Auteur Topic: Orchideeënhoeve te Luttelgeest  (gelezen 930 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Orchideeënhoeve te Luttelgeest
« Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2018, 11:24:14 »
Mooie beelden waarvan foto 2 me het meest aanspreekt.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Orchideeënhoeve te Luttelgeest
« Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2018, 11:24:14 »

Offline Casanova56

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 379
Re: Orchideeënhoeve te Luttelgeest
« Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2018, 06:44:00 »
@Alwin, Ik heb niet de Interne flitser gebruikt, maar een SB900 op mijn Nikon D750 gezet.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2018, 07:11:28 door Casanova56 »

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Orchideeënhoeve te Luttelgeest
« Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2018, 23:36:36 »
Hier dan een reactie van mij.
Ik heb in de Orchideeënhoeve in de M-stand met de flits ook Manueel ingesteld op 1/64sec gefotografeerd, de bloem uit de hand en de vlinder vanaf statief.
Monique beheerster van fb-pagina: fotografietips en adviezen ga me daar in wijs maken om zo te gaan werken.
Die witte stangen in de bloemen zijn van bloembakken, het bord de vlinder stond op een plateau.
Foto's zijn gemaakt met de Nikon D750, waarvan foto 1 met de Sigma 24-70mm DG HSM ART en foto 2 met de Ni9kon 80-200mm f/2.8D objectief.
De foto's zijn niet plat geflitst.
Dank voor de reactie. Ik weet nu dat je met enige aandacht hebt geflitst.

Mij viel alleen op dat het al enige dagen was, sinds je de foto geplaatst had en dat er nog steeds geen commentaar gegeven was. De reden was volgens mij dat de foto's niet zo mooi waren, en dat niemand dat durfde te zeggen. Dat mag ik toch zeggen? We zijn toch niet van suiker?

Niet zo mooi vanwege de onnatuurlijke belichting. Platgeflitst noemde ik dat, omdat diepte uit de foto is verdwenen. Abakker laat in zijn post voorbeelden zien van foto's waarin geflitst is met een natuurlijk resultaat.

Maar ga vooral door. Je hoeft je van mijn commentaar niks aan te trekken. Het gaat erom wat jezelf van de foto's vindt.

Positief commentaar streelt het ego. Kritische bewoordingen kunnen leiden tot heroverweging van de eigen inbreng, met later als resultaat nog mooiere foto's.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2018, 00:09:15 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Orchideeënhoeve te Luttelgeest
« Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2018, 22:50:35 »
De term "platgeflitst" vind ik ook niet bepaald leuk. Ook is de achtergrond bij het onderwerp niet alles, maar omdat er geen "echte macrolens" is gebruikt, kan je daar ook niet teveel kritiek op geven.
De Nikon D750 is een prima camera en is voorzien van een op klapbare flitser; het nadeel daarvan is, dat het licht bijna frontaal op het onderwerp valt, waardoor er heel weinig diepte werking ontstaat. Bij onderstaande foto komt het lamplicht van boven/opzij, waardoor er diepte werking ontstaat.



Ook is het mogelijk om het flitslicht via een koker en een diffusor, het onderwerp te laten belichten, waardoor details goed zichtbaar kunnen worden weergegeven:

[/url]

Doordat bovenstaande foto's wel met een macrolens zijn gemaakt, kunnen ze qua weergave van de achtergrond, uiteraard niet vergeleken worden met de foto's in de Orchideeënhoeve. Het gaat mij hierbij om het effect weer te geven van een andere manier van belichten.

groeten, Arno

Offline Casanova56

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 379
Re: Orchideeënhoeve te Luttelgeest
« Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2018, 20:54:59 »

Hier dan een reactie van mij.
Ik heb in de Orchideeënhoeve in de M-stand met de flits ook Manueel ingesteld op 1/64sec gefotografeerd, de bloem uit de hand en de vlinder vanaf statief.
Monique beheerster van fb-pagina: fotografietips en adviezen ga me daar in wijs maken om zo te gaan werken.
Die witte stangen in de bloemen zijn van bloembakken, het bord de vlinder stond op een plateau.
Foto's zijn gemaakt met de Nikon D750, waarvan foto 1 met de Sigma 24-70mm DG HSM ART en foto 2 met de Ni9kon 80-200mm f/2.8D objectief.
De foto's zijn niet plat geflitst.


Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Orchideeënhoeve te Luttelgeest
« Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2018, 10:28:56 »
Wat kleuren en scherpte betreft zijn ze wat mij betreft geslaagd. Ik vind het wel jammer dat op beide foto dingen te zien zijn die je (volgens mij) het liefst niet op de foto wilt hebben. Op foto 1 zijn dat de witte diagonaal lopende strepen (hengsels van bloembakken?) en bij foto 2 het schoteltje met sinaasappels. In de orchideeënhoeve is er genoeg kans om de vlinders in een veel natuurlijke setting te fotograferen, daar moet je echter over het algemeen wel wat meer moeite voor doen.

Groet,  Peter

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Orchideeënhoeve te Luttelgeest
« Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2018, 00:44:02 »
Foto 2 spreekt mij aan, doordat de vlinders redelijk goed belicht en scherp zijn afgebeeld. Bij foto 1 gaf de frontale flits geen "diepte werking" in de foto; met diffuus licht was dit waarschijnlijk een stuk beter geweest.

groeten, Arno

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Orchideeënhoeve te Luttelgeest
« Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2018, 22:13:17 »
Beide foto's hebben mooie kleuren, maar lijken me beide platgeflitst. Zeg ik, terwijl het al weer jaren geleden geweest is dat ik flits heb gebruikt. Als je minder flitslicht gebruikt, ontstaat er weer meer diepte in de foto's. Hopelijk is de sluitertijd dan zodanig, dat je nog geen statief nodig hebt.
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2018, 01:04:05 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Casanova56

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 379
Orchideeënhoeve te Luttelgeest
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2018, 22:53:27 »
Zaterdag 11-03-2018 de Orchideeënhoeve te Luttelgeest bezocht met een kennis van me.
De bloem is gemaakt met de Sigma 24-70mm DG HSM ART en de vlinder met de Nikon 80-200mm f/2.8 D.
Handmatig scherp gesteld en flitser word mij nu geleerd.

1.


2.
\

Bedankt voor uw bezoek.