Auteur Topic: M42 adapter vraag  (gelezen 2042 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:M42 adapter vraag
« Reactie #16 Gepost op: 7 mei 2011, 18:24:01 »
Dank je, John...
Dat geeft de burger weer moed...

Groeten,
Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:M42 adapter vraag
« Reactie #16 Gepost op: 7 mei 2011, 18:24:01 »

JohnnieS

  • Gast
Re:M42 adapter vraag
« Reactie #15 Gepost op: 7 mei 2011, 16:58:15 »
Klasse foto's Ruurd, :good:

Beelden zeggen veel meer  :dance: :dance:

Arend 0041

  • Gast
Re:M42 adapter vraag
« Reactie #14 Gepost op: 6 mei 2011, 21:45:18 »

plaatje 1#4
De chinese adapter met veertje.


plaatje 2#4
De adapter in begin- of eindstand.


plaatje 3#4
De adapter-ring volledig gemonteerd, hier is mi duidelijk te zien dat het veertje niet met je duimnagel is te verstellen of wat dan ook.


plaatje 4#4
Als 3 maar onder een andere hoek.

Tussen haakjes, de fotos zijn met een Olympus E330 gemaakt.



asplx

  • Gast
Re:M42 adapter vraag
« Reactie #13 Gepost op: 5 mei 2011, 21:20:38 »
Vooraf: Ik heb aan de mods toestemming gevraag om 7 instructie-foto's te plaatsen. In de hoop, dat die melding is aangekomen.

#1:
Als eerste foto de volledige objectiefmond van de camera met daarnaast de ontgrendelknop. De rode stip dient
als markering, waar ook de rode stip van het objectief moet worden geplaatst, zodat de bajonet veilig gekoppeld
kan worden.



#2:
Tussen de 2 zichtbare camera-contacten en de schroef van de bajonet bevindt zich een pennetje.
Druk je op de ontgrendelknop naast de objectiefmond, dan zul je dit pennetje zien wegzakken. Een objectief kan
nu verdraaid worden. In de objectiefmond vlak onder de rode stip zit een pal, die voorkomt, dat een adapterring
vrij teruggedraaid kan worden.



#3:
De adapterring wordt met de inkeping, waar het veertje bij bevestigd is, zó in de objectiefmond geplaatst, dat
deze inkeping bij het ontgrendelpenntje van de camera-bajonet ligt.



#4:
De adapter wordt nu met de klok mee gedraaid tot de inkeping net voorbij de rode stip ligt.



#5:
Om de adapter weer los te kunnen nemen, kan gebruik worden gemaakt van een schroevedraaier tot 3 mm of
een spanningzoeker. Deze wordt in de bewuste inkeping geplaatst, waarna het stripveertje naar binnen wordt
gedrukt. Het veertje is nu zichtbaar in een uitsparing in de schroefdraad van de adapter. In deze stand is het
mogelijk om de adapter voorbij de blokkeerpal in de objectioefmond van de body te verplaatsen.



#6:
De adapter wordt vervolgens tegen de klok in gedraaid. Dit kan met de schroevedraaier of met de hand gedaan
worden. Zodra de inkeping in de adapter de rode markering  is gepasseerd, kan de ring helemaal door gedraaid
worden naar het ontgrendel-pennetje.  Dit moet soepel en zonder haperingen gaan.



#7:
Tot slot wordt de adapter geheel tegen de klok in gedraaid en kan worden uitgenomen. Ook dit moet soepel gaan.



Tot slot:
Slimmerikken zullen opmerken, dat dit allen mogelijk is, als het p-draad-objectief al afgeschroefd is.
Dat klopt.

Als je dat niet wilt, zul je op ieder p-draad-objectief een adapterring moeten plaatse, waarvan het stripveertje is afgehaald.

Succes en zijn er vragen?
Stel ze.

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 6 mei 2011, 00:26:54 door asplx »

X-Ray

  • Gast
Re:M42 adapter vraag
« Reactie #12 Gepost op: 5 mei 2011, 20:52:55 »
Citaat
De adapter moet soepel maar pelingvrij ingezet en uitgenomen kunnen worden met één vinger.
Dit klopt, bij gaat ie dan ook soepel erin en eruit en ik heb niet eens zo sleutel erbij.

Arend 0041

  • Gast
Re:M42 adapter vraag
« Reactie #11 Gepost op: 5 mei 2011, 19:30:41 »
Door op de adapterring het veertje naar binnen te drukken, ontgrendel je de adapter en kun je die uitnemen.
Ik denk dat het hier 'fout' gaat bij de clone-adapter-ring. Ik wacht de foto's af maak dan vergelijkbare van de chinese ring.
Tot dusverre hartelijk dank!

asplx

  • Gast
Re:M42 adapter vraag
« Reactie #10 Gepost op: 5 mei 2011, 16:49:30 »
Dat ie iets te groot is zou zomaar kunnen, maar waar moet ik dan  gaan schuren, aan de vleugels die in de bajonet verdwijnen?
Maar wat is de functie van het veertje, daar heb ik naar mijn idee het meeste last van.

Als alleen de ring zelf krap past: Helemaal rondom heéél licht afschuren.
Het veertje dient om de ring vast te zetten in de camara-vatting, zodat deze niet spontaan kan gaan  draaien.

