Auteur Topic: Update Lightroom 6  (gelezen 1733 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Stout

  • Gast
Re: Update Lightroom 6
« Reactie #5 Gepost op: 27 oktober 2017, 17:44:06 »
Ik denk dat hier aardig wordt weergegeven waarom je in RAW moet fotograferen:
http://zoom.nl/artikel/cursussen/23981-waarom-moet-je-in-raw-fotograferen-en-niet-in-jpg.html

Lightroom is voor mij verreweg het prettigste programma om mijn RAW foto's te bewerken. Ik fotografeer uitsluitend in RAW (DNG) en ben nu een paar dagen aan het experimenteren met Lightroom 6 en moet zeggen dat dit echt een fantastisch programma is. Wat een mogelijkheden en wat een geweldige tools zitten hier in.
Jammer dat Lightroom niet altijd de juiste lens herkent, dat is vreemd want DXO herkent de meeste lenzen wel correct.
Ik heb een Sigma 18-250 gehad, die werd door Lightroom aangemerkt als 70-200 terwijl DXO de lens wel juist herkent.
Als je alleen met Pentax lenzen fotografeert gaat het volgens mij wel altijd goed.

De meeste gratis alternatieven hebben de laatste jaren op mijn computer gestaan. RAW Therapee heeft dan mijn voorkeur, vooral omdat het ook in het Nederlands is.
Maar het is wel veel rommeliger dan Lightroom en je moet vaak zoeken naar de tools die je wilt gebruiken. Helaas is RAW Therapee niet altijd heel snel met het toevoegen van lensprofielen.
DXO (nu tijdelijk gratis) is ook een fijn programma, maar wel in het Engels en dan is het nog wat meer zoeken. DXO is altijd wel heel erg goed en snel met updates van lensprofielen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Update Lightroom 6
« Reactie #5 Gepost op: 27 oktober 2017, 17:44:06 »

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Update Lightroom 6
« Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2017, 15:36:30 »
Wil je het laatste stukje uit een opname persen, omdat je hoge ISO's, groot contrast of andere uitdagingen hebt.
Dan is RAW het enige juiste antwoord...
Bovenstaande voordelen zijn mij bekend, maar werden niet zichtbaar bij het gebruik van FastStone Image Viewer en RAW.
Uitgaande van RAW (DNG), met welk programma kan je deze dan het beste bewerken, zonder dat je vast zit aan een (duur) abonnement. Lightroom is vrij algemeen bekend, maar is dat nu ook de beste keuze om te gaan gebruiken?

groeten, Arno

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Update Lightroom 6
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2017, 14:16:44 »
Het gebruiken van RAW files als basis heeft altijd de voorkeur, omdat daar alle sensor informatie in zit.
Zodra je met JPG bestanden start, mis je al een gedeelte van de informatie die de sensor wel heeft vastgelegd.
De RAW file heeft alle informatie, de JPG slechts een gedeelte, wat ook het verschil in grootte verklaart.
De camera maakt de JPG op basis van zijn instellingen, wat niet altijd het beste resultaat biedt...


Bij zeer beperkt bewerken en niet te groot presenteren is JPG bruikbaar en wat handzamer.
Wil je het laatste stukje uit een opname persen, omdat je hoge ISO's, groot contrast of andere uitdagingen hebt.
Dan is RAW het enige juiste antwoord...
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Update Lightroom 6
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2017, 13:32:19 »
Adobe heeft tegen de verwachting in toch nog een update uitgebracht voor Lightroom 6.
Van 6.12 naar 6.13.
Wat is nu het beste advies: Lightroom 6.13 te kopen en installeren en foto's in RAW (DNG) maken en op je PC ontwikkelen/corrigeren en omzetten in JPG of
foto's in JPG maken en corrigeren/aanpassen met een gratis programma als FastStone Image Viewer of GIMP.

groeten, Arno

Stout

  • Gast
Update Lightroom 6
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2017, 10:36:23 »
Adobe heeft tegen de verwachting in toch nog een update uitgebracht voor Lightroom 6.
Van 6.12 naar 6.13.