Auteur Topic: Twee 55mm/f1.2 lenzen vergeleken  (gelezen 1569 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

newmikey2

  • Gast
Re: Twee 55mm/f1.2 lenzen vergeleken
« Reactie #6 Gepost op: 16 november 2016, 21:18:00 »
Ook ik heb de reveunon 55- 1.2
Een prachtig portretlensje
zie foto van mijn dochter op 1,2 (dus volle opening)
groet
Cire


Prachtig portret!

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Twee 55mm/f1.2 lenzen vergeleken
« Reactie #6 Gepost op: 16 november 2016, 21:18:00 »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Twee 55mm/f1.2 lenzen vergeleken
« Reactie #5 Gepost op: 16 november 2016, 20:41:30 »
Met deze Revuenon kunnen inderdaad prachtige foto's gemaakt worden. Zo te zien beviel newmikey2 deze lens ook beter dan de Porst, want die laatste is weer in de verkoop gegaan. Nu afwachten tot er zo'n mooi vergelijk komt tussen de Revuenon en de K- of zelfs A- variant van Pentax (beide 50mm i.p.v. 55mm). Beide zijn de afgelopen tijd ook op marktplaats voorbij gekomen.

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: Twee 55mm/f1.2 lenzen vergeleken
« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2016, 13:48:12 »
Ook ik heb de reveunon 55- 1.2
Een prachtig portretlensje
zie foto van mijn dochter op 1,2 (dus volle opening)
groet
Cire

Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Twee 55mm/f1.2 lenzen vergeleken
« Reactie #3 Gepost op: 6 oktober 2016, 14:41:10 »
Fijn dat je zo'n mooie review schrijft. Erg nuttig!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Twee 55mm/f1.2 lenzen vergeleken
« Reactie #2 Gepost op: 6 oktober 2016, 13:15:15 »
Erg leuk dat je dit vergelijk met ons deelt, zeer interessant moet ik zeggen. Zelf heb ik me redelijk ingelezen in 50/55mm F1.2 lenzen en zover ik weet zijn er niet veel vergelijken van twee van deze lenzen waarbij ze gelijktijdig onder de zelfde condities getest zijn.

Dat de Revuenon op f1.2 scherper zou zijn had ik wel verwacht, maar dat er zo'n verschil in kleurweergave zit, is nieuw voor mij.

... Omdat de Porst echter een niet-geleidende lensmount heeft, werkt de groene knop hier niet (de betreffende contactpunten op de camera worden niet kortgesloten)...
Hier had ik nog niet eerder van gehoord, goed om te weten.

... Zou aan de hand van het bovenstaande makkelijk moeten zijn om te identificeren welke plaat bij welke lens hoort...uitdagingkje?
Foto 1: Revuenon en Foto 2: Porst

Ik had een unieke kans om zowel de Porst als ook de Revuenon 55mm/f1.2 lenzen aan te schaffen via eBay. Voor de korte tijd die ik ze heb kunnen gebruiken volgen hieronder mijn eerste impressies.
...
Je hebt ze toch al niet weg gedaan ??? ?

Groet,  Peter

newmikey2

  • Gast
Twee 55mm/f1.2 lenzen vergeleken
« Reactie #1 Gepost op: 6 oktober 2016, 11:44:26 »
Ik had een unieke kans om zowel de Porst als ook de Revuenon 55mm/f1.2 lenzen aan te schaffen via eBay. Voor de korte tijd die ik ze heb kunnen gebruiken volgen hieronder mijn eerste impressies.

Bouw:

De Porst is een solide lens, geheel metaal met een zwart geanodiseerde lensvatting (daarover hieronder meer). De Revuenon is ook geheel metaal maar met een blank-metalen vatting. Beide hebben uitzonderlijk grote achterste lenselementen wat, gezien de extreme opening van f1.2 ook wel nodig is.

Glas:

Van beide lenzen is het voorste element ook groot maar bij de Porst ligt het iets dieper dan bij de Revuenon. Toch lijkt de Porst iets gevoeliger voor contrastvermindering door invallen licht en ik heb daar dan ook meteen een metalen zonnekap voor aangeschaft die duidelijk zichtbaar het contrast verbetert. Voor de Revuenon heb ik een zonnekap in bestelling bij Amazon maar dat is meer om het voorste lenselement te beschermen aangezien het contrast al direct zeer goed te noemen is.

Beschikbare belichtingsmodi:

Uiteraard zijn dit beide geheel handmatige lenzen, zonder AF en ook zonder electronische contacten. Wijd open op f1.2 functioneren ze beide in zowel M als Av belichtingsmodus.

Omdat de Porst echter een niet-geleidende lensmount heeft, werkt de groene knop hier niet (de betreffende contactpunten op de camera worden niet kortgesloten) maar een klein stukje zilverpapier tussen lens en camera lost dat op. Ik ben van plan om een klein reepje metaalfolie op de lensmount te plakken om zo het probleem helemaal de wereld uit te helpen. Een andere optie zou zijn om de lens te openen en het veertje van de diafragma-arm te verwijderen maar vooralsnog vind ik dat onnodig. Je koop zo'n lens uiteraard voor het gebruik op de volle opening, vanaf f1.8 kan je gewoon de Pentax 50mm/f1.8 gebruiken.

De Revuenon heeft een geleidende lensmount en kan dus zonder enige modificatie met de groene knop gebruikt worden waarbij het diafragma zich sluit, de lichtmeting wordt uitgevoerd en de sluitertijd correct wordt ingesteld.

Beeldkwaliteit:

Dit is waar beide lenzen mij buitengewoon verbazen. Ik zou verwacht hebben dat ze ongeveer gelijk presteren maar niets is minder waar! De Porst geeft op volle opening een prachtig zacht, bijna dromerig beeld met halo-achtige overgangen en heel mooie bokeh. De kleuren zijn mooi levendig en het contrst (met zonnekap) is prima. Op de kleinere diafragma's verdwijnt de dromerige sfeer en wordt het een knalscherpe lens. De Revuenon heeft niets van dat dromerige en lijkt iets koeler te renderen. Zelfs op de volle opening van f1.2 zijn scherpe delen ook echt (auw) scherp en bij een beetje diafragmeren breidt die scherpte zich over het beeld uit. Ook hier is de bokeh echt supermooi met hele geleidelijke, boterzachte overgangen tussen scherp en onscherp en mooie OOF cirkels die niet voor die van de Porst onderdoen.

Eindconclusie:

De twee lenzen zijn totaal verschillend, op de kwaliteit na want die is bij beide zoals verwacht zeer solide. Van beide zijn de focusringen makkelijk te draaien, de Porst heeft een iets langere "slag". Vooralsnog ga ik met veel plezier allebei gebruiken, de één voor de wat dromerige sfeer die hij oproept en de ander voor de mooie rendering en scherpte. Op termijn zal ik bekijken welke van de twee mag blijven want ik wil niet te veel glaswerk - maakt kiezen alleen maar moeilijker.

Voorbeeldjes van beide lenzen(zijn hier al eens voorbijgekomen denk ik) van ongeveer hetzelfde plekje in mijn achtertuin, zij het op verschillende dagen en met ander licht. Zou aan de hand van het bovenstaande makkelijk moeten zijn om te identificeren welke plaat bij welke lens hoort...uitdagingkje?