Auteur Topic: Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?  (gelezen 2213 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?
« Reactie #25 Gepost op: 24 september 2014, 15:24:37 »
Ja, ik zou echt voor de 58 gaan. De allernieuwste METZ modellen zijn wel weer mooier en beter, maar daar hangt een (te) hoog prijskaartje aan. Deze is goedkoper dan zijn PENTAX broertje en heeft zo'n beetje alles wat je van een flash mag verwachten. Hij is P-TTL (lees: de automaat), heeft een behoorlijke lichtsterkte, je kan hem updaten via usb, accupack aansluiten en uiteraard kan de kop alle kanten op (FGZ360 kan dat bijvoorbeeld niet!). Verder kan je met de tweede flitser (er zitten twee ingebouwd) net even een gezicht oplichten...

Over SR moet je je verder niet druk maken: bijna alle lenzen voor PENTAX hebben géén SR (of OS/VR, is hetzelfde), simpelweg omdat die bij PENTAX in de body zit. Mijn gedachte dat de lans dan ook goedkoper zou zijn, is helaas meestal niet waar :( Het is een zegen, juist omdat je met 'oude' lenzen daar dus ook van kan genieten en dat is absoluut een pré voor PENTAX!

Ik denk dat als jij een goede TAMRON/SIGMA F2.8 koopt, je echt niet naar een PENTAX 16-50mm overgaat. Kwalitatief zit dat allemaal erg dicht bij elkaar, zeker als je gewoon fotografeert en je niet blind staart op testjes in laboratoria...

Veel succes met zoeken naar de goedkoopste optie. Kijk zeker hier op het forum bij Te Koop Aangeboden en mail bijvoorbeeld Kobus eens. Die heeft net aangekondigd dat hij naar CANON overstapt en misschien heeft hij nog iets waar jij interesse in hebt... te koop gevraagd kan natuurlijk ook...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?
« Reactie #25 Gepost op: 24 september 2014, 15:24:37 »

Offline Beani

  • Newbie
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
Re: Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?
« Reactie #24 Gepost op: 24 september 2014, 12:45:30 »
Met die instelling heb ik een tijd geleden ook de K-5 gekocht, omdat ik wist dat ik daarop uit kon bouwen. Jij zou dus aanraden om meteen goed te beginnen en voor de 58-AF1 te gaan, als we de financiën buiten beschouwing laten?

Ik denk ook dat de Tamron en Sigma prima alternatieven zijn en ik mij daar nog lang mee kan vermaken. Die 16-50 F2.8 kan altijd nog een keer als ik hem ergens voor een goede deal tegenkom.

Wat betreft SR begreep ik het ook niet zo goed, maar afgaande op wat jij zegt denk ik dat ik in elk geval goed zat.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?
« Reactie #23 Gepost op: 24 september 2014, 11:59:03 »
Alles is uiteraard afhankelijk van je portemonnee en je moet ook zeker niet verder springen dan je (financiële) polsstok lang is.

Maar als je een keuze moet maken: kies dan meteen voor wat goeds. En zo'n Metz 58 is gewoon een heel goede flitser, in mijn ogen zelfs beter dan de PENTAX AF540.

Een 17-50 F2.8 van SIGMA of TAMRON, beiden gewoon (hele) goede lenzen. Ik heb de DA* 16-50 F2.8 en dat vind ik een toplens, maar wel met een prijskaartje. Ik denk dat je het verschil met de SIGMA/TAMRON in de praktijk niet veel gaat merken. Hoogstens het verschil tussen de 16 en 17mm, maar dat is met één stapje opgelost.

De discussie over SR snap ik niet helemaal. PENTAX heeft die in de body en is voor lenzen tot ca. 100mm dus helemaal niet nodig. Voor het echte telewerk (>400mm) schijnt SR in de lens 'iets' beter te zijn.... 
« Laatst bewerkt op: 24 september 2014, 12:04:30 door Mharda »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Beani

  • Newbie
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
Re: Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?
« Reactie #22 Gepost op: 24 september 2014, 11:43:58 »
Een tweede camera vind ik op dit moment nog even niet nodig ;). Ik heb een mail gestuurd naar de aanbieder op Marktplaats, even afwachten wat dat wordt.

