Auteur Topic: Onze eerste auto......  (gelezen 5311 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RonHendriks

  • Gast
Re: Onze eerste auto......
« Reactie #14 Gepost op: 24 november 2014, 19:42:40 »
Met het betreffende meisje is het overigens nooit wat geworden...  :-[

Logisch  :D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Onze eerste auto......
« Reactie #14 Gepost op: 24 november 2014, 19:42:40 »

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10653
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Onze eerste auto......
« Reactie #13 Gepost op: 24 november 2014, 19:29:37 »
Dat komt omdat het dak er nog niet op zit! Als die af is zul je tot de conclusie komen dat jij er niet in past!  :D

 :D :D

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10653
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Onze eerste auto......
« Reactie #12 Gepost op: 24 november 2014, 19:28:54 »
.........en vervolgens in de leasebakken terecht gekomen waarvan nu mijn 2e Skoda Superb. Het voordeel is dat je altijd nieuw rijdt, het nadeel is dat je (in mijn geval) niet meer op emotie een auto kiest, maar op geld (bijtelling). Wat betreft zou ik wel weer een mooie oude Volvo willen...


Nou, niet helemaal waar, of je moet niets te kiezen hebben. Ik heb nu een Opel Insignia met 20% bijtelling en vind ik nog steeds een knap mooie wagen. Rijdt overigens heerlijk.
En hoewel bij mijn vrouw de auto's worden "voorgeschreven" (keuze uit 8 auto's) mocht ze dit keer ook niet klagen. Sinds een paar weken staat naast mijn nieuwe Insignia (juli dit jaar) een Flamengo rode Volvo V40 D4. Met 190 pk's meer mijn ding  ;) 8)

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Onze eerste auto......
« Reactie #11 Gepost op: 24 november 2014, 17:16:35 »
Mijn allereerste auto was een Morris Minor.



Gekocht voor een paar honderd gulden. In de bochten klapperde het binnen behoorlijk. Er bleek één van de achterbladveren aan één kant los te zitten (roestduveltje) die tegen het chassis van de auto klapperde. Erg lang plezier heb ik er niet mee gehad; ik stond eens op een t-splitsing stil en moest linksaf slaan, maarja ik zag een (mij bekend) knap meisje aan de andere kant van de weg lopen en kon bij het nemen van de bocht mijn ogen niet van het meisje afhouden en enigszins trots hoopte ik uiteraard op een begeerlijke blik terug naar deze stoere jongeman-met-auto. Nou een blik kreeg ik zeker toen ik met de auto frontaal op de vluchtheuvel met een verkeersbord midden op de weg knalde. ::)
De auto was zo beschadigd, inclusief de kapotte achtervering en gevorderde roestinwerking, dat het over en uit was. Met het betreffende meisje is het overigens nooit wat geworden...  :-[
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Onze eerste auto......
« Reactie #10 Gepost op: 24 november 2014, 15:51:04 »
Hoezo, ik pas met 1,95 ook prima in een Panda hoor :D.
Ja, ik pas ook in een Fiat 500; mijn arm door het ene raam naar buiten, en door het andere weer naar binnen, dan kan ik precies sturen. Ik kan dan ook mijn beide handen aan het stuur houden want richtingaanwijzen en ruitenwissers bedien ik met m'n knieën.
Ik heb vooral veel beenruimte nodig, met m'n 2,03 m zit ik nooit met m'n hoofd tegen het dak, maar altijd met m'n benen in de knel. Gek genoeg met m'n smart geen last van gehad. Daar heb je geen achterbank in dus alle ruimte heb je voorin. Ook heeft z'n oersmart geen middenconsole waardoor je redelijk wat beenruimte hebt.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Onze eerste auto......
« Reactie #9 Gepost op: 24 november 2014, 14:59:23 »
Dat komt omdat het dak er nog niet op zit! Als die af is zul je tot de conclusie komen dat jij er niet in past!  :D

Offline Micha D.

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1702
  • Geslacht: Man
Re: Onze eerste auto......
« Reactie #8 Gepost op: 24 november 2014, 14:56:25 »
Mijn eerste echte eigen auto was direct een flinke bak, o.a. vanwege mijn lengte.
Hoezo, ik pas met 1,95 ook prima in een Panda hoor :D.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Onze eerste auto......
« Reactie #7 Gepost op: 24 november 2014, 14:21:05 »
Mijn eerste echte eigen auto was direct een flinke bak, o.a. vanwege mijn lengte. Een knalrode Volvo 740 GL, geďmporteerd uit België, 2,3 liter, automaat. Wat een geweldige auto. Een hele eethoek achterin gooien was geen enkel probleem. Uiteindelijk opgeruimd omdat 'ie toch wel erg duur werd. 2,3l met een automaat erachter op benzine, is niet echt iets waarmee je goedkoop rijdt. Bij de pomp moest je 'm echt uitzetten, anders kreeg je de tank niet vol.
Daarna een Volvo 850 gekocht. In het modelprogramma eigenlijk de opvolger van de 850, maar technisch een compleet andere auto. Waar de 740 nog een motor in lengterichting had, was de 850 de eerste Volvo met dwarsgeplaatste motor. Direct ook een heel ander verhaal, i.p.v. 2,3l 4cyl met een lange slag, een 2,5l 5cyl. Vijf cilinders is toch wel erg mooi qua geluid. Ik mis dat eigenlijk nog steeds en een wat oudere Volvo herken je direct aan dat geluid.
Vervolgens wat meer in de gezinswagens terecht gekomen (Renault Laguna en Volkswagen Passat). Daarnaast nog een smart gehad en vervolgens in de leasebakken terecht gekomen waarvan nu mijn 2e Skoda Superb. Het voordeel is dat je altijd nieuw rijdt, het nadeel is dat je (in mijn geval) niet meer op emotie een auto kiest, maar op geld (bijtelling). Wat betreft zou ik wel weer een mooie oude Volvo willen...

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Onze eerste auto......
« Reactie #6 Gepost op: 23 november 2014, 12:48:27 »
Ik ben begonnen met een Eend, 2CV4, met een grote Snoopy op de achterbak. Gekocht voor fl. 750,--. Veel aan gesleuteld, gelukkig kan een leek dat bij een Eend. Benauwde momenten gekend (losschieten van de uitlaat op het spruitstuk, ín de Schipholtunnel én met een politieauto naast je.... :police:).

Toen ik werk kreeg moest ik natuurlijk een betere auto hebben. De Eend verkocht voor fl. 500,-- en hij bleef op mijn naam staan omdat ik kopie deel III had weggegooid (2 maanden na de verkoop was ie stuk toen de olie op was). Was een mooie tijd en een geweldig autootje. Daarna redelijk merktrouw gebleven: 2 X Suzuki Alto, Suzuki Swift GS, Peugeot 205XS, Peugeot 309, Suzuki Baleno, Suzuki Baleno, en nu alweer 11 jaar, tot volle tevredenheid, een Peugeot 307SW.

Offline artmure

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 414
  • Geslacht: Man
Re: Onze eerste auto......
« Reactie #5 Gepost op: 23 november 2014, 10:24:18 »
Mijn eerste auto was een okergele Lada 1300S, gekocht voor 500 euro. De "S" had waarschijnlijk betrekking op de ingebouwde toerenteller. Nog leuker, het bakje was voorzien van een gasinstallatie. Bij een plaatselijke witte pomp kon ik tanken aan 12,5 eurocent de liter, na twee jaar dienst toch nog 250 euro gekregen van een opkoper. Met glasvezel en tweecomponententoestanden mijn eerste ervaringen opgedaan in het carosseriewerk.
Piepen kan nooit kwaad, zei de muis.

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re: Onze eerste auto......
« Reactie #4 Gepost op: 23 november 2014, 07:54:00 »
Mijn eerste auto was een Volvo 340 DL, een mooie groene met groen interieur en 4 versnellingen. Samen met mijn pa gekocht voor 500 gulden nog voor ik mijn rijbewijs had. Toch een goed jaar heel wat kilometers mee afgelegd, zonder dat ie mij ook maar 1x in de steek heeft gelaten.
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Onze eerste auto......
« Reactie #3 Gepost op: 23 november 2014, 01:46:50 »
De eerste en enige auto die ik heb gehad heb ik zo'n tien jaar geleden gekocht. Het was een Honda Civic met als bouwjaar 1987. "Heeft altijd een oud vrouwtje in gereden", zei de verkoper. Goedgelovig als ik was en aangedreven door het verlangen om ook maar eens een auto te bezitten heb ik de auto maar gekocht voor 400 euro. Wel een erg laag bedrag voor een auto realiseer ik me achteraf. Het was een prima stadsauto, trok vlot op, ik ben er nog een keer mee naar de Biesbosch gereden en weer terug, maar om het verhaal niet te lang te maken, binnen een maand kreeg de auto kuren, hij sloeg gewoon af en wou dan niet meer opstarten. Ik heb hem nog een keer weer laten repareren door dezelfde dealer waar ik hem had gekocht, dan deed 'ie het even weer maar de kuren kwamen meteen weer terug. Na een maand reed ik de auto voor - naar wat later bleek - een laatste ritje naar een andere dealer in de buurt, en op de oprit van die garage sloeg de auto opnieuw af om niet weer te willen opstarten. Ik heb nog geprobeerd de auto aan die dealer te verkopen, maar die wilde er niets meer voor geven, dus ben ik wandelend maar weer naar huis gegaan, en ik heb de auto daar achtergelaten.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2014, 01:56:45 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5922
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Onze eerste auto......
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2014, 01:25:26 »
Ik had mijn eerste op mijn 17e (ging er pas met mijn 18e mee rijden natuurlijk  :angel: ), ik werkte bij een sunbeam dealer als monteur en kon voor 500 gulden een Sunbeam imp kopen, daar heb ik nog eens 500 tegen aan gegooid en toen was hij roestvrij en helemaal nieuw gespoten. Mooie sportvelgen en dikke Cibie mistlampen en verstralers er op. Die gebruikten zoveel stroom dat de motor afsloeg als ik ze aan zette. Dus toen de gelijkstroom dynamo vervangen voor wisselstroom en geen probleem meer. Ik kon daarna het autootje binnen een half jaar voor 1500 gulden verkopen en toen een mooie Ford capri aangeschaft.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10653
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Onze eerste auto......
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2014, 00:12:55 »
Naar aanleiding van Micha zijn topic (http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=32616.msg335178#msg335178) wellicht leuk om onze ervaringen te delen met onze eerste automobiel.
Heeft niets te maken met fotografie, maar is wel leuk onderwerp lijkt me.

Hier mijn verhaal alvast:
Mijn eerste auto, een Simca 1100 Break, overgenomen van mijn (ondertussen) ex-schoonvader eind 1981.
Veel te veel voor betaald, maar heb er nog wel leuke herinneringen aan.

Bij eerste tankstop kwamen we tot de ontdekking dat de auto geen tankdop had, maar een plastic zakje met elastiek. Dus snel maar een tankdop gekocht.
Na paar weken bleek, dat er op aantal plekken toch behoorlijk veel roest zat, toen opeens gaten in de carrosserie vielen. Schoonpa had toch wat knullig herstelwerk gedaan om het nog wat te laten lijken.  Vervolgens veel plamuur en spuitbussen met witte lak aan de auto besteed. De plaatselijke verfwinkel draait daar na 40 jaar nog op  :P
Mijn neven vonden de auto meer grijs dan wit. Dus schoonmaken met Jif (tegenwoordig Cif). Wat was die wit opeens zeg  :D 8) 8) En wat ging die nadien roesten  :evil: :evil: ;C
Dus nog meer plamuur en nog meer spuitbussen............
Tot opeens na een maand of 9 de versnellingsbak het begaf. Nieuwe bak erin laten zetten en na paar maanden gaf de auto helemaal de geest.
Veel lol aan gehad, maar zelden zo een dure auto gehad  :evil: :angel:

De opvolger was en Nissan Sunny 1100 (voor de ouderen onder ons  :evil:).
Op de weg naar de garage voor het omruilen begaf bij vertrek de ruitenwisser van de Simca het opeens. Een stuk elastiek om de ruitenwisser gedaan en deze via een touwtje door het raam naar binnen. Zo hebben we de weg van Boxtel naar Heeze afgelegd, in de stromende regen.

Zo heeft denk ik iedereen wel een mooi verhaal bij zijn/haar eerste automobiel  ;)