Als je de camera-opening bekijkt, zie je RECHTS van de rode markering op de bajonet aan de binnenkant een klein lipje zitten.
Dat voorkomt het verdraaien van de adapterring.
Door op de adapterring het veertje naar binnen te drukken, ontgrendel je de adapter en kun je die uitnemen.

Overigens kan dat vetrtje met je duimnagel ingedrukt worden en een kleine schroverdraaier (< = 3mm; bijvoorbeeld een gewone spanningzoeker) gaat het ook zonder problemen.

Mocht je nog vragen hebben,

Ik ga kijken, of ik kans zie, om van dat punt foto's te maken en te plaatsen.

Groeten,
Ruurd

Arend 0041

  • Gast
Re:M42 adapter vraag
« Reactie #9 Gepost op: 5 mei 2011, 16:11:57 »
Dat ie iets te groot is zou zomaar kunnen, maar waar moet ik dan  gaan schuren, aan de vleugels die in de bajonet verdwijnen?
Maar wat is de functie van het veertje, daar heb ik naar mijn idee het meeste last van.

asplx

  • Gast
Re:M42 adapter vraag
« Reactie #8 Gepost op: 5 mei 2011, 14:08:27 »
Als dat komt, omdat de ring iets te groot is, dan doet een sleutelvijltje wonderen of zeeer fijn schuurpapier met korrel 400.

Heeel dinnetjes wat afschuren, stofvrij maken en passen.
De adapter moet soepel maar pelingvrij ingezet en uitgenomen kunnen worden met één vinger.

Succes,
Ruurd

Arend 0041

  • Gast
Re:M42 adapter vraag
« Reactie #7 Gepost op: 5 mei 2011, 10:39:22 »
Dan heb je nog de adapters met flens, hoe dun ook,  nadeel je kunt niet op oneindig scherpstellen. Die met flens zijn makkelijker te verwijderen dan de inpandige ringen.

Graag had ik wat ervaringsdeskundigen gehoord die wel met de niet-originele-inpandige-adapter werken.

Ik heb nl zo'n ding gekocht voor een tientje, dit exemplaar is moeilijk uit de camera te verwijderen, moet soms nogal veel kracht gebruiken en dat lijkt me niet goed.

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:M42 adapter vraag
« Reactie #6 Gepost op: 5 mei 2011, 08:27:59 »
Dit is geen originele, want die heeft geen sleutel om hem uit de body te verwijderen  :(
Je hebt gelijk. Ik werd op onbeschofte wijze misleid door de kreet Original!! en de Pentax opdruk op de ring.  ???

Is iets waar je bij E-Bay Duitsland wel op moet letten. Veel dingen die bij Karstadt of zo voor 1 piek in de grabbelton liggen komen voor verzamelaarsprijzen terug met kreten als RAR!!, Seltenheit!! etc. en dat wordt nog verkocht ook. Zo ben ik trouwens op slinkse wijze van mijn 18 cm geluidsbanden af gekomen maar dat is een verhaal voor aan de bar.   :drinks:
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

X-Ray

  • Gast
Re:M42 adapter vraag
« Reactie #5 Gepost op: 4 mei 2011, 21:56:28 »
De mijne ook via ebay gekocht. Inderdaad uitvoering zoals rechts op de foto van je link.
Ik had van tevoren ook eerst uitgebreid internet geraadpleegd. Heb een originele uit engeland. Was (nog) iets van EUR 25, maar ik heb er geen spijt van gehad. Gaat moeiteloos op en af en met mijn Carl Zeiss 135 M42 maakt hij haarscherpe foto's. Zie mijn foto: met een kopje koffie in de zon.

Raymond

Arend 0041

  • Gast
Re:M42 adapter vraag
« Reactie #4 Gepost op: 4 mei 2011, 21:49:50 »
Een aanvulling op wat een originele adapter zou zijn:
http://www.techtheman.com/2008/05/genuine-pentax-m42-to-k-adapter.html

Arend 0041

  • Gast
Re:M42 adapter vraag
« Reactie #3 Gepost op: 4 mei 2011, 20:02:40 »
Dit is geen originele, want die heeft geen sleutel om hem uit de body te verwijderen  :(

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:M42 adapter vraag
« Reactie #2 Gepost op: 4 mei 2011, 19:19:56 »
Je kunt er rustig van uit gaan dat die al geruime tijd niet meer worden geproduceerd dus voor een originele ben je aangewezen op ebay of marktplaats.

edit: even gesnuffeld http://cgi.ebay.de/original-Pentax-Adapter-M42-K-Bajonett-/200603698274?pt=DE_Foto_Camcorder_Objetivanschl%C3%BCsse_Adapter&hash=item2eb4e98462#ht_500wt_1156
« Laatst bewerkt op: 4 mei 2011, 19:23:05 door roeland »
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Arend 0041

  • Gast
M42 adapter vraag
« Reactie #1 Gepost op: 4 mei 2011, 19:17:39 »
In dec 2009 is dit onderwerp hier aan de orde geweest, mijn conclusie is dat je beter af bent met een originele adapter van Pentax dan met een goedkope clone uit China.
Mijn vraag weet iemand een betrouwbaar adres waar je een originele kunt kopen?
--
gr Arend