Mooie zaal....mooie foto's? Hmm...Ik vind dat er hier de laatste tijd erg vaak en snel wordt gezegd 'mooie foto!', 'prachtige platen!', 'niets meer aan doen'. Die complimenten zijn natuurlijk altijd leuk om te horen, maar er mag ook wel is kritischer gekeken worden denk ik (ook naar mijn foto's overigens). Het is hier een gezellige club, maar het is ook wel is leuk om wat van elkaar te leren! Daarom hierbij een serieuze poging tot stevige, maar gemeende en opbouwende kritiek
Daarbij ook gelijk de uitnodiging om die op mijn toekomstige foto's te geven
Het is bij mooie onderwerpen vaak lastig om het mooie onderwerp en de daarvan gemaakte foto los van elkaar te zien. Natuurlijk houden ze verband met elkaar, maar een wat minder goede foto lijkt al snel mooier als het onderwerp boeiend is, dat is voor mijn gevoel nou net wat hier aan de hand is.
Foto 1 heeft gewoon geen goede compositie, ik kijk hier gewoon zomaar wat een zaal in, alsof ik even m'n hoofd om de hoek van de deuropening steek, meer niet. De afgesneden kroonluchter, de afgesneden stoel, de afgesneden voormalige openhaard, de scheve horizon en andere scheve lijnen. Het is het allemaal net niet en ik krijg ook niet het gevoel dat hier lang over nagedacht is. De waas maakt 'm als pure HDR-effect-foto ook niet geslaagd. Kies je voor een foto vanuit deze hoek, neem dan de tijd om door de zoeker te kijken en let vooral op de hoeken/randen van het beeld. Ik weet dat dit soms moeilijk te zien is door de zoeker en dat de aandacht daar in eerste instantie niet naar uit gaat, maar het kan echt veel schelen. Beweeg is met de camera van links/rechts, hoger standpunt, lager standpunt? Wat wil je laten zien? De hoge kamer? De imposante tafel (laag perspectief?).
Foto 2 heeft veel potentie! Het HDR-effect is hier zeer geslaagd. Het maakt de hele kamer met al zijn details nog wat mystieker en ik denk dat deze het op groot formaat ook goed doet. Ik vind echter dat het bij dit soort foto's om de details gaat, alles moet kloppen, het moet net zo precies zijn als de inrichting van de kamer. Zeker bij een van de meest simpele composities/perspectieven en dat is het niet... Het is juist bij dit soort strakke interieurs dat elk klein dingetje me gelijk opvalt en afbreuk doet aan de foto. De stoelpoten die er net af vallen, de kroonluchter die er ook net niet op staat (ik zou voor een van de 2 kiezen als het niet past, nu mis je ze allebei).
De ietwat schuine lijnen omhoog kunnen het hoogtegevoel wel versterken, maar hier voel ik twijfel of het bewust is of niet? Bij een iets lager standpunt zou het als een meer bewuste keuze over kunnen komen, plus dat je dan ook mooi de stoelpoten er op hebt staan. Wat hier extra verwarrend werkt is dat de lijnen in de achterste hoeken van de kamer richting het plafond uit elkaar lopen, terwijl de voorste naar elkaar toe komen, de wand lijkt hierdoor achterover te vallen, wellicht was de kamer zelf ook wat scheef
. Ik ben misschien een mierenneuker op dit moment, maar de planten zowel links als rechts aan de rand van de foto trekken gelijk mijn aandacht. Hier zou ik ook weer een duidelijke keuze maken, er op of er af(shoppen) nu ziet het er uit als een foutje.
Ten slotte nog een kleine opmerking over het perspectief, dat is nu zo gekozen dat de stoelen, de tafel daar voor en de tafel voor de haard als het ware allemaal op elkaar lijken te liggen. Ik mis wat diepte. De voorste stoelpoten raken net wel/niet de tafel, de punten van de rugleuningen raken net wel/niet de haard-tafel. Dit kan een bewust keuze zijn, maar ik zou ze er eerder overheen leggen, of helemaal los maken. Wat hier verder jammer is, maar waar je niets aan kunt doen is dat de stoelen+tafel ten opzichte van de haard en de kroonluchter net niet in het midden staan. Zouden alle hierboven beschreven details perfect kloppen, dan zou dát precies zijn wat voor mij de hele foto zou breken, er wringt iets. Een optie zou zijn om dan bewust een stap naar links danwel rechts te zetten, of de boel verschuiven natuurlijk, dat is nog beter
Sowieso is het interessant om is naar een ander perspectief te kijken dan het voor de hand liggende symetrie-ooghoogte-ding, Tenzij dit zeer strak is uitgevoerd roept het al snel de vraag op of dit bewust was, of dat het gewoon wel lekker uit kwam zo. Licht door de knieen of op de tenen geeft al veel sneller die bewuste lading mee.
Nou...dit is iets langer geworden dan ik had gedacht
Nu zal je wel denken, wat een zeikerd, op elke slak zout leggen. Het is absoluut niet vervelend bedoeld! Meer bewustmakend. Het zijn opzich leuke foto's, niets mis mee, maar er zit meer in! Mijn vragen aan de mensen hier, vielen de details jullie voor mijn commentaar ook al op? Kun je dit serieus nemen, of heb je zoiets van ach...laat Jan toch gewoon lekker foto's maken
Ik hoor het graag!
Jordy