Auteur Topic: Vraag: Overstap Lightroom desktop naar Adobe Creative Cloud  (gelezen 1376 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Vraag: Overstap Lightroom desktop naar Adobe Creative Cloud
« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2015, 19:50:13 »
Vlgs mij gaat dat synchroniseren overigens niet lukken op de manier die je graag zou willen.
De LR-catalogus is één bestand.  :o ==> Ofwel ALLE wijzigingen van je laptop gaan naar je PC, ofwel ALLE wijzigingen van de PC gaan naar de laptop.
Het is dus NIET zo dat je zowel op je PC als op je laptop kunt werken in/met dezelfde catalogus en daarna kunt synchroniseren.

Ik had gedacht de gesynchroniseerde catalogus op de NAS te houden, maar zoals gezegd, was ik er nog niet zeker van.

OK, Ik dacht even dat je bv op een werkkamer de desktop hebt staan en in hetzelfde netwerk je laptop wilde gebruiken.
Hoe gebruik je je laptop dan? Heb je dan de volledige catalogus nodig?
Als je bijvoorbeeld met je laptop buiten je netwerk nwe foto's wilt importeren en bewerken kun je dat in een aparte laptop-catalogus doen.
Vervolgens kun je de catalogus samenvoegen met de hoofd-catalogus als dat nodig of gewenst is. Is dat een optie?

Overigens staat deze specifieke vraag los van evt. overstap van LR desktop naar ACC vlgs. mij.

De laptop is met name voor workshops en op vakantie foto's te kunnen bewerken. Dan is contact met NAS niet altijd mogelijk.
En ook voor thuis op de bank te kunnen zitten werken uiteraard. Maar dat is dan aan een touwtje in het netwerk.

Thanx. Ik ga nog eens nadenken / nakijken over hoe dat samenvoegen dan moet plaatsvinden. Zover zit ik nog niet in Lightroom.



Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Vraag: Overstap Lightroom desktop naar Adobe Creative Cloud
« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2015, 19:50:13 »

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Vraag: Overstap Lightroom desktop naar Adobe Creative Cloud
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2015, 18:59:51 »
Vandaar mijn idee om via de NAS beide te synchroniseren.
Enige is dat je steeds handmatig synchroniseert als je een catalogus hebt gewijzigd, dan wel aan het einde van iedere dag of zo.
Vlgs mij gaat dat synchroniseren overigens niet lukken op de manier die je graag zou willen.
De LR-catalogus is één bestand.  :o ==> Ofwel ALLE wijzigingen van je laptop gaan naar je PC, ofwel ALLE wijzigingen van de PC gaan naar de laptop.
Het is dus NIET zo dat je zowel op je PC als op je laptop kunt werken in/met dezelfde catalogus en daarna kunt synchroniseren.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Vraag: Overstap Lightroom desktop naar Adobe Creative Cloud
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2015, 18:54:41 »
De laptop zal niet altijd contact hebben met de NAS, dus dan kan ik niets.
OK, Ik dacht even dat je bv op een werkkamer de desktop hebt staan en in hetzelfde netwerk je laptop wilde gebruiken.
Hoe gebruik je je laptop dan? Heb je dan de volledige catalogus nodig?
Als je bijvoorbeeld met je laptop buiten je netwerk nwe foto's wilt importeren en bewerken kun je dat in een aparte laptop-catalogus doen.
Vervolgens kun je de catalogus samenvoegen met de hoofd-catalogus als dat nodig of gewenst is. Is dat een optie?

Overigens staat deze specifieke vraag los van evt. overstap van LR desktop naar ACC vlgs. mij.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Vraag: Overstap Lightroom desktop naar Adobe Creative Cloud
« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2015, 18:40:43 »
Waarom zet je de catalogus niet op je NAS? In een map onder de catalogusmap komen dan de voorvertoningen te staan.
Als je vanaf je diverse PC's Laptops etc 'bij de NAS' kunt is er geen probleem en heb je niets dubbel staan.
Wel zorgen voor een back-up van de NAS ook...  :)

De laptop zal niet altijd contact hebben met de NAS, dus dan kan ik niets.
Vandaar mijn idee om via de NAS beide te synchroniseren.
Enige is dat je steeds handmatig synchroniseert als je een catalogus hebt gewijzigd, dan wel aan het einde van iedere dag of zo.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2015, 18:50:48 door Edzo »

