Auteur Topic: Ander matglas voor de K1 Gevonden :-) !  (gelezen 3348 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Ander matglas voor de K1 Gevonden :-) !
« Reactie #19 Gepost op: 6 april 2017, 20:55:33 »
Voor wij het matglas aanpassen niet zelf durft kan ze nu ook bij focusingscreen.com bestellen :-)
https://www.focusingscreen.com/index.php?cPath=25_152&osCsid=f8ed69cf987b79ca1c0c29cbc82f5aa9

Ik raad de ec-a aan alleen microprisma (voor lenzen lichtsterker dan F4)
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Ander matglas voor de K1 Gevonden :-) !
« Reactie #19 Gepost op: 6 april 2017, 20:55:33 »

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Ander matglas voor de K1 Gevonden :-) !
« Reactie #18 Gepost op: 23 november 2016, 15:51:07 »
Mooi  :)

Misschien wel leuk om dit topic vast te maken (sticky, dus).



Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Ander matglas voor de K1 Gevonden :-) !
« Reactie #17 Gepost op: 23 november 2016, 11:56:36 »
Gefeliciteerd 6x7 dat je uiteindelijk een goed passend matglas gevonden hebt. Een hele meevaller dat je alleen maar het lipje weg moest snijden en niet het matglas zelf op maat hoefde te snijden. Mooi dat je er meteen een duidelijke tutorial van hebt gemaakt, daar zullen andere Nederlandstaligen met de zelfde wens zeker wat aan hebben.

Wijkt de lichtmeting met dit andere matglas veel af van de lichtmeting met het originele Pentax-matglas?

Groet,  Peter

Dank je Peter

Het matglas is 1/3 stop donkerder 
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Ander matglas voor de K1 Gevonden :-) !
« Reactie #16 Gepost op: 19 november 2016, 21:36:59 »
Gefeliciteerd 6x7 dat je uiteindelijk een goed passend matglas gevonden hebt. Een hele meevaller dat je alleen maar het lipje weg moest snijden en niet het matglas zelf op maat hoefde te snijden. Mooi dat je er meteen een duidelijke tutorial van hebt gemaakt, daar zullen andere Nederlandstaligen met de zelfde wens zeker wat aan hebben.

Wijkt de lichtmeting met dit andere matglas veel af van de lichtmeting met het originele Pentax-matglas?

Groet,  Peter

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Ander matglas voor de K1 Gevonden :-) !
« Reactie #15 Gepost op: 19 november 2016, 15:09:05 »
Nu ook met afbeeldingen. :D
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Ander matglas voor de K1 Gevonden :-) !
« Reactie #14 Gepost op: 19 november 2016, 14:07:31 »
Het is gelukt, om een ander mat glas te vinden, zie opening post.
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Ander matglas voor de K1
« Reactie #13 Gepost op: 29 juli 2016, 00:18:15 »
Een microprisma-instelwig-glaasje naar Nikon-schnitt besteld bij FocussingScreen. Zal hetzelfde zijn als het exemplaar dat ik van Katzeye had. Was ook een Nikon-model (wat vroeger in een Nikon FM of FE zat).



Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Ander matglas voor de K1
« Reactie #12 Gepost op: 24 juli 2016, 12:26:04 »
Okee, bedankt!

Dan ga ik er daar één voor de K-5 bestellen!


Voor de K-1 hebben ze (nog) niks.




Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Ander matglas voor de K1
« Reactie #11 Gepost op: 23 juli 2016, 21:16:57 »
... Waar heb jij je matglas vandaan? ...

Ik heb hem bij focusingscreen.com aangeschaft. Het matglas was keurig op maat gemaakt en samen met spacers en hulpmiddelen voor het plaatsen (speciale pincet en vingercondooms) opgestuurd. Ik ben zeer tevreden over hun service en het geleverde materiaal. Je kunt ze vinden op: www.focusingscreen.com .

