Auteur Topic: Stof in voorste lensdeel  (gelezen 1147 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Stof in voorste lensdeel
« Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2016, 18:16:26 »
Bedankt voor je reactie.
Dat je er uiteindelijk last van kunt krijgen begrijp ik...
Maar objectieven die net 3 mnd oud zijn, keurig opgeborgen zijn in hun pouches en voorzichtig worden omgewisseld (alle voorzorgsmaatregelen in acht nemende)...  is mij tegen gevallen van Pentax...

geen enkele voorzorchrmaatregel helpt.
Een zaak in amerika die lenzen verhuurt, heeft een L serie lens van Canon (dus het beste wat canon te bieden heeft). uit elkaar gehaald om hem te servicen na hem een aantal keren te hebben verhuurd. En tot hun grote verbazing zat er een spin in. https://www.lensrentals.com/blog/2014/09/the-itsy-bitsy-spider/
dus je doet er niks aan. Het kan er al in zitten op het moment dat je hem aanschaft. maar op je lensdeel gaat zitten zodra je hem gaat gebruiken.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Stof in voorste lensdeel
« Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2016, 18:16:26 »

Offline moto

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
  • als je een schrijvfout vindt mag je hem hebben
Re: Stof in voorste lensdeel
« Reactie #4 Gepost op: 19 oktober 2016, 16:42:00 »
Stof in de lens is een "kwaal" van zoomlenzen. Is inherent aan de bouw. Door te zomen verandert het volume IN de lens en dat zal moeten worden aaangevuld met lucht en dus stof.
Primelenzen hebben hier aanmerkelijk minder lkast van.
Gr. Joop

P4pp1ll0n

  • Gast
Re: Stof in voorste lensdeel
« Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2016, 12:51:12 »
Uiteindelijk krijgen alle lenzen te maken met stofdeeltjes.

Liever heb je ze natuurlijk niet, maarja het is niet anders. Ik zou het alleen bij extreme gevallen laten reinigen. Op je foto zal je er geen last van hebben. Zelfs van krasjes heb je in de meeste gevallen geen last. Het hoort er nu eenmaal bij.

Bedankt voor je reactie.
Dat je er uiteindelijk last van kunt krijgen begrijp ik...
Maar objectieven die net 3 mnd oud zijn, keurig opgeborgen zijn in hun pouches en voorzichtig worden omgewisseld (alle voorzorgsmaatregelen in acht nemende)...  is mij tegen gevallen van Pentax...

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Stof in voorste lensdeel
« Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2016, 11:52:22 »
Uiteindelijk krijgen alle lenzen te maken met stofdeeltjes.

Liever heb je ze natuurlijk niet, maarja het is niet anders. Ik zou het alleen bij extreme gevallen laten reinigen. Op je foto zal je er geen last van hebben. Zelfs van krasjes heb je in de meeste gevallen geen last. Het hoort er nu eenmaal bij.

P4pp1ll0n

  • Gast
Stof in voorste lensdeel
« Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2016, 11:26:07 »
Hallo,

Ik ben onlangs overgestapt op Pentax, met name vanwege de WR afsluitingen e.d.
De objectieven en body's die dit hebben, zouden beter bestand moeten zijn tegen invloeden.

Ik heb onlangs (28-8) mijn laatste objectief HD DA 55-300 f/4.5-6.3 ED PLM WR gekocht en ben er lekker mee bezig gegaan.
Nu zag ik afgelopen weekeinde, stofdeeltjes in het voorste lensdeel van het objectief.
Foto Looman gebeld en gisteren de lens ongeruild voor een nieuw exemplaar... Top service dus.

Vandaag zet ik mijn HD DA 16-85 f/3.5-5.6 ED DC WR erop, zie ik ook een stofdeeltje zitten in het voorste lensdeel...
Kamera Express gebeld, zeggen dat dit inderdaad kan voorkomen, dat het door Pentax/Ricoh gereinigd kan worden maar dat je dit nooit helemaal uit zult sluiten....

Hebben jullie ook last van stofdeeltjes in de objectieven?
Hoe gaan jullie hiermee om, laten reinigen of laten zitten want je ziet het niet op de foto's!!