Auteur Topic: Pentax Digital Camera Utility 4.11 ook als je (nog) geen K-x of K-7 hebt  (gelezen 2565 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jos Kwaspen

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 474
  • Geslacht: Man
Re:Pentax Digital Camera Utility 4.11 ook als je (nog) geen K-x of K-7 hebt
« Reactie #12 Gepost op: 2 januari 2010, 19:26:46 »
De software die Pentax bij een nieuwe camera voegt komt van Silkypix.
Bij mijn K10D van 2,5 jaar geleden zat een versie die ik later kon upgraden tot Pentax Photo Laboratory 3.

De  versie bij de nieuwe camera's, nl versie 4, kan ik wel downloaden als een upgrade maar is niet compatibel met versie 3.
Je moet de originele versie 4 hebben en dan kan je upgraden. Ofwel moet je de methode van "6x7" gebruiken.

Ik ben ook gaan kijken bij Silkypix en daar kan je HUN VERSIE 3 (= niet dezelfde als de PENTAX VERSIE 3) als proef downloaden,  op de Benelux-site een Nederlandstalige versie alleen voor PC
en op de Engelse site een Engelse versie voor PC en MAC. Ondertussen hebben ze ook nog 2 nieuwe versies: de PRO en de Versie 4 (zijn ruim 100€ duurder dan hun versie 3) maar nog niet
beschikbaar voor de MAC en ik heb niets anders.

Groeten,
Jos
k10d met vooral SMC Pentax A-lenzen en al 14 goede Takumars en 1 met gebreken.
Een selectie uit mijn macro's van 2008 en 2009 staat hier
http://www.pbase.com/joskwaspen

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Pentax Digital Camera Utility 4.11 ook als je (nog) geen K-x of K-7 hebt
« Reactie #12 Gepost op: 2 januari 2010, 19:26:46 »

Offline klumper

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Pentax gek
Re:Pentax Digital Camera Utility 4.11 ook als je (nog) geen K-x of K-7 hebt
« Reactie #11 Gepost op: 2 januari 2010, 18:38:51 »
Hallo Benno,
Vreemd, want ik was er echt van overtuigd dat mij een poosje geleden gevraagd werd om een code in te voeren.
Maar ja, je weet het als je 60+ers met moderne middelen laat spelen!!!!!!!

Gertjan (60+)
Pentax S3, SV, SP1000, Pentax Auto 110, K10D en K70
SMC Takumar: 1,8/50. 2/55, 3,5/28, 3,5/135, SMC Pentax: 18-55, 50-200 en Tamron 10-24, Tamron 2,8/17-50, en Pentax DA 1,8/50, Tamron 70-300.

http://www.flickr.com/photos/gj3

Offline Eppie

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 444
  • Geslacht: Man
  • Having fun doing what i like!!!
    • BelCel
Re:Pentax Digital Camera Utility 4.11 ook als je (nog) geen K-x of K-7 hebt
« Reactie #10 Gepost op: 2 januari 2010, 15:35:55 »
Hey Gertjan,

lijkt me stug dat dit komt doordat ze uit 1 familie komen....

als ik op de website van Raw Therapie kijk zie ik de volgende regel staan: "Raw Therapee is a free RAW converter and digital photo processing software"

Het lijkt mij dat dit freeware is en dat je een donatie mag / kan doen om de developers te blijven motiveren.

Ik zal eens downloaden en installeren, eens kijken wat voor meldingen ik krijg aangaande licenties etc....

Wordt vervolgt

gr, Benno


Yep zoals ik al dacht freeware (lijkt zelfs op open source, echter dat weet ik niet zeker) Op de site van pixelmania staat het volgende over deze sw
"
RawTherapee

Digitale fotografen die hun beelden in RAW-formaat opslaan hebben een goede RAW-converter nodig om deze beelden later om te kunnen zetten naar JPEG- of TIFF-formaat. Meestal wordt er bij de camera wel een RAW-converter meegeleverd, maar het kan zinvol zijn om ook andere RAW-converters te proberen. In sommige gevallen geeft de ene RAW-converter namelijk weer net betere resultaten dan de andere. Dat hangt onder meer af van de ondersteuning voor het specifieke RAW-formaat en de gebruikte algoritmen. In onze zoektocht naar een goede RAW-converter, hebben wij dit keer de gratis te downloaden RAW-converter RawTherapee uitgeprobeerd."

Link naar bovenstaand artikel: http://www.pixelmania.nl/upc/artikel.asp?artikelid=1065&rubriekid=5
Grtz Eppie.
On the internet nobody knows you're a fool!!

Offline Eppie

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 444
  • Geslacht: Man
  • Having fun doing what i like!!!
    • BelCel
Re:Pentax Digital Camera Utility 4.11 ook als je (nog) geen K-x of K-7 hebt
« Reactie #9 Gepost op: 2 januari 2010, 15:18:46 »
Ik heb ontdekt, dat de knoppen alleen niet werken bij .jpg bestanden. Bij RAW bestanden werkt alles prima.
Wat ik ook merkte, was het volgende: Al maanden staat een proefversie van Raw therapie op mijn PC. De proefperiode is allang verstreken. Na de installatie van PentaxDCU 4.11 klikte ik per ongeluk op het icoon van Raw Therapie. En het programma werkt weer en er is niet gevraagd om een code. Zou dit te maken hebben met het feit datze uit één familie komen?

Gertjan.

Hey Gertjan,

lijkt me stug dat dit komt doordat ze uit 1 familie komen....

als ik op de website van Raw Therapie kijk zie ik de volgende regel staan: "Raw Therapee is a free RAW converter and digital photo processing software"

Het lijkt mij dat dit freeware is en dat je een donatie mag / kan doen om de developers te blijven motiveren.

Ik zal eens downloaden en installeren, eens kijken wat voor meldingen ik krijg aangaande licenties etc....

Wordt vervolgt

gr, Benno
Grtz Eppie.
On the internet nobody knows you're a fool!!

Offline klumper

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Pentax gek
Re:Pentax Digital Camera Utility 4.11 ook als je (nog) geen K-x of K-7 hebt
« Reactie #8 Gepost op: 2 januari 2010, 14:25:37 »
Ik heb ontdekt, dat de knoppen alleen niet werken bij .jpg bestanden. Bij RAW bestanden werkt alles prima.
Wat ik ook merkte, was het volgende: Al maanden staat een proefversie van Raw therapie op mijn PC. De proefperiode is allang verstreken. Na de installatie van PentaxDCU 4.11 klikte ik per ongeluk op het icoon van Raw Therapie. En het programma werkt weer en er is niet gevraagd om een code. Zou dit te maken hebben met het feit datze uit één familie komen?

Gertjan.
Pentax S3, SV, SP1000, Pentax Auto 110, K10D en K70
SMC Takumar: 1,8/50. 2/55, 3,5/28, 3,5/135, SMC Pentax: 18-55, 50-200 en Tamron 10-24, Tamron 2,8/17-50, en Pentax DA 1,8/50, Tamron 70-300.

http://www.flickr.com/photos/gj3

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Pentax Digital Camera Utility 4.11 ook als je (nog) geen K-x of K-7 hebt
« Reactie #7 Gepost op: 2 januari 2010, 10:54:48 »
 :good: Bedankt Gert Jan voor het uitwerken van je startpost, veel duidelijker zo!

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re:Pentax Digital Camera Utility 4.11 ook als je (nog) geen K-x of K-7 hebt
« Reactie #6 Gepost op: 1 januari 2010, 20:42:10 »
Hoi Gertjan,

Bij mij werkt alles, ik heb de MAC versie geinstalleerd en bij mij werken alle knoppen.
Ik zou ook niet zo een twee drie weten wat er bij jou niet goed ging.

Groeten Gert Jan
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline klumper

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Pentax gek
Re:Pentax Digital Camera Utility 4.11 ook als je (nog) geen K-x of K-7 hebt
« Reactie #5 Gepost op: 31 december 2009, 15:06:32 »
Hallo 6x7,
Ik heb de software opgehaald en geïnstalleerd. Ziet er best leuk uit, maar het werkt niet!
Ik kan foto's ophalen en bekijken, maar geen knop om te bewerken doet iets.
Heb jij die ervaring ook? Of doe ik iets verkeerd?
Gertjan.
Pentax S3, SV, SP1000, Pentax Auto 110, K10D en K70
SMC Takumar: 1,8/50. 2/55, 3,5/28, 3,5/135, SMC Pentax: 18-55, 50-200 en Tamron 10-24, Tamron 2,8/17-50, en Pentax DA 1,8/50, Tamron 70-300.

http://www.flickr.com/photos/gj3

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Pentax Digital Camera Utility 4.11 ook als je (nog) geen K-x of K-7 hebt
« Reactie #4 Gepost op: 31 december 2009, 10:59:05 »
Ja 6x7, je openingspost is erg karig qua informatie: wat is het en wat kan je ermee? Dat zijn toch essentiële zaken die in een openingspost thuishoren op dit board...
Nu kunnen we wel een link aanklikken en een Duits draadje gaan volgen, maar een korte samenvatting van het wat & hoe is wel zo fijn!
« Laatst bewerkt op: 31 december 2009, 11:03:16 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Pentax Digital Camera Utility 4.11 ook als je (nog) geen K-x of K-7 hebt
« Reactie #3 Gepost op: 31 december 2009, 09:54:15 »
Als ik het goed begrijp is PENTAX Digital Camera Utility 4 de opvolger van het klunzige PENTAX PHOTO Laboratory3?
Mijn K-x-en zijn verzonden doch hebben me nog niet bereikt - vandaar mijn onwetendheid en nieuwsgierigheid naar de degelijkheid van die Digital Camera Utility 4. Kan/wil iemand daar iets meer over vertellen?

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Pentax Digital Camera Utility 4.11 ook als je (nog) geen K-x of K-7 hebt
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2009, 09:23:46 »
Hoi,

Ik kwam bij de oosterburen dit topic tegen  Download von PPB/PPL 4 ??
http://forum.digitalfotonetz.de/viewtopic.php?t=67707&postdays=0&postorder=asc&start=60

PENTAX Digital Camera Utility 4 de opvolger van het klunzige PENTAX PHOTO Laboratory3

Het is de software die Pentax aanbied om je foto's te beheren en raw conversies te doen.

Verbetert ten opzichte van versie 3 is de user interfase en het gaat sneller.
( al vind ik het nog steeds te vol met paletten op een 12" 768x1024 scherm)

+ automatische correctie van vertekening van je objectieven.
+ hoge lichten en schaduw correctie.

Hier onder de beschrijving hoe je hem installeert zonder dat je de originele cd 4.0 hebt.

In het kort komt het hier op neer:
1) Download de update van de pentax site.
    PC http://www.pentax.jp/english/support/digital/util4_win.html
    MAC http://www.pentax.jp/english/support/digital/util4_mac.html
2) De uitgepakte file zet je op externe media, bv een cd of een usb stick.
3) de cd of usbstick moet je de naam geven S-SW90
4) Installeer van af de cd / usb stick PPL4

Veel plezier


« Laatst bewerkt op: 31 december 2009, 12:29:57 door 6x7 »
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR