Auteur Topic: Iris 15mm blackstone  (gelezen 691 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Iris 15mm blackstone
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2024, 20:54:18 »
@Henk en @Henk, vorige week de Irix 150 mm besteld (uiteraard bij Foto Looman, dat scheelt toch weer zo'n 10% met de gangbare prijzen 😉).
Deze lens (net als de Pentax 100 mm) gebruik ik alleen voor macro fotografie, dus handmatig scherpstellen deed ik met de Pentax 100 mm ook al.
Fijn om weer eens niet overbelichte foto's te kunnen maken door een "hangend diafragma".
Hoop de lens deze week binnen te krijgen en ga er dan eens mee aan de slag.
Ook de 50 mm (75 mm met cropfactor) extra brandpuntsafstand ben ik benieuwd naar. Met weat ik fotografeer denk best handig.
Voor écht dichtbij heb ik de 35 mm macro ltd nog in de tas zitten.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Iris 15mm blackstone
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2024, 20:54:18 »

Offline kareltjepiek

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 217
  • Geslacht: Man
Re: Iris 15mm blackstone
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2024, 07:22:50 »
Voor macro werk is autofocus niet echt van belang denk ik.
Als je hem ook voor andere fotografie gebruikt is weer wel handig  :)
Groeten van Henk van Zuylen

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Iris 15mm blackstone
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2024, 00:07:04 »
Heeft iemand toevallig een Iris 15 mm 2.4 lens in zijn bezit, de blackstone uitvoering? ik ben erg benieuwd naar de prestaties tov de Pentax 15-30.
Momenteel heb ik de 15-30 in gebruik maar die heeft nogal wat schade opgelopen aan de buitenkant, voorlopig doet ie nog wel zijn werk, maar het komt wat knullig over bij mijn klanten. Ik gebruik hem eigenlijk bijna alleen op 15 mm voor interieurfotografie. Aangezien de 15-30 nogal aan de prijs is, zit ik te kijken naar een 15mm vast brandpunt (voor fullframe) maar om hem zomaar te kopen en er dan achter te komen dat de beeldkwaliteit minder is dan de 15-30 vind ik te groot risico.

Ik heb hetzelfde met mijn DFA 100 mm. Al een keer (in 2013) voor reparatie terug geweest naar Pentax, maar heeft (weer) hetzelfde euvel (diafragma komt traag terug, bladen "plakken").
Ben aan het kijken voor de Irix 150 mm macro. Daar komen in reviews de groothoek varianten ook voorbij, met zeer goede testen.
De 150 mm komt er overigens ook goed uit, dus overweeg deze dan ook aan te schaffen i.p.v. weer een Pentax 100 mm.
De Pentax 100mm macro zie je wel regelmatig 2e hands voorbij komen. ik heb een Sigma 105 mm macro, en een Tamron 90 mm macro, beide prima lenzen, en doorgaans voor mooie prijsjes te koop. Ik weet niet of de Irix 150 autofocus heeft, de meeste Irix lenzen zijn volgens mij manueel, maar dat hoeft verder niet echt een probleem te zijn.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Iris 15mm blackstone
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2024, 20:33:09 »
Heeft iemand toevallig een Iris 15 mm 2.4 lens in zijn bezit, de blackstone uitvoering? ik ben erg benieuwd naar de prestaties tov de Pentax 15-30.
Momenteel heb ik de 15-30 in gebruik maar die heeft nogal wat schade opgelopen aan de buitenkant, voorlopig doet ie nog wel zijn werk, maar het komt wat knullig over bij mijn klanten. Ik gebruik hem eigenlijk bijna alleen op 15 mm voor interieurfotografie. Aangezien de 15-30 nogal aan de prijs is, zit ik te kijken naar een 15mm vast brandpunt (voor fullframe) maar om hem zomaar te kopen en er dan achter te komen dat de beeldkwaliteit minder is dan de 15-30 vind ik te groot risico.

Ik heb hetzelfde met mijn DFA 100 mm. Al een keer (in 2013) voor reparatie terug geweest naar Pentax, maar heeft (weer) hetzelfde euvel (diafragma komt traag terug, bladen "plakken").
Ben aan het kijken voor de Irix 150 mm macro. Daar komen in reviews de groothoek varianten ook voorbij, met zeer goede testen.
De 150 mm komt er overigens ook goed uit, dus overweeg deze dan ook aan te schaffen i.p.v. weer een Pentax 100 mm.

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Iris 15mm blackstone
« Reactie #1 Gepost op: 1 augustus 2022, 12:33:50 »
Heeft iemand toevallig een Iris 15 mm 2.4 lens in zijn bezit, de blackstone uitvoering? ik ben erg benieuwd naar de prestaties tov de Pentax 15-30.
Momenteel heb ik de 15-30 in gebruik maar die heeft nogal wat schade opgelopen aan de buitenkant, voorlopig doet ie nog wel zijn werk, maar het komt wat knullig over bij mijn klanten. Ik gebruik hem eigenlijk bijna alleen op 15 mm voor interieurfotografie. Aangezien de 15-30 nogal aan de prijs is, zit ik te kijken naar een 15mm vast brandpunt (voor fullframe) maar om hem zomaar te kopen en er dan achter te komen dat de beeldkwaliteit minder is dan de 15-30 vind ik te groot risico.