Auteur Topic: (een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...  (gelezen 5892 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

macsterdam

  • Gast
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #48 Gepost op: 22 maart 2010, 12:48:36 »
Wat een fantastisch nieuws! met terugwerkende kracht grensverleggend gefeliciteerd!
En nu meteen een backup maken met Time Machine  ;D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #48 Gepost op: 22 maart 2010, 12:48:36 »

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #47 Gepost op: 22 maart 2010, 12:45:20 »
Vandaag na 2 en halve maand in coma gelegen te hebben en zelfs van hospitaal te zijn verkast is vanmorgen dan toch mijn LACIE welliswaar met volledig nieuwe ingewanden, weer tot leven gekomen  :) :) :)
IK BEN BLIJ.
Gelukkig zijn de wonderen de wereld nog niet uit!
Beterschap en succes met de komende beslissingen voor wat betreft je back-up opties! En... nu ook daadwerkelijk DOEN!  ;)

elkim

  • Gast
Re:(een fotograaf zijn grootse nachtmerrie) IS VOORBIJ.. YES...
« Reactie #46 Gepost op: 22 maart 2010, 12:39:11 »
Vandaag na 2 en halve maand in coma gelegen te hebben en zelfs van hospitaal te zijn verkast is vanmorgen dan toch mijn LACIE welliswaar met volledig nieuwe ingewanden, weer tot leven gekomen  :) :) :)
IK BEN BLIJ.
ik wil bij deze iedereen nog even bedanken voor de grote steun betuigingen die ik heb mogen ontvangen
ook de bloemen en kaartjes waren fantastisch en hartverwarmend  ;)
ze hebben er op gezweet maar heel wat geleerd in die pc winkel.
ze zijn op de schijf geraakt maar was uiteindelijk niet meer bruikbaar, er zit nu een WD in het zelfde LACIE bakske.
alles is over gezet. 

thanks 

elkim

  • Gast
Re:EEN FOTOGRAAF ZIJN GROOTSTE NACHTMERRIE
« Reactie #45 Gepost op: 19 maart 2010, 12:38:20 »
San
ik wacht vol spanning op een resultaat vandaag, ze zouden hem met een doorgeknipt en gesoldeerd gsm kabeltje
proberen aan te sluiten om zo op de disc te geraken, ik ben zeeeer benieuwd
maar laat het jullie zeker weten.   :o

Sandra

  • Gast
Re:EEN FOTOGRAAF ZIJN GROOTSTE NACHTMERRIE
« Reactie #44 Gepost op: 19 maart 2010, 10:55:22 »
Eljakim,

Heb je je foto's nog kunnen redden (topic is te lang om helemaal te lezen)  :schaam:
Ik ben eerder in zo'n positie geweest, met mijn apple notabene. Harde schijf kapot, geen backup en al mijn foto's (kostbare foto's van de kinderen) vanaf 2003 stonden erop. Ik was het stadium van 'huilen' al voorbij, omdat ik wist dat het niets zou helpen. Gelukkig door een wonder heeft Stefan met een Apple expert (zo noem ik hem) de foto's kunnen redden nog.

Hoop dat er voor jou ook nog opties zijn om je foto's te redden.

Offline Jurrien

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 318
  • Geslacht: Man
  • K 20, een uitdaging!
Re:EEN FOTOGRAAF ZIJN GROOTSTE NACHTMERRIE
« Reactie #43 Gepost op: 19 maart 2010, 10:27:37 »
Ik heb er niet zoveel verstand van, maar zouden de problemen ook te maken kunnen hebben met het steeds maar  groter worden van de opslagcapaciteit?
Mijn La Cie is 120 GB groot.
DA 1:3.5-5.6 18-55mm AL II | Sigma APO DG 1:4-5.6 70-300mm | Sigma 1:2.8 28mm | Sigma 1:4-5.6 70-210 | Petri 1:2.0 50mm | Petri 1:3.5-4.5 35-135mm | Kenlock 1:5.6 100-300 mm

macsterdam

  • Gast
Re:EEN FOTOGRAAF ZIJN GROOTSTE NACHTMERRIE
« Reactie #42 Gepost op: 19 maart 2010, 09:24:45 »
Het tegenwoordig lastig goed te bepalen wat er werkelijk aan de hand is als er problemen zijn met een merk. Mensen hebben nu eenmaal minder de neiging en masse positieve berichten te schrijven op internet, terwijl klagers de internet mogelijkheden (terecht) wel volop benutten.

LaCie produceert honderdduizenden, zo niet miljoenen hard drives. Er hoeft maar 1 procent meer problemen te zijn, en het aantal klachten stijgt explosief waardoor de indruk ontstaat dat LaCie alleen maar slechte producten maakt, wat natuurlijk ook weer niet zo is.
Het is prettig te lezen dat er ook genoeg mensen zijn die geen problemen hebben met LaCie schijven, want gedoe met backup schijven is nooit en voor niemand leuk.

Hoewel ik LaCie zelf niet meer zal gebruiken, denk ik niet zo zwart/wit dat ik iedereen LaCie afraadt. Daarnaast, wat heb je aan één mening, doe grondig onderzoek, zeker as het om backup systemen gaat.

eeyore_nl

  • Gast
Re:EEN FOTOGRAAF ZIJN GROOTSTE NACHTMERRIE
« Reactie #41 Gepost op: 19 maart 2010, 08:36:45 »
Hmm, ik vertrouw mijn backups wel toe aan twee LaCie schijven. Toch minder dat sommige mensen daar blijkbaar problemen mee tegenkomen  :(

Overigens, als ik in opdracht werk, krijgen ze 1x web-resolutie en 1x volledig formaat van me (ik doe af en toe wat opdrachten voor collega-muzikanten), en daarna zijn ze zelf verantwoordelijk voor het bewaren. Natuurlijk bewaar ik wel een backup, voor eigen gebruik, en voor het geval dat.

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:EEN FOTOGRAAF ZIJN GROOTSTE NACHTMERRIE
« Reactie #40 Gepost op: 19 maart 2010, 08:36:21 »
Misschien is dit nog iets...

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=974903

Je weet maar nooit. Ik dacht: dat laat ik nog even weten.

Succes ermee!

macsterdam

  • Gast
Re:EEN FOTOGRAAF ZIJN GROOTSTE NACHTMERRIE
« Reactie #39 Gepost op: 18 maart 2010, 23:31:50 »
Er zijn natuurlijk zat mensen die met volle tevredenheid een LaCie gebruiken, maar ook bij mij komt LaCie er niet meer in.

Ik doe redelijk wat professioneel audio/video en heb daarvoor ooit tot tweemaal toe een firewire800 raid schijf van LaCie gekocht, maar je raadt het al, twee maal in no time kaduuk. Niet zo zeer de schijven, wat die koopt LaCie ook gewoon in, hetzij bij Western Digital of Seagate, maar wel de controller, hetgeen betekend dat zo'n kastje ook meteen volledig onbruikbaar is. De eerste keer denk je nog dat het gewoon pech is, maar de tweede keer komen alle denkbare krachttermen voorbij
Inmiddels het ik in mijn omgeving al zo vaak gehoord van LaCie's die kapot, dat ik ze niet meer professioneel zou durven gebruiken. Zo'n schijf is misschien leuk om af en toe een paar honderd MB te backuppen, maar voor data intensief gebruik zoals b.v. audio/video, no bloody way, want er wordt continue zoveel data op de schijven geschreven, daarmee vergeleken zijn RAW files slecht tekst bestandjes, en ik heb het gevoel dat de hardware van LaCie dat niet aankan.

