Auteur Topic: Heftig verhaal van Robbie Rut  (gelezen 3421 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Heftig verhaal van Robbie Rut
« Reactie #25 Gepost op: 8 april 2018, 19:09:02 »
Gisteren nog contact gehad met Rob. In het verleden ook al eens enkele keren buiten het forum om contact gehad over deze zaak.
Hij heeft meegedaan aan de reportage van EenVandaag om depressies bespreekbaar te maken en zo anderen te helpen.

Hij fotografeert af en toe nog met zijn K20D en de kitlens....   :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Heftig verhaal van Robbie Rut
« Reactie #25 Gepost op: 8 april 2018, 19:09:02 »

Offline franck

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 356
  • Geslacht: Man
  • Pentax k3ii Tamron 90 mm Sigma 17-70 pentax55-300
Re: Heftig verhaal van Robbie Rut
« Reactie #24 Gepost op: 12 februari 2018, 00:19:40 »
Bedankt voor het delen! Heftig verhaal dit ! al ken ik Rob niet persoonlijk. Chronische depressie komt helaas vaker voor dan je zou denken.
Het belangrijkste onderdeel van de camera , is de mens erachter.

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Heftig verhaal van Robbie Rut
« Reactie #23 Gepost op: 15 december 2017, 18:29:52 »
Ik had hier al eens eerder een berichtje van Rob gezien hier dat hij depressief was. Ik heb daar recent nog wel eens aan gedacht. ik zie dit draadje nu pas.
Ja, ik weet ook wat het is... de waarneming van je omgeving staat op zijn kop, vertrouwd is niet meer vertrouwd, en zo meer; je zit in een benauwende mentale dwangbuis, waaruit ontsnapping voor eeuwig ondenkbaar lijkt (voor mij voorjaar 1983 en laatste voorjaar weer, na oorontsteking met daarna zeer dominante tinnitus, ben nu gelukkig God zij dank redelijk goed hersteld en heb baat bij sint-Janskruid).

Tja, de discussie hier... neem er van en behoud het goede, zal ik zeggen, voor de benadering van Alwin is ook wat te zeggen.
Ik heb met interesse kennis genomen van het najaarscongres vanuit de antroposofische geneeskunde over depressie.

Kom er weer bovenop en vooral veel rust, Rob!


Jan.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2017, 18:58:24 door Jan-61 »
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8267
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Heftig verhaal van Robbie Rut
« Reactie #22 Gepost op: 13 december 2017, 20:13:59 »
Hallo allemaal,

Het was niet mijn bedoeling om er een discussie-topic van te maken, al mag een ieder het natuurlijk wel doen. Het is tenslotte een forum. Maar laten we een mening over dit onderwerp vooral iemands mening zijn en blijven. Ik denk niet dat er hier een goed of fout is.
Ik was gewoon diep getroffen door het verhaal van Rob. Het kwam echt binnen en omdat Rob lid is/was van het forum, heb ik het hier gedeeld.

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Heftig verhaal van Robbie Rut
« Reactie #21 Gepost op: 12 december 2017, 11:21:22 »
Mooi is dat, 2 meningen, Gertjan en Carel, discussie en verschil van mening... het lijkt wel... een forum!


Omdat Gertjan uit ervaring spreekt, kan ik me voorstellen dat zijn visie kloppend is.
Als mens ben ik het echter helemaal met Carel eens dat een beetje meer 'wij' goed is voor 'ik'.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Heftig verhaal van Robbie Rut
« Reactie #20 Gepost op: 12 december 2017, 10:40:07 »
Ik lees je reactie nu pas, anders had ik eerder gereageerd.  Je reactie vind ik inderdaad vrij bot Gertjan!
Ten eerste is nu juist De Stamtafel bedoeld voor Non-fotografie berichten, daarnaast kan jij voor een ander niet bepalen of hij/zij iets of niets opschiet met een beetje medemenselijkheid. Bovendien ben jij heus de enige niet die ervaring heeft met depressies, al dan niet van jezelf of je naaste omgeving.
Daarnaast mogen wij hier in De Stamtafel onze zorgen omtrent medeleden of wereldgebeurtenissen uitten.
In de wereld van vandaag de dag draait het al teveel om het "Ik ik ikke" (waarvan ik jou niet beticht hoor!), van iets meer "Wij" (medemenselijkheid) wordt deze wereld (en ons forum) zeker niet slechter...

Vriendelijke groet,
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline klumper

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Pentax gek
Re: Heftig verhaal van Robbie Rut
« Reactie #19 Gepost op: 3 december 2017, 18:33:15 »
Beste forumleden.
Zullen we dit forum voor fotografie houden?
Hoe goed ook bedoeld, als je nooit een depressie hebt meegemaakt, kun je er niets van begrijpen.
Om even bot te doen: de gedupeerde schiet er niets mee op!

Het lijkt misschien bot of lomp van mij, maar ik spreek helaas uit ervaring. Ik heb het twee keer mee moeten maken!

Dus wat mij betreft: Ga lekker fotograferen!!

Met vriendelijke groet:

Gertjan Klumper.
Pentax S3, SV, SP1000, Pentax Auto 110, K10D en K70
SMC Takumar: 1,8/50. 2/55, 3,5/28, 3,5/135, SMC Pentax: 18-55, 50-200 en Tamron 10-24, Tamron 2,8/17-50, en Pentax DA 1,8/50, Tamron 70-300.

http://www.flickr.com/photos/gj3

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Heftig verhaal van Robbie Rut
« Reactie #18 Gepost op: 3 december 2017, 12:03:10 »
Heel heftig! Chronische depressie is zo moeilijk te begrijpen en te bevatten. Toch hoop ik dat Rob tot inkeer kan komen en er voor hem licht mag zijn. Er is behalve alle ellende nog zoveel moois op deze wereld.
Hoe dan ook, heel veel sterkte Rob!
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Heftig verhaal van Robbie Rut
« Reactie #17 Gepost op: 2 december 2017, 16:10:45 »
God (als hij al bestaat... ik ben namelijk agnost) beware ons voor een discussie hier over krachten van het kwaad en/of de duivel...
Daar zitten we hier op een fotoforum niet op te wachten wat mij betreft.

Belangrijker nog: Daar helpen we Rob ook niet mee!!
Zoals je opmerkt aan mijn al 8 jarige lidmaatschap van dit forum weet ik keurig het onderscheid te bewaren tussen wat kan en wat niet kan. Ik meende alleen aan de manier van hoe Rob een vraag van de journaliste beantwoordde te kunnen aannemen dat hij ook bekend is met de spirituele dimensie van het bestaan. En dan kan het juist een opluchting zijn als er iemand blijk van geeft hem ook in dat opzicht te begrijpen. Vaak is een doodswens eigenlijk een roep om hulp, neem ik aan. Maar ik laat me wel vaker meenemen door mijn eigen enthousiasme.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Heftig verhaal van Robbie Rut
« Reactie #16 Gepost op: 2 december 2017, 15:17:32 »
Nu gaan jullie me vast in een hokje plaatsen als zijnde fanatiek (dat ben ik helemaal niet); toch maar even een quote:

"De grootste overwinning van de duivel is mensen te doen geloven dat hij niet bestaat".
God (als hij al bestaat... ik ben namelijk agnost) beware ons voor een discussie hier over krachten van het kwaad en/of de duivel...
Daar zitten we hier op een fotoforum niet op te wachten wat mij betreft.

Belangrijker nog: Daar helpen we Rob ook niet mee!!
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

newmikey2

  • Gast
Re: Heftig verhaal van Robbie Rut
« Reactie #15 Gepost op: 2 december 2017, 13:07:51 »
P.S.: het woord zelfmoord is hier totaal niet gepast, evenzo "de krachten van het kwaad".
+1 !!!

Voor de rest past inderdaad alleen gepast respect.

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: Heftig verhaal van Robbie Rut
« Reactie #14 Gepost op: 2 december 2017, 12:48:29 »
Allemaal heel heftig, ik wordt er stil van.
Wat er ook gebeurt Rob, het ga je goed !
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Heftig verhaal van Robbie Rut
« Reactie #13 Gepost op: 2 december 2017, 10:35:08 »
P.S.: het woord zelfmoord is hier totaal niet gepast, evenzo "de krachten van het kwaad".
Nu gaan jullie me vast in een hokje plaatsen als zijnde fanatiek (dat ben ik helemaal niet); toch maar even een quote:

"De grootste overwinning van de duivel is mensen te doen geloven dat hij niet bestaat".
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Heftig verhaal van Robbie Rut
« Reactie #12 Gepost op: 2 december 2017, 08:55:47 »
Allereerst respect en stilte...

