Auteur Topic: Probleem D-FA Macro 100mm f/2.8 WR met Pentax K-50  (gelezen 2895 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Probleem D-FA Macro 100mm f/2.8 WR met Pentax K-50
« Reactie #15 Gepost op: 28 november 2015, 19:37:29 »
Dag Edzo.

Geen slecht idee.
Mijn lens komt uit urk maar is al twee keer door de lokale foto zaak opgestuurd.

Groet Maarten

Mijn lens komt ook van Urk  ;) 8)
Ik ga binnenkort weer eens wat testjes doen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Probleem D-FA Macro 100mm f/2.8 WR met Pentax K-50
« Reactie #15 Gepost op: 28 november 2015, 19:37:29 »

Offline maarten70

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 236
  • Geslacht: Man
Re: Probleem D-FA Macro 100mm f/2.8 WR met Pentax K-50
« Reactie #14 Gepost op: 25 november 2015, 20:17:51 »
Ik ga de mijne eens testen en wellicht dat we kunnen proberen richting Ricoh samen op te trekken?
Waar heb jij hem gekocht?

Dag Edzo.

Geen slecht idee.
Mijn lens komt uit urk maar is al twee keer door de lokale foto zaak opgestuurd.

Groet Maarten

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Probleem D-FA Macro 100mm f/2.8 WR met Pentax K-50
« Reactie #13 Gepost op: 25 november 2015, 19:23:36 »
Mijn lens is al twee keer weg geweest voor klevende diafragma bladen en vertoond nu weer dezelfde problemen.
Ik baal er stevig van.
Vertrouwen in de lens is ook helemaal weg.

Groet Maarten

Ik ga de mijne eens testen en wellicht dat we kunnen proberen richting Ricoh samen op te trekken?
Waar heb jij hem gekocht?

Offline maarten70

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 236
  • Geslacht: Man
Re: Probleem D-FA Macro 100mm f/2.8 WR met Pentax K-50
« Reactie #12 Gepost op: 24 november 2015, 15:10:20 »
Hallo,

Ik heb ook de 100 mm WR en die had problemen met het terugkomen van het diafragma. Met andere woorden, als je diagrafmeert, worden foto's overbelicht.
Hij is (net buiten de garantie) terug geweest naar Pentax. Ik kreeg wel korting op de reparatie en had het geluk dat de lens via de Fotobond verzekerd is.
Ik heb idee dat de lens nu weer hetzelfde probleem dreigt te gaan vertonen. ik gebruik hem daarvoor helaas net iets te weinig, dus bij deze een reminder hem er weer eens op te zetten en te checken. Anders gaat hij weer retour naar Pentax.

Groet,
Edzo

Mijn lens is al twee keer weg geweest voor klevende diafragma bladen en vertoond nu weer dezelfde problemen.
Ik baal er stevig van.
Vertrouwen in de lens is ook helemaal weg.

Groet Maarten

Offline nisuthai

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 84
  • Geslacht: Man
  • Waar zouden wij zijn zonder Pentax?
Re: Probleem D-FA Macro 100mm f/2.8 WR met Pentax K-50
« Reactie #11 Gepost op: 24 november 2015, 11:35:13 »
Ik heb dezelfde combinatie van camerabody en de lens ik heb geen problemen met de lens of body hij werkt verder goed.

Het enigste wat je wel merkt dat hij wel tijdens het AF ook de macrostand gelijktijdig controleerd, waardoor de scherpstelling wat langer duurt, ik ben overgegaan op handmatige scherpstelling.
DSLR: Pent. K50, Pent. K5, Pent. DA 18-135mm f/3.5-5.6 ED AL DC WR, Pent. DA 50-200mm f/4.0-5.6 ED WR, Pent. FA 28-200mm IF&AL f/3,8-5,6, Pent. 540fgz

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Probleem D-FA Macro 100mm f/2.8 WR met Pentax K-50
« Reactie #10 Gepost op: 23 november 2015, 22:34:37 »
Hallo,

Ik heb ook de 100 mm WR en die had problemen met het terugkomen van het diafragma. Met andere woorden, als je diagrafmeert, worden foto's overbelicht.
Hij is (net buiten de garantie) terug geweest naar Pentax. Ik kreeg wel korting op de reparatie en had het geluk dat de lens via de Fotobond verzekerd is.
Ik heb idee dat de lens nu weer hetzelfde probleem dreigt te gaan vertonen. ik gebruik hem daarvoor helaas net iets te weinig, dus bij deze een reminder hem er weer eens op te zetten en te checken. Anders gaat hij weer retour naar Pentax.

Groet,
Edzo

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Probleem D-FA Macro 100mm f/2.8 WR met Pentax K-50
« Reactie #9 Gepost op: 22 november 2015, 12:50:26 »
... Omdat na de eerste keer oefenen mijn opgeladen accu binnen één tot anderhalf uur leeg was toen ik auto focus gebruikte, ben ik daar vanaf gestapt en gebruik ik alleen nog de M stand ...
Niet het belangrijkste probleem wat je hebt, maar toch wel een antwoord waardig denk ik. Ik schat in dat het batterij verbruik zo groot is door het gebruik van screenview bij het scherpstellen.

Wat je grootste probleem betreft: Ik denken dat het niet zo snel aan de firmwareversie zou liggen want de betreffende lens is veel eerder gereleased dan de K-50. Wat natuurlijk geheel geen uitsluitsel geeft. Het zou je misschien wel verder kunnen helpen al je een ander exemplaar van de zelfde lens op je K-50 zou kunnen testen. Krijg je de zelfde problemen dan niet, dan kun je de firmware en instellingen van de camera denk ik wel uitsluiten.

JohnnieS

  • Gast
Re: Probleem D-FA Macro 100mm f/2.8 WR met Pentax K-50
« Reactie #8 Gepost op: 22 november 2015, 01:32:11 »
Mijn camera body zelf is nog geen jaar oud, dus het zou vreemd zijn als daar nu al problemen mee zijn...
Teruggaan naar de winkel is ook niet makkelijk, want dat is best ver van mijn woonplaats vandaan.
Ik zie helemaal geen schakelaar of Clamp op de lens, is dat ook zichtbaar als de lens op de body zit?

Het is de originele accu die ik bij de camera zelf zat, dus dat is ook het probleem niet.
De metalen bolletjes aan de binnenkant zijn ook schoon.

Omdat insecten fotograferen zo lastig is, leek het mij handig om nu alvast te oefenen met stilstaande objecten en bladeren etc.



mijn excuses,jij hebt het nieuwere model, en ik het oudere,hier een voorbeeldje van een Superlensje met schakelaartje ::)


newmikey2

  • Gast
Re: Probleem D-FA Macro 100mm f/2.8 WR met Pentax K-50
« Reactie #7 Gepost op: 21 november 2015, 20:18:24 »
Hoe bedoel je? Want wat heeft het voor zin als ik foto's post, terwijl het probleem niet in de foto's zelf zit?
Uit de foto's of beter nog de volledige exif en IPTC info die in de bestanden zit, kunnen we iets afleiden over firmware versie, instellingen etc. Dáár komen we dan verder mee in de richting van een zinnig advies.

Offline 30074

  • Newbie
  • Berichten: 14
Re: Probleem D-FA Macro 100mm f/2.8 WR met Pentax K-50
« Reactie #6 Gepost op: 21 november 2015, 20:09:28 »
Hoe bedoel je? Want wat heeft het voor zin als ik foto's post, terwijl het probleem niet in de foto's zelf zit?

newmikey2

  • Gast
Re: Probleem D-FA Macro 100mm f/2.8 WR met Pentax K-50
« Reactie #5 Gepost op: 21 november 2015, 19:54:54 »
We leren altijd nog bij. Ik heb geleerd om géén commentaar te geven zonder dat er niet eerst originele jpegs worden gedeeld zonder dat ze  eerst gemangeld zijn door bijv. Picasa. Plaats of deel maar eens een paar voorbeelden dan kan er een begin gemaakt worden met zinnige voorstellen, iets anders heeft weinig zin.

Offline 30074

  • Newbie
  • Berichten: 14
Re: Probleem D-FA Macro 100mm f/2.8 WR met Pentax K-50
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2015, 19:23:31 »
Mijn camera body zelf is nog geen jaar oud, dus het zou vreemd zijn als daar nu al problemen mee zijn...
Teruggaan naar de winkel is ook niet makkelijk, want dat is best ver van mijn woonplaats vandaan.
Ik zie helemaal geen schakelaar of Clamp op de lens, is dat ook zichtbaar als de lens op de body zit?

Het is de originele accu die ik bij de camera zelf zat, dus dat is ook het probleem niet.
De metalen bolletjes aan de binnenkant zijn ook schoon.

Omdat insecten fotograferen zo lastig is, leek het mij handig om nu alvast te oefenen met stilstaande objecten en bladeren etc.

JohnnieS

  • Gast
Re: Probleem D-FA Macro 100mm f/2.8 WR met Pentax K-50
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2015, 18:30:55 »
 ::) ::)
Nee dit heb ik ook nog niet meegemaakt,vreemde zaak.
heb toevallig ook dezelfde Lens in bruikleen,maar ze voldoet op alle camera's zonder problemen.
De schakelaar die op de Lens zit, de (Clamp) staat die op On of Off ??
Kan best aan jou Camera liggen,inderdaad all contacten eens reinigen,en controleren.

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Probleem D-FA Macro 100mm f/2.8 WR met Pentax K-50
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2015, 17:43:46 »
Hoi,

Een lens die de camera doet bevriezen lijkt me niet mogelijk, maar zeg nooit nooit  ;)

- om zeker te zijn sowieso wel even nalopen of alle contacten op de lens en cameravatting  (de kleine metalen bolletjes) goed schoon zijn en zo niet deze schoonmaken.
- om uit te sluiten of de camera zelf of de lens de veroorzaker toch ook de 18-135 erop en kijken of het probleem terugkomt.
- is het een originele accu ?  een 3rd party accu wil ook wel eens problemen veroorzaken doordat ie naast goedkoper helaas meestal ook minder van kwaliteit is en veel sneller leeg gaat.
- is er misschien iets mis met de overdraging van de focus (het draaiende rondje in de vatting dat door de camera bewogen wordt om de lens te focussen ? probeer met een hele kleine schroevendraaier eens of die soepel loopt, het kan ook nog zijn dat bv. de veer kapot is waardoor de aandrijfas van de camera niet goed kan aansluiten op de lens.

Ervanuitgaande dat de camera zelf e.e.a. veroorzaakt zou ik ermee terug gaan naar de winkel en het probleem voorleggen. Overigens heb ik persoonlijk met zowel 2 k5's als een k5IIs regelmatig gehad dat de camera wel eens blokkeerde. Maar dat kwam zo zelden voor dat ik er verder nooit aandacht aan heb besteed. Laat even weten hoe je vaart en dan kan iemand hier misschien verder helpen.

Ik denk dat het fotograferen door de zoeker moeilijk gaat doordat als je onderwerp heel erg dichtbij is de scherptediepte vaak enorm klein is, hierdoor kan de geringste beweging van de camera ervoor zorgen dat het punt waarop je hebt scherpgesteld verschuift waardoor een ander punt dat net niet in focus is voor het scherpstelpunt van de camera komt te liggen, standaard is de camera zo ingesteld dat ie niet af kan drukken als er geen deel van het onderwerp in focus voor het scherpstelpunt van de camera ligt.  Dit kun je uitzetten in het menu, maar ik denk sowieso dat je voor macro in het begin best met statief en scherpstellen via liveview werkt.

Uit de hand insecten fotograferen blijft hoe dan ook een tak van sport met een enorm aantal mislukte shots omdat het allemaal zo nauw luistert. Persoonlijk geloof ik niet dat er iemand is die daarbij een 'slagingspercentage' van meer dan 10% gemiddeld heeft (voor een echt perfecte foto bedoel ik dan  :afro: )

Succes ermee, ben benieuwd wat er aan de hand is, gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline 30074

  • Newbie
  • Berichten: 14
Probleem D-FA Macro 100mm f/2.8 WR met Pentax K-50
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2015, 15:34:16 »
Ik heb pas een Pentax D-FA Macro 100 mm f/2.8 WR geleend, die nog zo goed als nieuw was.
Toch merk ik eigenlijk al vanaf het eerste gebruik problemen die ik niet had met mijn 18-135 mm zoom lens.

Om te beginnen het vreemdste probleem: als ik de camera (body dus) uit zet door de schakelaar op off te zetten,
blijft de camera gewoon aan staan. Alleen de accu verwijderen werkt dan om de camera uit te krijgen.
Eerst dacht ik dat dit probleem kwam doordat mijn accu bijna leeg was, maar helaas had ik het ook toen mijn accu nog vol was.

Een ander probleem wat ik vreemd vind: foto's maken via screen view gaat goed, ik kan daar goed scherpstellen en het maken van de foto zelf is ook geen probleem. Maar als ik foto's maak met behulp van de zoeker, dan a. moet ik meerdere keren op de ontspan knop drukken voordat de foto gemaakt wordt en b. de gemaakte foto's zien er opeens overbelicht uit, terwijl ik niks aan instellingen en ontwerp gedaan heb (was binnen aan het oefenen met stilstaande objecten).

Omdat na de eerste keer oefenen mijn opgeladen accu binnen één tot anderhalf uur leeg was toen ik auto focus gebruikte, ben ik daar vanaf gestapt en gebruik ik alleen nog de M stand sindsdien. Zeker omdat de auto focus ook behoorlijk wat lawaai maakt, wat juist bij het fotograferen van insecten niet handig is. Maar omdat ik de techniek nog niet goed door heb, gebruik ik nog wel (deels) automatische standen, waaronder de macro stand optie die tussen de screens te vinden is. Alleen ook dat gaat zeker niet altijd goed: toen ik foto's wou nemen door de zoeker, verdwenen de cijfers van de diafragma waarden en sluitertijd van het scherm (alleen de ISO bleef staan), maar verder liep de camera vast: ik kon niks meer, niet eens meer de camera uit zetten en laat staan dat ik iets kon veranderen.

Iemand enig idee waardoor deze problemen kunnen komen? Is het echt mogelijk dat deze lens zoveel problemen geeft met mijn body, een Pentax K-50, of zou het toch ergens anders aan liggen? Maar als het aan de body zou liggen, dan had ik dezelfde problemen ook met mijn zoomlens, lijkt mij, en daar heb ik eigenlijk geen problemen mee gehad.

Overigens ben ik wel tevreden met de scherpte e.d. van de foto's die wel goed gelukt zijn, maar deze problemen maken het hanteren er natuurlijk niet makkelijker op, wat zeker lastig zal zijn als ik in het voorjaar weer foto's van insecten wil gaan maken.

Alvast heel erg bedankt!