De Mac wordt trouwens al jaren geleverd met het mooiste backup systeem ter wereld, t.w. Time Machine. Backuppen zoals het moet, en geen saai nerdy gedoe.
Ieder uur worden automatisch alle nieuwe files gebackupped. Wat Time Machine onderscheidt van andere back-up programma's, is het feit dat het programma niet alleen een back-up van alle bestanden maakt, maar ook onthoudt hoe je computer er op een bepaalde dag uitzag. Hierdoor kun je terugkeren naar een bepaalde configuratie van je Mac.
Stel dat je per ongeluk een bestand hebt verwijderd dat je eigenlijk wilde opslaan. Vanuit de browser van Time Machine zie je precies hoe je computer eruitzag op de gevraagde datum. Je kunt door bestanden bladeren zoeken via Spotlight. Je kunt zelfs een tijdlijn gebruiken om een bepaalde datum te selecteren. 


Hier een kort filmpje van hoe dat er uitziet!

elkim

  • Gast
Re:EEN FOTOGRAAF ZIJN GROOTSTE NACHTMERRIE
« Reactie #38 Gepost op: 18 maart 2010, 23:02:09 »
wat berg aan tips mensen,
het grijpt de mensen blijkbaar naar de strot, iedereen denkt er aan en is er mee bezig.
ik heb mij altijd voorgenomen dit nooit mee te maken, en zie  :'(  en op het werk maar back-ups maken tegen de sterren op

morgen weet ik misschien meer, 2de winkel nieuwe kansen, een derde mogelijkheid heeft zijg ook al aangediend
het houd de mensen bezig

thanks, :schaam:     

Offline AnoLife

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 523
  • Geslacht: Man
Re:EEN FOTOGRAAF ZIJN GROOTSTE NACHTMERRIE
« Reactie #37 Gepost op: 18 maart 2010, 20:11:39 »
Om data-verlies te voorkomen (allen toepassen):

- Gebruik een imagetank. Is verder ook erg handig als je onderweg of op vakantie je foto's wil opslaan. In het laatste geval is een tweede imagetank erbij nog beter. (spreek hier uit ervaring toen mijn imagetank kuren begon te vertonen...)

- Gebruik thuis een NAS met meerdere verschillende soorten (dus niet 2 of 4 keer het zelfde type harde schijf van het zelfde bedrijf) harde schijven die van elkaar kopieën maakt.

- Gebruik minimaal 2 externe harde schijven waarop je minimaal eens per maand een kopie maakt van je foto's. Voor de veiligheid zorg je ervoor dat minimaal 1 externe harde schijf op een externe locatie is! Een 2,5 inch harde schijf is trouwens veiliger dan een 3,6 inch harde schijf, want die kunnen veel beter tegen schokken. En ik spreek hier uit ervaring!!!

- Maak gebruik van online opslag. Zelf gebruik ik hier Flickr voor, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden op het internet te vinden!

RonHendriks

  • Gast
Re:EEN FOTOGRAAF ZIJN GROOTSTE NACHTMERRIE
« Reactie #36 Gepost op: 13 maart 2010, 18:21:00 »
De snelheid van je schijven kun je meten met HDtune. Er zit veel verschil tussen al die verschillende schijven.

asplx

  • Gast
Re:EEN FOTOGRAAF ZIJN GROOTSTE NACHTMERRIE
« Reactie #35 Gepost op: 13 maart 2010, 18:19:41 »
Computer aan laten staan en batchjob per avond / week ? Of na nieuwe foto's importeren / bewerken opstarten en gaan slapen... Ik blijf ook echt niet na een lopende backup kijken :)

En zo zijn er wel meer processen, die ik 's nachts laat uitvoeren.
Schijf defragmentatie bijvoorbeerld, alhoewel dat met JKdefrag wel zeer regelmatig gebeurt.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:EEN FOTOGRAAF ZIJN GROOTSTE NACHTMERRIE
« Reactie #34 Gepost op: 13 maart 2010, 17:59:23 »
het is onder windows dat hij is vastgelopen hoor, maar met het besturingssysteem heeft het niets te maken hoor
het is in de software van de Lacie zelf dat het probleem ligt firmware probleem met net DAT type HD die er in zit :evil:

Ah... Is LaCie trouwens fabrikant van schijven? In mijn LaCie storage system zitten samsung HD's....

