Auteur Topic: UHS SD-kaart  (gelezen 5121 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:UHS SD-kaart
« Reactie #28 Gepost op: 29 januari 2011, 21:42:43 »
Over met vakantie gaan.
Zal het niet handig zijn dat de camera een USB poort heeft waar je een externe hardeschijf op kan aansluiten en de fotos van je SD naar de HDD kan kopiƫren?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:UHS SD-kaart
« Reactie #28 Gepost op: 29 januari 2011, 21:42:43 »

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:UHS SD-kaart
« Reactie #27 Gepost op: 29 januari 2011, 21:38:09 »
Wellicht dat Pentax niet sneller kan schrijven dan de ongeveer 18 MB/s die ik kon meten.
Heb nog eens over je stuk naar gedacht maar eigenlijk worden de foto's per stuk af geleverd van de sensor toch?
Wat jij nu heb gemeten is de hoeveelheid MB/s dat die gemiddeld verwerkt maar het kan best zijn dat het met pieken (1 foto per keer) wordt weg geschreven en dat daarom de maximale behaalde overdrachtelijkheid misschien hoger ligt.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

densch

  • Gast
Re:UHS SD-kaart
« Reactie #26 Gepost op: 29 januari 2011, 21:16:36 »
Allemaal bedankt voor jullie info.

Vandaag nog wat voorzichtig geweest. Heb een 8g Sandisk kaart 15mb/s klasse4 gekocht.
Heb momenteel nog geen nadelen ondervonden van de 15mb/s.
Dit kaartje is goed voor ongeveer 400 RAW'S en 1600 JPEG'S.
Voor mij is dit voldoende. Ik schiet de meeste foto's in JPEG.
Ik zou mij er niet lekker bij voelen als ik een 16g of 32g kaartje vol heb en er gebeurt er wat mee.
Bij een meerdaagse vakantie heb ik de laptop mee, zo kan ik 's avonds foto's bekijken en overschrijven.

Dennis
 

RonHendriks

  • Gast
Re:UHS SD-kaart
« Reactie #25 Gepost op: 29 januari 2011, 19:37:48 »
Tsja altijd de goeie vraag wat is goed en wat niet. In ieder geval aantrekkelijk geprijst en de vraag is nog maar of de lagere schrijfsnelheid, 23 MB/s uberhaupt een beletsel is. Wellicht dat Pentax niet sneller kan schrijven dan de ongeveer 18 MB/s die ik kon meten.


RonHendriks

  • Gast
Re:UHS SD-kaart
« Reactie #23 Gepost op: 29 januari 2011, 19:30:20 »
Tsja in de top 3 in Urk http://www.cameranu.nl/nl/index.php?hg_id=86&sg_id=234 kaarten met een ruime capaciteit en vergelijkbare prijs.

64 Gb SDXC voor 169,95 (max 15 MB/s schrijfsnelheid)

32 Gb SDHC UHS-I voor 159,95 (max 45 MB/s schrijfsnelheid)

32 Gb SDHC classe 10 voor 146,95 (max 30 MB/s schrijfsnelheid)

De vraag is, werken ze allemaal in onze Pentax en welke schrijfsnelheden worden er nu werkelijk gehaald?

RonHendriks

  • Gast
Re:UHS SD-kaart
« Reactie #22 Gepost op: 29 januari 2011, 19:19:49 »
Tsja eens kijkend in Urk http://www.cameranu.nl/nl/index.php?hg_id=86&sg_id=234

Veel capaciteit minder snelheid: 32 Gb Ultra kaart classe 4 voor 81,95.

Veel snelheid met minder capaciteit: 16 Gb classe 10 kaart voor 79,95.

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:UHS SD-kaart
« Reactie #21 Gepost op: 29 januari 2011, 18:58:20 »
Hebben jullie nog een sd-kaart die je wilt aanbevelen.
Momenteel heb ik een 2G SD kaart maar ik kom geheugen te kort op de vakanties, waar moet ik op letten bij aanschaf.
En waar moet/kun je de geheugenkaarten het best in bewaren tijdens vakanties, zodat het beschermt blijft
tegen weersinvloeden en andere narigheid dat de kaart kan beschadigen.

Dennis

Tja het ligt er natuurlijk een beetje aan hoeveel foto's je wil gaan maken, hoe lang je op reis gaat en wat je budget is. Misschien iets meer info geven  ;)
Ik zou inderdaad ook gaan voor een grotere kaart als je daar geld voor hebt. 16GB minimaal, 32GB als je het aandurft zoveel foto's hier op te zetten. Het ligt er ook aan hoeveel je er per dag maakt.
Ik heb deze zomer voor 6 weken 4 * 16GB en 1 * 32GB gebruikt. Allen Sandisk klasse 4 (1 16 GB kaartje van PNY o.i.d. onderweg gekocht). Klasse 4 was snel genoeg voor de K20D en gaat nu ook nog goed in de K5.

Van wat ik op maak ben je van plan om maar 1 kaart te kopen, in dat geval zou ik wel voor snelheid gaan, die komt in het dagelijks gebruik ook nog prima van pas.
Voor vakantie lag bij mij de prioriteit op opslagruimte, niet op snelheid (op de K20 maakte het ook weinig uit). Als je veel opslagruimte wil en je bent niet van plan om veel in burst te schieten dan zou ik voor goedkopere en langzamere kaarten gaan, anders wordt het toch al snel een duur geintje. Voor dagelijks gebruik zie ik bijvoorbeeld niet in wat ik met 6 * 16GB class 10 zou moeten. Dat zijn 4000 RAW foto's.

Wat betreft bewaren, daar zijn ook verschillende meningen over natuurlijk. In de camera: want weersbestendig. Op een aparte locatie: want diefstalproof? Als je echt langer gaat raad ik aan een harde schijfje mee te nemen om backups te maken in bv een internetcafe.

Je hoort al, het is nogal een persoonlijke keuze, misschien is de vraag ook niet zo zinnig, omdat er geen juist antwoord is :)
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:UHS SD-kaart
« Reactie #20 Gepost op: 29 januari 2011, 13:13:11 »
Prijs verschil tussen class 4 en 6 is minimaal.
Ik zal voor de oude Sandisk 8gb extreme III gaan, deze zijn class 6 met een snelheid van 20mb/s en kan je voor een leuke prijs vinden tegenwoordig en is ook snel genoeg voor video.
De nieuwe extreme III zijn class 10 volgens mijn en kunnen 30mb/s, ik weet niet precies hoe duur die zijn?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

  • Gast
Re:UHS SD-kaart
« Reactie #19 Gepost op: 29 januari 2011, 11:01:12 »
Hebben jullie nog een sd-kaart die je wilt aanbevelen.
Momenteel heb ik een 2G SD kaart maar ik kom geheugen te kort op de vakanties, waar moet ik op letten bij aanschaf.
En waar moet/kun je de geheugenkaarten het best in bewaren tijdens vakanties, zodat het beschermt blijft
tegen weersinvloeden en andere narigheid dat de kaart kan beschadigen.

Dennis
bewaren in je camera is het beste. Koop dus gewoon een snelle grote kaart waarmee je over 5 jaar nog steeds met plezier foto's maakt. Tenzij je denkt dat dit je laatste camera is, want alle volgende exemplaren maken veel grotere bestanden.

Voor je K10D is classe 4 genoeg. Voor de K20D zul je merken dat als je in burst schiet met RAW dat classe 4 een langzaam kaartje is. voor filmen met nieuwe camera's is classe 6 zeker aan te raden. Voor K-5/645D is classe 10 toch zeker aan te bevelen.

Ik heb in 2008 voor mijn compactcamera een 8 GB kaart gekocht, extreme III classe 6, mijn broer verklaarde mij voor gek, want veel te duur en te groot. De hele vakantie paste erop en de kaart functioneert nog steeds naar behoren in mijn K-5.

densch

  • Gast
Re:UHS SD-kaart
« Reactie #18 Gepost op: 29 januari 2011, 08:54:01 »
Hebben jullie nog een sd-kaart die je wilt aanbevelen.
Momenteel heb ik een 2G SD kaart maar ik kom geheugen te kort op de vakanties, waar moet ik op letten bij aanschaf.
En waar moet/kun je de geheugenkaarten het best in bewaren tijdens vakanties, zodat het beschermt blijft
tegen weersinvloeden en andere narigheid dat de kaart kan beschadigen.

Dennis

asplx

  • Gast
Re:UHS SD-kaart
« Reactie #17 Gepost op: 21 januari 2011, 00:22:27 »
Citaat
dat de K5 je tot nadenken dwingt is misschien ook juist positief?

Zeker te weten...
Je gaat bij de opname al selectiever te werk, waardoor je kwaliteit zal toenemen...

Groeten
Ruurd

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:UHS SD-kaart
« Reactie #16 Gepost op: 21 januari 2011, 00:18:28 »
Tsja die fotostapel is weer een ding apart, maar je gooid ook makkelijker weg. Ik maak RAW en dat neemt toch aardig wat verwerkingstijd. In de tijd dat jij er met je K20D 10 klikt, schiet ik de buffer vol met 24 foto's. Ik moet dus nog ietsje zuiniger zijn dan dat. Je kunt nog steeds doorgaan, want de buffer leegt zichzelf langzaam en maakt weer ruimte.

Als je kijkt naar de serie bij Red Bull Crashed Ice, even het filmpje erbij nemen, dan is er een plek voor te zitten naarst de bok waar overheen gesprongen wordt. Daar kun je dus even een shotserie maken van de sprong, daarna komt de schaatser terug voor het aantikken en daarna komt die achter je door het poortje. Op iso6400 zijn die files zo'n 25 MB en is de camera continu bezig met verwerking en pas klaar als de volgende aan de start staat. Zeker in de finale rondes waar er geen recreanten, maar enkel nog (meest) ijshockeyers op het ijs zijn en het loeisnel gaat.

Daar heeft om eens te noemen de Canon 7D een dual processor die elk ook nog eens zeker 80 % sneller zijn toch wel een voordeel. Tsja altijd een lastig iets, maar de toekomst zal zeker snellere verwerking brengen.

Ik zal m'n signature is even aanpassen, ik ben ondertussen ook een weekje in het bezit van een K5 :) Ik snap wat je bedoelt, heb het alleen nog niet ervaren. Tja, feit blijft dat het misschien niet zo fijn werken is als je echt veel foto's achter elkaar wil schieten. Het is misschien een beetje behelpen maar zou het in dat opzich niet handiger zijn om bijvoorbeeld slechts 3 foto's te maken per keer dat de schaatser voorbij komt? Zo hou je in ieder geval genoeg ruimte om de andere momenten ook nog te pakken?

Lijkt mij dat het voordeel vooral zit in de mogelijkheid om foto's snel na elkaar te maken en niet zozeer in de mogelijkheid om er veel achter elkaar te maken? Of zou je 'm dan echt missen? Gewoon lekker doorknallen met een canon geeft wellicht meer (toevals)treffers, dat de K5 je tot nadenken dwingt is misschien ook juist positief?

Jammer dat je een processor niet zo makkelijk kan wisselen als een lens..
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2011, 01:57:56 door jjw »
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:UHS SD-kaart
« Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2011, 18:05:47 »
Goed 2 jaar oud dan.  :schaam:
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

  • Gast
Re:UHS SD-kaart
« Reactie #14 Gepost op: 20 januari 2011, 18:00:56 »
Ze moeten er gewoon een nieuwe processor in gooien ze doen er nu al een goeie 4 jaar mee als het niet langer is en volgens mijn is een processor naar een jaar wel oud te noemen  :(
ho ho volgens mij was de K-7 de eerste met de PRIME II processor, dus zo oud is die nog niet. Hij mag van mij wel minstens dubbel zo snel worden in de toekomst en liefst nog een schepje erbovenop.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:UHS SD-kaart
« Reactie #13 Gepost op: 20 januari 2011, 17:31:38 »
Daar heeft om eens te noemen de Canon 7D een dual processor die elk ook nog eens zeker 80 % sneller zijn toch wel een voordeel. Tsja altijd een lastig iets, maar de toekomst zal zeker snellere verwerking brengen.
Ze moeten er gewoon een nieuwe processor in gooien ze doen er nu al een goeie 4 jaar mee als het niet langer is en volgens mijn is een processor naar een jaar wel oud te noemen  :(
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

  • Gast
Re:UHS SD-kaart
« Reactie #12 Gepost op: 20 januari 2011, 16:53:17 »
Ik ben toe nu toe nog niet zo van de sportfotografie. Heb jij er echt last van dat de K5 er lang over doet om foto's te verwerken? Als in dat je echt geen foto's meer kan maken voor een aantal seconden? Ik klik er slechts een enkele keer 10 achter elkaar. Ik wordt nu al iedere keer gek van het aantal foto's waar ik mee thuis kom.
Tsja die fotostapel is weer een ding apart, maar je gooid ook makkelijker weg. Ik maak RAW en dat neemt toch aardig wat verwerkingstijd. In de tijd dat jij er met je K20D 10 klikt, schiet ik de buffer vol met 24 foto's. Ik moet dus nog ietsje zuiniger zijn dan dat. Je kunt nog steeds doorgaan, want de buffer leegt zichzelf langzaam en maakt weer ruimte.

Als je kijkt naar de serie bij Red Bull Crashed Ice, even het filmpje erbij nemen, dan is er een plek voor te zitten naarst de bok waar overheen gesprongen wordt. Daar kun je dus even een shotserie maken van de sprong, daarna komt de schaatser terug voor het aantikken en daarna komt die achter je door het poortje. Op iso6400 zijn die files zo'n 25 MB en is de camera continu bezig met verwerking en pas klaar als de volgende aan de start staat. Zeker in de finale rondes waar er geen recreanten, maar enkel nog (meest) ijshockeyers op het ijs zijn en het loeisnel gaat.

Daar heeft om eens te noemen de Canon 7D een dual processor die elk ook nog eens zeker 80 % sneller zijn toch wel een voordeel. Tsja altijd een lastig iets, maar de toekomst zal zeker snellere verwerking brengen.

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:UHS SD-kaart
« Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2011, 02:06:09 »
Ik ben toe nu toe nog niet zo van de sportfotografie. Heb jij er echt last van dat de K5 er lang over doet om foto's te verwerken? Als in dat je echt geen foto's meer kan maken voor een aantal seconden? Ik klik er slechts een enkele keer 10 achter elkaar. Ik wordt nu al iedere keer gek van het aantal foto's waar ik mee thuis kom.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

RonHendriks

  • Gast
Re:UHS SD-kaart
« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2011, 20:02:38 »
Dan ben ik toch benieuwd wat voor snelheid de bovengenoemde SDXC kaart in praktijk haalt op  de K-5.
kopen en testen.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:UHS SD-kaart
« Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2011, 19:56:02 »
Ron heeft er naar gekeken, is een beetje moeilijk meten.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

ArjanvH

  • Gast
Re:UHS SD-kaart
« Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2011, 23:42:20 »
Dan ben ik toch benieuwd wat voor snelheid de bovengenoemde SDXC kaart in praktijk haalt op  de K-5.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:UHS SD-kaart
« Reactie #7 Gepost op: 18 januari 2011, 04:02:26 »
Daarmee wordt bedoelt dat de camera niet de snelheid haalt van UHS-I.

UHS-I is alleen een snelheids klasse aanduiding, fysiek zijn ze het zelfde als sdhc/sdxc en daarom volledig compatibel.

3.0 specification~
SDHC hosts will only support the SDXC cards which use UHS104 speeds;< SDHC hosts will not recognize the SDXC cards which use the faster (SD 4.0), final specification of SDXC.


UHS104 is UHS-I en gaat tot 104MB/s
UHS-II is de SD4.0 specificatie en gaat van 104 tot 300MB/s
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2011, 04:31:52 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

ArjanvH

  • Gast
Re:UHS SD-kaart
« Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2011, 02:22:48 »
Ik denk wel dat als ik een kaartje erbij koopt het wel zo eentje zal wezen beter te snel dan te langzaam.

Helaas niet in de huidige lijn pentax camera's.

Uit de firmware update 1.02 van de K-5.

Citaat
# Compatible with SDXC memory card.

* Transfer rate is not compatible with UHS speed class.
# All ISO sensitivity setting can be used on Bulb mode.
# Improved functional sequence for Contrast AF and improved total speed until in focus.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:UHS SD-kaart
« Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2011, 00:09:02 »
Ik denk wel dat als ik een kaartje erbij koopt het wel zo eentje zal wezen beter te snel dan te langzaam.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

  • Gast
Re:UHS SD-kaart
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2011, 23:59:12 »
Gewoon een nieuwe processor in ploffen en het zal een stuk beter gaan  ;)
die komt pas in 2012 in de opvolger van de K-5, dus tot die tijd is elk klein beetje meegenomen.