Verder moest ik even zoeken naar de 58-AF1 met prijsverlaging, blijkt het dat er twee in de verkoophoek staan en ik steeds naar de andere heb gekeken die voor €220 wordt aangeboden. Dat vind ik toch wel een significant verschil met €165. Je brengt me zo wel aan het twijfelen. Het is echter toch wel weer een aardige kostenpost, waar ik eventueel ook een goedkopere flitser en een (deels) manuele prime voor kan kopen.

Offline kobus

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 880
  • Geslacht: Man
    • rdkfoto
Re: Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?
« Reactie #21 Gepost op: 23 september 2014, 22:44:11 »
De Metz 58 is gezakt  ;)
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?
« Reactie #20 Gepost op: 23 september 2014, 22:22:58 »
Kijk eens hier: http://link.marktplaats.nl/m851181250  misschien voor een vriendenprijs een reservekamera en een flitser.
  De Metz 48 hoeft niet duur te zijn, ik heb er laatst een gekocht via MP voor €15.  Je kunt de verkoper ook vragen of hij de flitser los van de set verkoopt.

Offline Beani

  • Newbie
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
Re: Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?
« Reactie #19 Gepost op: 23 september 2014, 22:03:10 »
Als ik een WR lens wil hebben ben ik bang dat ik toch richting Pentax moet gaan wat meteen gepaard gaat met een hogere prijs. De K-5 is sowieso APS-C, dus daar kan ik me ook op focussen.
Zoals ik al aangaf zit er ook al shake reduction in de camera body zelf, dus dat hoeft niet persé in de lens aanwezig te zijn. Over het algemeen betaal je er alleen maar meer voor.

Ik denk dat een 2.8 lens dan toch eerder in beeld komt. Een flitser en fatsoenlijke zoomlens zijn nogal een aankoop voor een student :schaam:. Eventueel inderdaad nog een wat oudere prime erbij met een groot diafragma, dan moet ik wel even het manueel focussen onder de knie krijgen alleen. Heb die ook nogal eens te koop zien staan. Denk dat ik het wel handig vind als het diafragma op de camera kan worden geregeld. Maar eens om me heen kijken dan. Verder voel ik mij toch wel aangetrokken tot de Sigma 17-50 2.8.

Wat betreft de flitser, die 58-AF1 is natuurlijk een topding, maar ik ben bang dat hij niet veel in prijs zal zakken. Toch maar op zoek naar iets kleiners en betaalbaarders  :(.

Offline Skin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 171
  • Geslacht: Man
Re: Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?
« Reactie #18 Gepost op: 23 september 2014, 21:55:31 »
Heb de Tamron op mijn k30 zitten. En ben er eg blij mij.
Maak goeie foto's ook in het vrij donkere omgeving. (bowlingbaan)

Pentax heeft zelf antishake dus vc van Tamron heb je niet echt nodig
Camera's: Pentax w80, Pentax k30
Lenzen: DA 18-55mm all wr (Groene rand)
Da 50-200mm all wr (Groene rand)
Sigma 70-200 f2. 8 apo ex dg os
Tamron sp af17-50 f2.8 xr ld aspherical (if)

Offline Casanova56

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 379
Re: Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?
« Reactie #17 Gepost op: 23 september 2014, 16:57:02 »
Houd er rekening mee, dat die Tamron 17-50 Non vc geen WR is.

Sta er achter DI een romeinse 2, dan is dat een objectief voor een kleine sensor.




Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?
« Reactie #16 Gepost op: 23 september 2014, 16:55:49 »
Weet niet of van dat objectief Tamron 17-50 een Pentax versie is.
Zo ja, zou ik die Tamron 17-50 nemen...
Ja, die is er.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Casanova56

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 379
Re: Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?
« Reactie #15 Gepost op: 23 september 2014, 16:35:53 »
Houd er rekening mee, dat die Tamron 17-50 Non vc geen WR is.

Offline Casanova56

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 379
Re: Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?
« Reactie #14 Gepost op: 23 september 2014, 16:33:07 »
@ J@@P

Het voordeel van een lens die tot 70mm loopt geeft inderdaad natuurlijk opeens een hoop extra bereik. Maar stel dat die flitser uitgesteld wordt, heb ik dan genoeg aan de F4? Dan gaan we even uit van gewoon indoor plaatjes schieten en niet op een donker feestje oid.
Ik heb een opgezocht wat die 16-85 lens nou is, maar ik verwacht dat die buiten mijn budget gaat vallen. Voor een dergelijk bereik, WR en splinternieuw moet waarschijnlijk wel een flink bedrag neer worden gelegd (ook weer niet zo astronomisch als de DA* en Ltd modellen, maar toch). Afgezien van de rode rand wel een mooi ding (Ik vind de 'oude' groene ring van Pentax stijlvol)  :azn: :laugh:.

@ Casanova56

Dus jij zou de Tamron aanraden? Je hebt het over de Non-VC en VC versie, maar voor de Pentax bestaat er toch geen versie met VC. Dat zou mijn inziens ook niet echt nuttig zijn omdat mijn camera (K-5) al over SR beschikt?

Non vc corrigeert geen bewegingen in het objectief als jij geen vaste hand heb met fotograferen.
Weet niet of van dat objectief Tamron 17-50 een Pentax versie is.
Zo ja, zou ik die Tamron 17-50 nemen, want die zit bij mij op mijn Nikon D7000 vast geroesd en die body heb dan wel 16mp.
Trouwens hoe meer mp hoe critischer soms een body word, wat betrefd een objectief.





Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?
« Reactie #13 Gepost op: 23 september 2014, 16:31:09 »
Als je de flitser uitstelt zou ik inderdaad voor een 2.8 lens gaan. Op welke ISO waarde fotografeer je nu het meest. Met de K5 is ISO800 geen probleem, dus zou een F4 lens wellicht ook nog wel kunnen. Ik gebruik mijn 16-45 ook vaak zonder flits indoor en met wat hogere ISO waarden gaat dat nog wel. Tenzij je echt snel bewegende zaken wilt vastleggen. Je zou nog een 17-70 met een 50mm 1.7 lens kunnen overwegen. Dan heb je een haarscherpe lens die nog eens heel lichtsterk is ook. In de M variant koop je die voor ca. 20 euro, in de A variant (dus met automatisch diafragma) voor ca. 45 euro. Beide zijn welwiswaar niet autofocus, maar wel heel scherp en erg geschikt voor indoor fotografie. Nadeel is wel dat je een extra lens hebt. Als je 'm nog in autofocus variant zou willen moet je op een prijs van zo'n 100-120 euro rekenen. Eventueel kun je ook nog naar 1.4, reken dan per variant op een prijs van ca. 1,5 tot 2x zoveel.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Beani

  • Newbie
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
Re: Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?
« Reactie #12 Gepost op: 23 september 2014, 16:21:37 »
@ J@@P

Het voordeel van een lens die tot 70mm loopt geeft inderdaad natuurlijk opeens een hoop extra bereik. Maar stel dat die flitser uitgesteld wordt, heb ik dan genoeg aan de F4? Dan gaan we even uit van gewoon indoor plaatjes schieten en niet op een donker feestje oid.
Ik heb een opgezocht wat die 16-85 lens nou is, maar ik verwacht dat die buiten mijn budget gaat vallen. Voor een dergelijk bereik, WR en splinternieuw moet waarschijnlijk wel een flink bedrag neer worden gelegd (ook weer niet zo astronomisch als de DA* en Ltd modellen, maar toch). Afgezien van de rode rand wel een mooi ding (Ik vind de 'oude' groene ring van Pentax stijlvol)  :azn: :laugh:.