En belangrijker: heb je nog iets terug kunnen (laten) halen?
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:EEN FOTOGRAAF ZIJN GROOTSTE NACHTMERRIE
« Reactie #33 Gepost op: 13 maart 2010, 17:58:12 »
Deze heb ik onlangs ook gekocht. Ik vind 'em ontzettend traag. Zo traag dat het avonden duurt eer ik al mijn bestanden over heb gezet.........
[zelfreflectie] deze snelheden vragen te veel van mijn zelfdiscipline om regelmatig backups te maken[/zelfreflectie]
Ben mijn andere externe schijven maar weer gaan gebruiken.

@Eljakim: sterkte!

Computer aan laten staan en batchjob per avond / week ? Of na nieuwe foto's importeren / bewerken opstarten en gaan slapen... Ik blijf ook echt niet na een lopende backup kijken :)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

elkim

  • Gast
Re:EEN FOTOGRAAF ZIJN GROOTSTE NACHTMERRIE
« Reactie #32 Gepost op: 13 maart 2010, 17:55:39 »
Hier idem: losse USB schijven en een LaCie storage system (4 x 1/5 TB in raid).

Kortom, over Mac kan ik niet meepraten, maar onder WIN draait het bij mij prima en stabiel...

het is onder windows dat hij is vastgelopen hoor, maar met het besturingssysteem heeft het niets te maken hoor
het is in de software van de Lacie zelf dat het probleem ligt firmware probleem met net DAT type HD die er in zit :evil:

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:EEN FOTOGRAAF ZIJN GROOTSTE NACHTMERRIE
« Reactie #31 Gepost op: 13 maart 2010, 17:12:08 »
Om te voorkomen dat ooit zo'n topic moet starten net 2x SAMSUNG 1.5TB USB disks gekocht.
[...]

Deze heb ik onlangs ook gekocht. Ik vind 'em ontzettend traag. Zo traag dat het avonden duurt eer ik al mijn bestanden over heb gezet.........
[zelfreflectie] deze snelheden vragen te veel van mijn zelfdiscipline om regelmatig backups te maken[/zelfreflectie]
Ben mijn andere externe schijven maar weer gaan gebruiken.

@Eljakim: sterkte!

Offline kobus

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 880
  • Geslacht: Man
    • rdkfoto
Re:EEN FOTOGRAAF ZIJN GROOTSTE NACHTMERRIE
« Reactie #30 Gepost op: 13 maart 2010, 16:30:04 »
Zeveel mensen zoveel meningen.
Ook ik heb geen goede ervaringen met LACIE, een externe HD van nog geen jaar oud niet meer aan de praat te krijgen, een nieuwe gehad (zonder data :() en bij deze was het maar de vraag of hij wilde opstarten, als dit gelukt was, moest ik na het saven/copieëren altijd controleren, of alles wel op de LACIE stond, dit was niet altijd het geval, of hij viel uit met de melding "programma reageerd niet" hierna een andere externe HD gekocht (Western Digital) en nooit meer ergens last van gehad.

Vwb de back -up's, ik maak er telkens een, als ik nieuwe foto's/muziek op de computer heb gezet.
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:EEN FOTOGRAAF ZIJN GROOTSTE NACHTMERRIE
« Reactie #29 Gepost op: 13 maart 2010, 14:41:35 »
Om te voorkomen dat ooit zo'n topic moet starten net 2x SAMSUNG 1.5TB USB disks gekocht.

Nieuwe situatie
Computer: met alle foto's
Aangekoppeld: storage system (RAID) met backup foto's
Aangekoppeld: SAMSUNG 1.5TB met backup foto's - deze eens per maand verwisselen en backup bij mij moeder thuis plaatsen.

NB: zolang mijn ADSL upload 1MB is is een online backup voor dergelijke hoeveelheden niet praktisch...
Mooie opstelling! Praktisch en veilig.

RonHendriks

  • Gast
Re:EEN FOTOGRAAF ZIJN GROOTSTE NACHTMERRIE
« Reactie #28 Gepost op: 13 maart 2010, 14:16:13 »
NB: zolang mijn ADSL upload 1MB is is een online backup voor dergelijke hoeveelheden niet praktisch...

Ik ga binnenkort naar 50 MB upload (heb nu nog 3MB) dus dan wordt dat voor mij wel een mogelijkheid om dat online te regelen. Of op de server van mijn broer waar ik ook een eigen ruimte heb gekregen.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:EEN FOTOGRAAF ZIJN GROOTSTE NACHTMERRIE
« Reactie #27 Gepost op: 13 maart 2010, 13:43:22 »
Om te voorkomen dat ooit zo'n topic moet starten net 2x SAMSUNG 1.5TB USB disks gekocht.

Nieuwe situatie
Computer: met alle foto's
Aangekoppeld: storage system (RAID) met backup foto's
Aangekoppeld: SAMSUNG 1.5TB met backup foto's - deze eens per maand verwisselen en backup bij mij moeder thuis plaatsen.

NB: zolang mijn ADSL upload 1MB is is een online backup voor dergelijke hoeveelheden niet praktisch...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:EEN FOTOGRAAF ZIJN GROOTSTE NACHTMERRIE
« Reactie #26 Gepost op: 13 maart 2010, 10:38:35 »
Ik wil je natuurlijk niet tegenspreken, maar heb al jaren een LaCie schijf tot volle tevredenheid.
Je mag me ten alle tijden tegenspreken. Alleen toen ik op zoek was naar een externe hd even rondgesnuffeld op het forum van omt (bekend?) om wat gebruikerservaringen te lezen.
Als je daar leest over de tevredenheidsfactor van externe hd's van LaCie schieten de tranen je in de ogen. Echt geloof me, als Mac gebruiker weet je gewoon dat je nooit LaCie moet kopen. Vergelijkbare drama's te over.
Neemt natuurlijk niet weg dat ze niet alleen maar rotzooi maken en dat alles kapot gaat. In de meeste gevallen gaat het (zoals bij alle merken) goed en hoor je niemand klagen. Zo'n niet-klagend-persoon wil ik zelf ook graag blijven.
En daarom geen LaCie bij mij in huis.  ;)

Gr. PentaxDonkey

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:EEN FOTOGRAAF ZIJN GROOTSTE NACHTMERRIE
« Reactie #25 Gepost op: 13 maart 2010, 10:32:06 »
Ik wil je natuurlijk niet tegenspreken, maar heb al jaren een LaCie schijf tot volle tevredenheid.

Hier idem: losse USB schijven en een LaCie storage system (4 x 1/5 TB in raid).

Kortom, over Mac kan ik niet meepraten, maar onder WIN draait het bij mij prima en stabiel...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

asplx

  • Gast
Re:EEN FOTOGRAAF ZIJN GROOTSTE NACHTMERRIE
« Reactie #24 Gepost op: 13 maart 2010, 09:37:45 »
Inderdaad erg balen, misschien is dit wat, heb er zelf geen ervaring mee, maar de prijs is een stuk lager dan 700 Euro.

http://consument.chipmunk.nl/

Mieg

Ja hoor, leuke zaak...  :-\

Citaat
Omschrijving    Artikel#    

Voor
A-3040 Samsung interne harddisk 750GB SATA 7200rpm van 78,- nu voor    

A-3040                                                                                            € 91,00 incl BTW