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Vraag: Overstap Lightroom desktop naar Adobe Creative Cloud
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2015, 18:33:55 »
Naar aanleiding van de synchronisatie van de catalogus(sen) heb ik wel een idee. Ik heb nu mijn NAS en daarnaast SyncBack.
Met SyncBack kan ik back-ups maken, maar ook bestanden "over en weer" synchroniseren". Als ik nu de catalogus op de PC en laptop heb en deze "over en weer" met de backup op de NAS synchroniseer, zou dat theoretisch moeten werken. Ik moet er nog eens diep over nadenken of dit geen conflicten gaat veroorzaken en hoe die catalogus dan in beide LR versies wordt weergegeven. Je moet dan immers ook de voorvertoningen synchroniseren en ik weet zo even niet of die in beide catalogussen staan of in een apart bestand.
Waarom zet je de catalogus niet op je NAS? In een map onder de catalogusmap komen dan de voorvertoningen te staan.
Als je vanaf je diverse PC's Laptops etc 'bij de NAS' kunt is er geen probleem en heb je niets dubbel staan.
Wel zorgen voor een back-up van de NAS ook...  :)
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Vraag: Overstap Lightroom desktop naar Adobe Creative Cloud
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2015, 17:41:24 »
1 updates wel :)
2 nvt
3 lokaal op je pc / laptop
4 je kan catalogussen importeren ... maar ik ben ook opzoek naar een oplossing hiervoor ..

Naar aanleiding van punten 1 en 2: LR staat nu op mijn PC, dat blijft er begrijp ik gewoon op staan. Hoe weet LR dan dat ik abonnement op Creative Cloud heb en andersom?
M.a.w. ik kan me gewoon aanmelden bij Creative Cloud en "that's it"? En dan LR ook downloaden op mijn nieuwe laptop?


Naar aanleiding van de synchronisatie van de catalogus(sen) heb ik wel een idee. Ik heb nu mijn NAS en daarnaast SyncBack.
Met SyncBack kan ik back-ups maken, maar ook bestanden "over en weer" synchroniseren". Als ik nu de catalogus op de PC en laptop heb en deze "over en weer" met de backup op de NAS synchroniseer, zou dat theoretisch moeten werken. Ik moet er nog eens diep over nadenken of dit geen conflicten gaat veroorzaken en hoe die catalogus dan in beide LR versies wordt weergegeven. Je moet dan immers ook de voorvertoningen synchroniseren en ik weet zo even niet of die in beide catalogussen staan of in een apart bestand.


Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Vraag: Overstap Lightroom desktop naar Adobe Creative Cloud
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2015, 22:21:19 »
1 updates wel :)
2 nvt
3 lokaal op je pc / laptop
4 je kan catalogussen importeren ... maar ik ben ook opzoek naar een oplossing hiervoor .. 


Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Vraag: Overstap Lightroom desktop naar Adobe Creative Cloud
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2015, 21:12:58 »
Hallo allemaal,

Ik ga op korte termijn een laptop aanschaffen.
Op dit moment heb ik de desktopversie van Lightroom geïnstalleerd staan op mijn desktop, maar wil die dan uiteraard ook op mijn laptop hebben staan.
Ik overweeg om die reden een overstap naar Creative Cloud "voor fotografen". Kosten € 12,09 (incl. BTW) zijn op zich te overzien, aangezien ik toch iedere nieuwe versie van Lightroom en Paint Shop Pro in principe "mee loop".

Ik heb echter de nodige vragen die ik zo snel op de Adobe "FAQ" website niet tegenkomen en wellicht zo door "overstappers" hier eenvoudig zijn te beantwoorden:
1. Als je de dekstopversie van Lightroom hebt en je stapt over naar Lightroom op Creative Cloud, gaat dat met behoud van de huidige desktopversie of moet je alles opnieuw installeren?
2. Als je alles opnieuw dient te installeren, hoe gaat dit in zijn werk met de Ligghtroom catalogus(sen)?
3. Waar staat/staan in Creative Cloud je Lightroom catalogus(sen)? In de Cloud of nog steeds op desktop én laptop?
4. Indien op beide, hoe synchroniseer je dan je catalogus(sen)?

Hoor graag hoe dit in de praktijk werkt.

Groet,
Edzo