Auteur Topic: belichtingscorrectie/focus  (gelezen 1653 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: belichtingscorrectie/focus
« Reactie #13 Gepost op: 2 juni 2017, 20:57:54 »
Probleem is dat ik op b.v. het oog ga scherpstellen en de uiteindelijke foto niet haarscherp wordt;Frappant is ook dat een keer wel scherp is, de andere keer niet helemaalGeprobeert mijn lenzen zelf te kalibreren (met een liniaal): er kwam uit dat de 18-55 op +1 gecorrigeerd diende te worden, terwijl de 55-300 goed op 0 stond. met een onscherpte op de gefocusseerde punt.
Als het toch een afwijking van de lens is, zal ik voor een nieuwe lens beginnen te sparen.
Om met het laatste te beginnen; frontfocus of backfocus kun je met de camera corrigeren in het menu.
Als de foto de ene keer wel scherp is en de ander keer niet, dan wijst dit niet direct op een focus probleem.
Scherpstellen op een oog valt niet mee met AF; op een snavel of pootje gaat veel gemakkelijker, waardoor je focuspunt met AF misschien toch op een andere plaats ligt dan je dacht.
Het beste kan je testen als er sprake is van verkeerde AF instelling bij een bepaalde lens, door de camera op statief te zetten en 3 gelijke voorwerpen (bijv. batterijen) op steeds een iets andere afstand tot de camera te zetten: als je dan op de middelste scherpstelt, dan moet die ook scherp zijn; als de voorste of achterste scherp is, dan is er dus sprake van front- of backfocus.

groeten, Arno

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: belichtingscorrectie/focus
« Reactie #13 Gepost op: 2 juni 2017, 20:57:54 »

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: belichtingscorrectie/focus
« Reactie #12 Gepost op: 2 juni 2017, 20:29:22 »
Je kan ook gewoon back button AF gebruiken. Je bepaald dan zelf waarop je scherp stelt en die instelling blijft onveranderd totdat je de AF knop achterop weer gebruikt. Je kan daardoor ook sneller foto's maken omdat je camera niet elke keer eerst gaat scherp stellen als je een foto neemt.

groeten, Arno
Hallo Arno, wat je zegt is bij mij wel bekend.
Probleem is dat ik op b.v. het oog ga scherpstellen en de uiteindelijke foto niet haarscherp wordt; vergelijk mijn foto's van de roofvogels eens met jouw foto's: vooral foto's 4 en 5, als je 100% inzoomt, zie je dat het oog niet helemaal scherp is.
Frappant is ook dat een keer wel scherp is, de andere keer niet helemaal; ik heb nog niet kunnen ontdekken of een bewegingsonscherpte, front of achter scherpte is.
Geprobeert mijn lenzen zelf te kalibreren (met een liniaal): er kwam uit dat de 18-55 op +1 gecorrigeerd diende te worden, terwijl de 55-300 goed op 0 stond. Ik ga met deze instellingen proberen.
Het heeft dus niets met de scherpte-punt te maken, maar met een onscherpte op de gefocusseerde punt.
Ik ga zeker proberen met de liveview oplossing aangedragen door EviZ, ben benieuwd of zo het probleem verholpen wordt.
Als het toch een afwijking van de lens is, zal ik voor een nieuwe lens beginnen te sparen.

gr. Claudio
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: belichtingscorrectie/focus
« Reactie #11 Gepost op: 2 juni 2017, 18:19:13 »
handig vinden bij b.v. momentopnamen, waar je heel snel foto's gaat maken en de autofocus op iets anders kan gaan scherpstellen; of bij lenzen die niet goed gecalibreerd zijn: ze worden zo automatisch gecorrigeerd.
Je kan ook gewoon back button AF gebruiken. Je bepaald dan zelf waarop je scherp stelt en die instelling blijft onveranderd totdat je de AF knop achterop weer gebruikt. Je kan daardoor ook sneller foto's maken omdat je camera niet elke keer eerst gaat scherp stellen als je een foto neemt.

groeten, Arno

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: belichtingscorrectie/focus
« Reactie #10 Gepost op: 2 juni 2017, 17:06:31 »
Ja, door de zoeker wordt fase-detectie gebruikt als AF systeem en bij liveview contrast-detectie. Traditioneel is fase-detectie veel sneller dan contrast-detectie maar heeft wel last van back- en frontfocus issues. Contrast-focus heeft daar geen last van en er zijn de laatste tijd aanzienlijke snelheidswinsten geboekt bij contrast-focus.
bedankt Erik, weer wat geleerd (je bent nooit te out om te leren)  ;)
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: belichtingscorrectie/focus
« Reactie #9 Gepost op: 2 juni 2017, 17:04:12 »
Ja, door de zoeker wordt fase-detectie gebruikt als AF systeem en bij liveview contrast-detectie. Traditioneel is fase-detectie veel sneller dan contrast-detectie maar heeft wel last van back- en frontfocus issues. Contrast-focus heeft daar geen last van en er zijn de laatste tijd aanzienlijke snelheidswinsten geboekt bij contrast-focus.

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: belichtingscorrectie/focus
« Reactie #8 Gepost op: 2 juni 2017, 16:54:40 »
Dan kun je ook liveview gebruiken; daarbij heb je geen last van back- of frontfocus  :)
Hallo, wil je dus zeggen dat de autofocus via liveview anders is dan via de zoeker?
en dat de AF correctie een "zoeker AF correctie" is?
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: belichtingscorrectie/focus
« Reactie #7 Gepost op: 2 juni 2017, 16:37:58 »
[...] of bij lenzen die niet goed gecalibreerd zijn: ze worden zo automatisch gecorrigeerd.
Dan kun je ook liveview gebruiken; daarbij heb je geen last van back- of frontfocus  :)

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: belichtingscorrectie/focus
« Reactie #6 Gepost op: 2 juni 2017, 16:34:27 »
Voor wat betreft AF bracketing - ik zie eigenlijk niet veel toepassingsgebieden en ken géén camera's waar het op zit. Het zal niet een gebrek aan technische mogelijkheden zijn. Je kunt natuurlijk altijd met een focusrail stacken.

AF bracketing zou ik handig vinden bij b.v. momentopnamen, waar je heel snel foto's gaat maken en de autofocus op iets anders kan gaan scherpstellen; of bij lenzen die niet goed gecalibreerd zijn: ze worden zo automatisch gecorrigeerd.
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: belichtingscorrectie/focus
« Reactie #5 Gepost op: 2 juni 2017, 16:20:54 »

1 - wat is de beste oplossing om een goede (lees perfecte) belichting te krijgen?
           - belichtingsbraketing en daarna de foto's in Lightroom samenvoegen (lijkt mij het zelfde als HDR)
           - HDR en eventueel de foto daarna in Lightroom corrigeren als dat nodig is
           - meerdere foto's maken met verschillende EV correcties en daarna de beste kiezen
Als ik goed begrepen heb, kan ik de HDR mooi vergeten: door belichtingsbracketing worden 2, 3 of 5 foto's gemaakt (met verschillende belichtingen) en kunnen deze met LR of een andere bewerkingsprogramma samengevoegd worden om alsnog een HDR te krijgen.

Door de belichtingsbracketing worden verschillende belichtingen gebruikt, zodat ik ook de EV correctie kan vergeten.
Enige zinvolle gebruik van de EV correctie:
- bij sneeuw, je moet overbelichten om de sneeuw witte krijgen (kan ook daarna in LR toch ?)
- een vaste waarde van b.v. -1 EV om alle foto's donkerder te maken (tegen de linkerkant) om overbelichting te voorkomen omdat de donkere gedeeltes makkelijker op te krikken zijn. (zie ook de overbelichting in mijn topics Keltfest en Roofvogels).
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: belichtingscorrectie/focus
« Reactie #4 Gepost op: 31 mei 2017, 19:00:37 »
[...]Ik gebruik zelf geen Adobe producten dus kan niet zeggen of je met LR behoorlijk foto's kan samenvoegen maar er zijn vast anderen die dat kunnen vertellen.[...]
Ik gebruikte voorheen Photomatix Pro om mijn hdr's te maken en later HDR-efex Pro en nu eigenlijk alleen nog maar de HDR-functie van Lightroom. Ben erg tevreden over hoe LR dat doet, zowel qua "natuurlijkheid" van de kleuren als het uitlijnen van de foto's.
Zie voor een voorbeeld waarbij ik Photomatix heb gebruikt en het later nog eens over heb gedaan met LR: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=40986.0

newmikey2

  • Gast
Re: belichtingscorrectie/focus
« Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2017, 14:18:52 »
In meerdere Pentax camera's zijn er meerdere mogelijkheden om de belichting te corrigeren:
- belichtingsbracketing, waar de camera 2,3 of 5 foto's maakt met verschillende belichtingen.
- HDR, waar de camera tot 9 foto's maakt en voeg ze daarna tot 1 foto
- EV correctie, om elke foto een handmatige correctie toe te voegen.
Hierover komen 2 vragen bij mij op:
1 - wat is de beste oplossing om een goede (lees perfecte) belichting te krijgen?
           - belichtingsbraketing en daarna de foto's in Lightroom samenvoegen (lijkt mij het zelfde als HDR)
           - HDR en eventueel de foto daarna in Lightroom corrigeren als dat nodig is
           - meerdere foto's maken met verschillende EV correcties en daarna de beste kiezen
2 - Zou het niet mogelijk zijn om iets dergelijks te maken voor de focus?
           - door de autofocus kan bv. -1%, scherp, +1% of +/- 2% of zoiets geprogrammeerd worden, waarom hebben de camera
             fabrikanten niet eraan gedacht?
Op vraag 1: alledrie de methodes hebben hun voor- en nadelen.
Belichtingbracketing is niet alleen nuttig om later samen te voegen maar ook om, héél simplistich, later de juist belichte opname te kiezen en de andere twee weg te mikken. (vooral in gevallen waarin je vermoedt dat de beichtingsmeter wel eens misleid zou kunnen zijn).

Achteraf verschillende belichtingen (3 of 5) samenvoegen kan tot een èchte HDR leiden (via een 32-bits HDR bestand in *.EXR, *.HDR of *.TIFF) na tonemapping maar kan ook als basis voor exposure-merge gebruikt worden wat vaak een natuurlijker resultaat geeft.

Met een in-camera HDR zit je vast aan de voorinstellingen van de fabrikant voor wat betreft de samenvoeging van de verschillende belichtingen. Het heeft IMHO bijna altijd een slecht resultaat - zwaar aangezet en bijna niet goed te corrigeren.

Ev correctie is vooral handig bij enkele opnames als je al weet dat de belichtingsmeter enigszins gecorrigeerd moet worden. Voor meerdere opnamen is het vaak onhandig, zèlfs op statief, omdat je elke keer met je handen aan de camera moet zitten waardoor beelden ondeling iets verschoven raken (en daardoor onscherpte onstaat).

Ik gebruik zelf geen Adobe producten dus kan niet zeggen of je met LR behoorlijk foto's kan samenvoegen maar er zijn vast anderen die dat kunnen vertellen. Ik gebruik liever dedicated software die de foto's ook tot op de pixel nauwkeurig onderling uitlijnen voor ze samengevoegd worden, waarna ik het resultaat in een foto-editor verder bewerk. LR lijkt me een soort "manusje van alles" wat zowel een DAM pakket als raw converter (met ACR) en foto editor probeert te zijn maar uitblinkt in géén van die functies. Vooral de resultaten van ACR en de bijna antieke AHD demosaicing die het lijkt te gebruiken zie ik als een gepasseerd station.

Voor wat betreft AF bracketing - ik zie eigenlijk niet veel toepassingsgebieden en ken géén camera's waar het op zit. Het zal niet een gebrek aan technische mogelijkheden zijn. Je kunt natuurlijk altijd met een focusrail stacken.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: belichtingscorrectie/focus
« Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2017, 13:44:30 »
-1 - wat is de beste oplossing om een goede (lees perfecte) belichting te krijgen?
           - belichtingsbraketing en daarna de foto's in Lightroom samenvoegen (lijkt mij het zelfde als HDR)
           - HDR en eventueel de foto daarna in Lightroom corrigeren als dat nodig is
           - meerdere foto's maken met verschillende EV correcties en daarna de beste kiezen
Met belichtingsbracketing kan je de camera automatisch een aantal opnamen (instelbaar) laten maken met verschillende belichting, bijvoorbeeld steeds 3 opnamen, waarvan de eerste goed belicht (zou moeten zijn) tweede 1 stop (instelbaar) onderbelicht en de derde 1 stop overbelicht. Dit zijn aparte foto's die apart worden opgeslagen. Misschien is het zinvol om deze functie een tijdje te gebruiken en daardoor meer inzicht te krijgen in de meest gewenste belichting.
Bij HDR neemt de camera ook foto's met verschillende belichting, maar voegt deze zelf samen en maakt er 1 foto van; bij de K-5 werkt dit niet in RAW.
De betekenis van EV weet ik niet.
Als je aan het histogram ziet dat alle opnamen tegen de linkerkant oplopen (onderbelicht) of aan de rechterkant (overbelicht), dan kan je met de +/- knop een belichtingscorrectie aanbrengen en vergrendelen.
Met een fotobewerkingsprogramma kan je later altijd nog correcties uitvoeren. Volgens mij kunnen echter sterk uitgebleekte gebieden door overbelichting, nooit meer "opgehaald" worden; ook niet bij fotograferen in RAW. Onderbelichte gebieden kunnen wel aanzienlijk beter worden gemaakt: "fotograferen tegen links" is dus veiliger dan dat het histogram "tegen rechts loopt" (de informatie in sterk overbelichte gebieden gaat verloren).

Bij het scherpstellen zal je toch nog zelf moeten opletten waarop je scherpstelt en rekening houden met de afstand/diafragma/gebruikte lens om in te kunnen schatten wat scherp op de foto komt (1 bloem of allemaal) en als dat wenselijk is (storende achtergrond). Je kan je opname natuurlijk op je scherm terug zien en uitvergroten, waardoor de scherpte te beoordelen is.

groeten, Arno
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2017, 13:59:34 door abakker »

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
belichtingscorrectie/focus
« Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2017, 21:05:24 »
In meerdere Pentax camera's zijn er meerdere mogelijkheden om de belichting te corrigeren:
- belichtingsbracketing, waar de camera 2,3 of 5 foto's maakt met verschillende belichtingen.
- HDR, waar de camera tot 9 foto's maakt en voeg ze daarna tot 1 foto
- EV correctie, om elke foto een handmatige correctie toe te voegen.
Hierover komen 2 vragen bij mij op:
1 - wat is de beste oplossing om een goede (lees perfecte) belichting te krijgen?
           - belichtingsbraketing en daarna de foto's in Lightroom samenvoegen (lijkt mij het zelfde als HDR)
           - HDR en eventueel de foto daarna in Lightroom corrigeren als dat nodig is
           - meerdere foto's maken met verschillende EV correcties en daarna de beste kiezen
2 - Zou het niet mogelijk zijn om iets dergelijks te maken voor de focus?
           - door de autofocus kan bv. -1%, scherp, +1% of +/- 2% of zoiets geprogrammeerd worden, waarom hebben de camera
             fabrikanten niet eraan gedacht?
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME