Auteur Topic: *Update* Turks rood  (gelezen 1927 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bbwijdieks

  • Gast
Re: *Update* Turks rood
« Reactie #19 Gepost op: 5 oktober 2014, 10:10:29 »
Ik vind de eerste (update) de mooiste maar het lijkt wel of hij een beetje scheef staat.

Bernhard ik lees je reactie nu pas.
De foto staat inderdaad een fractie scheef.
Thx voor de opmerking  :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: *Update* Turks rood
« Reactie #19 Gepost op: 5 oktober 2014, 10:10:29 »

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: *Update* Turks rood
« Reactie #18 Gepost op: 29 september 2014, 20:14:34 »
Ik vind de eerste (update) de mooiste maar het lijkt wel of hij een beetje scheef staat.

bbwijdieks

  • Gast
Re: *Update* Turks rood
« Reactie #17 Gepost op: 29 september 2014, 18:31:40 »
dit was mijn plan voor de 'verbetering' van de foto, je moet er dan wel van uitgaan dat het het bewerken van een bestaande foto is. De dieptewerking zit er nog steeds in en de storende elementen links zijn weggelopen. Als je hem nog eens zou moeten maken en bewerken zal je het waarschijnlijk heel anders doen.

Ik denk dat we elkaar begrijpen qua uitsnede (zie startpost)  :)

Citaat
.........Ik kan natuurlijk ook meer feedback geven over een onderwerp waar ik zelf ook wat mee doe, ik ga me echt niet wagen om tegen een vogelaar te zeggen dat de foto niet goed is :lolk: Terwijl ik zelf nog geen fatsoenlijke vogelfoto kan maken.

Bij sommige foto's vind ik dat inderdaad ook lastig toch probeer ik weleens te reageren wat buiten mijn 'comfort zone' ligt.
Dat kan best interessante discussies opleveren.

Citaat
Turks rood is, gelet op de politieke en militaire situatie aan de zuidgrens een treffend en actueel thema. Een lastige opgave om voor dat dominante en beweeglijke rood in de foto voldoende evenwicht te vinden. Begrijp heel goed dat het jouw aandacht trok.

Mooi bruggetje gelegd Ron  ;)
Deze foto is gemaakt één week voordat het uit de hand liep
« Laatst bewerkt op: 29 september 2014, 18:45:51 door Berend »

Offline ventaxian

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 976
  • Geslacht: Man
  • Zie je wel!
Re: *Update* Turks rood
« Reactie #16 Gepost op: 28 september 2014, 19:37:28 »
Turks rood is, gelet op de politieke en militaire situatie aan de zuidgrens een treffend en actueel thema. Een lastige opgave om voor dat dominante en beweeglijke rood in de foto voldoende evenwicht te vinden. Begrijp heel goed dat het jouw aandacht trok.

Groeten,

Ron
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: *Update* Turks rood
« Reactie #15 Gepost op: 28 september 2014, 19:29:27 »
dit was mijn plan voor de 'verbetering' van de foto, je moet er dan wel van uitgaan dat het het bewerken van een bestaande foto is. De dieptewerking zit er nog steeds in en de storende elementen links zijn weggelopen. Als je hem nog eens zou moeten maken en bewerken zal je het waarschijnlijk heel anders doen.


Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: *Update* Turks rood
« Reactie #14 Gepost op: 28 september 2014, 18:40:57 »
Ik was 1 van die 42 kijkers, maar ik kijk dan ook naar bijna iedere foto. Het is natuurlijk onmogelijk om op iedere foto te reageren. Bij een perfecte foto die ik ook nog mooi vind zet ik soms gewoon simpel, "mooi" of iets dergelijks, das makkelijk. Bij een foto waar ik duidelijk aan kan geven wat er volgens mij (subjectief dus) beter kan, zal ik dit ook bijzetten. Maar een grote groep foto`s zit ergens in het midden, soms is het tijdgebrek, soms heeft het met smaak te maken of je kan de vinger niet op de juiste plaats leggen. Ik heb hetzelfde als jij ook al eens hetzelfde geroepen op het forum, maar inmiddels weet ik gewoon dat het voorkomt en ik heb er mee leren leven. Zoals in dit draadje ook al aangegeven is, we worden overstelpt met foto`s via diverse social media en fora, het is ook allemaal niet bij te houden. Ik kan natuurlijk ook meer feedback geven over een onderwerp waar ik zelf ook wat mee doe, ik ga me echt niet wagen om tegen een vogelaar te zeggen dat de foto niet goed is :lolk: Terwijl ik zelf nog geen fatsoenlijke vogelfoto kan maken.

bbwijdieks

  • Gast
Re: *Update* Turks rood
« Reactie #13 Gepost op: 28 september 2014, 17:56:12 »
Ik heb een update erbij geplaatst want bij het terug zien van deze foto vond ik het rood wel erg uitgebeten.
Ook heb ik er nog een exemplaar bijgezet met een andere uitsnede o.b.v. de feedback  ;)

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Turks rood
« Reactie #12 Gepost op: 28 september 2014, 14:50:25 »
De reden waarom ik hier lid ben geworden en waarom ik hier als vreemdganger nog steeds foto's plaats is vanwege de kleinschaligheid.
Ik verwacht echt niet dat ik 20 reacties krijg daar heb ik flickr wel voor ik ben juist op zoek naar die paar reacties die mij op nieuwe ideeën brengen.
Een paar jaar geleden werd er wel veel inhoudelijk gereageerd maar de laatste 2 jaar is de kwaliteit van dit forum flink ingekakt.
Dat vind ik zonde want blijkbaar word er wel veel meegekeken op dit kleine forum maar een bijdrage leveren komt er niet van.

Het zet mij nu wel aan het denken waarom ik hier nog actief zou willen zijn

Helaas heel herkenbaar... Ik zou het betreuren als je ging, maar begrijp het wel. Ter "geruststelling" - er zijn foto's met meer views en NUL reacties...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Turks rood
« Reactie #11 Gepost op: 28 september 2014, 13:41:33 »

Als je iedere keer denkt van ja die foto doet me niks ik reageer maar niet dan roept er gelijk bij mij een vraag op: waarom dan?


Bij het zien en beoordelen van foto's telt het zgn. "onderbuikgevoel" erg mee.  Elke dag zie je duizenden afbeeldingen via alle media en maar weinig afbeeldingen blijven hangen. 
Ik heb net jouw rode fontein gedownload en ben er met een paar heel eenvoudige bewerkingen in LR even mee bezig geweest. Ik heb wat van mijn eigen commentaar en dat van Kees SC gebruikt en na 5 minuten was het een "yes"-gevoel.

Ik heb de linkerkant er vanaf geknipt, de storende driehoek idem en de resterende ruis van mensen en auto's weggehaald. De belichting van de fontein aangepast en het contrast en helderheid veranderd.

bbwijdieks

  • Gast
Re: Turks rood
« Reactie #10 Gepost op: 28 september 2014, 12:29:36 »
Met alle respect ik vind de voorbeelden die jullie noemen niet vergelijkbaar met dit forum.
Dat zijn massamedia met super veel gebruikers en toeters en bellen de kracht van een klein forum is juist dat je die dingen niet hebt.
Een klein forum is meer back-to-basics zo kun je meer van waarde zijn voor elkaar waardoor de kwaliteit toeneemt.
Als je iedere keer denkt van ja die foto doet me niks ik reageer maar niet dan roept er gelijk bij mij een vraag op: waarom dan?
Als je de bovenstaande gedachtegang doorzet word de kloof tussen nieuwkomers en bestaande gebruikers zodanig groot dat je geen doorstroom meer krijgt.
D.m.v. een simpele reactie kun je een ander op hele andere ideeën brengen het is dan aan de ontvanger wat hij/zij hiermee doet.

De reden waarom ik hier lid ben geworden en waarom ik hier als vreemdganger nog steeds foto's plaats is vanwege de kleinschaligheid.
Ik verwacht echt niet dat ik 20 reacties krijg daar heb ik flickr wel voor ik ben juist op zoek naar die paar reacties die mij op nieuwe ideeën brengen.
Een paar jaar geleden werd er wel veel inhoudelijk gereageerd maar de laatste 2 jaar is de kwaliteit van dit forum flink ingekakt.
Dat vind ik zonde want blijkbaar word er wel veel meegekeken op dit kleine forum maar een bijdrage leveren komt er niet van.

Het zet mij nu wel aan het denken waarom ik hier nog actief zou willen zijn

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Turks rood
« Reactie #9 Gepost op: 28 september 2014, 11:30:10 »
Misschien is dit ook wel een probleem van dit forum want blijkbaar kijken er een hoop mensen mee maar word er vervolgens geen bijdrage geleverd.

Geloof maar niet dat dit een probleem van dit forum is.

Een ander voorbeeld: Belgium Digital is een groot forum (vzw zelfs) met een massa leden en meelezers en daar gebeurt net hetzelfde: 200 maal bekeken en slechts 1 reactie.
Ze hebben daar een Hall Of Fame (hof) waarin wekelijks een aantal kwaliteitsvolle foto's worden opgenomen. Veel van die foto's krijgen pas echt reacties nadat ze in de hof zijn opgenomen. Kwestie van mee te doen met de massa.

Uiteraard heb je daar ook de vriendengroepen die elkaar bejubelen. Sommige fora zijn louter daardoor levend en actief.
Fijn wanneer je binnen de vriendengroep valt, anders sterf je een stille dood.

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Turks rood
« Reactie #8 Gepost op: 28 september 2014, 11:04:26 »

Je kunt mij niet wijsmaken dat als dit topic 42x bekeken is er geen mening geplaatst kan worden.
Dat je niet 24/7 op dit forum actief bent staat hier los van want die andere 42 voorgangers waren dat wel  ;)


Berend, al hadden 386 mensen hem bekeken.....
Ik zie soms foto's die heel knap en technisch zijn genomen maar waar de afbeelding me totaal niet raakt.
Als voorbeeld, maar dan ook alleen als voorbeeld, gelden voor mij foto's van auto's en vogels. MichaD is er helemaal gek van en fotografeert het blinkende chroom en zijn blauwe panda op een zeer goede wijze. Voor mij is een auto een geldverslindend vervoermiddel, niet meer en niet minder. Op foto's van auto's zal ik dan ook alleen maar reageren als ze zeer kunstzinnig zijn genomen.
Vogels vind ik leuk om in de natuur te zien en ik heb bewondering voor de mannen die ze zo technisch goed op de foto zetten, ik kan het niet... (en heb er de spullen ook niet voor trouwens) Op foto's van vogels zal ik dan ook alleen maar reageren als ze zeer kunstzinnig zijn genomen.

Het feit dat je een foto plaatst geeft helaas niet het recht op heel veel reacties. Als je die wil hebben moet je ze plaatsen op een of andere onderafdeling van National Geographic, daar heb je in 'no time' heel veel 'likes', ongeacht de kwaliteit van je foto's.

bbwijdieks

  • Gast
Re: Turks rood
« Reactie #7 Gepost op: 28 september 2014, 00:40:22 »
Zie 'm nu voor het eerst, wellicht in de periode dat ik even geen lid was gemist of omdat ik nooit zo geïnteresseerd ben in vreemdgangers.
Nu zie ik je berichtje wél en ik vind je plaat echt geweldig, een genot om naar te kijken.
Mooie kleuren, prachtig belicht. Kortom een heerlijke plaat!

Thx Bram!

Citaat
Berend, dan kun je jezelf natuurlijk ook wat afvragen.

Ik heb hem twee keer bekeken en had al besloten geen commentaar te geven.
Bij deze:
- ik zou liever de blauwe moskee hebben gezien met de fontein op de achtergrond.
- De fontein staat nu wel heel erg nadrukkelijk in beeld en behalve de roze/rode kleur is er weinig spannends aan.
- De driehoek links onderaan op de foto is een storend element, een lager standpunt zou dit waarschijnlijk hebben voorkomen.
- Mijn blik wordt steeds getrokken naar de mensen aan de linkerkant: wat gebeurt daar?
- De foto is waarschijnlijk gemaakt tijdens je vakantie en heeft voor jou, als subjectieve kijker, dus een andere emotionele waarde dan voor andere, objectieve, kijkers.

Ik hoop dat ik zo je opmerking heb beantwoord en, ondanks dat ik er geen behoefte voor voelde, toch nog een korte subjectieve mening van mij.

Bedankt Bert voor je reactie ik heb eens nagedacht hoe ik hier op zou reageren.

Het eerste punt dat je noemt is simpelweg onmogelijk want het complex van de Blauwe Moskee en Hagia Sofia is te groot.
De daaropvolgende 3 punten schaar ik onder de categorie compositie-indeling.
Wat ik probeer te bereiken in mijn groothoekfoto's is dieptewerking zonder dieptewerking word dit type foto namelijk naar mijn mening afstandelijk.
Als ik de onderkant van deze foto weg crop dan zit er geen diepte meer in de foto.
Het laatste punt dat je noemt vind ik wel interessant vervang de woorden 'je vakantie' eens met 'een foto-trip' of 'een foto-opdracht' (o.i.d.) de essentie blijft dan hetzelfde.
Het hele punt van fotografie draait er juist om dat je ergens bent geweest en dat je jouw perceptie/inzicht kunt tonen.
Of dat nu een foto van de vakantie is of vlak in de buurt het maakt niet uit.
En daarmee haak ik gelijk in op Kees zijn reactie:

Citaat
Ik weet niet wat ik met deze opmerking moet, maar ik had hem dus gewoon gemist omdat ik gewoonweg weleens 24 uur NIET online ben..... ???

Je kunt mij niet wijsmaken dat als dit topic 42x bekeken is er geen mening geplaatst kan worden.
Dat je niet 24/7 op dit forum actief bent staat hier los van want die andere 42 voorgangers waren dat wel  ;)
Misschien is dit ook wel een probleem van dit forum want blijkbaar kijken er een hoop mensen mee maar word er vervolgens geen bijdrage geleverd.
Zo krijg je natuurlijk nooit een prettige wisselwerking waar iedereen wat aan heeft.

Bedankt overigens voor je input dat zwarte water is een effect dat ontstaat door de langere sluitertijd.
Misschien dat het er wat 'smoother' uit ziet als de verscherping lokaal weghaalt word ik zal daar nog eens naar kijken  ;)

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Turks rood
« Reactie #6 Gepost op: 28 september 2014, 00:10:28 »
Dit lijkt me een leuke vankantieplaat en -herinnering maar uit deze locatie en sfeer valt meer te halen.

Sommige beelden doen het goed in een reeks maar zijn onvoldoende sterk als individueel beeld.
Ik denk dat het gebrek aan reacties hieraan te wijten is.


Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Turks rood
« Reactie #5 Gepost op: 27 september 2014, 18:07:33 »
42x gezien geen reactie  :-[

Ik weet niet wat ik met deze opmerking moet, maar ik had hem dus gewoon gemist omdat ik gewoonweg weleens 24 uur NIET online ben..... ???

En als ik hem gemaakt had (zoals Bert veronderstelde tijdens de vakantie) dan was ik hier héél blij mee geweest. Maar als buitenstaander doet deze foto mij veel minder omdat ik getrokken wordt naar de zwarte (scherpe) vlek in het water. Ook ik zou er links wat van af snijden. De boog staat er nu niet helemaal op, dan ook de rommel er af halen links.

En wees ook een beetje geduldig! Een "ontploft forum" heeft ook tijd nodig.... ;)

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Turks rood
« Reactie #4 Gepost op: 27 september 2014, 16:41:53 »
Berend, dan kun je jezelf natuurlijk ook wat afvragen.

Ik heb hem twee keer bekeken en had al besloten geen commentaar te geven.
Bij deze:
- ik zou liever de blauwe moskee hebben gezien met de fontein op de achtergrond.
- De fontein staat nu wel heel erg nadrukkelijk in beeld en behalve de roze/rode kleur is er weinig spannends aan.
- De driehoek links onderaan op de foto is een storend element, een lager standpunt zou dit waarschijnlijk hebben voorkomen.
- Mijn blik wordt steeds getrokken naar de mensen aan de linkerkant: wat gebeurt daar?
- De foto is waarschijnlijk gemaakt tijdens je vakantie en heeft voor jou, als subjectieve kijker, dus een andere emotionele waarde dan voor andere, objectieve, kijkers.

Ik hoop dat ik zo je opmerking heb beantwoord en, ondanks dat ik er geen behoefte voor voelde, toch nog een korte subjectieve mening van mij.

Stout

  • Gast
Re: Turks rood
« Reactie #3 Gepost op: 27 september 2014, 16:38:14 »
Zie 'm nu voor het eerst, wellicht in de periode dat ik even geen lid was gemist of omdat ik nooit zo geïnteresseerd ben in vreemdgangers.
Nu zie ik je berichtje wél en ik vind je plaat echt geweldig, een genot om naar te kijken.
Mooie kleuren, prachtig belicht. Kortom een heerlijke plaat!


bbwijdieks

  • Gast
Re: Turks rood
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2014, 16:26:15 »
42x gezien geen reactie  :-[

bbwijdieks

  • Gast
*Update* Turks rood
« Reactie #1 Gepost op: 26 september 2014, 17:30:00 »
Een roodgekleurde fontein met op de achtergrond de Blauwe Moskee.

Update:




Oude versie:


Nikon D700 | 16-35mm VR | 26mm | F/8.0 | 0.5s | iso 800
« Laatst bewerkt op: 28 september 2014, 17:56:49 door Berend »