Auteur Topic: Bye bye Pentax  (gelezen 3595 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Bye bye Pentax
« Reactie #26 Gepost op: 10 april 2018, 15:28:32 »
Begrijpelijke overstap J@@p! Jammer dat de Tamron 150-600 voor Pentax niet leverbaar is.  :dash1:
Veel plezier met je nieuwe set! Laat de vogelfoto's maar komen...


Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Bye bye Pentax
« Reactie #26 Gepost op: 10 april 2018, 15:28:32 »

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Bye bye Pentax
« Reactie #25 Gepost op: 10 april 2018, 09:27:40 »
Beste forum-genoten,
Ik blaas dit topic nieuw leven in. Na ruim 10 jaar met veel plezier met Pentax te hebben gefotografeerd heb ik na rijp beraad besloten ook een overstap te maken. Het leek me daarom toch wel goed om hier een toelichting te geven. Niet dat ik me verplicht voel om me te verantwoorden, zeker niet, maar ik vind het na al die jaren aanwezigheid hier wel aardig om mijn overwegingen te delen.
Ooit heb ik voor Pentax gekozen vanwege de goede prijs-kwaliteit-verhouding, mijn eerste camera was de K10d en dat was gewoon een dijk van camera. Afgezet naast de toenmalige modellen van Sony, Nikon en Canon was de K10d echt een top product. In de loop van de jaren diverse updates gedaan van zowel de camera (K10d-K7-K5-K3ii) als het glaswerk. Ik heb altijd interesse gehad in macrofotografie, maar de laatste jaren ook steeds meer in vogelfotografie. Begin vorig jaar ook een moment gehad waarop ik een overstap overwoog, maar uiteindelijk om diverse redenen toch besloten bij Pentax te blijven en een 300mm lens aan te schaffen. Met die combi heb ik het afgelopen jaar lekker gewerkt, maar op een gegeven moment kwam ik erachter dat vogelfotografie voor mij echt een nieuwe uitdaging is en dat mijn huidige set met 300mm daarin simpelweg tekort schiet qua bereik. Een veelgehoorde uitdrukking is dat je voor vogels altijd mm te kort komt en die overtuiging ben ik inmiddels ook toegedaan. Een groter bereik voor Pentax betekent, een converter of een Sigma lens. Met een converter kom je dan tot 420mm, met een Sigma lens tot 500mm. Rondkijkend in het lenzenlandschap bij andere merken viel mijn oog op de 150-600mm lenzen van Tamron en Sigma. Helaas, worden die niet voor Pentax gemaakt. Dat is echt enorm jammer, ik had die graag willen kopen. Afgelopen week toch maar de stoute schoenen aangetrokken en de Tamron 150-600 wezen testen. Ik was direct erg onder de indruk van de prestaties van deze lens. Met de K3ii en DA*300 had ik best een snelle set, maar deze Tamron overtreft m.i. de 300 op het gebied van AF snelheid. En het bereik is echt heerlijk.  Met de DA*300 kon ik voor wat grotere vogels redelijk uit de voeten, voor kleine vogels was deze niet echt geschikt. Met een verdubbling van het bereik is er een nieuwe wereld voor me open gegaan.
Ik heb dus de knoop doorgehakt en de Tamron 150-600 gekocht. Als body heb ik er voorlopig een Canon 7d bij gekocht. Een fijne combi, ligt goed in de hand en de 7d heeft een snelle AF en mooie burst-rate wat voor vogels soms erg handig kan zijn. De 7d is weliswaar niet de nieuwste, en op papier een stapje terug t.o.v. de K3ii, maar dat heb ik voor nu even geaccepteerd. De 7d zie ik dan ook als een tussenstop, het glaswerk is voor mij belangrijker. Net als bij Pentax zal er t.z.t. wel een update komen.
Naast de Tamron heb ik ook uitgebreid getest met het MFT systeem van Panasonic/Olympus. De 100-400mm lens van Panasonic is echt geweldig. Qua prijs echter wel een stapje hoger dan wat ik nu heb, zeker als je er een beetje recente body bij wilt hebben. De oudere bodies van Panasonic en Olympus hebben een elektronisch zoeken die ik absoluut niet prettig vind. Voor vogels vind ik dat niet geschikt, maar dat is persoonlijk. Met de OMD 1ii is het een ander verhaal, maar ook een andere prijsklasse. MFT is het voor mij dus niet geworden.

Binnenkort dus aan de slag met mijn nieuwe set. Het zal wel even wennen zijn, uit je comfortzone, maar dat komt wel goed.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline PetAx

  • Newbie
  • Berichten: 21
  • Geslacht: Man
Re: Bye bye Pentax
« Reactie #24 Gepost op: 8 december 2017, 20:58:29 »
Ik denk dat het overstappen menselijk is. Als je toe bent aan wat nieuws Wil je dat ook echt en ga je kijken welk merk er aan de verwachtingen voldoet.
Net als een andere auto kopen.
En toen ontdekte ik Pentax..

Hythloday

  • Gast
Re: Bye bye Pentax
« Reactie #23 Gepost op: 30 november 2017, 14:35:21 »
Pentax had destijds nog geen FF, dus die viel af. 

Dit doet me denken aan mijn ervaringen met Canon. In 2004 was de Canon 300D relatief goedkoop vergeleken met de Pentax ist D. De prijs gaf toen de doorslag. Pentax was een laatbloeier op het gebied van de DSLR camera´s. Maar toen de K100 uitkwam heb ik mijn Canon 300D verkocht en de Pentax K100 gekocht. Voor de huis, tuin en keuken fotograaf biedt Pentax waar voor zijn geld.

De marketing machines van diverse producten projecteren de kwaliteit van het topsegment op het consumenten segment en het gros van de consumenten trapt daar in. Het is zinloos om FF te vergelijken met crop. FF zal altijd winnen. De vraag is of iedereen FF nodig heeft. Persoonlijk hoef ik geen FF. Een crop camera is goed genoeg voor mij. Voor iemand met professionele aspiraties is FF de beste keus. Maar als ik om me heen kijk, wordt het merendeel van de foto´s gemaakt met een mobiele telefoon. En daar zitten ook mooie foto´s tussen.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Bye bye Pentax
« Reactie #22 Gepost op: 29 november 2017, 20:32:48 »
Ik ben al 3 jaar geleden overgestapt naar Canon. Dus hierbij ook mijn verhaal.

Ik kreeg destijds een gift - een vrij besteedbaar bedrag. Ik vond het zonde om dat op de bank te laten staan. Investeren in foto-apparatuur leek mij een goede keuze, omdat als je het jaren later weer verkoopt je er nog een heel bedrag voor terug kunt krijgen en je er in de tussentijd plezier van hebt gehad.

Waarom Canon? Ik denk omdat in de beginjaren van de digitale full-frame Canon voorop liep met de 5D en de 5DII. Dat zat 3 jaar geleden nog steeds in mijn kop. Later is Canon wat betreft full frame camera's ingehaald door Nikon en Sony. Behalve misschien bij het top-segment bedoeld voor professionele fotografen. Trouwens, je hebt niet voor elk type fotografie de nieuwste snufjes nodig. Wat betreft lens-aanbod behoort Canon nog wel steeds tot de top.

[edit: dit is een interessant artikel: https://www.dpreview.com/forums/post/60367839. Canon staat alleen aan top wat betreft aantallen verkochte camera's. Nikon valt scherp terug.]

Voor FF lenzen betaal je wel meer dan voor lenzen voor crop-camera's. Met de gift die ik had kon ik me mooi inkopen in Canon met een FF-camera en een aantal FF lenzen. Waarom speciaal FF? Nieuwsgierigheid, meer niet. Ik kon het toch betalen, dus waarom niet? Pentax had destijds nog geen FF, dus die viel af. Wat betreft AF-snelheid loopt Pentax ook bij FF nog steeds wat achter bij o.a. Canon bij een aantal modellen. Aangezien ik ook de optie van het gebruik van een snelle AF van de camera open wil houden, investeer ik liever niet in Pentax. Omdat je door het bezit van lenzen van een bepaald merk, je toch min of meer gebonden bent aan dat merk. Tenzij je een financieel verlies voor lief wilt nemen en je het kunt betalen.

Omdat je gewend raakt aan de manier van commentariëren op een forum, ben ik nog steeds actief op het Pentaxforum. Ook al zijn er niet veel mensen meer die commentaar leveren op foto's, zeker als je zoals ik alleen post in de Vreemdgangershoek, omdat er best een aantal leden zijn die zo verknocht zijn aan Pentax, dat ze bijdragen aan de Vreemdgangershoek beschouwen als een bedreiging van hun eigen Pentax-identiteit. Niet te zwaar opvatten s.v.p..
« Laatst bewerkt op: 29 november 2017, 21:14:44 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline ronaldzimmerman.nl

  • Junior Member
  • Berichten: 45
  • Geslacht: Man
    • Ronald Zimmerman Photography - Wildlife and Nature Photography
Re: Bye bye Pentax
« Reactie #21 Gepost op: 29 november 2017, 17:33:15 »
Ik kijk soms uit nieuwsgierigheid. Het staat nog in mijn leeslijst.
Ik heb niet veel meer met fora. Ik vind meer gelijkgestemden via social media. Ik heb ook een netwerkje van goede fotografen die ik om feedback kan vragen. Ook leer ik van anderen in het veld.
Het Pentaxforum is in principe niet meer voor mij. Ik heb geen Pentax meer en het gaat te weinig over fotografie. Ik vind geen diepgang.

Ik ben erg tevreden met mijn Canon 5D Mark 3, L lenzen en draadloze radioflitsers. Goed ecosysteem. Daarnaast is de af voor mij vergelijkbaar bij macro. Bij ander wildlife is Canon beter. Mijn 100mm macro L is ook beter. De sensor van pentax presteerde in de donkere delen beter, maar ik kan ermee omgaan. Geen spijt!

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Bye bye Pentax
« Reactie #20 Gepost op: 13 oktober 2017, 18:15:55 »
De laatste tijd zijn er een aantal overstappers. Soms wordt dat toegelicht, soms merk je het omdat er ineens Pentaxgear aangeboden wordt.
Dat laatste vind ik een beetje jammer. Ik ben altijd wel benieuwd waarom mensen overstappen en dus (meestal) dit forum ook vaarwel zeggen. Het is niet de bedoeling om keuzes aan te vechten maar gewoon uit interesse vind ik het fijn om te weten. Ben ik de enige?
Dit was mijn punt. Dat heeft niets met het forum te maken maar is puur de constatering dat mensen van het forum overstappen. Dat is ieders goed recht en hoeft niet toegelicht te worden, maar ik stelde dat ik het wel interessant vond te weten wat de achterliggende gedachte is. En dat het ook vreemd is dat een persoon die al jaren lang lid is van het forum ineens weg is. Dát was mijn punt. Jammer als je via "te koop aangeboden"  opmerkt dat iemand weggaat.

newmikey2

  • Gast
Re: Bye bye Pentax
« Reactie #19 Gepost op: 13 oktober 2017, 13:23:05 »
Waarom dan lid van een PENTAX forum?
Zou even zorgen dat je correct quote. Is voor jou het lid zijn van een Pentax forum een uiting van aanhankelijkheid voor een redelijk anonieme Japanse multinational of kom je hier om kennis over je specifieke camera op te doen of te delen? Als ik een Nikon had, zou ik lid worden van een Nikon forum uiteraard. Ik snap je vraag niet helemaal...

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Bye bye Pentax
« Reactie #18 Gepost op: 13 oktober 2017, 12:34:02 »
Als Pentax morgen ophoudt te bestaan, schiet ik vrolijk verder tot ik moet updaten omdat er weer zo veel nieuws en moois is...en schakel dan over op een ander merk camera waar ik waarschijnlijk met net zo veel plezier mee zal fotograferen.
Waarom dan lid van een PENTAX forum?

Lid van een Pentax forum zijn heeft natuurlijk een paar voordelen, zoals het uitwisselen van kennis en ervaringen over Pentax camera's en lenzen en het gebruik ervan. Daarnaast kan je hier foto's laten zien; aan de hand van de reacties, kan je soms nog weleens iets leren, waar je anders niet zo snel was opgekomen.
Ook door het bekijken van ingezonden foto's van andere leden, kan je op ideeën gebracht worden en er wat van opsteken. Daarnaast is het ook vaak leuk!

groeten, Arno

Offline pietp

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 100
  • Geslacht: Man
  • Pentax K3.
Re: Bye bye Pentax
« Reactie #17 Gepost op: 13 oktober 2017, 12:05:05 »
Citaat van: newmikey2 op  7 oktober 2017, 23:13:42
Eerlijk gezegd interesseert het mij bar weinig, net als iemand die plotseling een ander merk auto gaat rijden. Ieder zal zo z'n voorkeuren en afwegingen hebben. Ik ben ook niet getrouwd met Pentax (maar we hebben al wel 40 jaar een vaste relatie), werk niet voor het moederbedrijf en realiseer me dat "Pentax" maar een naam op een badge is nčt als de meeste andere uitstekende cameramerken.

Ik voel noch loyaliteit, noch aanhankelijkheid voor een fabrikant van consumentenprodukten. Dus ook geen trots of bedroefdheid als iemand het merk besluit te "verlaten". Ik schiet al heel veel jaren met veel plezier met Pentax camera's maar mocht ik ooit iets anders kopen voel ik mij niet verplicht verantwoording af te leggen - ik verwacht dat van anderen ook niet.

Als Pentax morgen ophoudt te bestaan, schiet ik vrolijk verder tot ik moet updaten omdat er weer zo veel nieuws en moois is...en schakel dan over op een ander merk camera waar ik waarschijnlijk met net zo veel plezier mee zal fotograferen.

Kijk, dit vind ik een hele fijne en relaxte houding.

Waarom dan lid van een PENTAX forum?
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2017, 12:28:39 door pietp »
Pentax K3,SMC Pentax 18-135mm F:1.3-5.6 ED AL (IF) WR , Metz 48 AF1,Pentax AF 360FGZ,SP IF  ,,Pentax SMC F70-210, SMC Pentax DA 35mm F2,8 Macro Limited.

Offline starbase218

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 391
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: Bye bye Pentax
« Reactie #16 Gepost op: 10 oktober 2017, 21:33:54 »
Het is absoluut niet de bedoeling dat mensen verantwoording moeten gaan afleggen! Het is een eigen keuze. Maar ik ben dan wel benieuwd waarom deze keuze gemaakt is. Waar liggen de pijnpunten, wanneer loop je tegen de grenzen aan, dat soort dingen.
En natuurlijk is het ook wel apart dat mensen die al jaren op het forum actief zijn ineens "weg" zijn. Dát is de achterliggende gedachte.

Maar daarmee spreek je dus wel een verwachting uit, met daarbij een definitie van afwijkend gedrag. En wie wil er nou afwijkend zijn? (o jee, daar is hij weer: de Nederlandse zesjescultuur). Dus het is het geen kwestie van een verplichting, maar misschien wel van een verwachting en een oordeel als men het niet doet.

(ik hoop dat ik je hier niet tegen de haren in strijk. wil je alleen maar laten weten hoe e.e.a. opgevat kan worden. ik denk zeker niet dat oordelen je doel is)

Maar de meeste forumleden staan dan ook ver weg van mij. Een aantal van het andere forum heb ik wel eens persoonlijk ontmoet, en een paar ken ik op Facebook (met 2 van hen ben ik een keer op reis geweest). Maar afgezien van deze uitzonderingen zijn het mensen die ik in real life niet ken en ik hoef dan ook niet per se te weten waarom ze doen wat ze doen.

Je spreekt tevens de verwachting uit dat er pijnpunten zijn en dat diegene zich daarvan bewust is. Het kan echter ook gewoon een gevoel zijn dat je doet overstappen. Het is en blijft een persoonlijke keuze. Net als stemmen voor een partij bij bvb tweede-kamerverkiezingen; heel lang ben ik daar ook niet zeker van geweest, want "je moet toch wel inhoudelijk goed geďnformeerd zijn". En dus keek ik debatten en deed ik wel 10 stemwijzers, waardoor ik het uiteindelijk allemaal nog minder zeker wist.

Toen realiseerde ik me: ik moet helemaal niets. Als ik de vrijheid heb te stemmen waar ik op wil, betekent dat ook dat ik de vrijheid heb om op mijn manier die keuze te maken. Zo kwam ik dus dichter bij mezelf uit en is de keuze ook meer mijn keuze geworden. Juist doordat ik mezelf niet hoef te verantwoorden tegenover anderen.

Maar goed, ik ben dan ook niet voor niets een HSP'tje. :)
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2017, 14:33:54 door starbase218 »
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline starbase218

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 391
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: Bye bye Pentax
« Reactie #15 Gepost op: 10 oktober 2017, 19:46:24 »
Eerlijk gezegd interesseert het mij bar weinig, net als iemand die plotseling een ander merk auto gaat rijden. Ieder zal zo z'n voorkeuren en afwegingen hebben. Ik ben ook niet getrouwd met Pentax (maar we hebben al wel 40 jaar een vaste relatie), werk niet voor het moederbedrijf en realiseer me dat "Pentax" maar een naam op een badge is nčt als de meeste andere uitstekende cameramerken.

Ik voel noch loyaliteit, noch aanhankelijkheid voor een fabrikant van consumentenprodukten. Dus ook geen trots of bedroefdheid als iemand het merk besluit te "verlaten". Ik schiet al heel veel jaren met veel plezier met Pentax camera's maar mocht ik ooit iets anders kopen voel ik mij niet verplicht verantwoording af te leggen - ik verwacht dat van anderen ook niet.

Als Pentax morgen ophoudt te bestaan, schiet ik vrolijk verder tot ik moet updaten omdat er weer zo veel nieuws en moois is...en schakel dan over op een ander merk camera waar ik waarschijnlijk met net zo veel plezier mee zal fotograferen.

Kijk, dit vind ik een hele fijne en relaxte houding.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Bye bye Pentax
« Reactie #14 Gepost op: 10 oktober 2017, 09:19:27 »
Zal ik ook maar een duit in het zakje doen?

Als technisch beheerder van dit forum bezit ik zelf geen Pentax meer. Ik heb er ook maar eentje gehad en dat was de K10D.
Even de uitleg waarom ik nog steeds dit forum beheer. Op de vraag voor een opvolger die het forum ook verder wilde doorontwikkelen was er weinig respons.
Aangezien het in de lucht houden relatief eenvoudig is blijf ik dit doen. Ontwikkeling echter niet (meer). Overigens heb ik nog een kleine compact Pentax uit de erfenis van mijn vader na zijn overlijden.

Waarom ik destijds overgestapt ben. Menig liefhebber van de K10D weet de tekortkomingen van dat toestel. Ik raakte toendertijd besmet met het strobist virus. Het type fotografie waar ik nog steeds mee werk. Ik had eenvoudige triggers om externe (reportage)flitsers te bedienen. Helaas was het aanbod bij Pentax erg beperkt qua uitbreiding op dat gebied. Ook wilde ik naar fullframe, welke op dat moment gewoon kwalitatief meer te bieden had. De Nikon d700 die ik toen kocht heb ik nog steeds, maar gebruik deze nu nog maar sporadisch. Ik koop tools waar ik lekker mee kan werken. Op dat moment was dat Nikon met het CLS flitssysteem. TTL op afstand, etc.

Ik fotografeer nu steeds meer met mijn Fuji systeemcamera. Ben nu mijn op het punt om mijn 3e Fuji te gaan vervangen voor de volgende. Ik viel voor Fuji om veel redenen. Magistrale JPG's komen standaard uit de camera. Ik hoef nagenoeg geen bewerking meer te doen. De AF is snel en accuraat. De systeemcamera is draagbaar en licht. De X-objectieven zijn fenomenaal. Zelfs de kitlenzen zijn erg goed van kwaliteit. En ook strobisme gaat uitstekend met een goed bedienbaar flitssysteem incl. TTL en HSS. Kortom een Fuji addict geworden (sorry  ;) ).

Het laatste jaar ook ontzettend veel aan het filmen geslagen. Daar gebruik ik veelal actioncams voor. Gewoon omdat dat het beste past voor het type filmpjes welke ik maak. Een lekkere fisheye, 4K, 60fps, etc.

Over fora's. Ik doe eigenlijk heel weinig op fora's vwb het plaatsen van foto/videomateriaal en/of het discusseren over van alles en nog wat.. Ik gebruik heel veel FB voor mijn vriendenkring en instagram is mijn portfolio geworden.


Greetz,


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline starbase218

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 391
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: Bye bye Pentax
« Reactie #13 Gepost op: 9 oktober 2017, 19:23:25 »
Een Pentax heeft een zoeker en een ontspanknop, een Nikon ook. Waar het mij om gaat is dat ik misschien 1% van wat ik weet van fotografie gebruik om iets betekenisvols te creëeren. Heel soms lukt dat. Ik schiet veel "mooie" foto's die ik bvb op facebook zet en waar ik dan positieve reacties op krijg. Maar het is nog steeds niet wat ik zoek in fotografie. Het creëren van kunst, iets dat betekenis heeft, of om de zelfverzekerdheid en bescheidenheid te ontwikkelen waarmee ik foto's van wildvreemde mensen op straat kan maken, dat heeft alles met mij te maken en niets met de camera. Door het rondhangen op fora zoals deze met veel mensen die allemaal uiten dat Pentax wel bijzonder is (zonder daar een oordeel over te vellen), hoor ik mijn eigen waarheid, mijn inwendige stem, minder goed. Pentax is voor mij niet bijzonderder dan Nikon, of andersom. En zelfs als dat wel zo is, is dat niet hetgene dat er toe doet.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline MZ-S

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 125
  • Geslacht: Man
Re: Bye bye Pentax
« Reactie #12 Gepost op: 9 oktober 2017, 18:03:11 »
Tja, overstappen heb ik met pijn in mijn hart gedaan. Vanaf 1973 t/m 2014 heb ik met Pentax gefotografeerd, mijn laatste Pentax op film was de Pentax MZ-S, een super camera. De reden van mijn overstap was dat mijn vaklab op gegeven moment geen film meer ontwikkelde(te weinig aanbod). Een digitale Pentax heb ik overwogen maar toen had Pentax nog geen full frame wat voor mij een absolute must was. Nu een Canon 5D MkIII met diverse L glaasjes. Ondanks mijn overstap volg ik Pentax nog wel.
Pentax MZ-S & Sekonic L-358 opvallend lichtmeter.

Offline starbase218

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 391
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: Bye bye Pentax
« Reactie #11 Gepost op: 9 oktober 2017, 16:48:11 »
Ik ben zo'n overstapper. Nadat ik een verkooptopic op Pentaxian.nl had aangemaakt heb ik die min of meer ge-copy-paste naar dit forum. Op dat forum heb ik de keuze wel toegelicht, maar om eerlijk te zijn voel ik veel minder binding met dit forum. Vandaar dat ik de neiging niet zo had om dat hier ook te doen.

De overstap is echter lang niet de enige reden dat ik dat forum vaarwel zeg. Ik ben 4,5 maand op reis geweest en heb onder andere een 10-daagse Vipassana meditatiecursus gedaan waarbij je echt alleen eet, slaapt en mediteert. Na die 10 dagen merkte ik dat zowel dit forum als Pentaxian.nl heel ver van me af stonden. Ik was nog wel van plan een kleiner "vaarwel" topic te openen maar aangezien het nu toch ter sprake komt, doe ik het hier maar.

Ik stap over naar Nikon. Tijdens mijn reis heb ik gefotografeerd met een D7100 en een drietal zooms. Na thuiskomst pakte ik nog 1 keer mijn K-3 met 16-50 op. Na een paar keer autofocussen wist ik zeker dat ik ging overstappen. AA-filter simulatie en horizoncorrectie gebruik ik niet, pixel shift heb ik niet maar zou ik ook niet gebruiken (werkt niet goed icm Lightroom), astrotracer heb ik 1 keer geprobeerd voor de leuk, SR helpt mij nauwelijks (ik zit voor de sluitersnelheid vrijwel altijd op minimaal 1,5x brandpunt). Voor mij zijn het allemaal extra functies die er niet toe doen. Behalve dan misschien SR, omdat ik dat standaard aan heb staan, maar zoals gezegd helpt dat mij niet veel. Ik vind het veel fijner om een AF te hebben die wel in 1 keer lockt, zonder heen en weer te springen rond de positie waar hij heen moet (of dat veel sneller doet), focuspunten in de zoeker te hebben die ook echt even groot zijn als de AF-sensoren zelf, en bvb de AF-S 17-55 die volopen gewoon goed bruikbaar is, waar ik dat van de 16-50 niet kan zeggen. Het enige dat ik wellicht ga missen zijn de Limited lenzen, maar daarvoor ga ik niet een extra systeem ernaast hanteren. Ik heb een RX100 als ik gewoon licht en vrij wil zijn en de Nikon set als ik daarvoor kies.

Daarnaast heb ik, sinds ik de keuze heb gemaakt (eigenlijk al tijdens mijn reis) om het forum te verlaten ook veel meer een gevoel van vrijheid. En dat is een gevoel dat ik ook nodig heb om mijn fotografie verder te ontwikkelen (en eigenlijk om mezelf verder te ontwikkelen). Maar wellicht dat ik dat gevoel ook zou hebben als ik met Nikon was begonnen en op een Nikon forum had rondgehangen.

Qua budget viel de overstap voor mij wel mee, maar ik heb alles dan ook tweedehands aangeschaft en goede deals een beetje kunnen afwachten:

Nikon D7100, 16-85/3.5-5.6 VR en 35/1.8EUR 900
12-24/4EUR 450Kreeg er gratis een pola-filter bij.
17-55/2.8EUR 500
70-200/4 VREUR 850
85/1.8EUR 300
SB-700 flitserEUR 200
TotaalEUR 3200

Dit zijn trouwens allemaal Nikkor lenzen. Ik had bvb voor de 12-24 ook de Tokina kunnen kiezen, die de gelijke is van de Pentax variant, waardoor ik goedkoper uit had kunnen zijn. De tweedehands markt is gewoon groter voor Nikon spullen.

Ik heb een account aangemaakt op een Nikon forum, maar ben daar ook al erg lang niet geweest. Ik vind het gewoon niet zo belangrijk om eerlijk te zijn. Ik heb dingen Facebook en Couchsurfing voor sociaal netwerk en voor fotografie vind ik een merkonafhankelijk forum als DPReview prettiger. Verder maak ik mijn eigen keuzes en luister ik naar mijn inwendige stem.

Trouwens, over het gewicht en dergelijke: ik overweeg een overstap naar fullframe, onder andere om het gewicht. De combinatie D750, 18-35/3.5-4.5, 24-85/3.5-4.5 VR en 70-300/4.5-5.6 VR weegt ongeveer 500 gram minder dan de D7100, 12-24/4, 17-55/2.8 en 70-200/4 VR waarmee ik op reis ben geweest.
« Laatst bewerkt op: 9 oktober 2017, 17:51:20 door starbase218 »
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Bye bye Pentax
« Reactie #10 Gepost op: 9 oktober 2017, 12:27:57 »
Van forumleden die actief zijn/waren vind ik het zeker interessant om te vernemen waarom ze naar een andere camera overstappen, of dit nu binnen Pentax is of naar een ander merk. Ook vind ik het interessant om nadien nog eens te vernemen hoe die andere camera bevalt. Je bouwt in de tijd toch een soort van band met elkaar op. Bij forumleden die niet actief binnen het forum bezig zijn heb ik die interesse niet, daar heb ik geen band mee.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Bye bye Pentax
« Reactie #9 Gepost op: 9 oktober 2017, 12:27:10 »
Een veelgehoorde reden voor overstap is de snelle AF van andere merken, of het niet meer mee willen slepen van een camera met meerdere lenzen (gewicht). Zelf heb ik begin dit jaar ook zo'n moment gehad, overstappen of niet. Ik ben ook niet getrouwd met Pentax, maar heb ik er nar 10 jaar wel een goede band mee. Ik heb me uitgebreid verdiept in zowel compactere systemen als snellere systemen. Voor de laatste ontbrak het me simpelweg aan budget, een set die ik wilde van Canon of Nikon was niet betaalbaar, een compactere set (systeemcamera) vond ik kwalitatief nog niet voldoende als het om het telebereik gaat. Wat daarin wel beschikbaar is, is qua aanbod beperkt en erg prijzig. Dus ik heb uiteindelijk besloten voor kwaliteit en vertrouwdheid te gaan en besloten bij Pentax te blijven en te investeren in een DA300 lens en K3ii. Die combi is voor mij qua snelheid al een enorme verbetering t.o.v. wat ik eerst had. Wellicht is een Canon set met eventueel meer mm. nog sneller, maar ik voel daar op dit moment geen behoefte aan. Alleen wat extra mm zou ik prettig vinden, dus wellicht komt er nog een keer een converter. Maar ik vind het gewoon fijn om blindelings mijn camera te kunnen bedienen, een WR set te hebben en ook nog eens heel wat oudere (lichtsterke) lenzen te kunnen gebruiken. Ik ben zelf een redelijk actieve vogelaar en zie heel veel mensen met Canon of Nikon rondlopen, zeker beginnende fotografen, volgens mij speelt daar marketing een belangrijke rol. Voor Pentax geldt toch "onbekend maakt onbemind" en ik kan me voorstellen dat sommige Pentax gebruikers het gevoel hebben de boot te missen omdat het toch een merk in de marge is. Maar voor mij voorlopig nog meer dan voldoende qua mogelijkheden en potentieel.
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Oki

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
  • Ricoh GR
Re: Bye bye Pentax
« Reactie #8 Gepost op: 9 oktober 2017, 09:16:24 »
Ten eerste moet je het geld ervoor hebben.Als ik naar mezelf kijk word ik toch wel sterk aangetrokken tot mooie cameras, goeie reclame voor nieuwe en nog zgn betere cameras (zijn er net zo snel als voor telefoons, elk jaar beter...)., maar is toch veelal een illusie, je wordt geen betere fotograaf(vaak gezegd), maar we leven in een wereld van overdaad.Ik ben van de istdl bijna elk jaar naar een nieuwere pentax gegaan, tot de K3 toe, maar als ik terug kijk zijn de fotoos gemaakt met bv. de Kx super.
Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Bye bye Pentax
« Reactie #7 Gepost op: 8 oktober 2017, 14:33:07 »
Het is absoluut niet de bedoeling dat mensen verantwoording moeten gaan afleggen! Het is een eigen keuze. Maar ik ben dan wel benieuwd waarom deze keuze gemaakt is. Waar liggen de pijnpunten, wanneer loop je tegen de grenzen aan, dat soort dingen.
En natuurlijk is het ook wel apart dat mensen die al jaren op het forum actief zijn ineens "weg" zijn. Dát is de achterliggende gedachte.

Mijn terug lopende activiteit ligt voornamelijk in het groeiende aandeel van non pentax foto's ..  Mijn gebruik van Pentax voor werk en hobby is onveranderd mede omdat ik meer en meer leer om te gaan met de uitdagingen die dit merk mij opleggen ...  Het helpt enorm dat ik niet echt afhankelijk ben van een snelle AF ..

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Bye bye Pentax
« Reactie #6 Gepost op: 8 oktober 2017, 09:58:59 »
Het is absoluut niet de bedoeling dat mensen verantwoording moeten gaan afleggen! Het is een eigen keuze. Maar ik ben dan wel benieuwd waarom deze keuze gemaakt is. Waar liggen de pijnpunten, wanneer loop je tegen de grenzen aan, dat soort dingen.
En natuurlijk is het ook wel apart dat mensen die al jaren op het forum actief zijn ineens "weg" zijn. Dát is de achterliggende gedachte.
« Laatst bewerkt op: 8 oktober 2017, 13:01:53 door Kees SC »

newmikey2

  • Gast
Re: Bye bye Pentax
« Reactie #5 Gepost op: 7 oktober 2017, 23:13:42 »
De laatste tijd zijn er een aantal overstappers. Soms wordt dat toegelicht, soms merk je het omdat er ineens Pentaxgear aangeboden wordt.
Dat laatste vind ik een beetje jammer. Ik ben altijd wel benieuwd waarom mensen overstappen en dus (meestal) dit forum ook vaarwel zeggen. Het is niet de bedoeling om keuzes aan te vechten maar gewoon uit interesse vind ik het fijn om te weten. Ben ik de enige?
Eerlijk gezegd interesseert het mij bar weinig, net als iemand die plotseling een ander merk auto gaat rijden. Ieder zal zo z'n voorkeuren en afwegingen hebben. Ik ben ook niet getrouwd met Pentax (maar we hebben al wel 40 jaar een vaste relatie), werk niet voor het moederbedrijf en realiseer me dat "Pentax" maar een naam op een badge is nčt als de meeste andere uitstekende cameramerken.

Ik voel noch loyaliteit, noch aanhankelijkheid voor een fabrikant van consumentenprodukten. Dus ook geen trots of bedroefdheid als iemand het merk besluit te "verlaten". Ik schiet al heel veel jaren met veel plezier met Pentax camera's maar mocht ik ooit iets anders kopen voel ik mij niet verplicht verantwoording af te leggen - ik verwacht dat van anderen ook niet.

Als Pentax morgen ophoudt te bestaan, schiet ik vrolijk verder tot ik moet updaten omdat er weer zo veel nieuws en moois is...en schakel dan over op een ander merk camera waar ik waarschijnlijk met net zo veel plezier mee zal fotograferen.

Offline ventaxian

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 976
  • Geslacht: Man
  • Zie je wel!
Re: Bye bye Pentax
« Reactie #4 Gepost op: 7 oktober 2017, 22:19:39 »
Belangrijkste reden is, voor zover ik zicht heb op de overwegingen van nationale en buitenlandse overstappers, hetzij de kwaliteit van de AF of het assortiment lenzen.
Groet Ron
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Bye bye Pentax
« Reactie #3 Gepost op: 7 oktober 2017, 21:25:08 »
Het is prettiger als een overstapper van cameramerk, daarvan bericht geeft.
Wat mij wel de laatste tijd opvalt bij de Pentaxlenzen die op Marktplaats worden aangeboden is, dat de vraagprijs een stuk hoger ligt dan een half jaar geleden, zowel van internet winkels als particulier. Als er sprake zou zijn van veel overstappers, dan zouden de prijzen m.i. onderuit gaan.
Voor mij is het belangrijk dat oude objectieven met Pentax bajonet, ook op moderne digitale Pentax camera's gebruikt kunnen worden. Van mijn "verzameling" Pentax lenzen, zijn er maar een paar met AF (18-55mm kitlens en Sigma 120-400mm) en worden de analoge lenzen het meest gebruikt. Mocht ik ooit nog eens een K-1 kopen, dan kan ik in principe volstaan met het gebruik van mijn oude lenzen, net als nu met de K-5. Zo blijft deze hobby betaalbaar.

groeten, Arno

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Bye bye Pentax
« Reactie #2 Gepost op: 7 oktober 2017, 20:16:50 »
Eigenlijk is het wel fijn te weten dat er iemand over stapt.