Auteur Topic: Pentax SMC Takumar 55/1,8 op 35mm full frame  (gelezen 1053 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

eeyore_nl

  • Gast
Re:Pentax SMC Takumar 55/1,8 op 35mm full frame
« Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2010, 15:54:57 »
Effe lachen: Op de strobist-workshop was ik de enige fotograaf met een camera en met een prime
De andere liepen allemaal met zoom-toeters en C...n en N...n bodies erachter.  :nocheer:

Tja, die hebben ze zich waarschijnlijk in de winkel en op review-sites laten aansmeren.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Pentax SMC Takumar 55/1,8 op 35mm full frame
« Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2010, 15:54:57 »

asplx

  • Gast
Re:Pentax SMC Takumar 55/1,8 op 35mm full frame
« Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2010, 15:40:48 »
OK, OK, OK!

Dou kriege gliek... ;)

Om die reden heb ik ook een 2,0/55 in m'n tas zitten.  :good:

Effe lachen: Op de strobist-workshop was ik de enige fotograaf met een camera en met een prime
De andere liepen allemaal met zoom-toeters en C...n en N...n bodies erachter.  :nocheer:

Groeten,
Ruurd

eeyore_nl

  • Gast
Re:Pentax SMC Takumar 55/1,8 op 35mm full frame
« Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2010, 07:09:20 »
Mooie zachte kleuren, maar de compositie is niet wat je noemt: Erg sterk.  :(

De onscherpe "vlekken" leiden de aandacht af van de roze bloem, waarvan ik aanneem, dat die het hoofdmotief is.
Als ik dan het beeld aanschouw, had je de foto beter in verticale stand kunnen nemen.
Dan zouden de witte vlekken er minder zijn en komt je hoofdmotief veel sterker tot zijn recht.

Met een stevige crop is dit op te lossen.

Verder mooi gezien en gedaan.
Groeten,
Ruurd

Ehmm ... het ging niet om de compositie ... het ging erom het karakter van het objectief te laten zien  ;)

En als je goed kijkt, dan zie je (maar dat zal jou ongetwijfeld bekend zijn) dat de oude Takumar objectieven de onscherpte op een heel specifieke manier weergeven, anders dan de meeste moderne objectieven. Die loze ruimte is er dus met opzet in gelaten.

Maar je hebt gelijk, voor een mooie foto had ik het anders gedaan, en meer aandacht besteed aan de lijnen en vlakken in het beeld. Zo bijvoorbeeld (hoewel dit met een Carl Zeiss objectief is gedaan):


asplx

  • Gast
Re:Pentax SMC Takumar 55/1,8 op 35mm full frame
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2010, 23:56:07 »
Mooie zachte kleuren, maar de compositie is niet wat je noemt: Erg sterk.  :(

De onscherpe "vlekken" leiden de aandacht af van de roze bloem, waarvan ik aanneem, dat die het hoofdmotief is.
Als ik dan het beeld aanschouw, had je de foto beter in verticale stand kunnen nemen.
Dan zouden de witte vlekken er minder zijn en komt je hoofdmotief veel sterker tot zijn recht.

Met een stevige crop is dit op te lossen.

Verder mooi gezien en gedaan.
Groeten,
Ruurd

eeyore_nl

  • Gast
Pentax SMC Takumar 55/1,8 op 35mm full frame
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2010, 10:03:54 »
Twee dingen: Deze foto is genomen met een non-Pentax 35mm digitale spiegelreflex, dus daarom staat hij hier. En qua compositie enzo is deze foto niet erg bijzonder ;)

Maar (vooral voor de anderen die oude Takumar objectieven gebruiken op een crop camera): het laat wel zien hoe een Pentax 55/1,8 eruit ziet op een 35mm camera. En dat is ook wat waard :)

bijna minimum-afstand @ f/2,8



Wat mij betreft laat deze foto de echte Takumar kleuren en tekening mooi zien.


Edit: dit is niet bedoeld als een "Merk X is beter dan Merk Y" discussie! Maar de meesten gebruiken de oude Pentax-objectieven alleen met een veel kleinere beelduitsnede dan waarvoor ze ooit ontworpen waren. Het is weleens mooi om te zien hoe het objectief daadwerkelijk presteert. Daarom ook geen fotoshop; alleen wat verscherping om het effect van het AA-filter tegen te gaan.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2010, 10:15:28 door eeyore_nl »