Auteur Topic: Trouwzaal  (gelezen 2914 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Trouwzaal
« Reactie #11 Gepost op: 11 september 2011, 17:49:10 »
Ik wil net een bericht van Mieg citeren, maar dat is al weer weg zie ik.

Anyway...mijn commentaar is beslist niet bedoeld om Jan zijn foto af te kraken of om vervelend te zijn, dit is vrij makkelijk bij wat voor foto dan ook, er is altijd wel iets te vinden.
Mijn bedoeling was om aan te geven dat er best wel is wat kritischer naar foto's gekeken mag worden, de sfeer is hier gezellig, maar mag ook best is oprecht en leerzaam zijn :)

Dat kun je dan 'mierenneuken' noemen, feit is dat het wel de details zijn die een foto maken of breken. Ik heb meestal ook slechts een blik nodig om voor mezelf te beslissen of ik een foto wat vind of niet, dat geld voor de meeste mensen hier waarschijnlijk. Echter wat schuilt er onbewust achter die ene blik dat bepalend is voor dat snelle oordeel? Dat zijn dus volgens mij die details, die in eerste instantie misschien niet bewust opvallen, maar uiteindelijk wel in belangrijke mate bijdragen aan het gevoel dat je bij een foto krijgt.

Juist omdat die details niet altijd opvallen, zeker niet voor de maker, kan het interessant zijn om elkaar hier op te wijzen zodat we hier voor toekomstige foto's bewuster mee om kunnen gaan.
Je hoeft het niet met me eens te zijn en het staat iedereen natuurlijk vrij om ook gewoon gezellige korte commentaren te geven :)
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Trouwzaal
« Reactie #11 Gepost op: 11 september 2011, 17:49:10 »

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Trouwzaal
« Reactie #10 Gepost op: 11 september 2011, 16:20:39 »
Alhoewel ik de laatste (en komende) tijd, geen tijd heb om zelf foto's te maken en hier te tonen, en dus ook geen kritiek kan verwachten, ben ik het helemaal met Jordy en Henk eens.

HDR is leuk als het wat toevoegt, maar de basis moet ook goed zijn.
De tweede opname gaat nog, maar de eerste vindt ik wat HDR betreft veel te overdreven.
En dan hebben we het nog niet over compositie e.d. gehad.

Laten we lief zijn voor elkaar, maar niet "te" en vooral ook van elkaar leren... :drinks:

Cees

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:Trouwzaal
« Reactie #9 Gepost op: 11 september 2011, 12:29:58 »
Nou...dit is iets langer geworden dan ik had gedacht :) Nu zal je wel denken, wat een zeikerd, op elke slak zout leggen. Het is absoluut niet vervelend bedoeld! Meer bewustmakend. Het zijn opzich leuke foto's, niets mis mee, maar er zit meer in! Mijn vragen aan de mensen hier, vielen de details jullie voor mijn commentaar ook al op? Kun je dit serieus nemen, of heb je zoiets van ach...laat Jan toch gewoon lekker foto's maken :) Ik hoor het graag!

Jordy

Jordy er zit zeker wat in je verhaal, en op de vraag of deze details me ook opvielen kan ik zeggen, sommige wel zoals de stoelpoten en kroonluchter. De schuine lijnen had ik al aangehaald. Ik denk dat je wel een punt hebt als je zegt we zijn te lief naar elkaar, dat komt de gezelligheid wel ten goede maar door kritisch te zijn op elkaars foto leer je er wel van, dus bij deze mag er op mijn foto`s ook gerust opbouwende kritiek gegeven worden. Deze strijd heb ik op ZOOM ook al eens gevoerd, daar staan soms goede foto`s zonder een commentaar en bar slechte foto`s met 30 pracht commentaren omdat de maker veel vriendjes heeft. Het is op zich best wel moeilijk om kritiek te geven zoals jij bij bovenstaande foto gedaan hebt omdat het voor de maker teleurstellend kan zijn. Het geven van een commentaar als, geweldige platen of superplaten kan ook te maken hebben met de eigen kennis van fotografie, niet iedereen zit wat dat betreft op hetzelfde niveau. Dus ik kan me wel vinden bij jou verhaal en nodig dan ook uit om in ieder geval kritisch naar mijn foto`s te kijken en commentaar te geven. Als ze wel goed zijn heb ik ook graag een veer in mijn .... :D :D

Henk

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re:Trouwzaal
« Reactie #8 Gepost op: 11 september 2011, 07:19:12 »
Ik vind bij foto 1 de HDR niet echt geslaagd. Vind de halo's bij de ramen storend. Bij foto 2 vind ik de HDR beter gelukt, maar kan volgens mij nog beter, hij lijkt nu een beetje onscherp. En inderdaad net ff jammer van de kroonluchter en de stoelpoten...misschien had je niet genoeg ruimte om nog verder naar achter te lopen?!?! Misschien is het idd enthousiasme, merk ik bij mezelf ook wel, dan wil je gewoon je foto's laten zien en dan mist het net iets in de nabewerking.
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

asplx

  • Gast
Re:Trouwzaal
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2011, 03:20:37 »
Jordy, ik ben het met je inhoudelijke opmerkingen wel eens.

Ik denk, dat de foto's in Jan's enthousiasme te snel geplaatst zijn, waarmee hij zich zelf tekort doet.
Er is nog iemand, die de pespectievische vertekenening wilde corrigeren. Zeer terecht, ik deel die mening volkomen...

Ook het aansnijden van de lamp... Hang em helemaal in beeld of haal em weg, maar niet gedeeltelijk. >:(

Verder is alles - voor mij op dit moment - wel gezegd.

Groeten,
Ruurd

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Trouwzaal
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2011, 02:18:00 »
Hierbij ook nog 2 voorbeeldjes om te laten zien hoeveel rustiger en duidelijker een foto kan worden door goed naar de randen van het beeld te kijken en duidelijke keuzes te maken (uiteraard kon ik hier alleen materiaal weghalen en er niet voor kiezen om dingen in beeld toe te voegen)

nr 1-edit: een van de punten: in het origineel ging mijn aandacht o.a. teveel uit naar het gordijn links in de foto. Het grijze stuk muur geeft hier wat rust en nu kijk je meer de kamer in.


nr 2-edit:
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Trouwzaal
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2011, 01:57:39 »
Mooie zaal....mooie foto's? Hmm...Ik vind dat er hier de laatste tijd erg vaak en snel wordt gezegd 'mooie foto!', 'prachtige platen!', 'niets meer aan doen'. Die complimenten zijn natuurlijk altijd leuk om te horen, maar er mag ook wel is kritischer gekeken worden denk ik (ook naar mijn foto's overigens). Het is hier een gezellige club, maar het is ook wel is leuk om wat van elkaar te leren! Daarom hierbij een serieuze poging tot stevige, maar gemeende en opbouwende kritiek :) Daarbij ook gelijk de uitnodiging om die op mijn toekomstige foto's te geven :)

Het is bij mooie onderwerpen vaak lastig om het mooie onderwerp en de daarvan gemaakte foto los van elkaar te zien. Natuurlijk houden ze verband met elkaar, maar een wat minder goede foto lijkt al snel mooier als het onderwerp boeiend is, dat is voor mijn gevoel nou net wat hier aan de hand is.

Foto 1 heeft gewoon geen goede compositie, ik kijk hier gewoon zomaar wat een zaal in, alsof ik even m'n hoofd om de hoek van de deuropening steek, meer niet. De afgesneden kroonluchter, de afgesneden stoel, de afgesneden voormalige openhaard, de scheve horizon en andere scheve lijnen. Het is het allemaal net niet en ik krijg ook niet het gevoel dat hier lang over nagedacht is. De waas maakt 'm als pure HDR-effect-foto ook niet geslaagd. Kies je voor een foto vanuit deze hoek, neem dan de tijd om door de zoeker te kijken en let vooral op de hoeken/randen van het beeld. Ik weet dat dit soms moeilijk te zien is door de zoeker en dat de aandacht daar in eerste instantie niet naar uit gaat, maar het kan echt veel schelen. Beweeg is met de camera van links/rechts, hoger standpunt, lager standpunt? Wat wil je laten zien? De hoge kamer? De imposante tafel (laag perspectief?).

Foto 2 heeft veel potentie! Het HDR-effect is hier zeer geslaagd. Het maakt de hele kamer met al zijn details nog wat mystieker en ik denk dat deze het op groot formaat ook goed doet. Ik vind echter dat het bij dit soort foto's om de details gaat, alles moet kloppen, het moet net zo precies zijn als de inrichting van de kamer. Zeker bij een van de meest simpele composities/perspectieven en dat is het niet... Het is juist bij dit soort strakke interieurs dat elk klein dingetje me gelijk opvalt en afbreuk doet aan de foto. De stoelpoten die er net af vallen, de kroonluchter die er ook net niet op staat (ik zou voor een van de 2 kiezen als het niet past, nu mis je ze allebei).

De ietwat schuine lijnen omhoog kunnen het hoogtegevoel wel versterken, maar hier voel ik twijfel of het bewust is of niet? Bij een iets lager standpunt zou het als een meer bewuste keuze over kunnen komen, plus dat je dan ook mooi de stoelpoten er op hebt staan. Wat hier extra verwarrend werkt is dat de lijnen in de achterste hoeken van de kamer richting het plafond uit elkaar lopen, terwijl de voorste naar elkaar toe komen, de wand lijkt hierdoor achterover te vallen, wellicht was de kamer zelf ook wat scheef :). Ik ben misschien een mierenneuker op dit moment, maar de planten zowel links als rechts aan de rand van de foto trekken gelijk mijn aandacht. Hier zou ik ook weer een duidelijke keuze maken, er op of er af(shoppen) nu ziet het er uit als een foutje.

Ten slotte nog een kleine opmerking over het perspectief, dat is nu zo gekozen dat de stoelen, de tafel daar voor en de tafel voor de haard als het ware allemaal op elkaar lijken te liggen. Ik mis wat diepte. De voorste stoelpoten raken net wel/niet de tafel, de punten van de rugleuningen raken net wel/niet de haard-tafel. Dit kan een bewust keuze zijn, maar ik zou ze er eerder overheen leggen, of helemaal los maken. Wat hier verder jammer is, maar waar je niets aan kunt doen is dat de stoelen+tafel ten opzichte van de haard en de kroonluchter net niet in het midden staan. Zouden alle hierboven beschreven details perfect kloppen, dan zou dát precies zijn wat voor mij de hele foto zou breken, er wringt iets. Een optie zou zijn om dan bewust een stap naar links danwel rechts te zetten, of de boel verschuiven natuurlijk, dat is nog beter :D Sowieso is het interessant om is naar een ander perspectief te kijken dan het voor de hand liggende symetrie-ooghoogte-ding, Tenzij dit zeer strak is uitgevoerd roept het al snel de vraag op of dit bewust was, of dat het gewoon wel lekker uit kwam zo. Licht door de knieen of op de tenen geeft al veel sneller die bewuste lading mee.

Nou...dit is iets langer geworden dan ik had gedacht :) Nu zal je wel denken, wat een zeikerd, op elke slak zout leggen. Het is absoluut niet vervelend bedoeld! Meer bewustmakend. Het zijn opzich leuke foto's, niets mis mee, maar er zit meer in! Mijn vragen aan de mensen hier, vielen de details jullie voor mijn commentaar ook al op? Kun je dit serieus nemen, of heb je zoiets van ach...laat Jan toch gewoon lekker foto's maken :) Ik hoor het graag!

Jordy
« Laatst bewerkt op: 11 september 2011, 02:02:46 door jjw »
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline kristies

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2237
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re:Trouwzaal
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2011, 01:02:55 »
super plaatjes .. niets meer aan doen..
pentax k10D kitlenzen 18-55mm 50-200mm Tamron 90mm Pentax 17-59mm, Pentax 10-17 mm fisheye

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:Trouwzaal
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2011, 23:49:28 »
Voor mij ook foto2 favoriet, persoonlijk zou ik de muren rechtzetten. Bij foto 1 hangt een waas over de linkerkant van de foto, komt mij wel storend over. Maar wel een prachtige trouwzaal.

Henk

Offline Hans H

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1512
  • Geslacht: Man
    • www.flickr.com/photos/hheekelaar/sets/
Re:Trouwzaal
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2011, 23:07:10 »
Ik geloof nu onmiddelijk dat deze foto's mooier zijn de dan de originelen :)
Mijn voorkeur gaat, door de symmetrie, uit naar de tweede.

Groet,
Hans
   
K-70 | Sigma 17-70 | DA 35 F2.4 | D FA 100 F2.8 WR | Tamron 70-200 F2.8 | Pentax AF-360 FGZ II | Velbon Sherpa 803 | Velbon RUP-L40

gnodde

  • Gast
Trouwzaal
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2011, 22:43:22 »
Het was vandaag Open Monumentendag, en dat bood de gelegenheid om allerlei monumenten op de foto te zetten.
Ik was in Hoorn, o.a. bij de voormalige Cecilliakapel, dat tegenwoordig o.a. gebruikt wordt als trouwzaal. Mijn buurmeisje is daar een paar maanden geleden getrouwd, en die wilde ik graag verrassen met een leuke foto van de nu lege zaal. En dat lukte (ondanks onverwachte een ontmoeting daar met een mede-forumlid  ;) :D ):

Nr. 1:


Nr. 2:


Jan.