Auteur Topic: Camera instellen analoge lens  (gelezen 1329 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Camera instellen analoge lens
« Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2018, 18:52:11 »
Voor het spelen met oude lenzen heb ik begrepen dat je body er op moet in stellen.

Je hoeft alleen in het menu "het gebruik van diafragmaring toestaan" aan vinken.

groeten, Arno

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Camera instellen analoge lens
« Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2018, 18:52:11 »

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Camera instellen analoge lens
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2018, 16:23:42 »
In ieder geval, je hoeft geen instellingen terug te zetten als je er weer een digitaal-klare lens op zet!
Ik gebruik ook regelmatig de oudere lenzen.


Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Camera instellen analoge lens
« Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2018, 15:52:13 »
Nee, de camera herkent de lens aan de hand van de gegevens die worden doorgegeven door de contactjes op de rand van de lens. [edit: als de lens de brandpuntsafstand niet doorgeeft, moet je dit in de camera nog instellen].

Oude lenzen hebben een  A of een M in de omschrijving. A betekent dat automatische lichtmeting wordt ondersteund door de lens. Bijvoorbeeld SMC A-50 mm f/1.7.

M betekent dat de lens een diafragma-ring heeft. Je meet het licht dan door op de groene knop te drukken.

Voor zowel A als M lenzen moet je handmatig scherpstellen.

[edit: een A-lens heeft trouwens ook een diafragma-ring bedenk ik nu ik aan mijn SMC A-50 mm f/1.7 denk. Maar het instellen van het diafragma mbv het instelwielletje op het toestel wordt ook ondersteund, dit in tegenstelling tot bij een M-lens].
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2018, 00:36:31 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Wailer

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Man
Camera instellen analoge lens
« Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2018, 13:56:06 »
Beste mensen,

Voor het spelen met oude lenzen heb ik begrepen dat je body er op moet in stellen.

Mijn vraag is eigenlijk... Moet je dat ook weer omzetten als je met de digitale lenzen gaat werken?

Dank!