@ Casanova56

Dus jij zou de Tamron aanraden? Je hebt het over de Non-VC en VC versie, maar voor de Pentax bestaat er toch geen versie met VC. Dat zou mijn inziens ook niet echt nuttig zijn omdat mijn camera (K-5) al over SR beschikt?

Offline Casanova56

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 379
Re: Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?
« Reactie #11 Gepost op: 23 september 2014, 15:23:02 »
Ik heb hier zelf de Tamron 17-50 Non vc op mijn Nikon D7000 zitten.

Dit objectief met genoemde body is een mooie combi en nog steeds geen spijt gehad dat ik die Tamron toen eerder had gekocht dan die D7000 body.

Heb ook gelezen dat de Tamron 17-50 met vc en aandrijving in het objectief een mindere scherpe foto levert.




Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?
« Reactie #10 Gepost op: 23 september 2014, 15:05:39 »
@ J@@P

Uitgebreid verhaal! Ik vind het inderdaad best veel geld voor een eerste upgrade. Dan zou de optie voor een Tamron/Sigma + flitser mij veel meer opleveren waarschijnlijk. Die groothoek is wel leuk, maar denk ik niet doorslaggevend in dit geval. Wat je zelf al zegt, 1 mm is ook alweer een stap. Meer is altijd beter maar op een gegeven moment is er even een grens. Wat betreft de 16-45 F4, ik heb met de 18-55 soms al het idee dat ik dichterbij wil gaan staan, en dan is 45 wel weer een fikse stap achteruit denk ik. Wat betreft prijs wel een stuk gunstiger.
De 17-70 wilde ik vooral voor het extra bereik. Ik vroeg me vooral af of het wel een geschikte lens was voor allround gebruik, en niet alleen voor Macro. Uit jouw bericht blijkt het tegenovergestelde. Macrofotografie is niet iets waar ik me zo snel mee bezig wil gaan houden. Dat zal toch meer portretten, indoor en landschap zijn.
Als je de 17-70 niet vanwege de macrofunctie koopt (wat je ook niet zou moeten doen) heb je er een prima bereik aan. Een mooie allround lens waarbij ik ook de DA 17-70 F4 van Pentax zou overwegen. Van alle verbeteringen t.o.v. de kitlens is de 16-45 de goedkoopste met de beste prijs/kwaliteitverhouding denk ik, maar 45mm is niet heel veel. Ik kijk dan ook met spanning uit naar de nieuwe 16-85 lens. Dat lijkt mij helemaal ideaal.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

RonHendriks

  • Gast
Re: Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?
« Reactie #9 Gepost op: 23 september 2014, 14:57:13 »
Ok, dan moet ik daar op letten. Goed om te weten.

De 58-AF1 had ik inderdaad gezien, maar vind ik wel nogal aan de prijs. Wat zijn belangrijke redenen dat ik voor de 58 zou moeten gaan, behalve dat hij meer licht geeft? Ik zag dat hij een secundaire flitser had, waar gebruik je dat voor? Op marktplaats zag ik ook nog een Metz 36 AF-4P staan, maar dat wordt wel echt een oudje denk ik..

De 58 gaat nog iets dalen in prijs heb ik begrepen. Die heeft meer functies en is krachtiger. Wie weet of je al die functies gaat benutten, maar ze zitten er op.

Offline Beani

  • Newbie
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
Re: Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?
« Reactie #8 Gepost op: 23 september 2014, 14:34:19 »
Ok, dan moet ik daar op letten. Goed om te weten.

De 58-AF1 had ik inderdaad gezien, maar vind ik wel nogal aan de prijs. Wat zijn belangrijke redenen dat ik voor de 58 zou moeten gaan, behalve dat hij meer licht geeft? Ik zag dat hij een secundaire flitser had, waar gebruik je dat voor? Op marktplaats zag ik ook nog een Metz 36 AF-4P staan, maar dat wordt wel echt een oudje denk ik..

RonHendriks

  • Gast
Re: Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2014, 14:25:29 »
@ RonHendriks

Aha, dat is een duidelijk antwoord. Maar gaat het dan om de SDM specifiek in die lens? Want er zijn uiteraard een goed aantal Pentax lenzen met een SDM motor uitgerust.