En dan komt uiteraard de hele discussie op gang over keuze, de rol van de medici en overheid, geloof. Dat mag best want een discussie over dit onderwerp moet gevoerd worden om de zelfbeschikkingsrechten te krijgen. Dat is het traject waar Rob nu dus inzit.

Gelukkig heb ik zelf geen ervaring met depressiviteit, maar in mijn omgeving wél (privé, werk). Ik zie daar heel veel verschillende vormen in en, nog moeilijker dan bij lichamelijk lijden, is een euthanasietraject enorm zwaar. Vandaar is respect alleen al op zijn plaats.

Niemand van ons heeft gevraagd geboren te worden, maar mogen we a.u.b. wel zelf beslissen of we blijven? Dat zal voorlopig nog wel ver weg zijn, zeker nu die ene partij zijn standpunten aan die andere partij verkwanseld heeft op dit gebied.

Ik kan niet anders dan Rob héél veel sterkte te wensen in zijn traject. Een traject wat heel veel mensen niet kunnen begrijpen en voelen (waaronder ik), maar wel een traject waar hij recht op heeft!

P.S.: het woord zelfmoord is hier totaal niet gepast, evenzo "de krachten van het kwaad".
« Laatst bewerkt op: 2 december 2017, 09:02:32 door Kees SC »

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Heftig verhaal van Robbie Rut
« Reactie #11 Gepost op: 1 december 2017, 23:52:30 »
Er wordt hier door verschillende mensen gesproken over respect voor de keuze. Maar volgens mij weten we gewoon niet wat de toestand is, waarop Rob zijn keuze baseert. Dat is juist aan de twee psychiaters om uit te zoeken. Die moeten toetsen - neem ik aan - of er sprake is van ondraaglijk en uitzichtloos lijden.

Daarnaast wil ik dat duidelijk is dat Rob tot het laatste moment - mocht het zover komen - vrij is om te kiezen - en dus ook vrij is om te zeggen dat hij door wil gaan met leven. Het kan toch dat bij Rob het besef doordringt dat het leven te wonderlijk is om een onomkeerbare beslissing over te nemen.

Verder weet ik uit eigen ervaring dat er aan de gevoelens die aanzetten tot  - al dan niet door de overheid gefaciliteerd - zelfmoord geknoeid is door de krachten van het kwaad. Die kunnen iemand blind maken voor de schoonheid van het leven. Zodra iemand buiten die invloed is, herstelt de levenskracht zich weer en wordt het leven weer als zinvol ervaren. Wat Rob dus nodig heeft is genezing en geen woorden als respect voor je keuze.

Rob mag mij PM-en als hij hierover wil praten.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Heftig verhaal van Robbie Rut
« Reactie #10 Gepost op: 1 december 2017, 23:10:04 »
Gepaste stilte ....

Rob als je meeleest ...respect voor welke keuze je ook maakt.

Johan.
+1. Mijns inziens past hier ook alleen maar stilte en respect voor de keuze.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline ventaxian

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 976
  • Geslacht: Man
  • Zie je wel!
Re: Heftig verhaal van Robbie Rut
« Reactie #9 Gepost op: 1 december 2017, 22:27:54 »
Heftig, indringend en inderdaad onvoorstelbaar. Onmogelijk voor mij om maar in de buurt van zijn gevoelens te komen. Knap hoe hij zich rekenschap geeft van zijn omgeving en toch dat traject aangaat. Dat zegt iets! Wijsheid gewenst.
Ron
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Heftig verhaal van Robbie Rut
« Reactie #8 Gepost op: 1 december 2017, 19:34:53 »
Gepaste stilte ....

Rob als je meeleest ...respect voor welke keuze je ook maakt.