Groet,  Peter

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Ander matglas voor de K1
« Reactie #10 Gepost op: 23 juli 2016, 18:16:55 »
Ik denk dat er eigenlijk maar één ding onduidelijk is over matglazen en dat zijn hun precieze afmetingen. De fabrikanten van de fototoestellen maken die, zover ik weet, niet bekend. Je moet het echt hebben van iemand die zo'n matglas heeft opgemeten en die gegevens op internet heeft gezet.

Matglazen worden en werden volgens verschillende principes gemaakt (split-image, micro-prism, super precision matte en combinaties van deze). Je kunt dus kiezen welk principe je zelf het fijnste vind. Het principe van het matglas heeft echter niets met het niet goed scherp kunnen stellen te maken. Wanneer je een matglas in een camera zet moet je m.b.v. (hopelijk bijgeleverde) spacers het matglas zodanig in de camera positioneren dat het scherptepunt dat het matglas aangeeft ook het scherptepunt van je optiek is. Ik vraag me af of je bij FotoDiox spacers mee geleverd hebt gekregen.

Zelf had ik het idee om een matglas van een Pentax ME voor een K-30 op maat te gaan snijden. Toen ik er echter achter kwam dat je in veel gevallen spacers nodig hebt voor het correct afstellen van het matglas en ik zag dat deze spacers niet meer los verkocht worden, heb ik besloten om een kant en klaar op maat gesneden matglas (met bijgeleverde spacers) aan te schaffen. Deze werk naar alle tevredenheid.

Groet,  Peter

Nee er waren idd geen afstandhouders bij (was bij de Katzeye, die ik in de K200D heb zitten ook niet, die was gewoon goed).

Waar heb jij je matglas vandaan?



Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Ander matglas voor de K1
« Reactie #9 Gepost op: 23 juli 2016, 11:53:57 »
Ik denk dat er eigenlijk maar één ding onduidelijk is over matglazen en dat zijn hun precieze afmetingen. De fabrikanten van de fototoestellen maken die, zover ik weet, niet bekend. Je moet het echt hebben van iemand die zo'n matglas heeft opgemeten en die gegevens op internet heeft gezet.

Matglazen worden en werden volgens verschillende principes gemaakt (split-image, micro-prism, super precision matte en combinaties van deze). Je kunt dus kiezen welk principe je zelf het fijnste vind. Het principe van het matglas heeft echter niets met het niet goed scherp kunnen stellen te maken. Wanneer je een matglas in een camera zet moet je m.b.v. (hopelijk bijgeleverde) spacers het matglas zodanig in de camera positioneren dat het scherptepunt dat het matglas aangeeft ook het scherptepunt van je optiek is. Ik vraag me af of je bij FotoDiox spacers mee geleverd hebt gekregen.

Zelf had ik het idee om een matglas van een Pentax ME voor een K-30 op maat te gaan snijden. Toen ik er echter achter kwam dat je in veel gevallen spacers nodig hebt voor het correct afstellen van het matglas en ik zag dat deze spacers niet meer los verkocht worden, heb ik besloten om een kant en klaar op maat gesneden matglas (met bijgeleverde spacers) aan te schaffen. Deze werk naar alle tevredenheid.

Groet,  Peter

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Ander matglas voor de K1
« Reactie #8 Gepost op: 22 juli 2016, 21:54:07 »
Er is veel onduidelijkheid met die matglazen.

Ik had bij FotoDiox een deelbeeld+microprisma glaasje besteld voor de K-5, maar blijkt niet goed scherp te stellen, ook een tweede exemplaar niet. Wel netjes geld terug gehad. Deze glaasjes zien er uit als die van de ME/MX.
Was Katzeye er nog maar. Duur, maar leverde goed spul.



Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Ander matglas voor de K1
« Reactie #7 Gepost op: 22 juli 2016, 10:31:01 »
... enig idee of de canon glazen groter zijn  8)

Ik kan voor de Canon FF matglazen geen maten op het web vinden, misschien eens een Canon FF gebruiker vragen of je het matglas mag nameten.

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Ander matglas voor de K1
« Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2016, 23:03:34 »
Het K3 matglas van Nikon schijnt 36,8 x 24,9 mm groot te zijn. Te klein dus voor de Pentax K1.

Dat is nu jammer want ik dacht dat hij een misschien zonder tussen komst van knippen en plakken wel gewoon in kon  :)
enig idee of de canon glazen groter zijn  8)
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Ander matglas voor de K1
« Reactie #5 Gepost op: 20 juli 2016, 22:41:55 »
Hoi Joost ik heb het niet gelezen maar gewoon gedaan😄 Zo heb ik ook kunnen meten hoe groot het matglas is.
Het werkt gewoon op de zelfde manier als bij de andere pentaxen.

Wat goed. Alle informatie van Pentax was dat het glas niet te vervangen zou zijn. Ik had speculatie gelezen dat dat te maken had met de lcd-overlay. Maar jij hebt mogelijk een primeur dat het gewoon kan!
Verliefd op de K-1

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Ander matglas voor de K1
« Reactie #4 Gepost op: 20 juli 2016, 22:07:24 »
Ik heb het idee dat focusingscreen.com momenteel de grootste aanbieder is van allerlei op maat gemaakte matglazen, dus ik zou vanuit die hoek op den duur wel wat verwachten. Alleen zou ik niet weten of er matglazen zijn die groot genoeg zijn voor de K1. Het K3 matglas van Nikon schijnt 36,8 x 24,9 mm groot te zijn. Te klein dus voor de Pentax K1.

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Ander matglas voor de K1
« Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2016, 21:17:24 »
Hoi Joost ik heb het niet gelezen maar gewoon gedaan😄 Zo heb ik ook kunnen meten hoe groot het matglas is.
Het werkt gewoon op de zelfde manier als bij de andere pentaxen.
Alleen zit het vasthoud lipje (voor je pincet) nu op een andere plek.
Over het geheel zou ik zeggen dat de K1 matglas houder net wat minder fragiel is dan bij de vorige generaties.
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Ander matglas voor de K1
« Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2016, 13:21:52 »
Ik had tot nu toe gelezen dat het matglas er niet uit kan. Waar heb jij anders gelezen?
Verliefd op de K-1

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Ander matglas voor de K1 Gevonden :-) !
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2016, 21:06:46 »
Dag allemaal het matglas van de K1 kan er uit, dus kan er iets anders in  8)
Het liefst heb ik een matglas met een split image in het midden en een rand van micro prisma er om heen, zo als het (nikon) k3 matglas voor mijn Pentax APS-C bodies. Ik had nog een aantal matglazen van de Pentax LX ( film) liggen, maar helaas die zijn te klein, wel bijzonder want ik dacht dat deze body een 100% zoeker beeld had, maar met een maat van 25 X 35.4 kom je aan de zijkant wat te kort  :(
Maar goed het K1 matglas is 26 X 38.25 dus aan alle kanten een 1 mm over voor het framepje.

Welke fabrikant stapt er in om voor de K1 een mooi matglas aan te bieden of zou zo'n nikon K3 matglas nu meteen passen  :)

Inmiddels heb ik een oplossing bedacht, de Matglazen van de Canon 1D serie passen na een kleine modificatie :-)
Het lipje waar je het matglas met een pincet mee kunt vast houden zit bij Canon op een andere plek dan bij Pentax, echter met een mesje snij je die er zo af, verder hoef je niets meer te doe. Ik heb nu een Ec-B matras in mijn K1, dit werkt goed. de origine Canon matglazen zijn zo rond de 50 euro.

Ok en hier is hoe je het zelf kunt doen heb er even een "tutorial" van gemaakt.










Disclaimer: Dit is een matglas dat niet door Pentax wordt aangeboden dus deze modificatie is geheel op eigen risico.
« Laatst bewerkt op: 19 november 2016, 21:43:18 door 6x7 »
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR