval naast PSP niet nodig.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Adobe Creative Cloud
« Reactie #12 Gepost op: 28 november 2014, 22:15:11 »
Edzo .. mag ik je uitnodigen om eens gezellig langs te komen in m'n studio .. dan laat ik je zien wat en hoe ik ermee klooi :)

Dat wordt dan na onze (volgende  :angel:) vakantie. Lijkt me leuk!

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Adobe Creative Cloud
« Reactie #11 Gepost op: 28 november 2014, 22:09:01 »
Edzo .. mag ik je uitnodigen om eens gezellig langs te komen in m'n studio .. dan laat ik je zien wat en hoe ik ermee klooi :)

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Adobe Creative Cloud
« Reactie #10 Gepost op: 28 november 2014, 22:02:41 »
tis 9.99 ex btw .. 12.29 incl btw

en CS3 en CC2014 is een wereld van verschil Alwin .. (als ik de youtubers mag geloven)
Ik weet niet precies wat het verschil is, besides focus stacking, eenvoudiger wegklonen en HDR, maar ik zal het denk ik niet nodig hebben. Anderszijds heb ik de code voor jaar lang gratis CC, dus ik kan het altijd nog eens gaan proberen.

Ik ben gewoon tevreden met CS3, wat wil je nog meer. Je kunt altijd wel de producenten blijven volgen die producten blijven produceren omdat ze uit zijn op continuering van hun business.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Adobe Creative Cloud
« Reactie #9 Gepost op: 28 november 2014, 21:47:53 »
In de Creative Cloud versie heb je altijd de optie om de allerlaatste versie te gebruiken, maar het hoeft niet, dat is prettig.
En de software staat gewoon op je eigen computer, geen gezanik met online moeten werken, dat hebben ze goed gedaan.
CS3 is toch aardig wat jaren terug, dan is CC2014 een forse sprong, alhoewel ik er zelf te weinig in werk.
 
Toevallig deze week wat sales cursusmateriaal voor Education verkoop doorgeklikt, zodat mijn baas CC dealer mag blijven.
We kunnen dus zelf goedkoop (lees voor niets) de volledige CC software gebruiken en dat kan thuis ook.
Lightroom wordt net als Photoshop Elements gezien als thuis versie, dus die zit er dan weer niet in, het is echt voor professioneel gebruik bedoeld.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Adobe Creative Cloud
« Reactie #8 Gepost op: 28 november 2014, 21:31:59 »
tis 9.99 ex btw .. 12.29 incl btw

en CS3 en CC2014 is een wereld van verschil Alwin .. (als ik de youtubers mag geloven)

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Adobe Creative Cloud
« Reactie #7 Gepost op: 28 november 2014, 21:30:22 »
Heren, bedankt voor jullie informatie. Neem ik mee in mijn overwegingen.

Welke versie van CC gebruiken jullie? Er is er geloof ik één van € 9,99 per maand en een duurdere toch?
Ik gebruik nog CS3. Zoveel verschil is er volgens mij niet met CC.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Adobe Creative Cloud
« Reactie #6 Gepost op: 28 november 2014, 21:28:43 »
Je zou gelijk kunnen hebben, maar ik vraag me af of de 8 bit verschil tussen 8-bits jpg's en de 16-bits TIFFs geen 'lege' bits zijn, zonder informatie, in het geval van photoshop. Maar ik denk dat je gelijk hebt.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Adobe Creative Cloud
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2014, 21:27:28 »
Heren, bedankt voor jullie informatie. Neem ik mee in mijn overwegingen.

Welke versie van CC gebruiken jullie? Er is er geloof ik één van € 9,99 per maand en een duurdere toch?

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Adobe Creative Cloud
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2014, 21:24:39 »
in photoshop werk je in jpg's ??

je slaat toch op in .TIFF dacht ik toch ..

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Adobe Creative Cloud
« Reactie #3 Gepost op: 28 november 2014, 21:22:15 »
Zie dit maar eens te maken met Lightroom:

Standing stones of Callanish by 2011*Alwin, on Flickr

Hier is gebruik gemaakt van lagen, is een masker gebruikt en een gradient verloop filter. Alledrie worden niet ondersteund door lightroom. Een voordeel van lightroom tov photoshop is dat je voortdurend blijft werken op de raw-bestanden en dus steeds binnen een 12-bit omgeving werkt. In photoshop werk je op de jpg's nadat je de basisbewerkingen in Adobe Camera Raw (ACR) gedaan hebt.

Paintshop pro ken ik niet dus daar kan ik je niet bij helpen.
« Laatst bewerkt op: 28 november 2014, 21:25:34 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Adobe Creative Cloud
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2014, 21:22:06 »
Ik werk denk ik 80/20 met lightroom/photoshop

die 20% ervaar ik als life savers  kabels weghalen .. hekjes .. lantarenpalen etc etc ...
Maar ook mee-eters ... puistjes .... een vervelende haar ..  zijn met photoshop zoveel makkelijker weg te halen dan met lightroom ...
Delen oplichten .. etc... of juist iets donkerder maken ...   :angel:

ik geef ook gelijk toe dat ik nog een beetje angstig ben voor photoshop .. maar dat ik stapje voor stapje mezelf wegwijsmaak in dat beest van een programma ...
ik ga daar zeker veel meer doen ... maar het gemak waarmee ik nu al met lightroom en / Nik  mijn foto's af kan maken is ongekend.
Zou ik zonder photoshop kunnen?

Voor die maandelijkse bijdrage ..  ga ik mijzelf het gemak niet ontzeggen :)

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Adobe Creative Cloud
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2014, 21:11:59 »
Een aantal vragen aan Lightroom / Photoshop en Creative Cloud gebruikers:

Ik heb altijd gewerkt met producten van Corel (Paint Shop Pro en een tijdje met After Shot Pro).
Nadeel vond ik, dat er weinig documentatie beschikbaar is om je het pakket eigen te maken. Heb wel ooit "Staplessen" gekocht, maar nooit echt mee aan de slag gegaan.

Een tijd geleden heb ik Lightroom 5 aangeschaft, met het boek van Scott Kelby (Ligtroom 5). Een erg handig boek, dat je snel wegwijs maakt in de beginselen van Lightroom.
Ondertussen werk ik alleen maar met Lightroom en zo nu en dan met plugins van TOPAZ, waar ik er ondertussen de nodig van heb aangeschaft (er komen steeds kortingen voorbij).
Heel af en toe werk ik nog met Paint Shop Pro.

Dus de navolgende vragen:
1. wat voegt Phototshop nog toe ten opzichte van Lightroom (met TOPAX plugins)?
2. Gebruiken Lightroom gebruikers hier nog vaak Photoshop?
3. Zo ja, waarvoor dan en hoe vaak?
4. Of is Lightroom voldoende?
5. Wie kan er hier Adbobe (Lightroom&Photoshop) vergelijken met Paint Shop Pro?