Auteur Topic: Micha's blauwe en grijze monster  (gelezen 15628 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Micha D.

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1702
  • Geslacht: Man
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #10 Gepost op: 25 april 2013, 11:32:06 »
Geen idee, waar heb je hem eerder gezien :o.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #10 Gepost op: 25 april 2013, 11:32:06 »

Offline Lensvision

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 85
  • Geslacht: Vrouw
    • Lensvision Photography
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #9 Gepost op: 23 april 2013, 19:37:13 »
Goh, waar heb ik deze toch eerder gezien...  ;)

Offline edwin de vries

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 376
  • Geslacht: Man
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #8 Gepost op: 22 april 2013, 22:24:25 »
geweldig, scheelt je werk. Ik heb bij mijn huidige auto daar ook weer naar gekeken. Rij al 15 jaar distributieriem-vrij. ;D
K5II, 50~135 2.8, M28 t/m 135 mm
Sigma: 8~16,
Vivitar: S1 105 2.5, 135 2.8
Panagor macro converter, macroringen 12, 20, 36

Offline Micha D.

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1702
  • Geslacht: Man
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #7 Gepost op: 22 april 2013, 22:00:44 »
Bedankt voor tip Edwin, maar deze heeft een ketting ;).

Offline edwin de vries

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 376
  • Geslacht: Man
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #6 Gepost op: 22 april 2013, 21:50:15 »
denk aan je distributieriem! Er gaat niets kapot als hij breekt en het wordt heerlijk stil in de auto, maar erg ver kom je dan niet.
Is mij een keer overkomen met mijn Uno 55.
Zo'n Panda is een heerlijk autootje, laat je maar lekker uitlachen.
K5II, 50~135 2.8, M28 t/m 135 mm
Sigma: 8~16,
Vivitar: S1 105 2.5, 135 2.8
Panagor macro converter, macroringen 12, 20, 36

Offline Micha D.

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1702
  • Geslacht: Man
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #5 Gepost op: 22 april 2013, 21:25:24 »
Bedankt allemaal :). Zo'n Hillman Imp kende ik wel Henk, geweldige auto!

Ik weet niet of jullie het leuk vinden om ook updates te zien van de vorderingen?

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5922
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #4 Gepost op: 22 april 2013, 15:48:48 »
Mooi man, je eerste auto. Die ga je nooit meer vergeten. Ik ben begonnen met een, schrik niet een Hillman Imp (ff googelen)
Veel plezier er mee.

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #3 Gepost op: 22 april 2013, 15:25:54 »
Ja Micha,

Succes je blauwe monstertje !
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Micha's blauwe monster
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2013, 12:14:46 »
Echt in goede staat kun je hem niet noemen, maar gezien zijn leeftijd is 'ie nog best respectabel.
Het is goed dat je de tijd hebt om er aan te klussen.
 
Als 'ie er wat vlotter/leuker uit ziet, kun je er best wat kilometertjes in tuffen, niks mis mee.
Ik hoop dat je er veel plezier van mag hebben....
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Micha D.

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1702
  • Geslacht: Man
Micha's blauwe en grijze monster
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2013, 11:45:29 »
De eerste auto is voor iedereen een keuze die je maar een keer kunt maken, dus dat moet wel een goede keuze zijn. Voor sommigen is het kiezen tussen een 3-serie of een Golf, anderen gaan voor een Alfa Romeo omdat ze zo van auto’s houden die het nooit doen. En sommigen, die kopen een Fiat Panda. Ik ook dus.

Eergisteren, zaterdag 20 april, was de dag. Twee weken daarvoor zijn we gaan kijken bij een Fiat Panda 45CL uit 1985, ik wist dat hij niet in nieuw staat was, daar was de prijs dan ook naar. Met een rit van 120km achter de rug kwamen we aan bij de Panda. Oei, dat was toch niet wat we verwachtten, hij was ten eerste ontzettend ranzig en de roest was ook een tikkeltje erger dan verwacht. Aan de andere kant, hij is wel 30 jaar oud. Nou ja, we hebben nu een flink stuk gereden, dan moeten we toch even proefrijden. En zo geschiedde, ik achter het stuur van een bijna 30 jaar oud koekblik. Ik had nog nooit in zo’n oude of kleine auto gereden, maar dat viel helemaal niet tegen. Heerlijk Spartaans, lekker simpel. Het starten is even lastig, je moet de choke regelen en genoeg gas geven om hem op gang te houden, maar dat houd het leuk toch?

Dus weer naar huis en goed overdenken. Ja het is een auto met werk. Maar ik heb na m’n eindexamens drie maanden vrij, dus tijd is geen probleem.

Na een paar dagen toch de knoop doorgehakt, dit gaat hem worden. En zaterdag avond is de bolide opgehaald. Met net 102.000 kilometers achter de kiezen begint het koektrommeltje net aan zijn avontuur. Technisch is hij voor zover ik weet in goede staat, APK tot eind maart 2014, dus dat komt goed.

Genoeg geluld, tijd voor foto’s.

Zo kwam hij aan bij zijn thuishaven, behoorlijk ranzig dus.

IMGP9799 (klein) by Micha Panda, on Flickr


IMGP9802 (klein) by Micha Panda, on Flickr

De ergste roestplek zit op een best rottige plek, namelijk onder het voorraam.

IMGP9803 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Ze hebben geprobeerd in te breken, met dit als gevolg. Het slot was er nu in zit is afkomstig van een Marbella. Alleen nog even het slot van de achterklep en de passagiersdeur vervangen en dan matcht alles weer.

IMGP9804 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Rechts ook een roestplek in de kofferbak. Dat moet ook even verhopen worden.

IMGP9805 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Hoewel het linker achterraam helemaal roestvrij is rondom, is het rechter achterraam dat niet. Dit plekje is al eens aangepakt.

IMGP9807 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Rondom de vuldop van de tank zit ook wat roest.

IMGP9808 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Het interieur is nog in vrij nette staat, alleen vooral heel vies.

IMGP9810 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Het motortje, kan ook wel een schoonmaakbeurtje gebruiken.

IMGP9814 (klein) by Micha Panda, on Flickr

De wielen zien er niet meer uit, gelukkig heb ik een setje originele Oer Panda wielen op de kop getikt (deze zijn van de classic), inclusief naafkappen.

IMGP9816 (klein) by Micha Panda, on Flickr


IMGP9817 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Het raamrubber van het raam links voor is een beetje krom, dus kun je er zo af trekken. Daar onder geen spatje roest.

IMGP9820 (klein) by Micha Panda, on Flickr

De vulling van de stoel is een beetje uitgedroogd denk ik. Dat is die troep die onder de stoel ligt.

IMGP9821 (klein) by Micha Panda, on Flickr


IMGP9822 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Een klein stukje al gepolijst. Zo ga ik de hele auto polijsten is het plan.

IMGP9823 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Na z’n wasbeurt zag hij er weer redelijk netjes uit.

IMGP9824 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Oeps, koelvloeistof. Waarschijnlijk is het slangetje van de radiateur naar het expansievat verstopt, dan kan de vloeistof niet weg als het uitzet en spuit het dus uit de dop die een beveiliging daarvoor heeft.

IMGP9881 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Daarnaast heb ik nog een lijstje wat ik nodig heb aan onderdelen:
Gordelhouder
Fans voorruit
Knopjes temperatuur
Binnenbekleding achterklep
Kabeltje hoedenplank 2x
Lampenkapje achterbumper kentekenverlichting
Serviceboekje
Originele gordelhouder
Antenne
Stuurkap
Spatlappen
Raamrubber linksvoor
Spiegelhouder links

Genoeg te doen dus. Maar eerst maar eens beginnen met polijsten, dan van de zomer de bumpers en de onderkant van de zijkant netjes spuiten (in de originele kleur), dan is hij al weer een stuk meer toonbaar.
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2015, 20:28:56 door Micha D. »