Auteur Topic: Problemen met scherpte.  (gelezen 1097 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HANSBEUS

  • Gast
Re: Problemen met scherpte.
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2018, 07:30:26 »
Wellicht kun je iets uitproberen met een andere lens van een mede forumlid?
Ik weet niet waar je woont; je zou hier bij mij, in Valkenswaard, langs kunnen komen om wat te proberen.

Succes,

Hans.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Problemen met scherpte.
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2018, 07:30:26 »

Offline BreakOfDawn

  • Junior Member
  • Berichten: 31
  • Geslacht: Man
Re: Problemen met scherpte.
« Reactie #6 Gepost op: 29 april 2018, 21:52:36 »
Hey Marc,

Zoals aangegeven, misschien heb je iets meer informatie?
Er zijn verschillende varianten van de kitlens waarbij de kwaliteit ook nog kan verschillen.
Ook is er nog een mogelijkheid tot back- of frontfocus (Ja dat probleem was er bij systeemcamera's niet).
Als je het laten weten, gaan we dit met je oplossen!

Gr. Mark

Offline Klaas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 346
  • Geslacht: Man
Re: Problemen met scherpte.
« Reactie #5 Gepost op: 29 april 2018, 19:45:05 »
De DA 18 - 55 II staat bekend als beter dan gemiddeld. Welk type heb jij ?
Pentax K-1 l D FA 28-105 l Pentax K-S2|DA 18 - 50 WR RE l DA 16-45  |Pentax K-x |DA 18-55 AL II *|SIGMA 17-70 4.5|DA L 55-300| DA 35 2.4 AL|A 50 1.7|M 28 2.8|M 135 3.5|Takumar(bayonet)135 2.5|Vivitar flitser 285|Metz 48 AF-1|Metz 50 AF-1

Offline edwin de vries

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 376
  • Geslacht: Man
Re: Problemen met scherpte.
« Reactie #4 Gepost op: 29 april 2018, 17:21:06 »
ik heb mijn kitlens (van K200) nooit meer op de K5II geschroefd, resultaat was bedroevend. Geen juiste combi.
De lens is niet goed genoeg voor de camera. Wel voor kiekjes, niets aan de hand uiteraard.
Ik heb gewoon de losse body gekocht. Snap niet dat ze dit nog als set verkopen.
In het begin was het wel wennen aan deze camera, technische stap met de K200 was gigantisch.
Ergonomisch ook een flinke stap vooruit.
Mijn 50-135 is ragscherp (ook op de K200) en daarnaast gebruik ik alleen maar allerlei M-lenzen dus nooit last van back of front focus.

Ik zou eerst een focustest uitvoeren, kun je zo uitprinten van internet.
En dan investeren in een betere lens. Kan uiteraard niet in je beurs kijken.
K5II, 50~135 2.8, M28 t/m 135 mm
Sigma: 8~16,
Vivitar: S1 105 2.5, 135 2.8
Panagor macro converter, macroringen 12, 20, 36

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Problemen met scherpte.
« Reactie #3 Gepost op: 29 april 2018, 13:27:51 »
Met de camera die ik nu heb maak ik een foto die ziet er dan misschien wel redelijk uit maar zodra ik ook maar iets crop is alle scherpte weg.
Is dit typerend aan deze kitlens ?

Het is veel gemakkelijker als je een foto maakt en op het forum plaatst via een link vanaf Flickr of een andere website, plus een uitvergroot stuk van die foto. Tevens kan je dan de instellingen en omstandigheden bijvoegen waarbij die foto gemaakt is. Voorbeeld: ISO 100   F 8   1/200sec. met DA 18-55mm F1:3.5-5.6 op 35mm met AF scherp gesteld en genomen vanaf statief met 2 sec. timer; gemaakt als JPG en niet bewerkt.
Als je op een dergelijke manier geen scherpe foto krijgt, dan kan er sprake zijn van front- of back focus, dat is bij te stellen.

groeten, Arno

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Problemen met scherpte.
« Reactie #2 Gepost op: 29 april 2018, 11:14:46 »
Wat betreft deze lens weet ik het niet uit eigen ervaring, want ik heb hem niet. Toch heb ik er wel van gehoord dat hij niet slecht zou zijn voor een kitlens. Maar wellicht komen er nog reacties van mensen die hem zelf ook gebruiken.

MarcD

  • Gast
Problemen met scherpte.
« Reactie #1 Gepost op: 29 april 2018, 10:18:26 »
Hoi iedereen,

Ik heb zojuist een Pentax K5 IIS gebruikt aangeschaft met voor nu alleen nog de kitlens. DA18-55. Nu weet ik dat je niet teveel kan verwachten van deze kitlens maar ik vind de kwaliteit op dit moment wat uit de camera komt echt heel slecht. Heb diverse Emount camera's en ook de normale Pentax K5 gehad en deze waren niet met kitlens maar kwalitatief stukken beter. Met de camera die ik nu heb maak ik een foto die ziet er dan misschien wel redelijk uit maar zodra ik ook maar iets crop is alle scherpte weg.

Is dit typerend aan deze kitlens ? Moet nog andere lenzen weer aanschaffen want begin weer van 0.

Hoor het graag,

Fijne dag