Auteur Topic: K5II AF aanpassing  (gelezen 2466 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Yahrr

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is geen foto
Re: K5II AF aanpassing
« Reactie #19 Gepost op: 25 juni 2017, 22:01:44 »
Nog een tip bij gebruik van een statief: Shakereduction uit zetten.
K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: K5II AF aanpassing
« Reactie #19 Gepost op: 25 juni 2017, 22:01:44 »

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: K5II AF aanpassing
« Reactie #18 Gepost op: 25 juni 2017, 21:15:31 »
Hallo mensen, bedankt !
 
De resultaten zijn zo te zien goed; ik neem aan dat je nu tevreden bent.

groeten, Arno

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: K5II AF aanpassing
« Reactie #17 Gepost op: 25 juni 2017, 20:40:44 »
Hallo mensen, bedankt !
 
Probeer eens een standaard target onder een hoek van 45 graden te schieten vanaf statief met zelfontspanner - éénmaal zonder en één maal met liveview.
liever 3 rechthoekige objecten (bijvoorbeeld luciferdoosjes) op steeds iets andere afstand op camera hoogte en dan op de middelste focussen. Bij het gebruik van de zelfontspanner zou er dan geen bewegingsonscherpte optreden en het middelste voorwerp scherp worden afgebeeld en de anderen minder scherp.
dit is wat ik gedaan heb:
1 - nieuwste firmware geinstalleerd
2 - de camera ge-reset op fabrieksinstellingen
3 - camera op statief
4 - op circa 2m afstand een doos CD's (circa 45 graden)
5 - camera ingesteld op afstandsbediening met 3sec. vertraging
     (de K5II blijkt ook de mogelijkheid te hebben om met de afstandsbediening de foto te gaan schieten 3 seconden na het klappen van de sluiter)
6 - sluitertijd 1/250, F 5,8 ISO 125
7 - scherpgesteld op het woord "polyphonie" in het midden
8 - 3 foto's gemaakt
9 - totaal niet bewerkt of verkleind, alleen omgezet naar JPG

1 - 300mm 1/250 F5,8 ISO 125, afstandsbediening met 3sec. vertraging
test 1 by Claudio Fontanini, on Flickr

2 - 300mm, 1/320, F5,8 ISO125, Liveview, afstandsbediening
test 2 by Claudio Fontanini, on Flickr

3 - 300mm, 1/250, F11, ISO 400, afstandsbediening
test 3 by Claudio Fontanini, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 31 maart 2020, 13:47:07 door Claudio »
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: K5II AF aanpassing
« Reactie #16 Gepost op: 25 juni 2017, 01:25:10 »
Camera op shakereduction, een sluitertijd kiezen die snel genoeg is (een oude vuistregel was een sluitertijd van 1/brandpuntsafstand van de gebruikte lens, maar met SR kan het ook wat langer) en vanuit een stabiele houding fotograferen.
+1

Alles gelezen hebbende in dit topic lijkt het me het beste dat je een ander lid vraagt of hij zijn 55-300 mm lens aan jou wil uitlenen. Misschien zou je ook al kunnen vaststellen of die ruillens scherpe foto's oplevert, door bij de ander thuis of in zijn buurt de foto's te maken. Dan hoeft die ander zijn lens ook niet zo lang te missen.
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2017, 11:54:54 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: K5II AF aanpassing
« Reactie #15 Gepost op: 24 juni 2017, 21:49:30 »
... Mijn vraag blijft toch nog steeds onbeantwoord: hoe doen andere zonder statief, afstandsbedienig e.d. ...

Camera op shakereduction, een sluitertijd kiezen die snel genoeg is (een oude vuistregel was een sluitertijd van 1/brandpuntsafstand van de gebruikte lens, maar met SR kan het ook wat langer) en vanuit een stabiele houding fotograferen.

newmikey2

  • Gast
Re: K5II AF aanpassing
« Reactie #14 Gepost op: 24 juni 2017, 21:46:54 »
Tot nu toe heb ik terugkoppeling alleen van jou en van Mike gekregen, ik zou ook de ervaringen van de andere 2000 en meer leden interessant vinden.

Ik heb dit al vaker gezien, die 2000 ervaringen gaan je echt niet helpen want je zit vast in een idee dat het aan de lens of de camera moet liggen (of aan beiden). Dit kan je heel simpel oplossen door van een ander een paar daagjes een 55-300mm te lenen.

Daarbovenop zou ik je aanraden Occam's scheermes hier toe te passen: wat is de simpelste oplossing tussen de volgende twee mogelijkheden:
1. Een zeer populaire camera en/of ditto populaire lens die door tienduizenden fotografen worden gebruikt zowel afzonderlijk als in combinatie ontwikkelen plotseling in één geval een specifieke AF fout
2. Een ietwat onervaren fotograaf gebruikt een combinatie van instellingen met een daartoe ongeschikt onderwerp en concludeert dat het niet aan instellingen en onderwerpkeuze ligt dat de platen niet retescherp blijken te zijn

Je komt zo niet verder en dat is omdat je niet gestructureerd te werk gaat door telkens maar één factor te veranderen. Je verandert teveel tegelijk en daarmee verander je eigenlijk dus helemaal niet - je blijft in cirkeltjes ronddraven.

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: K5II AF aanpassing
« Reactie #13 Gepost op: 24 juni 2017, 21:29:49 »
interessante topic, Arno.
Ik wist niet dat het helemaal zo gevoelig is. :o
Mijn statief is een oude uit het jaar 0, niet meer zo stabiel op zijn poten; waarschijnlijk brengen je ideeën verbetering in.

Mijn vraag blijft toch nog steeds onbeantwoord: hoe doen andere zonder statief, afstandsbedienig e.d. ?
Tot nu toe heb ik terugkoppeling alleen van jou en van Mike gekregen, ik zou ook de ervaringen van de andere 2000 en meer leden interessant vinden.

Gr Claudio
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: K5II AF aanpassing
« Reactie #12 Gepost op: 24 juni 2017, 21:03:50 »
Hallo Arno, ik dacht dat iedereen een Exif reader gebruikte, in het vervolg zal ik altijd die waarden melden...
Wat betreft de minimale trillingen die een druk op het knop of klappen van de spiegel veroorzaken, denk ik dat ze te verwaarlozen zijn: wil je zeggen dat al je (oh! zo scherp) foto's met de zelfontspanner opgenomen hebt?
Ik denk van niet, en waarom zouden mijn foto's wel onscherp ervan worden en de jouwe niet?
mijn mening is dat het ergens anders aan moet liggen.

Hoe dan ook, morgen geven beter weer op en kan daarom wat anders proberen

Claudio, kijk even naar mijn praktijktest bij statief gebruik; vandaag als reactie met correctie ingezonden.

groeten, Arno

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: K5II AF aanpassing
« Reactie #11 Gepost op: 24 juni 2017, 20:57:21 »
Claudio, je foto's kan ik niet helemaal goed beoordelen omdat ik exif reader gebruik. Wat niet correct is om een zo hoog mogelijke scherpte te behalen is het gebruik van een afstandsbediening i.p.v. de zelfontspanner; ondanks het gebruik van een afstandsbediening, ontstaat er namelijk toch nog bewegingsonscherpte door het opklappen van de spiegel. Bij gebruik van de 2 sec zelftimer, klapt eerst de spiegel op, na 2 seconden wordt dan de opname gemaakt; eventuele trillingen door het drukken op de ontspanknop en het opklappen van de spiegel zijn dan weg.
Voor testfoto's is het gemakkelijk als je de gebruikte sluitertijd, diafragma waarde, ISO en brandpuntafstand er boven zet. Daarnaast raad ik je af om planten te gebruiken voor een scherpte test, omdat die gemakkelijk bewegen kunnen en moeilijker is aan te geven waar het precies om gaat. De scherpte op een muur, luciferdoosjes, pakken vruchtensap e.d. is gemakkelijker te beoordelen; eventueel kun je met een pijl of omcirkeling de plaats exact aangeven.

groeten, Arno

Hallo Arno, ik dacht dat iedereen een Exif reader gebruikte, in het vervolg zal ik altijd die waarden melden...
Wat betreft de minimale trillingen die een druk op het knop of klappen van de spiegel veroorzaken, denk ik dat ze te verwaarlozen zijn: wil je zeggen dat al je (oh! zo scherp) foto's met de zelfontspanner opgenomen hebt?
Ik denk van niet, en waarom zouden mijn foto's wel onscherp ervan worden en de jouwe niet?
mijn mening is dat het ergens anders aan moet liggen.

Hoe dan ook, morgen geven beter weer op en kan daarom wat anders proberen
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2017, 21:01:45 door Claudio »
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: K5II AF aanpassing
« Reactie #10 Gepost op: 24 juni 2017, 20:49:39 »
Je kunt het kadertje in liveview gewoon verplaatsen. Wat me wel weer opvalt (ondanks dat de exif hier gemangeld is door een bewerkingsprogramma) dat je nog steeds met véél te lage sluitertijden schiet waardoor bewegingsonscherpte kan ontstaan. Gebruik je een statief? Is dit buiten in de tuin met wat wind?
zoal je kan lezen in de inleiding op punt 3 alle foto's zijn nu gemaakt op statief en met afstandsbediening, dus problemen met de sluitertijd denk ik niet te hebben.
En ja, er was wel wind vanmiddag in de tuin.....maar ik probeerde de foto bij windstil op te nemen.
Door de bewolking en de beplanting in mijn tuin moet ik tussen een langere sluitertijd en een hogere ISO kiezen.
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: K5II AF aanpassing
« Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2017, 20:40:42 »
Dus recapituleren:
Als de foto onscherp wordt kan het zijn door:
- AF die op een andere plaats scherp stelt
- front of back focus
- te lange sluitertijd
- (te) open diafragma
- lens op max vergroting (300mm)
- indrukken van de ontspanknop
- opklappen van de spiegel.
De meeste van deze mogelijkheden heb ik getracht te verhelpen, wat ik nog niet gedaan heb in deze topic is het verscherpen van de foto's in Lightroom.
Ik vraag mij ook af: hebben de andere fotografen niet zulke problemen?
Is de kans op het bewegen van de camera bij "indrukken van de ontspanknop" of "opklappen van de spiegel" alleen bij mij aanwezig?
Hoe is het mogelijk dat andere fotografen met de zelfde camera en lens scherpere foto's maken ?
Hebben ze een stevigere hand? gebruiken ze altijd een statief?

Het resultaat is zeer matig maar het gefotografeerde onderwerp lijkt me hier ook niet echt geschikt voor; liever 3 rechthoekige objecten (bijvoorbeeld luciferdoosjes) op steeds iets andere afstand op camera hoogte en dan op de middelste focussen. Bij het gebruik van de zelfontspanner zou er dan geen bewegingsonscherpte optreden en het middelste voorwerp scherp worden afgebeeld en de anderen minder scherp.

Het is natuurlijk mogelijk dat de lens zelf niet goed is: had deze lens niet een kleine beschadiging? Misschien is er in de lens iets verschoven of vervormd.

groeten, Arno
De eerste foto's in deze topic waren gefocusseerd op het boveste zaaddoos, dit zou dus haarscherp moeten zijn, maar het ging over het feit dat ik met een verschil van 20 AF aanpassing (-10 en +10) zo goed als geen verschil zie tussen de 2 foto's; ik dacht dat de AF correctie van max naar min duidelijker zichtbaar was.
Ten tweede, ja, het is idd de lens met de kleine kras op de front lens; ik begin ook te denken dat de lens toch een (mss minimale) klap gekregen heeft en niet meer 1005 is. probleem is dat ik niet zo maar even een andere (zelfde) lens kan proberen (of een andere K5II) om even te vergelijken.
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: K5II AF aanpassing
« Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2017, 20:38:31 »
Hier volgt een voorbeeld gemaakt dus na firmware update, met statief en afstandsbediening, op 210mm, onbewerkt:
Claudio, je foto's kan ik niet helemaal goed beoordelen omdat ik geen exif reader gebruik. Wat niet correct is om een zo hoog mogelijke scherpte te behalen is het gebruik van een afstandsbediening i.p.v. de zelfontspanner; ondanks het gebruik van een afstandsbediening, ontstaat er namelijk toch nog bewegingsonscherpte door het opklappen van de spiegel. Bij gebruik van de 2 sec zelftimer, klapt eerst de spiegel op, na 2 seconden wordt dan de opname gemaakt; eventuele trillingen door het drukken op de ontspanknop en het opklappen van de spiegel zijn dan weg. Tevens wordt de anti shake ook automatisch uitgeschakeld, die anders trillingen kan versterken/beïnvloeden bij het indrukken van de ontspan knop; deze wordt natuurlijk ook bij gebruik van de afstandsbediening uitgeschakeld.
Voor testfoto's is het gemakkelijk als je de gebruikte sluitertijd, diafragma waarde, ISO en brandpuntafstand er boven zet. Daarnaast raad ik je af om planten te gebruiken voor een scherpte test, omdat die gemakkelijk bewegen kunnen en moeilijker is aan te geven waar het precies om gaat. De scherpte op een muur, luciferdoosjes, pakken vruchtensap e.d. is gemakkelijker te beoordelen; eventueel kun je met een pijl of omcirkeling de plaats exact aangeven.

