Auteur Topic: Sneller opladen AF540FGZ en AF360FGZ flitsers  (gelezen 8341 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:Sneller opladen AF540FGZ en AF360FGZ flitsers
« Reactie #11 Gepost op: 20 november 2011, 19:51:05 »
Dag Peter,

Die oplaadtijd van 7-8 seconden is - nogmaals - heel gebruikelijk, zowel met NC-accu's NI-mH-accu's als met alkaline batterijen.
Met accu's is de laadtijd wat korter, maar de flitserkte wat minder, dat is een heel techtnisch verhaal.
Met de andere soorten batterijen is het omgekeerd, met hetzelfde technische verhaal als achtergrond.

Als jij verder tevreden bent met de behaalde resultaten, dan is dat uitstekend.
Heel wat forumgenoten zweren bij Eneloop-batterijen. Ik gebruik ze zelf - nog - niet, mede omdat ik al een tijd de batterijflitsers weinig gebruik.

Groeten,
Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Sneller opladen AF540FGZ en AF360FGZ flitsers
« Reactie #11 Gepost op: 20 november 2011, 19:51:05 »

Offline Peter Marinus

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Re:Sneller opladen AF540FGZ en AF360FGZ flitsers
« Reactie #10 Gepost op: 20 november 2011, 19:38:16 »
Ik heb via Google nog even op internet gekeken, en daar staat o.a. :

HQ HQ-CHARGER1.6V AC-Adapter/Oplader Ni-Zn + 4x AA-accu 2500mAh/1.6V

Deze lader wordt geleverd met vier 1.6 V nikkel-zink (NiZn) oplaadbare batterijen. Feitelijk is dit een oplaadbare batterij met de eigenschappen van een alkalinebatterij. Dit biedt veel voordelen ten opzichte van reguliere oplaadbare batterijen die slechts 1.2 V (=30% minder) geven. Met deze lader kunnen enkel 1.6 V batterijen geladen worden. Deze batterijen zijn vooral geschikt voor apparaten die veel energie vragen, zoals digitale camera`s.
Deze batterijen zijn niet alleen krachtiger, maar ook milieuvriendelijker dan andere oplaadbare batterijen. De batterijen zijn 100% recyclebaar.
De prijs is â 28,95
â   Lader:
o   Input voltage: 100 240V - 50/60Hz (6W)
o   Output voltage: AA: 4x 1.6V – 600mA, AAA: 2x 1.6V â 300mA
â   Batterij:
o   Voltage: 1.6V
o   Capaciteit: 2500MWh
« Laatst bewerkt op: 10 november 2012, 21:48:11 door Peter Marinus »

Offline Peter Marinus

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Re:Sneller opladen AF540FGZ en AF360FGZ flitsers
« Reactie #9 Gepost op: 20 november 2011, 19:20:36 »
Hallo Ruurd,
Sorry dat ik niet duidelijk ben geweest met de oplaadtijd, ik bedoel de oplaadtijd van helemaal leeg naar vol. Dat binnen 2 seconden maakte me blij omdat 1.2 V 2700 mWh accu's ongeveer 6-7 seconden nodig hebben. Ook de laadtijd met een TR-Power Pack 3 aan een AF540 is 4 seconden staat in de specs.
Dit is ook meteen de reden dat ik dit meteen op het forem heb geplaatst.
In alle flitsers, camera's, radio's enz. waar ik ze de afgelopen weken in heb getest, werken ze goed en niets is defect gegaan. Ik denk wel dat je moet oppassen dat je GEEN 1.2 Volt accu's in de 1,6 Volt lader moet stoppen, dat heb ik dan ook niet getest.
Het merk van deze 1,6 Volt Nikkel-Zink accu's is HQ.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2012, 21:45:54 door Peter Marinus »

densch

  • Gast
Re:Sneller opladen AF540FGZ en AF360FGZ flitsers
« Reactie #8 Gepost op: 19 november 2011, 09:01:09 »
Ik had dat probleem ook. Sinds kort heb ik GP batterijen 2700mha.
Hierdoor is mijn 360-fgz weer snel opgeladen.

Maar denk er ook aan wat Ruurd zegt.

Gr Dennis

asplx

  • Gast
Re:Sneller opladen AF540FGZ en AF360FGZ flitsers
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2011, 00:07:50 »
Citaat
Ik stoor me allang aan het trage opladen van de Pentax AF540FGZ en AF360FGZ flitsers,
De oplaadtijd schommelt met alle soorten accu’s en batterijen ongeveer 6 – 7 seconden.

Helaas vertel je niet, op welke wijze het flitslicht gericht wordt, dat is namelijk van wezenlijk belang: Direct gericht op het onderwerp of indirect.
Ook vertel je niet, op welke afstand je te flitsen onderwerp zich bevindt en met welke diafragma-opening.

Dit zijn 3 variabelen, die allemaal van belang zijn en invloed - kunnen - hebben op de herlaaddtijd van de flitser.

Voor de eerste flits na aanzetten van de flitser is dit een vrij gebruikelijke tijd, meestal ca 8 seconden.
Als de flits erna op volle sterkte is afgegeven, is een tijd van 6-7 seconden ook niet abnormaal en flitsen via het plafond kost ook al veel energie en daarmee herlaad-tijd.
Flitsen via een donker plafond, dan kost dat nog wat extra energie.

Groeten
Ruurd

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Sneller opladen AF540FGZ en AF360FGZ flitsers
« Reactie #6 Gepost op: 18 november 2011, 21:41:31 »
Ik gebruik Eneloop batterijen in mijn 540 en de 540 is snel weer paraat.
De Eneloop batterijen van sanyo staan erom bekend snel weer hun spanning terug te krijgen.
Wellicht dat je daar eens een setje van aan moet schaffen om te kijken hoe dat gaat? Erg goedkoop bij www.nkon.nl
Anders een powerpack voor de 540 aanschaffen?

Offline Jonny

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 494
  • Geslacht: Man
  • Erps-Kwerps Vlaams Brabant
Re:Sneller opladen AF540FGZ en AF360FGZ flitsers
« Reactie #5 Gepost op: 18 november 2011, 21:30:09 »
Hey Peter,

Kan je ook het merk met ons delen? Waar zijn ze te  koop.  Momenteel gebruik ik Duracel batterijen.

Jonny
K-5 SMC 50 mm f 1.4 en SMC 200 mm f4, de SMC DA 18-135/3.5-5.6 ED AL DC WR, smc D-FA 100mm f 2.8 - WR Macro. Sigma 120-400 f4.5-5.6
Pentax AF-540 FGZ

Offline Peter Marinus

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Re:Sneller opladen AF540FGZ en AF360FGZ flitsers
« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2011, 18:44:41 »
Hallo Ron,
Nee, ze passen niet in de powerpack's want die hebben dikkere batterijen, deze Nikkel-Zink accu's hebben de maat AA en AAA. Alleen de AAA heb ik nog niet kunnen vinden terwijl ze wel in de oplader passen.
Mijn idee is dat als je de flitser niet als een stroboscoop gebruikt het met de levensduur van de flitser wel goed zit, tenslotte zijn nieuwe gewone AAA batterijen ook meestal 1.6 - tot zelfs 1.7 Volt. En als de elco (type condensator) goed geformeerd is (liefst minimaal in keer per maand een tijdje aanzetten) lekt die geen stroom.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2012, 21:44:30 door Peter Marinus »

RonHendriks

  • Gast
Re:Sneller opladen AF540FGZ en AF360FGZ flitsers
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2011, 18:23:05 »
Passen die ook in die TR-Power Pack 3 voor de 540? Wel een handige, want de oplaadtijd is gewoon enorm traag. Voor partyfotografie is dat geen doen (maar ook niet zo mijn ding). Geen idee of de levensduur van de flitser op de lange termijn erdoor korter gaat worden.

Goeie tip.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4252
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Sneller opladen AF540FGZ en AF360FGZ flitsers
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2011, 18:21:36 »
Ik stoor me allang aan het trage opladen van de Pentax AF540FGZ en AF360FGZ flitsers,
De oplaadtijd schommelt met alle soorten accu’s en batterijen ongeveer 6 – 7 seconden.
Nu heb ik een paar setjes met 4 nieuwe oplaadbare Ni-Zn accu’s met opladers gekocht, die een spanning hebben van 1.6 Volt en 2500 mWh met het opschrift “30% more power” en inderdaad de oplaadtijd is ineens telkens binnen de 2 seconden met alle bij de genoemde flitsers, dat is nog eens ruim 2 keer sneller dan de opgave met een TR-Power Pack 3 voor de 540.
Hier ben ik heel blij mee, nu kan ik de flitsers ook eens gebruiken bij een reportage.
Ook mijn oude Metz SCA adapter die alleen met gewone batterijen wilde werken slikt deze accu’s  prima.
De prijs van een HQ setje (4 x accu+oplader)  ligt in de winkel tussen de € 20,00 - €25,00
PS, dit is mijn eerste post, misschien gaat er iets fout.
Mvg, Peter Marinus


Nee hoor, je 2e in die is ook goed gegaan!

Offline Peter Marinus

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Sneller opladen AF540FGZ en AF360FGZ flitsers
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2011, 18:18:27 »
Ik stoor me allang aan het trage opladen van de Pentax AF540FGZ en AF360FGZ flitsers,
De oplaadtijd schommelt met alle soorten accu's en batterijen ongeveer 6 â 7 seconden.
Nu heb ik een paar setjes met 4 nieuwe oplaadbare Ni-Zn accu's met opladers gekocht, die een spanning hebben van 1.6 Volt en 2500 mWh met het opschrift 30% more powerť en inderdaad de oplaadtijd is ineens telkens binnen de 2 seconden met alle bij de genoemde flitsers, dat is nog eens ruim 2 keer sneller dan de opgave met een TR-Power Pack 3 voor de 540.
Hier ben ik heel blij mee, nu kan ik de flitsers ook eens gebruiken bij een reportage.
Ook mijn oude Metz SCA adapter die alleen met gewone batterijen wilde werken slikt deze accu's  prima.
De prijs van een HQ setje (4 x accu+oplader)  ligt in de winkel tussen de 20,00 -25,00 Euro.
PS, dit is mijn eerste post, misschien gaat er iets fout.
Mvg, Peter Marinus
« Laatst bewerkt op: 10 november 2012, 21:43:44 door Peter Marinus »