Auteur Topic: op zoek naar goede prime rond 35mm  (gelezen 1089 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: op zoek naar goede prime rond 35mm
« Reactie #4 Gepost op: 5 september 2016, 12:38:41 »
De DA55 is de beste lens voor portretten op feesten, die is lichtsterk — een hele stop meer dan de anderen die je noemt — en een mooie bokeh door de 9 afgeronde lamellen. Daarnaast natuurlijk weer- en bierbestendig en ook klaar voor full frame. Ik heb er even een gehad en wat mij stoorde was de langzame SDM-motor.

Een (relatief) goedkoop alternatief zou zijn een F of FA 50mm f/1.7 of f/1.4, die focussen snel en zijn ook stuk voor stuk scherp. Ze zijn wel maar een tikje wijder dus niet wezenlijk anders dan wat je hebt.

De FA31 is beroemd. Ik heb ooit een nieuwe gekocht en die was vreselijk onder de f/2.8 dus teruggestuurd. Het is best een zware lens in verhouding tot de andere die je noemde. Een goed exemplaar zou heel mooi scherpt moeten zijn en een mooie bokeh hebben maar het blijft een hele dure lens en als er hard gefeest wordt zou ik ’m liever niet op mijn camera hebben.

De FA35 is een betrouwbare lens; licht, focust snel en heel scherp. Nieuw niet heel goedkoop en ook niet makkelijk te vinden tweedehands. Volgens tests toch nog scherper (iets) dan de DA35 Macro.

De DA35 Macro is een mooie lens maar zou ik zeker niet gebruiken voor portretten op feesten. Omdat het een macro is, draait de schermstelring heel ver en als de AF niet gelijk pakt (wat snel gebeurt als het donker is) gaat die héél ver heen en weer voordat je weer focus hebt. Super mooie lens verder want scherp, contrastrijk en mooi gebouwd. Nog redelijk bruikbaar op K-1 zelfs.

De DA35 f/2.4 die Mike noemt is eigenlijk een goede optie; betaalbaar en hoewel niet zo mooi gebouwd als de limited macro of een FA31, levert hij wel. Scherp, contrastrijk en schijnt eerder f/2.2 dan f/2.4 te zijn wijdopen. Hij heeft dezelfde optische formule als de FA35 f/2.0 maar waarschijnlijk zijn de coatings nog beter puur doordat het een moderne lens is.

Niet genoemd is de FA43 Limited. Ook scherp en een hele mooie lens. Veel goedkoper dan de FA31 en persoonlijk een van mijn favorieten primes. Als je ooit naar full frame gaat is het ook een hele fijne brandpunt.

Ik heb alle bovenstaande lenzen in bezit of gehad* (best erg  :D ) en mijn antwoord zou zijn: de DA55! Volgens mij is dat beste voor het doel dat jij noemt. Ik heb zaterdag ook een feest gefotografeerd en voor mensen heb ik alleen mijn 85mm f/1.4 gebruikt op de K-1. Met (heel) weinig licht toch goede foto’s kunnen maken. En die 85mm komt overeen met de DA55 op crop.

Mijn tweede keus zou zijn de FA43 of DA35 f/2.4, afhankelijk van je budget.

(*) oké, niet van de 50mm niet de FA f/1.7 versie en niet de f/1.4 versie van de F.

Edit: Sigma heeft natuurlijk ook alternatieven: de heel goed gewaardeerde 35mm f/1.4 en de meer betaalbare 30mm f/1.4. Van die laatste heb ik de oudere versie gehad en daarvan was de AF niet altijd spot on.
« Laatst bewerkt op: 8 september 2016, 12:58:41 door joostdh »
Verliefd op de K-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: op zoek naar goede prime rond 35mm
« Reactie #4 Gepost op: 5 september 2016, 12:38:41 »

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: op zoek naar goede prime rond 35mm
« Reactie #3 Gepost op: 4 september 2016, 21:06:29 »
Hier zijn twee linkjes naar pagina's met foto's die ik gemaakt heb met de DA 35 mm f/2.8 macro.

http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=22142.0

http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=21906.0

Dit objectief heeft inderdaad macro, maar de 1:1 vergroting krijg je pas als je met de lens vrijwel op het onderwerp zit. Vaak sta je dan in je eigen schaduw. In de praktijk is het een lens met een prettige brandpuntsafstand waar van heel ver weg tot heel dichtbij hele scherpe foto's mee gemaakt kunnen worden. Voor bijvoorbeeld straatfotografie heeft hij als nadeel het vrij luidruchtige geluid dat hij maakt tijdens het scherpstellen en de vrij lange tijd die hij over dat scherpstellen kan doen.

Met de twee andere lenzen heb ik geen ervaring.

Hier nog een een foto met de 35 mm macro lens, hier in het close-up bereik.

1.
Kievietsbloem
f/2.8, 35 mm, 1/1000 sec, ISO 200
Heemtuin Oegstgeest by 2011*Alwin, on Flickr

en nog één:

2.
Daslook
f/13, 35 mm, 1/13 sec, ISO 200
Heemtuin Oegstgeest by 2011*Alwin, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 4 september 2016, 21:37:21 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

newmikey2

  • Gast
Re: op zoek naar goede prime rond 35mm
« Reactie #2 Gepost op: 4 september 2016, 20:18:08 »
Neem de DA35mm/f2.4 dan heb je voor rond de 140 euro een toppertje!

Offline jochen

  • Newbie
  • Berichten: 22
op zoek naar goede prime rond 35mm
« Reactie #1 Gepost op: 4 september 2016, 19:45:32 »
Ik ben op zoek naar een goede prime-lens voor mn K5II camera. Ik dacht aan de DA 35mm f2.8 macro, de FA35mm f2.0 of de FA 31mm 1.8. Wat is de beste lens? of zijn er andere mogelijkheden? Ik weet dat die 31mm beroemd is en ik zou hem voor 800euro 2de hands kunnen kopen, maar het blijft veel geld. Ik weet niet in hoeverre deze lens, die gemaakt is voor 35mm formaat, ook schittert op een APS formaat. Wat denken jullie?
Ik zou de lens willen gebruiken als portret lens voor op feesten. Ik heb een DA*55mm 1.4, maar heb vaak het gevoel dat die teveel inzoomt. Ik weet nog niet of ik in de toekomst overstap op een fullframe.