Auteur Topic: Te weinig ruimte voor vakantie foto's  (gelezen 3373 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jaccopladet

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 556
  • Geslacht: Man
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #37 Gepost op: 3 augustus 2014, 12:34:07 »
Ja en weer terug van vakantie, en met 64 +16+8 +4 meer als voldoende ruimte gehad, in de k3 de grote en een 8 voor kleinformaat jpg om snel op de ipad de jpg van de raw te bekijken. Werkte heerlijk!
Nu nog 1500 raw uitzoeken en een presentatie maken.
canon 1d mark iii, canon FE 300L 2.8 IS USM, extender EF 2X ii, ef 50mm 1.4 USM, canon 1100 d, canon 18-55.

http://www.flickr.com/photos/91447801@N03/sets/

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #37 Gepost op: 3 augustus 2014, 12:34:07 »

Offline Jaccopladet

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 556
  • Geslacht: Man
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #36 Gepost op: 3 augustus 2014, 12:34:07 »
Ja en weer terug van vakantie, en met 64 +16+8 +4 meer als voldoende ruimte gehad, in de k3 de grote en een 8 voor kleinformaat jpg om snel op de ipad de jpg van de raw te bekijken. Werkte heerlijk!
Nu nog 1500 raw uitzoeken en een presentatie maken.
canon 1d mark iii, canon FE 300L 2.8 IS USM, extender EF 2X ii, ef 50mm 1.4 USM, canon 1100 d, canon 18-55.

http://www.flickr.com/photos/91447801@N03/sets/

densch

  • Gast
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #35 Gepost op: 1 juni 2014, 15:12:05 »
Op vakantie heb ik aan 2 kaartjes van 8 Gig ruim voldoende. Ik heb nog eentje van 4 Gig extra voor het geval dat.
Ik heb een hekel om uren achter de pc te gaan zitten om ze allemaal door te lopen en te bewerken. Dus maak ik alles in JPEG, schiet een enkele foto van het geen ik wil fotograferen en gooi mislukte meteen weg. Tenzij ik haast heb, maar dat ligt dan weer aan mijn vriendin en kinderen die dan gewoon doorlopen onder het mom van "papa komt wel".
Vroeger (voor zover je bij mijn over vroeger kunt praten) knalde ik er wat op los. De hele dag liep ik met de zoeker voor mijn ogen. Mijn ervaring is daarbij dat ik na uren achter de pc een hele berg foto's heb waarvan ik 70 procent weg gooi. En als ik dan terug keek op de vakantie dan had ik het gevoel dat ik nog helemaal geen vakantie had gehad.

Als ik ga fotograferen dan neem ik mijn volledige uitrusting mee. Maar als je het bij mijn over vakantiefoto's hebt dan maak ik die met mijn K5 met mijn "allround" 18-200mm sigma. Schiet ik bewust en geniet van hetgeen dat om mijn heen gebeurt.



densch

  • Gast
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #34 Gepost op: 1 juni 2014, 15:12:05 »
Op vakantie heb ik aan 2 kaartjes van 8 Gig ruim voldoende. Ik heb nog eentje van 4 Gig extra voor het geval dat.
Ik heb een hekel om uren achter de pc te gaan zitten om ze allemaal door te lopen en te bewerken. Dus maak ik alles in JPEG, schiet een enkele foto van het geen ik wil fotograferen en gooi mislukte meteen weg. Tenzij ik haast heb, maar dat ligt dan weer aan mijn vriendin en kinderen die dan gewoon doorlopen onder het mom van "papa komt wel".
Vroeger (voor zover je bij mijn over vroeger kunt praten) knalde ik er wat op los. De hele dag liep ik met de zoeker voor mijn ogen. Mijn ervaring is daarbij dat ik na uren achter de pc een hele berg foto's heb waarvan ik 70 procent weg gooi. En als ik dan terug keek op de vakantie dan had ik het gevoel dat ik nog helemaal geen vakantie had gehad.

Als ik ga fotograferen dan neem ik mijn volledige uitrusting mee. Maar als je het bij mijn over vakantiefoto's hebt dan maak ik die met mijn K5 met mijn "allround" 18-200mm sigma. Schiet ik bewust en geniet van hetgeen dat om mijn heen gebeurt.



Offline Boebels

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1062
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #33 Gepost op: 1 juni 2014, 09:36:43 »
Maar het "soort" fotografie" was vakantie.
Er werd niet gesproken over vogels en/of autoraces.

Ik denk gewoon dat het dan best wel eens een uitdaging is om meer na te denken of iets een foto waard is én hoe je de foto gaat nemen.
En ja, de digitale prullenbak is geduldig en is er ook niet voor niks. Maar om jezelf uit te dagen is het de moeite waard om niet zomaar klakkeloos te schieten.

Offline Boebels

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1062
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #32 Gepost op: 1 juni 2014, 09:36:43 »
Maar het "soort" fotografie" was vakantie.
Er werd niet gesproken over vogels en/of autoraces.

Ik denk gewoon dat het dan best wel eens een uitdaging is om meer na te denken of iets een foto waard is én hoe je de foto gaat nemen.
En ja, de digitale prullenbak is geduldig en is er ook niet voor niks. Maar om jezelf uit te dagen is het de moeite waard om niet zomaar klakkeloos te schieten.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #31 Gepost op: 31 mei 2014, 20:58:10 »
ik vindt het iets te kort door de bocht dat als je veel foto's maakt het voornamelijk klik klak werk is, ik denk dat het af hangt wat voor fotografie je bezigd , bij gebouwen zal je altijd van tevoren nadenken over de compositie en dan pas een enkele foto maken maar als je bv vogels fotografeert gaat het veel sneller, net als dat je bv van snelle autos houd dan com je ook na een dagje met honderden foto's thuis waarvan je de helft weer weggooit.

Mee eens.
Ook van landschappen maak ik vaak meerdere foto's, om thuis uit te zoeken welke het beste is.
Dit eveneens onderweg van mensen die ergens mee bezig zijn. Vandaag de dag "zo gemaakt" en je zal net één of twee foto's maken en thuis tot conclusie komen dat die "het net niet is/zijn".
Even teruggaan is veelal geen optie. Dus liever paar te veel, dan één te weinig.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #30 Gepost op: 31 mei 2014, 20:58:10 »
ik vindt het iets te kort door de bocht dat als je veel foto's maakt het voornamelijk klik klak werk is, ik denk dat het af hangt wat voor fotografie je bezigd , bij gebouwen zal je altijd van tevoren nadenken over de compositie en dan pas een enkele foto maken maar als je bv vogels fotografeert gaat het veel sneller, net als dat je bv van snelle autos houd dan com je ook na een dagje met honderden foto's thuis waarvan je de helft weer weggooit.

Mee eens.
Ook van landschappen maak ik vaak meerdere foto's, om thuis uit te zoeken welke het beste is.
Dit eveneens onderweg van mensen die ergens mee bezig zijn. Vandaag de dag "zo gemaakt" en je zal net één of twee foto's maken en thuis tot conclusie komen dat die "het net niet is/zijn".
Even teruggaan is veelal geen optie. Dus liever paar te veel, dan één te weinig.

Offline Jaccopladet

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 556
  • Geslacht: Man
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #29 Gepost op: 31 mei 2014, 20:27:15 »
ik vindt het iets te kort door de bocht dat als je veel foto's maakt het voornamelijk klik klak werk is, ik denk dat het af hangt wat voor fotografie je bezigd , bij gebouwen zal je altijd van tevoren nadenken over de compositie en dan pas een enkele foto maken maar als je bv vogels fotografeert gaat het veel sneller, net als dat je bv van snelle autos houd dan com je ook na een dagje met honderden foto's thuis waarvan je de helft weer weggooit.
canon 1d mark iii, canon FE 300L 2.8 IS USM, extender EF 2X ii, ef 50mm 1.4 USM, canon 1100 d, canon 18-55.

http://www.flickr.com/photos/91447801@N03/sets/

Offline Jaccopladet

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 556
  • Geslacht: Man
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #28 Gepost op: 31 mei 2014, 20:27:15 »
ik vindt het iets te kort door de bocht dat als je veel foto's maakt het voornamelijk klik klak werk is, ik denk dat het af hangt wat voor fotografie je bezigd , bij gebouwen zal je altijd van tevoren nadenken over de compositie en dan pas een enkele foto maken maar als je bv vogels fotografeert gaat het veel sneller, net als dat je bv van snelle autos houd dan com je ook na een dagje met honderden foto's thuis waarvan je de helft weer weggooit.
canon 1d mark iii, canon FE 300L 2.8 IS USM, extender EF 2X ii, ef 50mm 1.4 USM, canon 1100 d, canon 18-55.

http://www.flickr.com/photos/91447801@N03/sets/

Offline Boebels

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1062
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #27 Gepost op: 31 mei 2014, 09:47:58 »
Ben ik nu serieus de enige die van mening is dat je beter minder, maar wel betere foto's kunt maken?

Met 1000 foto's van vakantie terugkomen lijkt me al verschrikkelijk. Hoeveel van die foto's zijn nu echt de moeite waard?

Ik zou zeggen: meer tijd nemen, beter kijken, betere foto's maken en meer genieten van de tijd die je daar bent. Je hoeft toch niet echt de hele vakantie door je zoeker te kijken?

Bijkomend voordeel is dat je achteraf minder tijd achter je computer hoeft te zitten en die tijd kun je dan weer besteden aan het mijmeren over de dingen die je hebt gezien...

Mijn twee centen, maar goed, ik ga niet op safari.  :-\

Vriendelijke groet, René

Ik ben het helemaal met René eens.
Juist de beperking van het aantal te maken foto's is een uitdaging ;-)
Ik denk dat dat zeker een toevoeging kan zijn voor het betere kijk-en-klik-werk ;D

Succes!


Offline Jaccopladet

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 556
  • Geslacht: Man
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #26 Gepost op: 31 mei 2014, 09:14:00 »
Wel een paar olifanten maar voornamelijk het jonge olifantje, denk dat dat net het verschil maakt :D :D

Vanavond of morgen de resultaten hier en op flickr.
canon 1d mark iii, canon FE 300L 2.8 IS USM, extender EF 2X ii, ef 50mm 1.4 USM, canon 1100 d, canon 18-55.

http://www.flickr.com/photos/91447801@N03/sets/

Serpiente

  • Gast
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #25 Gepost op: 31 mei 2014, 00:43:01 »
Ik beveilig onderweg alle scherpe en daarna verwijder ik de rest.. Scheelt thuis weer wat werk en je scheelt ruimte onderweg.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #24 Gepost op: 30 mei 2014, 22:07:02 »
Vandaag naar blijdorp geweest en op de k3 16 gb volgeschoten zijn 500 foto's terwijl hij vantevoren 300 aan gaf.

Geen groot wild gefotografeerd zeker maar alleen maar kleine beestjes?  :D :D

Offline Jaccopladet

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 556
  • Geslacht: Man
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #23 Gepost op: 30 mei 2014, 21:51:02 »
Vandaag naar blijdorp geweest en op de k3 16 gb volgeschoten zijn 500 foto's terwijl hij vantevoren 300 aan gaf.
canon 1d mark iii, canon FE 300L 2.8 IS USM, extender EF 2X ii, ef 50mm 1.4 USM, canon 1100 d, canon 18-55.

http://www.flickr.com/photos/91447801@N03/sets/

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #22 Gepost op: 30 mei 2014, 15:56:45 »
Ben ik nu serieus de enige die van mening is dat je beter minder, maar wel betere foto's kunt maken?
Met 1000 foto's van vakantie terugkomen lijkt me al verschrikkelijk. Hoeveel van die foto's zijn nu echt de moeite waard?
Ik zou zeggen: meer tijd nemen, beter kijken, betere foto's maken en meer genieten van de tijd die je daar bent. Je hoeft toch niet echt de hele vakantie door je zoeker te kijken?
Bijkomend voordeel is dat je achteraf minder tijd achter je computer hoeft te zitten en die tijd kun je dan weer besteden aan het mijmeren over de dingen die je hebt gezien...
Mijn twee centen, maar goed, ik ga niet op safari.  :-\
Vriendelijke groet, René

Ja en nee. Een rondreis door Madagaskar vorig jaar (3 ½ week) heeft 4.999 foto's opgeleverd en "ja" inderdaad veel wat niet goed is, maar ook veel die wel goed zijn.
"Nee" ik heb niet de hele vakantie door mijn zoeker gekeken. Zitten veel "burst" foto's van lemuren bij, dus tikt ook aan.
Daarnaast veel in auto gezeten en vanuit auto gefotografeerd, dan wel vanaf de boot (river-cruise). Ook redelijk relaxed. Ook veel op markten en door steden gelopen, wat toch ook wel veel foto's oplevert.
Dus het hangt zeker van je vakantie af.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #21 Gepost op: 30 mei 2014, 15:53:46 »
zelf zou ik toch wat meer investeren in een wat groter kaartje, beetje ruimte is nooit verkeerd.
en die flucard is best handig in combi met de iPad, de foto's kunnen dan direct naar je tablet.

Nope, alleen de JPG bestanden, niet de RAW bestanden. Of die moet je ook op de Flu card zetten en dat lijkt me nu volstrekt onhandig.
RAW bestanden kun je alleen met een ingewikkelde omweg op je Flucard krijgen, dus kost erg veel tijd.
Dan staan RAW en JPG op één Flucard en heb je kaartslot 1 niet in gebruik.

Lijkt me geen goede optie of je moet 20% van je vakantietijd willen besteden aan het goochelen met foto's op kaartjes en tablet.
Daarnaast is de Wifi van de Flucard zo traag als dikke stront tegen een berg op. Als je daar 200 JPG én RAW bestanden per dag mee wil overzetten.
Dat wordt nachtwerk.

NB Ik heb dus een Flucard dus ben bekend met de snelheid.........

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #20 Gepost op: 30 mei 2014, 13:37:54 »
Nee hoor René, je hebt daar echt een punt... Maar het hangt wel heel erg van je soort vakantie af. Ik heb twee zoons en als die bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd spelen en ik wat burstjes schiet gaat het echt heel hard.. Of denk aan een dagje naar een dolfinarium, klik je bij één zo'n show toch al aardig wat weg...

Voor natuur en architectuur ligt dat anders, dan kan je (denk ik) vaak meer tijd nemen en rustiger / bewuster fotograferen. Maar als ik naar Afrika zou mogen op fotosafari neem ik toch echt aardig wat kaartjes mee :)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline ReneM

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1049
  • An Apple a day keeps the Doctor away!
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #19 Gepost op: 30 mei 2014, 12:45:57 »
Ben ik nu serieus de enige die van mening is dat je beter minder, maar wel betere foto's kunt maken?

Met 1000 foto's van vakantie terugkomen lijkt me al verschrikkelijk. Hoeveel van die foto's zijn nu echt de moeite waard?

Ik zou zeggen: meer tijd nemen, beter kijken, betere foto's maken en meer genieten van de tijd die je daar bent. Je hoeft toch niet echt de hele vakantie door je zoeker te kijken?

Bijkomend voordeel is dat je achteraf minder tijd achter je computer hoeft te zitten en die tijd kun je dan weer besteden aan het mijmeren over de dingen die je hebt gezien...

Mijn twee centen, maar goed, ik ga niet op safari.  :-\

Vriendelijke groet, René

RonHendriks

  • Gast
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #18 Gepost op: 30 mei 2014, 09:52:43 »
Met een 4gig kaartje in m'n K-7 of K-01 kan ik er zo'n 160 foto's op kwijt.
Maar voor de K-3 heb je uiteraard wel een iets groter kaartje nodig, met de grotere bestanden.

Dat zijn wel hele kleine kaartjes. Persoonlijk heb ik 32GB kaarten, maar wie wil verdelen kan altijd nog 8GB of 16GB kaarten nemen. Die 4GB zijn niet meer helemaal van deze tijd. Voor snelheid zijn de 45MB/s kaarten voldoende, de extra snelheid van de duurdere kaarten haal je nauwelijks met de K-3. De buffer van de K-3 is best groot met 24 RAW bestanden, dus je kunt prima vooruit met het maken van een flinke serie als je wil. Wil je iets goedkoper en de 30 MB/s kaarten kopen dan kan dat ook prima, maar als je je buffer volschiet zul je even wat langer moeten wachten. Doe je dat niet zo heel veel, dan hoef je je daar ook geen zorgen om te maken.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #17 Gepost op: 30 mei 2014, 09:24:11 »
Lastige vraag omdat compleet afhangt van de omstandigheden:
- voor upload naar Dropbox/gDrive en andere cloud diensten is natuurlijk wel een snelle WIFI verbinding nodig, anders gaat het erg in de papieren lopen;
- bij grote aantallen foto's moet je mss cloud ruimte bijkopen!;
- extra kaartjes zijn het makkelijkst, maar .. geen backup!;
- kaartjes onder de 32GB zou ik niet meer kopen, of je moet verwisselen niet erg vinden en er... heel veel ... mee willen nemen...
- als je drie weken weg gaat en iedere dag veel fotografeert denk ik dat je max 10.000 (20x500) foto's maakt. Ik weet niet wat een DNG bij de K3 doet, maar bij de K5 reken ik met 20-25 MB. Stel 25MB voor K3, dat geeft dan 250.000MB of ongeveer 250GB... Oke, dit is allemaal wat extreem, maar toch... Dat betekent dat je ca 8 32GB SD cards moet nemen. IN DE PRAKTIJK kan je denk makkelijk met de helft toe... Ten eerste denk ik dat je per dag echt wel minder schiet en misschien zelfs wel een dag helemaal niet... EN verder kan je natuurlijk de echte mislukte foto's (bewogen, onscherp, verkeerd belicht) al weggooien. Met de helft (4x 32GB) kan je prima op vakantie....
- externe drive, tja weer meer sleepwerk en kabels. Je kan ook zo'n photo storage apparaat kopen. Maar allemaal wss net zo kostbaar wat extra kaartjes...

Persoonlijk zou ik juist wel wat meer kleine kaartjes meenemen ipv grotere. dan verdeel je je foto's, en als er dan iets gebeurt met kaartje (camera gestolen, kaartje kapot/kwijt), dan ben je niet meteen al je foto's kwijt.
Met een 4gig kaartje in m'n K-7 of K-01 kan ik er zo'n 160 foto's op kwijt. Dat is ruim voldoende voor 1 dag fotograferen. Meestal zelf 2-3 dagen (of ik moet surf fotograferen, dan is een kaartje heel snel vol), zeker als je tussentijds ook wat foto's verwijdert. Dus kaartje verwisselen doe ik niet zo vaak.
Maar voor de K-3 heb je uiteraard wel een iets groter kaartje nodig, met de grotere bestanden.

BramS

  • Gast
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #16 Gepost op: 29 mei 2014, 22:16:20 »
Nog geen oplossing voor K3 /dng op ipad? :-[

Helaas, heb geen K3, dus kan je niet helpen.

BramS

  • Gast
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #15 Gepost op: 29 mei 2014, 22:14:17 »

Nog geen oplossing voor K3 /dng op ipad? :-[
[/quote]

Helaas, heb geen K3, dus kan je niet helpen.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #14 Gepost op: 29 mei 2014, 21:47:55 »
Dat aantal bij een leeg kaartje is niet totaal betrouwbaar trouwens. Mijn K30 geeft iets van 850 aan maar meestal haal ik zo'n 1100 tot 1200 op een kaartje. Hij berekend ondertussen dus nog wel bij.

Ik vermoed dat bij berekening PENTAX uitgaat van de maximale grootte van een bestand. Als een file beter comprimeerbaar is en dus minder ruimte inneemt, kan er dus meer op het kaartje worden geschreven.. Dus, juist 100% betrouwbaar :)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #13 Gepost op: 29 mei 2014, 21:25:10 »
Dat aantal bij een leeg kaartje is niet totaal betrouwbaar trouwens. Mijn K30 geeft iets van 850 aan maar meestal haal ik zo'n 1100 tot 1200 op een kaartje. Hij berekend ondertussen dus nog wel bij.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's