En nu we toch bezig zijn, ik kwam deze tegen: Metz 48-AF1, volgens mij een zeer gewaardeerde flitser. Wat is nou een goede prijs voor een dergelijke flitser. Op Pentaxforums.com staat een prijs van +/- $215, maar dat zal de nieuwprijs zijn? Is 100 Euro een goede prijs voor een dergelijke flitser?

--> Moet ik dit laatste in het flitsertopic plaatsen?

De SDM in de 16-50 en 50-135 van voor 2012 zijn gevoelig voor problemen. Met de 60-250mm, 17-70 en 55mm zijn er nauwelijks issues gemeld.

Voor die flitser is 100 euro een prima prijs. Er is nog een 58-af-1 te koop hier.

Offline Beani

  • Newbie
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
Re: Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?
« Reactie #6 Gepost op: 23 september 2014, 14:22:04 »
@ RonHendriks

Aha, dat is een duidelijk antwoord. Maar gaat het dan om de SDM specifiek in die lens? Want er zijn uiteraard een goed aantal Pentax lenzen met een SDM motor uitgerust.

En nu we toch bezig zijn, ik kwam deze tegen: Metz 48-AF1, volgens mij een zeer gewaardeerde flitser. Wat is nou een goede prijs voor een dergelijke flitser. Op Pentaxforums.com staat een prijs van +/- $215, maar dat zal de nieuwprijs zijn? Is 100 Euro een goede prijs voor een dergelijke flitser?

--> Moet ik dit laatste in het flitsertopic plaatsen?

RonHendriks

  • Gast
Re: Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?
« Reactie #5 Gepost op: 23 september 2014, 14:19:48 »
Mijn advies:

Die 16-50 moet je niet kopen voor dat bedrag. In alle redelijkheid is die lens best tweedehands 300 euro waard, maar dan is het op. De reputatie van de SDM is niet goed, dus daar moet je gewoon rekening mee houden.

Offline Beani

  • Newbie
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
Re: Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2014, 14:12:07 »
@ J@@P

Uitgebreid verhaal! Ik vind het inderdaad best veel geld voor een eerste upgrade. Dan zou de optie voor een Tamron/Sigma + flitser mij veel meer opleveren waarschijnlijk. Die groothoek is wel leuk, maar denk ik niet doorslaggevend in dit geval. Wat je zelf al zegt, 1 mm is ook alweer een stap. Meer is altijd beter maar op een gegeven moment is er even een grens. Wat betreft de 16-45 F4, ik heb met de 18-55 soms al het idee dat ik dichterbij wil gaan staan, en dan is 45 wel weer een fikse stap achteruit denk ik. Wat betreft prijs wel een stuk gunstiger.
De 17-70 wilde ik vooral voor het extra bereik. Ik vroeg me vooral af of het wel een geschikte lens was voor allround gebruik, en niet alleen voor Macro. Uit jouw bericht blijkt het tegenovergestelde. Macrofotografie is niet iets waar ik me zo snel mee bezig wil gaan houden. Dat zal toch meer portretten, indoor en landschap zijn.

@ BertHermans

Dus de fotokwaliteit bij foto's gemaakt met een Tamron lens zijn goed te noemen? Ik las inderdaad best goede verhalen daarover, onder andere in dit stukje. De 17-50 F2.8 zou jij dus aanraden?

Wel heb ik het idee dat soms de bouwkwaliteit van Tamron lenzen lager is dan die van Sigma en Pentax. Althans, wat is lager is natuurlijk de vraag aangezien ik van een kitlens af kom. Nou heb ik wel gehoord dat de 18-55 WR van Pentax nog heel aardig gebouwd is. Weten jullie is hoeverre de vergelijking opgaat tussen de merken en deze kitlens?
« Laatst bewerkt op: 23 september 2014, 14:19:56 door Beani »

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?
« Reactie #3 Gepost op: 23 september 2014, 12:47:21 »
Naar wat ik in het verleden heb gelezen en gehoord over de zoomlenzen in de range van 16 tot 80mm komt de Tamron steeds als een van de betere uit de bus.
Bij mij zou deze een weloverwogen keuze zijn bij aanschaf van een nieuwe body.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2014, 12:21:51 »
600 euro voor een 16-50 2.8 is wel een flink bedrag, naar mijn gevoel. Niet heel duur, maar ook niet heel scherp. In dit geval zit er ook geen bon meer bij en deze lenzen kunnen soms problemen hebben met de SDM motor. Daar zou ik op z'n minst naar vragen of die al eens vervangen is. Maar het is verder optisch en mechanisch wel een dijk van een lens. De andere lenzen die je noemt zijn prima alternatieven. In jouw situatie is een 2.8 lens wel fijn, maar als je ook een flitser gaat gebruiken zul je dat weer wat minder snel nodig hebben. De ideale optie is natuurlijk een Sigma/Tamron + een flitser voor hetzelfde geld als een 16-50. Maar je mist dan wel net een mm groothoek, dat lijkt weinig, maar je merkt het wel. Hoewel, je komt nu van 18 mm dus je gaat er hoe dan ook op vooruit. Zelf heb ik ooit de stap gemaakt van de kitlens naar de DA 16-45 F4. Dat is qua groothoek best een hele stap, wel mis je aan de bovenkant soms net wat milimeters.
De Sigma 17-70 met macrofunctie is een heel ander verhaal. Doorgaans is hoe groter het zoombereik, hoe meer je inlevert op optische prestaties. Tot een zoomfactor van ca. 3 presteren zoomlezen heel behoorlijk, daarboven doe je altijd wel iets concessie. De 16/17-50 lenzen zitten daar allemaal net op of onder dus dat zijn prima lenzen. Voor het echte macro werk zul je sowieso geen zoomlens moeten nemen, maar een lens met vaste brandpuntafstand. Op de 17-70 lens is de macrofunctie een leuk extraatje, maar niet te vergelijken met de prestaties van een echte macro lens. Die gaat doorgaans echt tot een verhouding van 1:1 en dat haalt deze niet. Het is meer een verkoopargument. Neemt niet weg dat je er ongetwijfeld heel scherpe macrofoto's mee kunt maken, maar echt het niveau van bijv. een Tamron SP90 of Pentax 100 haal je er niet mee als het om het echte uitvergroten gaat.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Beani

  • Newbie
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
Is dit een goede deal voor een Pentax 16-50 2.8?
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2014, 11:11:15 »
Hallo,

Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn 18-55 WR kitlens die ik bij mijn K5 kreeg. Met name in omstandigheden met weinig licht vind ik de prestaties tegenvallen, vooral bij het fotograferen van mensen die vaak toch niet helemaal mooi stilstaan. Voor het fotograferen op echt donkere plekken (bijv. feestjes en diners 's avonds (heb net een bruiloft gehad)) zit ik ondertussen ook te kijken naar een flitser.

Op Marktplaats kwam ik deze aanbieder tegen: klik voor link. Dus een Pentax 16-50 2.8 voor 600 Euro. Ik vind het nog wel een tamelijk bedrag, maar je krijgt er wel een tank van een lens voor terug, met onder andere WR.

Aan de andere kant kan ik ook een nieuwe Sigma 17-50 2.8 of Tamron 17-50 2.8 voor respectievelijk +/- 399 en 329 Euro. Met uiteraard minstens twee jaar garantie.

Tevens is er ook nog de mogelijkheid voor een Sigma 17-70. Dat is overigens een Macro lens, betekent dat dat ie daar ook alleen voor gebruikt kan worden? Het nadeel is natuurlijk wel het beperktere diafragmabereik, maar je krijgt wel wat extra zoom ervoor terug.

Ik zag meerdere topics over vergelijkingen tussen 16/17-50/70 varianten, maar dacht dat de vraagstelling van dit topic toch net teveel verschilde om het daarin te plaatsen.