groeten, Arno
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2017, 21:14:07 door abakker »

newmikey2

  • Gast
Re: K5II AF aanpassing
« Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2017, 20:22:05 »
Zou dit kunnen zijn ? Is er een manier om deze 2 punten te "synchronizeren" ?
Je kunt het kadertje in liveview gewoon verplaatsen. Wat me wel weer opvalt (ondanks dat de exif hier gemangeld is door een bewerkingsprogramma) dat je nog steeds met véél te lage sluitertijden schiet waardoor bewegingsonscherpte kan ontstaan. Gebruik je een statief? Is dit buiten in de tuin met wat wind?

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: K5II AF aanpassing
« Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2017, 20:02:56 »
heel hartelijk dank voor jullie interesse.
Wat ik gedaan heb, is:
1- de nieuwste firmware downloaden en installeren
2- een kaart downloaden en uitprinten om de lens te kalibreren.
3- heel veel foto's gemaakt met verschillende brandpunt afstanden en diafragma's.
    op statief en afstandsbediening.
Ik heb ontdekt dat de 55-300 een beetje backfocus had, niet echt noemenswaardig, de 0 focus viel binnen het scherpe gebied, toch heb ik hem gecorrigeerd naar + 5.
Wat ik denk dat het probleem is, is dat het door de camera aangegeven focus punt op de viewer, anders is als de focus punt in aangegeven in liveview met precies de zelfde camerapositie.
Met andere woorden, met de camera op statief ga ik b.v. op een bloem scherpstellen, zonder de camera te bewegen druk ik op de knop liveview en op de display wordt er een kadertje aangegeven van waar de focus is en deze is een stuk lager dan het punt die op de viewer aangegeven werd.
Zou dit kunnen zijn ? Is er een manier om deze 2 punten te "synchronizeren" ?

Hier volgt een voorbeeld gemaakt dus na firmware update, met statief en afstandsbediening, op 210mm, onbewerkt:
1 - Aucuba: scherpgesteld op het middelste blad, F10
210mm F10 AF+5 by Claudio Fontanini, on Flickr

2- Japanse kweepeer: scherpgesteld op het rode bloem, F8, 50% crop
210mm F8 AF-0 by Claudio Fontanini, on Flickr

ook als ze scherp lijken, na vergroting zie je dat ze niet echt haarscherp zijnm vergelijk met andere foto's.
Ik vraag mij af of al die zeer scherp foto's hier op het forun niet eerst verscherpt zijn met b.v. lightroom.
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: K5II AF aanpassing
« Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2017, 19:42:43 »
Wat me ook nog opvalt in de exif van de door jou geplaatste voorbeelden:
Shake reduction : 64 135 255 65  .... dit laat zien dat de SR nog niet klaar was toen je de ontspanknop verder indrukte, zie onder. Voortaan even wachten tot je de SR bevestiging in de zoeker ziet voordat je doordrukt.
Mike, bedankt voor de exif gegevens (zelf gebruik ik geen exif reader). Hieruit blijkt dat de foto's genomen zijn zonder zelfontspanner waardoor ook de SR niet uitgeschakeld werd; hierdoor kan onscherpte zijn ontstaan door het indrukken van de ontspanknop en het opklappen van de spiegel, tevens kan bij het gebruik maken van een statief de anti shake dit dan nog nadelig versterken!!!!

groeten, Arno
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2017, 19:49:26 door abakker »

newmikey2

  • Gast
Re: K5II AF aanpassing
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2017, 13:29:51 »
Wat me ook nog opvalt in de exif van de door jou geplaatste voorbeelden:

Software : K-5 II Ver 1.00  ..... Je schiet met een verouderde firmware. Er zijn inmiddels meerdere updates uitgekomen waaronder ook wat AF verbeteringen. Huidige versie is V1.07
Exposure Time : 1/160 s .... Een beetje aan de krappe kant voor een schot op de uiterste fokale lente van 300mm (zowiezo al niet waar deze lens optimaal presteert, probeer het eens op 250mm)
FNumber : F5.8 .... te wijd diafragma waardoor de DOF flinterdun is bij 300mm - een zuchtje wind kan al genoeg zijn voor een onscherpe plaat. Knijp eens naar f8
Focal Length : 300.0 mm ..... Zoals gezegd, de extreme zoom positie. Vanaf 240mm ongeveer loopt de scherpte bij deze lens iets terug.
AF point : Fixed Center ..... Gezien de compositie kan ik niet zien of wat scherp zou moeten zijn ook echt binnen het bereik van de centrale AF sensor zit
Shake reduction : 64 135 255 65  .... dit laat zien dat de SR nog niet klaar was toen je de ontspanknop verder indrukte, zie onder. Voortaan even wachten tot je de SR bevestiging in de zoeker ziet voordat je doordrukt.

Shake reduction information.

Index1   Tag Name   Writable   Values / Notes
0   SRResult   int8u   0x0 = Not stabilized
Bit 0 = Stabilized
Bit 6 = Not ready
1   ShakeReduction   int8u   
0 = Off
1 = On
4 = Off (4)
5 = On but Disabled
6 = On (Video)        7 = On (7)
15 = On (15)
39 = On (mode 2)
135 = On (135)
167 = On (mode 1)
2   SRHalfPressTime   int8u   (time from when the shutter button was half pressed to when the shutter was released, including time for focusing. Not valid for some models)
3   SRFocalLength   int8u   



newmikey2

  • Gast
Re: K5II AF aanpassing
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2017, 13:15:32 »
Deze lens zou in staat moeten zijn spatzuivere en scherpe platen af te leveren. Iets gaat er niet goed maar moeilijk te zeggen wàt nu precies. Probeer eens een standaard target onder een hoek van 45 graden te schieten vanaf statief met zelfontspanner - éénmaal zonder en één maal met liveview.

Hier wat voorbeelden van de mogelijkheden van de lens:
La Palma Island by Mike Bing, on Flickr

La Palma Island by Mike Bing, on Flickr

La Palma Island by Mike Bing, on Flickr

Los Llanos by Mike Bing, on Flickr

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: K5II AF aanpassing
« Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2017, 22:41:13 »
Dis is het resultaat: beide foto's opgenomen op ± 2,5m, 300mm, F5,8, op statief en fabrieksinstellingen.
Het resultaat is zeer matig maar het gefotografeerde onderwerp lijkt me hier ook niet echt geschikt voor; liever 3 rechthoekige objecten (bijvoorbeeld luciferdoosjes) op steeds iets andere afstand op camera hoogte en dan op de middelste focussen. Bij het gebruik van de zelfontspanner zou er dan geen bewegingsonscherpte optreden en het middelste voorwerp scherp worden afgebeeld en de anderen minder scherp.

Het is natuurlijk mogelijk dat de lens zelf niet goed is: had deze lens niet een kleine beschadiging? Misschien is er in de lens iets verschoven of vervormd.

groeten, Arno

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
K5II AF aanpassing
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2017, 19:49:53 »
Hallo allemaal, ik heb jullie help nodig.
Ik zit al een poos te tobben met de DA 55-300; op andere topics heb ik al eens geklaagd over de onscherpe foto's die ik met deze combinatie kan maken.
Ik ben daarom aan het testen gegaan met diafragmawaarden, sluitertijden en AF aanpassingen.
Wat mij opviel was dat ik de AF aanpassing zo veel als ik wilde kon veranderen, maar zag geen verbetering/verslechtering van de opnames.
Ik heb daarom geprobeerd de camera naar de fabrieksinstellingen te resetten en dan kijken of er verbeteringen optraden.
Dis is het resultaat: beide foto's opgenomen op ± 2,5m, 300mm, F5,8, op statief en fabrieksinstellingen.

foto 1: AF aanpassing ingesteld op -10
AF -10 by Claudio Fontanini, on Flickr

foto 2: AF aanpassing op +10
AF +10 by Claudio Fontanini, on Flickr

Ik zie wel dat de tak onder het bovenste blad op foto 1 iets scherp is, maar ik had scherpgesteld op het bovenste blad! en werd de AF correctie van maximaal min tot maximaal plus opgenomen!; het verschil zou, denk ik, veel groter moeten zijn, toch? :(
Oh! ja, vergeten te zeggen, de AF verandering heb ik opgeslagen voor deze lens, niet voor alle lenzen.

Graag hulp, ik ben ten einde raad...... :'(
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2017, 19:58:27 door Claudio »
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME