Auteur Topic: Stukje Friese architectuur  (gelezen 1586 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Stukje Friese architectuur
« Reactie #12 Gepost op: 6 februari 2017, 21:25:17 »
Ik heb alweer mijn vorige reaktie aangepast. Misschien kun je daar ook nog op reageren. En ik zal jouw bijdrage nog goed lezen.

In Lightroom zit trouwens ook een de-haze schuif. Dat heet in de Nederlandse versie "nevel verwijderen". Die zal toch niet hetzelfde doen als de helderheids-schuif? Anders had Adobe de de-haze-schuif niet ingevoerd.
« Laatst bewerkt op: 7 februari 2017, 10:08:50 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Stukje Friese architectuur
« Reactie #12 Gepost op: 6 februari 2017, 21:25:17 »

newmikey2

  • Gast
Re: Stukje Friese architectuur
« Reactie #11 Gepost op: 6 februari 2017, 21:20:39 »
De volgende quote heb ik overgetypt (copy paste werkt niet) van iemand die zegt de helderheid-schuif het microcontrast verandert.

"Ik hoop dat je het me eens bent dat de functie helderheid in Lightroom niets met lichter en donkerder te maken heeft. Wat het in feite doet is dat 't het microcontrast in de foto aanpast. Een hoger microcontrast laat lijnen duidelijker naar voren komen. Wanneer je het (met mate) toepast geeft het een zwart-wit foto nét dat beetje extra pit of worden structuren of texturen (bijvoorbeeld bij een mistfoto) beter zichtbaar. Een lager microcontrast maakt de randjes juist vager." (https://vinkacademy.nl/fotografietips/helderheid-lightroom-onzin/)

Er is ook sprake van de term local contrast. Wat precies het verschil is met microcontrast weet ik niet.

Andere manieren om microcontrast aan te passen zijn:

1. High Pass filter uit photoshop (of Gimp). Dit heeft volgens een auteur als voordeel dat je locale aanpassingen kunt maken door middel van een masker. In Lightroom kun je ook een masker toepassen (via het aanpassingspenseel), maar dit werkt anders dan met een high pass filter.
2. De plug-in Clarity van Topaz.
(http://digital-photography-school.com/4-ways-make-photos-stand-clarity-slider/)
3. Door toepassing van de detailextractor of tonal contrast van de plugin Color Efex Pro van NIK software.
Nu begrijp ik waar je naar toe wilt. Een soort van de-haze. Dezelfde lokaal contrast verbetering krijg je met het onscherp masker waarbij je een extreem hoge radius maar lage sterkte instelt (het omgekeerde van het gebruik van USM als verscherpingstechniek met een kleine radius van een paar pixels en een sterkte van rond de 100%).

Maar da's toch echt iets heel anders dan deze techniek, clarity/helderheid of USM met hoge radius is wel zeer nuttig en ik gebruik hem eigenlijk standaard in mijn raw conversie script om afbeeldingen met een lichte haze op te peppen.

In deze higlight bloom zit ook nog een stap om op de frequencies gemaskerd te vervagen om een soort van "getekend" effect te krijgen, en nog wat van dat soort grappen om de hooglichten een beetje te laten overstralen.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Stukje Friese architectuur
« Reactie #10 Gepost op: 6 februari 2017, 19:16:35 »
De volgende quote heb ik overgetypt (copy paste werkt niet) van iemand die zegt de helderheid-schuif het microcontrast verandert.

"Ik hoop dat je het me eens bent dat de functie helderheid in Lightroom niets met lichter en donkerder te maken heeft. Wat het in feite doet is dat 't het microcontrast in de foto aanpast. Een hoger microcontrast laat lijnen duidelijker naar voren komen. Wanneer je het (met mate) toepast geeft het een zwart-wit foto nét dat beetje extra pit of worden structuren of texturen (bijvoorbeeld bij een mistfoto) beter zichtbaar. Een lager microcontrast maakt de randjes juist vager." (https://vinkacademy.nl/fotografietips/helderheid-lightroom-onzin/)

[update: Nog een citaat:
"A lot of Adobe users almost automatically crank up the Clarity slider. Why? Because it increases the so-called micro contrast in the mid-tones." (http://www.dslrbodies.com/lenses/lens-articles/what-is-micro-contrast.html)]

Er is ook sprake van de term local contrast. Wat precies het verschil is met microcontrast weet ik niet.

[update: microcontrast betreft waardeverschillen tussen naast elkaar gelegen pixels]

Andere manieren om microcontrast aan te passen zijn:

1. High Pass filter uit photoshop (of Gimp). Dit heeft volgens een auteur als voordeel dat je locale aanpassingen kunt maken door middel van een masker. In Lightroom kun je ook een masker toepassen (via het aanpassingspenseel, radiaal filter of gradueel filter), maar dit werkt anders dan met een high pass filter.
2. De plug-in Clarity van Topaz.
(http://digital-photography-school.com/4-ways-make-photos-stand-clarity-slider/)
3. Door toepassing van de detailextractor of tonal contrast van de plugin Color Efex Pro van NIK software.

[update: Wat hier tot nu toe ter sprake kwam is het aanpassen van microcontrast in de nabewerkingssoftware. Maar het is ook een eigenschap van een objectief, wat resulteert in een 3D look. Het ene objectief is beter in staat microcontrast zichtbaar te maken dan het andere. En als laatste levert ook de demosaicing software in een bijdrage aan het microcontrast of resulteert het juist in een vermindering van het microcontrast. Het is praktisch ondoenlijk om vast te stellen welk deel van de bijdrage aan (of mindering van) het microcontrast toe te wijzen valt aan het objectief of de demosaicing software.(http://www.dslrbodies.com/lenses/lens-articles/what-is-micro-contrast.html)]

« Laatst bewerkt op: 7 februari 2017, 08:36:40 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

newmikey2

  • Gast
Re: Stukje Friese architectuur
« Reactie #9 Gepost op: 6 februari 2017, 15:51:43 »
De helderheid (clarity)-schuif verandert de contrasten in de midtones alleen (dus niet alle contrasten).

To sum up, the Clarity slider adjusts the contrast in just the mid-tones.  This is a handy feature to have as it will not add grain to the highlights or shadow area as an all purpose contrast adjust will.  It is a useful tool for most photos, just be careful of overusing it, as it can produce very harsh edges that are unrealistic when printed. (http://digital-photography-school.com/lightrooms-clarity-slider-what-does-it-do/)

Ik meen in een boek over Photoshop een keer gelezen, dat de helderheid-schuif de microcontrasten verandert. Maar dat weet ik niet meer zeker. Dan moet ik dat boek weer gaan pakken, en dat gaat niet zo makkelijk want ik heb dat boek in een berghok opgeborgen.

Maar waar praat ik eigenlijk over, want dit is jouw topic en jij draait GIMP.
Nee, zo werkt dat niet, ik stel je input zeer op prijs en kan er alleen maar van leren, fijne feedback dus! Dit effect kwam ook oorspronkelijk uit de "Adobe school" en werd toen aangepast om ook op Gimp (met GMIC) te kunnen werken. De in het artikel beschreven workflow werd bijna één-op-één overgenomen van een Photoshop workflow dus ik ga er van uit dat het óók op een Adobe product niet met een schuifje of twee te bereiken is.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Stukje Friese architectuur
« Reactie #8 Gepost op: 6 februari 2017, 14:56:34 »
Dit lijkt me niet correct. Helderheid heeft géén noemenswaardige correlatie met microcontrast maar haalt alle contrasten omhoog of omlaag - helderheid speelt met de tooncurve maar maskert géén contrastovergangen. 
De helderheid (clarity)-schuif verandert de contrasten in de midtones alleen (dus niet alle contrasten).

To sum up, the Clarity slider adjusts the contrast in just the mid-tones.  This is a handy feature to have as it will not add grain to the highlights or shadow area as an all purpose contrast adjust will.  It is a useful tool for most photos, just be careful of overusing it, as it can produce very harsh edges that are unrealistic when printed. (http://digital-photography-school.com/lightrooms-clarity-slider-what-does-it-do/)

Ik meen in een boek over Photoshop een keer gelezen te hebben, dat de helderheid-schuif de microcontrasten verandert. Maar dat weet ik niet meer zeker. Dan moet ik dat boek weer gaan pakken, en dat gaat niet zo makkelijk want ik heb dat boek in een berghok opgeborgen.

Maar waar praat ik eigenlijk over, want dit is jouw topic en jij draait GIMP.
« Laatst bewerkt op: 6 februari 2017, 16:12:40 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

newmikey2

  • Gast
Re: Stukje Friese architectuur
« Reactie #7 Gepost op: 6 februari 2017, 13:47:42 »
Staat er goed op. Mooie symmetrie. Ik vind de bewerking niet te sterk. Een vergelijkbaar effect had je volgens mij in Lightroom gehad door de verzadiging omlaag te schroeven en de helderheid omhoog.
Tsja, er kan zo veel. Maar Adobe produkten draaien niet op mijn computer dus ik kan het niet uitproberen. Ik geloof je op je woord  ;)

Citaat
De helderheid bepaalt de mate van microcontrast.
Dit lijkt me niet correct. Helderheid heeft géén noemenswaardige correlatie met microcontrast maar haalt alle contrasten omhoog of omlaag - helderheid speelt met de tooncurve maar maskert géén contrastovergangen. 

Bij deze bewerking gebeurt wel ietsje meer dan alleen aanpassing van het microcontrast, er wordt op de scherpte ingegrepen met een highpass filter en op de details in grotere vlakken met frequency separation waarbij slechts één van de frequenties iets wordt vervaagd.

Maar niets is zo veranderlijk als smaak en ik kan me uitstekend voorstellen dat veel mensen dit niet mooi kunnen vinden.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Stukje Friese architectuur
« Reactie #6 Gepost op: 6 februari 2017, 08:25:37 »
Staat er goed op. Mooie symmetrie. Ik vind de bewerking niet te sterk. Een vergelijkbaar effect had je volgens mij in Lightroom gehad door de verzadiging omlaag te schroeven en de helderheid omhoog. De helderheid bepaalt de mate van microcontrast. Maar aan een beetje knutselen met lagen - zoals jij hebt gedaan - kun je ook veel plezier beleven.
« Laatst bewerkt op: 6 februari 2017, 09:48:04 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

newmikey2

  • Gast
Re: Stukje Friese architectuur
« Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2017, 09:24:25 »
Mooie foto, hoewel ik de bewerking te sterk vind. De goten, luiken en daklijsten lijken wel opgeplakt. Hoe is deze bewerking gedaan?
Het is inderdaad een vrij forse ingreep op basis van deze tutorial: https://pixls.us/articles/highlight-bloom-and-photoillustration-look/

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: Stukje Friese architectuur
« Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2017, 09:16:52 »
Hier valt nauwelijks iets negatiefs over te zeggen, gewoon een mooie prent.
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Yahrr

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is geen foto
Re: Stukje Friese architectuur
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2017, 19:10:39 »
Mooie foto, hoewel ik de bewerking te sterk vind. De goten, luiken en daklijsten lijken wel opgeplakt. Hoe is deze bewerking gedaan?
K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Stukje Friese architectuur
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2017, 12:29:59 »
Mooie foto + bewerking.

newmikey2

  • Gast
Stukje Friese architectuur
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2017, 21:43:57 »