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Heftig verhaal van Robbie Rut
« Reactie #7 Gepost op: 1 december 2017, 18:40:30 »

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Heftig verhaal van Robbie Rut
« Reactie #6 Gepost op: 1 december 2017, 15:53:20 »
Dit is idd een trieste gebeurtenis, ik denk (hoe goed bedoeld ook) dat hij onze adviezen al lang gehad heeft van de hulpinstanties waar hij mee in contact is/was en die waarschijnlijk deskundig zijn op dit gebied. Het is een  keus die iemand maakt, en die lijkt niet in een opwelling gekomen te zijn, het is nl best een lang traject. Rob, wellicht dat je mee leest, ik wens je het beste en natuurlijk sta ik achter jou keuzes, hoe spijtig ik het ook vind.
Ik ben zelf psychiatrisch patiënt en ik kan je zeggen dat de psychiatrie zich voornamelijk bezighoudt met kijken of medicijnen de toestand kunnen verbeteren. Met zelfmoordgedachten ben ik bekend. Ik ben steeds weer heel blij als dat achter de rug is en met te zien hoe blij ik ben met het leven. Het patroon van het krijgen van zelfmoordgedachten counteren of onderbreken of voorkomen door een kanaal naar boven - de hemel - aan te boren door te kijken of er een gebed is dat bij je past is zeker niet iets dat al aangeboden hoeft te zijn in het traject dat Rob al heeft ondergaan. De psychiatrie beveelt volgens mij cognitieve therapie aan. Daarmee ben ik niet bekend. Misschien dat dat ook zou kunnen helpen. Maar met bidden doe je het vanuit je alleen zijn niet meer alleen. Het is een verschil van dag en nacht.
« Laatst bewerkt op: 1 december 2017, 16:09:15 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5922
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Heftig verhaal van Robbie Rut
« Reactie #5 Gepost op: 1 december 2017, 15:31:16 »
Dit is idd een trieste gebeurtenis, ik denk (hoe goed bedoeld ook) dat hij onze adviezen al lang gehad heeft van de hulpinstanties waar hij mee in contact is/was en die waarschijnlijk deskundig zijn op dit gebied. Het is een  keus die iemand maakt, en die lijkt niet in een opwelling gekomen te zijn, het is nl best een lang traject. Rob, wellicht dat je mee leest, ik wens je het beste en natuurlijk sta ik achter jou keuzes, hoe spijtig ik het ook vind.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Heftig verhaal van Robbie Rut
« Reactie #4 Gepost op: 1 december 2017, 12:18:09 »
Ik heb een keer gehoord dat depressief zijn te maken heeft met de ziel die zich in omstandigheden bevindt die niet ok zijn. Spirituele hulp zou dus geboden kunnen zijn. Ik had niet meteen door dat Robbie Rut iemand van het forum is. Het ga je goed. Misschien helpt bidden. Bijvoorbeeld het "Onze Vader", een gebed geschikt voor heel veel (alle?) situaties en waarin je je heel persoonlijk kunt herkennen. Maar of je dat doet beslis je zelf.
« Laatst bewerkt op: 1 december 2017, 12:42:24 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Heftig verhaal van Robbie Rut
« Reactie #3 Gepost op: 1 december 2017, 12:09:04 »
Als het goed is, kun je er niets bij voorstellen wat het is om chronisch depressief te zijn.
Zodra je dat wel kunt, maar dan ook echt, ben je zelf gevoelig voor hetzelfde fenomeen.
Voor iedereen die dit van dichtbij heeft meegemaakt, hakt Rob's verhaal er heel erg in.
Dat het niet goed met hem ging was bekend, maar dit had ik niet verwacht.


Beste Rob, mocht je dit toevallig nog lezen, het ga je goed in de keuze die je wilt maken.
Dat je rust mag hebben van je voornemen en van het moment dat je een definitieve keuze kan maken...
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Heftig verhaal van Robbie Rut
« Reactie #2 Gepost op: 30 november 2017, 21:43:26 »
Chronisch depressief zijn zal zwaar zijn. Toch hoop ik dat hij zich niet laat kisten (in beide betekenissen).Want achter de wolken schijnt de zon (om er nog maar weer eentje tegen aan te gooien). Maar misschien ervaart hij dat niet zo.
« Laatst bewerkt op: 1 december 2017, 18:09:55 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8267
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Heftig verhaal van Robbie Rut
« Reactie #1 Gepost op: 30 november 2017, 20:48:54 »