Auteur Topic: NIK software  (gelezen 2062 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pen10D

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 96
  • Geslacht: Man
Re: NIK software
« Reactie #17 Gepost op: 11 december 2014, 21:48:44 »
Ook ik gebruik NIK software, nadat de prijs inderdaad flink gezakt was, gekocht. Voornamelijk Silver Effects. Daarnaast heb ik de gratis versie van OnOne software, Perfect Effects 8. Ook erg leuke mogelijkheden.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: NIK software
« Reactie #17 Gepost op: 11 december 2014, 21:48:44 »

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: NIK software
« Reactie #16 Gepost op: 10 december 2014, 16:55:10 »
Hier ook Silver Efex Pro II het meest in gebruik, gevolgd door Dfine. Vwb die ruis kan ik inderdaad onderschrijven dat voor de ene foto LR prima werkt en voor de andere dan Dfine weer. Ik vind niet dat je voor ruisprogramma's op recensies af moet gaan, tenzij deze heel erg zijn toegespitst op een bepaald gebruik dmv presets (bv. portretfotografie) en dat nou net hetgeen is dat jij veel doet, ruis komt op zoveel verschillende manieren voor dat er gewoon geen programma bestaat dat alles echt goed aanpakt met een druk op de knop.

Maar met LR en Dfine samen kom je met de nodige trial & error toch een heel eind  :) en Silver Efex vind ik verschrikkelijk fijn werken.

« Laatst bewerkt op: 10 december 2014, 16:59:49 door SanderKikkert »
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: NIK software
« Reactie #15 Gepost op: 10 december 2014, 16:54:59 »
Niet iedere ruisverwijderaar werkt hetzelfde. Je hebt ook verschillende soorten ruis namelijk. De één werkt die beter weg dan de ander.
Ik heb van TOPAZ DeNoise en dat komt regelmatig erg goed uit testen.
De LR ruisverwijderaar vind ik vaak behoorlijk wat onscherpte toevoegen.
Dfine wil ik dus ook maar eens gaan proberen.

Ik heb gisteravond de demo versie van NIK geïnstalleerd. Van het weekend eens mee aan de slag. De demo periode is "maar" 15 dagen.

Ik heb de hele collectie van nik, en een aantal van Topaz.

van NIK gebruik ik voornamelijk silver effects, color effecs en analog effects. De rest eigenlijk niet. (ook HDR effects, maar niet vaak)

en van topaz heb ik b&w effects, Adjust, denoise, clarity en detail.

en ik gebruik ze een beetje doorelkaar. Maar weet wel altijd (bijna) welke ik ga gebruiken bij welke foto. Silver effexs gebruik ik bijna altijd bij portretten. en b&w effecs bij nachtopname. Dat komt ook omdat ik er presets voor heb, dus is het wel makkelijk. Maar ook omdat ik nog (voor mijn gevoel) geen goede preset in b&w effects heb kunnen maken voor portretten. En het zelfde geldt voor nachtopnamen (maar dan andersom). En het komt voor dat ik begin in 1 en als ik niet krijg wat ik wil, het in de andere plug-in probeer. Ze hebben allebij hun sterktes en zwaktes.
Clarity is erg fijn als je het een beetje simpel wilt houden, maar de foto's net even iets meer "pop" wilt geven.
Adjust is goed voor HDR achtige foto's, zonder over de top te gaan (of er overeen als je wilt)
Collor effecs gebruik ik vooral bij foto's van auto's. En dat heeft puur te maken met presets die ik gemaakt heb, en dus snel de filter er overheen kan gooien om startpunt te hebben, en daarna puntjes op de i zetten.

En weet niet of hij te krijgen is, maar perfect effecst van OnOne is ook best leuk. (was tijd geleden gratis te krijgen)
« Laatst bewerkt op: 10 december 2014, 17:01:01 door mocca »

Offline ouwedeur

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 799
  • Geslacht: Man
  • i shoot raw.
    • mijn website
Re: NIK software
« Reactie #14 Gepost op: 10 december 2014, 16:41:27 »
tja heb allebei compleet voor de ene keer gebruik ik topaz voor de ander nik bij nik gebruik ik wel heel vaak color efex pro 4 voor de puntjes op de i  :afro:
google before you tweet
www.psajfotos.nl

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: NIK software
« Reactie #13 Gepost op: 29 november 2014, 09:47:40 »
Dat werkt toch het zelfde als de ruisreductie in Lightroom?
Of wentel ik mij zalig in onwetendheid ?

Niet iedere ruisverwijderaar werkt hetzelfde. Je hebt ook verschillende soorten ruis namelijk. De één werkt die beter weg dan de ander.
Ik heb van TOPAZ DeNoise en dat komt regelmatig erg goed uit testen.
De LR ruisverwijderaar vind ik vaak behoorlijk wat onscherpte toevoegen.
Dfine wil ik dus ook maar eens gaan proberen.

Ik heb gisteravond de demo versie van NIK geïnstalleerd. Van het weekend eens mee aan de slag. De demo periode is "maar" 15 dagen.

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: NIK software
« Reactie #12 Gepost op: 29 november 2014, 07:50:00 »
Ik gebruik ook NIK. Voornamelijk de Color en Silver Efex pro, maar ook Dfine om ruis weg te werken.

Dat werkt toch het zelfde als de ruisreductie in Lightroom?
Of wentel ik mij zalig in onwetendheid ?

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re: NIK software
« Reactie #11 Gepost op: 29 november 2014, 07:28:07 »
Ik gebruik ook NIK. Voornamelijk de Color en Silver Efex pro, maar ook Dfine om ruis weg te werken.
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: NIK software
« Reactie #10 Gepost op: 28 november 2014, 22:40:47 »
Ik gebruik ook NIK , vooral voor ZW silver efex en voor kleur color efex. De overige onderdelen heb ik nog niet echt bestudeerd.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: NIK software
« Reactie #9 Gepost op: 28 november 2014, 21:57:15 »
Thanx allemaal alvast.....

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: NIK software
« Reactie #8 Gepost op: 28 november 2014, 21:55:35 »
Sinds NIK software is overgenomen door Google is de prijs een vijfde van wat het daarvoor was.

Ik gebruik vnl HDR efex pro 2 en Silver efex pro 2. Maar in het pakket zitten ook nog Color efex pro 4, Dfine 2, Sharpener pro 3 (Raw pre-sharpener), Sharpener pro 3 (output-sharpener) en Viveza 2. In Color efex pro 4 zitten wel aardige filters, maar ik heb ze nog maar weinig gebruikt.

HDR efex pro 4 vind ik heel prettig werken. Mijn geenszins definitieve mening is dat bij vergelijk met photomatix HDR efex pro 2 veel realistischer resulaten geeft. Maar het is maar wat je wilt bereiken met de HDR techniek.

Silver efex pro 2 vind ik een heel aangenaam pakket, dat veel presets heeft die oude analoge zwart-wit fotografie na bootsen.

Topaz software ken ik niet.

Nik werkt met de 64 bits versie van ligtroom. Dat is ook de combi die ik gebruik.

Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: NIK software
« Reactie #7 Gepost op: 28 november 2014, 21:48:21 »
Ja FF gecheckt en het klopt we hebben het over dezelfde alleen fungeren een aantal onderdelen niet en zijn betaald anders geeft deze demo aan en kun je er in werken. Vr Gr Sander

Alles werkt bij mij ...

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline drielletje

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 302
  • Geslacht: Man
Re: NIK software
« Reactie #6 Gepost op: 28 november 2014, 21:43:28 »
Ja FF gecheckt en het klopt we hebben het over dezelfde alleen fungeren een aantal onderdelen niet en zijn betaald anders geeft deze demo aan en kun je er in werken. Vr Gr Sander

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: NIK software
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2014, 21:35:51 »
Dat gezegd hebbende .., een volgende update of nieuwe versie van NIK zal waarschijnlijk gewoon gekocht gaan worden door me .. 
Super fan ...


edit:
Ik heb topaz ook ... maar heb dat nooit werkend gekregen .. dus helaas geen vergelijk

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: NIK software
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2014, 21:34:16 »

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: NIK software
« Reactie #3 Gepost op: 28 november 2014, 21:29:44 »
Ha Edzo, ik gebruik de gratis software waarbij ik deze vooral gebruik naast Adobe elements. Ik gebruik met name silver exef pro om de boel lekker aan te dikken in zwart/wit en keuze aan diverse filters. Color efex pro om de kleuren aan te dikken als die door bv. saai grijs weer minder in het oog springen. Je hebt ook nog de analog efex pro met de mogelijkheid om de ouderwetse looks te creëren. Een aantal werken niet en moeten voor gebruik aangeschaft worden. Het geeft veel mogelijkheden daarnaast kun je binnen de aanpassingen nog schuiven met licht, schaduw etc. De moeite waard om te downloaden. Vr Gr Sander

NIK gratis??

Offline drielletje

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 302
  • Geslacht: Man
Re: NIK software
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2014, 21:25:41 »
Ha Edzo, ik gebruik de gratis software waarbij ik deze vooral gebruik naast Adobe elements. Ik gebruik met name silver exef pro om de boel lekker aan te dikken in zwart/wit en keuze aan diverse filters. Color efex pro om de kleuren aan te dikken als die door bv. saai grijs weer minder in het oog springen. Je hebt ook nog de analog efex pro met de mogelijkheid om de ouderwetse looks te creëren. Een aantal werken niet en moeten voor gebruik aangeschaft worden. Het geeft veel mogelijkheden daarnaast kun je binnen de aanpassingen nog schuiven met licht, schaduw etc. De moeite waard om te downloaden. Vr Gr Sander

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
NIK software
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2014, 21:14:17 »
De navolgende vragen:

1. Wie gebruikt hier NIK Software?
2. Welke NIK producten en waarom?
3. Wat zijn de ervaringen met NIK?
4. Wie kent TOPAZ en kan verschil tussen TOPAZ en NIK aangeven?
5. Werkt NIK ook met Lightroom 64-bits versie?