Auteur Topic: Panasonic FZ300 of FZ1000  (gelezen 4926 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Panasonic FZ300 of FZ1000
« Reactie #21 Gepost op: 1 november 2016, 23:20:58 »
Ik ben er na heel lang nadenken en veel onderzoek uit.
De Panasonic FZ1000 is eigenlijk niet meer verkrijgbaar en wat verouderd.
De Panasonic FZ2000 waar ik een beetje op gewacht heb is veel te duur vind ik.
Ook nog lang getwijfeld tussen Panasonic en Olympus, ik moet dan wel lenzen wisselen maar heb wel een grotere sensor dan de Panasonic FZ1000 en FZ2000 en een lichtere camera.

Ik ben verliefd geworden op de Olympus OM-D E-M10 Mark II, schitterende camera om te zien, boordevol snufjes, lekker licht en netjes geprijsd in een kitset met 14-42 en 40-150. Vergelijkbaar met 2 x crop dus 28-84 en 80-300.
Afgelopen 3 dagen was hier bij Worten een actie met 20 % korting, Olympus heeft ook nog een cash-back actie en dus dat scheelt een mep geld.
Accu zit in de lader, riempje aan de camera, morgen maar eens proberen.

Met vriendelijke groet en bedankt voor meedenken, zowel hier als op Facebook.
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Panasonic FZ300 of FZ1000
« Reactie #21 Gepost op: 1 november 2016, 23:20:58 »

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Panasonic FZ300 of FZ1000
« Reactie #20 Gepost op: 20 februari 2016, 16:55:54 »
Gefeliciteerd met je aankoop Albert!

Natuurlijk jammer dat het niet de  X-5 is geworden  ;), maar ik kan je keus begrijpen.

Ik bedoel eigenlijk de XG-1.....

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Panasonic FZ300 of FZ1000
« Reactie #19 Gepost op: 18 februari 2016, 12:38:18 »
Hallo Ger,
Ik denk dat Panasonic prachtige camera´s maakt, misschien een beetje ondergesneeuwd door andere grote merken, maar als ik de testen op internet lees doen ze nauwelijks onder tegen de veel duurdere Sony´s.
Ik zag dat de FZ300 en de FZ1000 beide een 5 assige beeldstabilisatie hebben, dat zie je pas in de duurdere reflexen.
Ik hoop dat de nieuwe Panasonic een 1" sensor wordt met de opties van de FZ300.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Ger Jansen

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 291
  • Geslacht: Man
Re: Panasonic FZ300 of FZ1000
« Reactie #18 Gepost op: 18 februari 2016, 11:34:24 »
Ook ik heb er sinds een jaar, een panasonic FZ 1000 bij.
En wat mij op valt, is dat de K-5 steeds meer thuis blijft.
Dat enorme bereik van die FZ 1000, maakt het dat ik niet met een tas met lenzen en accessoires moet sjouwen.
En de kwaliteit van de foto doet ook niet onder.
Het is zelfs zo, dat je 4-k kunt filmen, en uit dat materiaal, kun je een 8 megapixel foto genereren.
Ik ben dus zeer tevreden met de FZ-1000.

Ger

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Panasonic FZ300 of FZ1000
« Reactie #17 Gepost op: 18 februari 2016, 07:43:26 »
Gefeliciteerd met je aankoop Albert!

Natuurlijk jammer dat het niet de  X-5 is geworden  ;), maar ik kan je keus begrijpen. De specs kunnen altijd hoger, maar daar betaal je dan ook voor. En je hebt gekozen voor een bepaalde richting en daar past de keuze voor de goedkopere variant ook wel in. Ik denk dat je er geen spijt van krijgt. Ik moet je eerlijk zeggen dat de X-90 waar ik soms wat mee doe, ook helemaal niet verkeerd is. Natuurlijk geen DSLR maar als je hem naar vermogen gebruikt is die best goed. En de zoom bij jou is een stuk forser dan bij de X-90 (en X-5). Laat maar gauw eens wat zien hier! (in de vreemdgangershoek, is ook even wennen  :) ).

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Panasonic FZ300 of FZ1000
« Reactie #16 Gepost op: 17 februari 2016, 15:18:57 »
Alweer een poos verder.
Aangezien mijn leven anders verloopt dan in Nederland, ik heb er bewust voor gekozen veel eerder te stoppen met werken en een minder luxe en door commercie minder beinvloedbaar leven te leiden dan vroeger is mijn finaciële situatie ook anders geworden. Helemaal niet erg, ik geniet meer van het leven nu ik veel meer vrije tijd en ruimte heb.

Ik wil eigenlijk een camera als de Panasonic FZ300 maar dan met een 1" sensor. Die is er nog niet en als die komt zal hij voorlopig onbetaalbaar zijn voor mij. Misschien over een jaar maar voorlopig nog niet binnen mijn bereik.
Ik liep vorige week bij Worten en toen zag ik dat ze de laatste Panasonic FZ72 flink in de aanbieding hadden gedaan. Ik toch denken want de FZ200 is wat beter, maar die kost weer een stuk meer, de FZ300 dan maar op wachten maar die is ruim 2x zo duur en heeft dezelfde sensormaat.
Uiteindelijk de FZ72 toch gekocht ondanks dat ik weet dat ik inlever aan kwaliteit op mijn oude camera en lenzen.

De camera nu een paar dagen in mijn bezit, ja de sensor heeft zijn beperkingen, maar is voor internetgebruik zeker meer dan voldoende. De lens is geen Leica maar valt helemaal niet tegen, optisch bereik van (omgerekend) 20-1200 mm is gigantisch, als het moet kan daar nog de digitale zoom overheen, maar dan ga je inleveren aan kwaliteit.
RAW aan boord, dus ook wel lekker, video is handig en goed maar niet mijn hobby, verder dan wat korte clips voor Youtube kom ik niet.
JPEG zo uit de camera zijn mooi van kleur en scherp genoeg, hoef ik vergeleken bij de K10 normaal niets aan te doen. Instellingen voor kleur, scherpte e.d. staan op standaard.
Veel, echt heel veel mogelijkheden voor een camera in die prijsklasse, bijna onvoorspelbaar wat er allemaal inzit.
AF is snel, gevoelsmatig sneller dan de K10, en accuraat ook nog, verschillende focus instellingen zijn aanwezig.
Gewicht is 606 gram, de K10 met een Tamron erop ongeveer het dubbele. Scheelt toch een hoop als je dat ding aan je nek hebt hangen.

Ik wil geen pleidooi houden voor bridgecamera´s zeker nu niet nu de FF er aan komt, maar het verbaast mij wel wat zo´n samengestelde en "goedkope" camera presteert.
Als ik dit model vergelijk met wat de nieuwere en betere Panasonic´s allemaal kunnen heb ik geen spijt van deze overstap, ik hoop volgend jaar de opvolger van de FZ1000 te kunnen kopen.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

RonHendriks

  • Gast

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Panasonic FZ300 of FZ1000
« Reactie #14 Gepost op: 27 januari 2016, 13:08:06 »
@Jaap, de Panasonic FZ1000 zal hem moeten worden, de Sony is ook mooi maar dan lever je teveel telebereik in. Prijs ligt ook hoger en in verschillende test komen beide close bij elkaar in de buurt.
De FZ1000 schijnt een erg snelle AF hebben, ook op je af komende onderwerpen blijft hij scherp op focussen. DE zoeker schijnt iets geweldigs te zijn.
Ik heb als pocketcamera een Sony WX350, leuk ding, lekker klein, voor die sensormaat goede foto´s, maar weet niet of ik het 4 voudige neer wil leggen voor een Sony camera.
Enigste optie zou dan wachten op de opvolger van de FZ1000, maar die zal dan natuurlijk in het begin aardig wat kosten, voordeel is dat de FZ1000 dan verder gaat zakken :-)
Ik moet toch wachten tot ik weer in Nederland ben, de FZ1000 is hier alleen bij de grote zaken te koop en dan nog steeds voor 845 €, dat scheelt nogal wat met de 699 € waar die in NL voor te koop is.

Als ik naar Nederland kom gaan de laatste 2 lenzen ook mee voor de verkoop  :)

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: Panasonic FZ300 of FZ1000
« Reactie #13 Gepost op: 25 januari 2016, 23:01:46 »
Ik volg ook met de vorige reactie's die voor de FZ1000 gaan, de Sony is goed maar de zoeker van de FZ
is beter.Bij fel zonlicht toch niet te versmaden een goede zoeker.
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Panasonic FZ300 of FZ1000
« Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2016, 14:31:50 »
Ik heb al eerder e.e.a. geschreven over de FZ1000, maar dat blijft in het top-segment van de bridgecamera's toch wel de camera "to beat". De Sony RX10 is eigenlijk enige echt concurrent en direct een geduchte ook, de bouwkwaliteit is beter, de foto's ook een fractie, maar het beperktere zoombereik is toch een veelgehoord manco in dit segement. Dan is de FZ1000 een logisch alternatief. Ik heb 'm in handen gehad en getest, maar ik ben ook best wel impressed. De FZ300 is voor mij dan eigenlijk geen alternatief. Kleinere sensor en grotere zoom zijn precies twee eigenschappen die tegenstrijdig zijn en die je gaat terugzien in de beeldkwaliteit t.o.v. de FZ1000. De FZ300 heb ik niet uitgeprobeerd, maar wat me bij de FZ1000 positief opviel wat de razendsnelle autofocus. Niet eerder gezien bij een bridge.
Overigens is de FZ1000 wel een model uit 2014 en ik heb ergens gelezen dat in 2016 een opvolger uitkomt. Dat schijn een soort Panasonic interval te zijn waarmee camera's geupdate worden. Dus wie weet.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Panasonic FZ300 of FZ1000
« Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2016, 11:28:17 »
Nog niet Pentax loos Kees.
Ik heb nog een vrijwel complete 110 set, die blijft.  :)

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

newmikey2

  • Gast
Re: Panasonic FZ300 of FZ1000
« Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2016, 08:40:01 »
Die FZ1000 heeft wel een sterke reputatie maar of je nu voor 2/3 of 1" gaat, de beleving van een grotere sensor krijg je er niet door terug vrees ik. Als je dan toch moet, dan ou ik voor de 1" gaan en daar de grens stellen.

RonHendriks

  • Gast
Re: Panasonic FZ300 of FZ1000
« Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2016, 23:36:26 »
Dat is wel een lastige. Ik heb er ook weer eens naar gekeken. Het verschil in sensor grote is natuurlijk best groot. 2/3 is de helft van 1 inch en van die passen er weer 3 in aps-c. Een beetje kijken naar de lens die er op zit en zo.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Panasonic FZ300 of FZ1000
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2016, 21:27:29 »
Hmmm, hoe voelt dat nu, Pentaxloos? Maar nu heb je de handen vrij om jouw keus te maken. Dat betekent veel lezen en als het even mogelijk is ook "betasten".

Succes!

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Panasonic FZ300 of FZ1000
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2016, 21:14:30 »
Vandaag is bijna mijn hele gear opgehaald  :) :( Gelukkig een liefhebber die wist wat hij hebben wilde om te gebruiken samen en als uitbreiding met zijn K50.
Ik heb nog maar een paar dingen over die niet paste in zijn plannen, zie mijn handtekening.

Nu weer verder zoeken, ik dub nog over de bridge die ik wil kopen, een 2/3 of een 1" sensor, de laatste is duurder, maar verwacht beter, hoeveel beter weet ik nog niet.
De camera´s met een 2/3 sensor zijn behoorlijk concurrerend met elkaar wat mogelijkheden en prijs. Maar ik wil niet teveel (met Aps-C) aan kwaliteit inleveren.
Camera moet een vaste lens hebben met ruim zoombereik, een tiltscreen, als het kan een flitsvoet, maar is niet doorslaggevend.
Het moet mogelijk zijn om vlinders, libellen en meer van dat soort spul goed te kunnen fotograferen.
De Panasonic FZ1000 zit binnen mijn budget, maar het geld hoeft natuurlijk niet op  :)

Ik houd jullie op de hoogte, suggesties blijven natuurlijk welkom.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Panasonic FZ300 of FZ1000
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2016, 11:12:04 »
Het weekend een beetje gestoeid met de Panasonic FZ100, dit is een ouder model.
Een aantal dingen veel mij 100 % mee, het ding is licht, zeker gezien de zoomrange, het tilt scherm is wel heel erg prettig, EVF was beter dan ik verwacht had, ik wil toch een zoeker blijven hebben.
Ik moest wel wennen aan de camera, doordat hij lichter is (K10D met grip) moet je meer op beweging letten, maar de SR van de camera vangt dat goed op, range bij AV is kleiner maar door de kleinere sensor. Maar al met al vond ik het meer dan de moeite waard, kwaliteit lever je nog wel in op een DSLR.

Maar ik stap toch over naar een bridge  :o een lichte camera met een kwalitatieve goede lens met dit zoombereik waar je ook nog leuke macro´s mee kunt maken is de hoofdreden.
2e Reden is dat ik verder ga versimpelen, ik wil meer bezig zijn met in de natuur maken van foto´s en niet met 2-3 tassen met materiaal en veel nabewerken van foto´s. Zoals blijkt in een ander topic een DLSR met 24 Mp versterkt tekortkomingen, ik heb geen budget voor nieuwere dure lenzen en dus moet dat achteraf softwarematig gecorrigeerd worden en daar heb ik niet zoveel zin meer in.

Wat is er in dit segment te koop ? Pentax heeft daar helaas niets in, anders zou ik daar zeker naar toegegaan zijn, het verschil met de Panasonic´s is dermate groot dat je een hardcore fanboy moet zijn om dat niet te zien. :-)
Ik kom dan uit bij Sony en Panasonic, bij Panasonic heb je dan de FZ300 en de FZ1000, hoewel de FZ300 heel mooie opties heeft ga ik toch voor de grotere sensor in de FZ1000, de fotokwaliteit daarvan ligt toch een stuk hoger en dat weegt dan toch het zwaarst als ik moet schipperen.
Vergeleken met de FZ100 heeft Sony de RX10, maar die heeft een kortere zoom en is duurder, volgens mij is de fotokwaliteit niet veel beter dan de Panasonic.

Ik ben nog aan het oriënteren dus alle info is welkom.  :dankk2:

Ach Kees, we hebben nog altijd de vreemdgangers hoek  :)

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Panasonic FZ300 of FZ1000
« Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2016, 18:09:47 »
@ Kees, Als ik naar een high end bridge ga wordt het als vervanger voor de DSLR.  ???

Met vriendelijke groet,
Albert

 ??? ::) :-\ Dan heb je geen PENTAX meer!!?? Ik ben in juni in Portugal, dan praat ik je wel even om..... ;)

Maar je hebt zo'n mooie set, waarom niet naar een top DSLR dan? Het gemak van het niet meer hoeven wisselen?

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Panasonic FZ300 of FZ1000
« Reactie #4 Gepost op: 8 januari 2016, 17:33:03 »
@ Ron, ik denk in eerste instantie ook de 1" sensor. Heb net van een vriend een Panasonic FZ100 te leen mee gekregen voor te testen, dit is een al wat ouder model. Ben benieuwd.
@ Kees, Als ik naar een high end bridge ga wordt het als vervanger voor de DSLR.  ???

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

RonHendriks

  • Gast
Re: Panasonic FZ300 of FZ1000
« Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2016, 14:49:03 »
Blijft een lastige. Er zijn nu best veel compacte met de 1 inch sensor. Ik denk dat je in die categorie moet kijken voor wat leuke beeldkwaliteit.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Panasonic FZ300 of FZ1000
« Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2016, 14:04:40 »
Waarom denk je aan een bridge? Ter vervanging van de DSLR of voor erbij? Als het ter vervanging is zou ik geen bridge nemen als je al allerlei goede lenzen bezit en die ook naar vermogen gebruikt. Als het voor erbij is dan zie ik de meerwaarde niet en zou voor een kleinere/compactere camera te nemen, bijvoorbeeld de Lumix Panasonic (al zou het bij mij toch een PENTAX worden  ;)  ).

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Panasonic FZ300 of FZ1000
« Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2016, 13:31:59 »
Al een poosje aan het kijken voor een bridge camera, als ik de sites mag geloven zit je op het ogenblik aan de bovenkant met Panasonic en Sony, beide ontlopen elkaar niet veel.
Nu valt mijn oog steeds meer op de Panasonics, beide camera´s verschillen veel van elkaar.
FZ300 heeft een veel kleinere sensor, maar is water en stof bestendig, heeft een grotere zoom, touchscreen, lichter en goedkoper.
FZ1000 lost volgens mij de zoom wel op door de betere sensor. De rest blijft verschil.
After focus is mogelijk op de FZ300, op de FZ1000 kan ik nergens vinden.

Is de betere sensor FZ1000 zoveel beter dat het de prijs gerechtvaardigd is en de andere voordelen het gemis waard zijn ?

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters