Auteur Topic: Ooij-polder - landschap en kerkje [update: B/W toegevoegd]  (gelezen 1559 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Ooij-polder - landschap en kerkje [update: B/W toegevoegd]
« Reactie #17 Gepost op: 3 maart 2019, 18:21:22 »
Ik vind de nieuwe uitsnede een verbetering maar mogelijk heb je iets te veel uitgesneden naar mijn smaak.
Beperk de uitsnede tot het begin van de zonnestralen/sintjacobsladder/zonneharp aan de bovenzijde (dat die grote overbelichte vlek net aan weg is) . Deze stralen maken voor mij een belangrijk deel van de foto. Dat er rechts naast de stralen er een overbelicht deel overblijft vind ik dan niet erg (  ;) :D ).
Dat geldt wat mij betreft voor zowel de zw als de kleurenversie.
Het opnieuw aanpassen van deze foto laat ik even bezinken, totdat ik weer zin heb er weer mee bezig te gaan. Maar wel bedankt voor je commentaar, Eric.

En bij foto twee valt mij nu de chromatische aberratie op (linkerzijde kerk(toren). Wellicht even een lenscorrectie toepassen.
De CA was me nog niet opgevallen. Het handmatig verwijderen lukt niet. Ik denk dat dat komt doordat ik de foto teveel verscherpt heb.

LR 4.1 herkent mijn lens niet. Die is nieuwer dan deze versie van LR. Vandaar dat ik het handmatig geprobeerd heb.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Ooij-polder - landschap en kerkje [update: B/W toegevoegd]
« Reactie #17 Gepost op: 3 maart 2019, 18:21:22 »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Ooij-polder - landschap en kerkje [update: B/W toegevoegd]
« Reactie #16 Gepost op: 3 maart 2019, 18:00:39 »
Ik vind de nieuwe uitsnede een verbetering maar mogelijk heb je iets te veel uitgesneden naar mijn smaak.
Beperk de uitsnede tot het begin van de zonnestralen/sintjacobsladder/zonneharp aan de bovenzijde (dat die grote overbelichte vlek net aan weg is) . Deze stralen maken voor mij een belangrijk deel van de foto. Dat er rechts naast de stralen er een overbelicht deel overblijft vind ik dan niet erg (  ;) :D ).
Dat geldt wat mij betreft voor zowel de zw als de kleurenversie.

En bij foto twee valt mij nu de chromatische aberratie op (linkerzijde kerk(toren). Wellicht even een lenscorrectie toepassen.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Ooij-polder - landschap en kerkje [update: B/W toegevoegd]
« Reactie #15 Gepost op: 1 maart 2019, 16:49:18 »
Het helpt volgens mij al door de z/w foto op een groter formaat te bekijken. Dan komt er meer monitorlicht door de foto. Je ziet dan meer details en de foto als geheel wordt lichter. Zomaar een idee. Maar bedankt voor je commentaar.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: Ooij-polder - landschap en kerkje [update: B/W toegevoegd]
« Reactie #14 Gepost op: 1 maart 2019, 16:04:02 »
Alwin,
Helaas vind ik deze versie minder dan de oorspronkelijke;
hij is mij nu te donker en somber. juist dat fijne licht aan de horizon en op het gras maakte de zw/wt zo levendig.
Maar het blijft altijd een kwestie van smaak en daar valt niet over te twisten ;)
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Ooij-polder - landschap en kerkje [update: B/W toegevoegd]
« Reactie #13 Gepost op: 28 februari 2019, 21:56:57 »
En ook nog een zwart-wit versie met het deel van de lucht dat uitgebeten is weggelaten.

Ooij-polder B/W by 2011*Alwin, on Flickr
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: Ooij-polder - landschap en kerkje [update: B/W toegevoegd]
« Reactie #12 Gepost op: 28 februari 2019, 13:06:36 »
Mooie foto's Alwin,
Bij zw/wt vind ik het overbelichte wit in de lucht minder storend dan bij kleur.
Daarom vind ik je laatste upgrade een forse verbetering, maar ook het panorama formaat versterkt deze versie. Dat zal mogelijk ook bij de zw/wt versie zijn, al zou ik daar minder wegsnijden.

Nogmaals fijne prenten om naar te kijken
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Ooij-polder - landschap en kerkje [update: B/W toegevoegd]
« Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2019, 00:04:52 »
Geen idee maar ik denk niet dat er een wiskundige formule is die (in alle gevallen) kan aangeven of een foto geslaagd is of niet. Smaak is een belangrijke invloed. Dat zie je hier ook. Peter vind de kleurenversie mooier dan de zwart-wit en ik andersom. Overbelichting is vrij kritisch aangezien het menselijk oog van nature naar de lichte delen in de foto trekken en zo de aandacht kunnen afleiden van de compositie of het onderwerp. Op zich wel jammer want ik vind de kleuren op de grond wel geslaagd.
Hier is dan nog een versie waarbij het uitgebeten gedeelte is weggesneden:
Ooij-polder by 2011*Alwin, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2019, 20:52:20 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Ooij-polder - landschap en kerkje [update: B/W toegevoegd]
« Reactie #10 Gepost op: 11 februari 2019, 20:05:18 »
Voor mij is ook de z/w favoriet.

Ik dacht even dat het het kerkje van Persingen was.



Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Ooij-polder - landschap en kerkje [update: B/W toegevoegd]
« Reactie #9 Gepost op: 9 februari 2019, 18:20:05 »
Geen idee maar ik denk niet dat er een wiskundige formule is die (in alle gevallen) kan aangeven of een foto geslaagd is of niet. Smaak is een belangrijke invloed. Dat zie je hier ook. Peter vind de kleurenversie mooier dan de zwart-wit en ik andersom. Overbelichting is vrij kritisch aangezien het menselijk oog van nature naar de lichte delen in de foto trekken en zo de aandacht kunnen afleiden van de compositie of het onderwerp. Op zich wel jammer want ik vind de kleuren op de grond wel geslaagd.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Ooij-polder - landschap en kerkje [update: B/W toegevoegd]
« Reactie #8 Gepost op: 8 februari 2019, 19:42:58 »
Smaken verschillen. Ik heb het juist andersom. Bij de kleurenversie stoort de overbelichting mij, en wel zo ver dat ik de foto mislukt zou noemen. De overbelichte delen in de lucht leiden mij veel te veel af. In de z/w versie vind ik dat juist veel minder storen. Deze versie vind ik wel geslaagd, al was het met minder overbelichting in de lucht wel nog beter geweest ;-) .
Bedankt voor je reactie, Eric.

Wat betreft de overbelichting: Ik meen mij te herinneren dat in de klassieke analoge fotografie er een regel bestaat die zegt dat een foto mislukt is als meer dan x % van de foto uitgebeten is. Waarbij x een getal is bijvoorbeeld 5. Een (heel) klein deel van de foto overbelicht is dus nog niet zo erg. Of het hier erg is? Een kwestie van wiskunde (x=5 bijvoorbeeld) of een kwestie van smaak?
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Ooij-polder - landschap en kerkje [update: B/W toegevoegd]
« Reactie #7 Gepost op: 8 februari 2019, 19:23:10 »
[...] Bij foto 1/3 vind ik de kleurenuitvoering mooi gelukt. De z/w uitvoering vind ik minder geslaagd: De jakobsladders komen daar veel minder mooi naar voren en daar vind ik het deel waar de zon achter zit echt overbelicht overkomen. Dat laatste stoort mij bij de kleurenversie niet.
Smaken verschillen. Ik heb het juist andersom. Bij de kleurenversie stoort de overbelichting mij, en wel zo ver dat ik de foto mislukt zou noemen. De overbelichte delen in de lucht leiden mij veel te veel af. In de z/w versie vind ik dat juist veel minder storen. Deze versie vind ik wel geslaagd, al was het met minder overbelichting in de lucht wel nog beter geweest ;-) .

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Ooij-polder - landschap en kerkje [update: B/W toegevoegd]
« Reactie #6 Gepost op: 8 februari 2019, 12:24:16 »
... Het kerkje staat in het plaatsje Ooij...
Dank je. Ik wist niet zeker welke het nu precies was, want er liggen daar in de polder volgens mij een paar van die mooi vrij liggende kerkjes.

... Hoe weet je dat dit kerkje in hergebruik is? ...
Ik meen het kunnen zien aan het type raam dat in het schip en op de begane grond van de toren is geplaatst. Niet echt van die ramen die vroeger in zo'n kerk geplaatst werden.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Ooij-polder - landschap en kerkje [update: B/W toegevoegd]
« Reactie #5 Gepost op: 8 februari 2019, 10:49:45 »
Bedankt voor je reactie, Peter.

Het kerkje staat in het plaatsje Ooij. Hoe weet je dat dit kerkje in hergebruik is?

Bij de z/w uitvoering heb ik gekozen voor een extreem wat betreft contrast. Ik vind dat zelf wel wat hebben, maar het zal vast niet ieders voorkeur hebben.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Ooij-polder - landschap en kerkje [update: B/W toegevoegd]
« Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2019, 10:40:36 »
Mooie serie. Bij foto 2 laat je mooi het hergebruik van een kerkgebouw zien. (Welk kerkje is dit trouwens?)

Bij foto 1/3 vind ik de kleurenuitvoering mooi gelukt. De z/w uitvoering vind ik minder geslaagd: De jakobsladders komen daar veel minder mooi naar voren en daar vind ik het deel waar de zon achter zit echt overbelicht overkomen. Dat laatste stoort mij bij de kleurenversie niet.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Ooij-polder - landschap en kerkje [update: B/W toegevoegd]
« Reactie #3 Gepost op: 8 februari 2019, 07:59:32 »
Bedankt voor de reactie, Arno.

De foto's zijn gemaakt met de Canon EOS m50. Een APS-C camera dus (spiegelloos).

Groet, Alwin.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Ooij-polder - landschap en kerkje [update: B/W toegevoegd]
« Reactie #2 Gepost op: 8 februari 2019, 07:35:35 »
Mooie serie. Het is wel interessant dat je de opname gegevens erbij zet, maar gebruik je een FF of een APS-c camera (1.6 x)?

Groeten, Arno

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Ooij-polder - landschap en kerkje [update: B/W toegevoegd]
« Reactie #1 Gepost op: 7 februari 2019, 19:00:27 »
Vandaag ben ik naar Millingen a/d Rijn gefietst. Een straffe en koude wind op de terugweg. Als ik stilstond kreeg ik het te koud en als ik weer fietste kreeg ik het weer te warm. Ik was best moe op de terugweg, maar thuisgekomen heb ik daar vreemd genoeg weer helemaal geen last meer van.

In foto 1 heb ik een correctie voor het groen toegepast. De groene kleuren komen daardoor beter naar voren. Maar de witbalans is daardoor niet meer geheel neutraal.

1.
ISO 100, 16 mm, f/7.1, 1/320
Ooij-polder by 2011*Alwin, on Flickr

2.
ISO 100, 15mm, f/7.1, 1/320
Ooij-polder by 2011*Alwin, on Flickr

3.
ISO 100, 16mm, f/7.1, 1/320
Ooij-polder landscape B/W by 2011*Alwin, on Flickr

Groet, Alwin
« Laatst bewerkt op: 7 februari 2019, 19:50:41 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)