Auteur Topic: Winkelcentrum te Apeldoorn  (gelezen 984 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Winkelcentrum te Apeldoorn
« Reactie #8 Gepost op: 11 september 2019, 19:38:37 »
Dat je een "pixel peeper" bent is helemaal niet verkeerd bij het streven naar een maximaal haalbaar resultaat. Behalve het diafragma meer sluiten, kan je ook de sluitertijd nog iets verhogen om bewegingsonscherpte sterker te voorkomen. De gebruikte ISO waarde zal daardoor omhoog moeten; in hoeverre dit ten koste gaat van het resultaat, kan je in een test uitproberen.

Groeten, Arno
Naast wat je hier zegt heb ik gezien dat jpeg's rechtstreeks uit de camera "buitengewoon goede" afbeeldingen van de mensen op de foto's oplevert. De scherpte en de ruisonderdrukking is gewoon heel goed. Met nabewerking in Raw is dat vrijwel niet te evenaren volgens mij. De afbeeldingen van luchten zijn bij jpeg's rechtstreeks uit de camera vaak wat minder. Dit geldt uiteraard voor mijn camera, geldt (nog) niet voor alle camera's.

Groet, Alwin.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Winkelcentrum te Apeldoorn
« Reactie #8 Gepost op: 11 september 2019, 19:38:37 »

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Winkelcentrum te Apeldoorn
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2019, 10:52:47 »
Dat ik zoveel aandacht geef aan die twee personen geeft aan dat ik nogal een pixel peeper ben. Alleen door de foto te bekijken op 100%  kun je zien dat zij wellicht niet helemaal scherp zijn.

Dat je een "pixel peeper" bent is helemaal niet verkeerd bij het streven naar een maximaal haalbaar resultaat. Behalve het diafragma meer sluiten, kan je ook de sluitertijd nog iets verhogen om bewegingsonscherpte sterker te voorkomen. De gebruikte ISO waarde zal daardoor omhoog moeten; in hoeverre dit ten koste gaat van het resultaat, kan je in een test uitproberen.

Groeten, Arno

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Winkelcentrum te Apeldoorn
« Reactie #6 Gepost op: 10 september 2019, 11:21:49 »
Of je gaat oefenen in geduld en in anticiperen, dan wordt de factor geluk ook wat kleiner.....   :angel:
Daar heb je gelijk in ... Daarom begon ik de zin ook met: "Misschien iets om op te letten [...]", maar dat heb jij weggeknipt. Maar dat maakt niet uit. Bedankt voor je commentaar.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Winkelcentrum te Apeldoorn
« Reactie #5 Gepost op: 10 september 2019, 00:27:34 »
[...], maar gezien de korte tijd die je hebt om te beslissen als twee mensen jouw richting op lopen en jij er net aan komt lopen is de factor geluk van belang.[...]
Of je gaat oefenen in geduld en in anticiperen, dan wordt de factor geluk ook wat kleiner.....   :angel:

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Winkelcentrum te Apeldoorn
« Reactie #4 Gepost op: 9 september 2019, 13:14:50 »
Zoran en Peter, bedankt voor jullie reacties ...  :)

@Peter: Dat ik zoveel aandacht geef aan die twee personen geeft aan dat ik nogal een pixel peeper ben. Alleen door de foto te bekijken op 100%  kun je zien dat zij wellicht niet helemaal scherp zijn. Ik maak de foto's ter plekke eigenlijk op goed geluk. Pas achteraf zie ik of de mensen op de foto er wel goed op staan en of ze wel goed belicht zijn. Misschien wel iets om op te letten, maar gezien de korte tijd die je hebt om te beslissen als twee mensen jouw richting op lopen en jij er net aan komt lopen is de factor geluk van belang.

Groet, Alwin.
« Laatst bewerkt op: 10 september 2019, 03:42:23 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Winkelcentrum te Apeldoorn
« Reactie #3 Gepost op: 9 september 2019, 12:30:03 »
Ik vind de foto best geslaagd. Alleen denk ik uit je begeleidende tekst te lezen dat je de 2 naar je toe lopende personen nogal belangrijk in het geheel vindt. Dan had je de foto mijn ziens nog sterker kunnen maken door de foto te nemen terwijl ze net door het zonnetje beschenen worden. Ze zijn bij deze foto dat punt echter net voorbij.

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Winkelcentrum te Apeldoorn
« Reactie #2 Gepost op: 8 september 2019, 22:48:54 »
Ik vind het een geslaagde foto: zowel diepte- als breedtezicht zitten er in en een goede z/w-omzetting.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Winkelcentrum te Apeldoorn
« Reactie #1 Gepost op: 8 september 2019, 20:27:30 »
EOS M50, EF-M 22mm f/2.0 STM

Misschien als ik de AF op gezichtsherkenning had gezet, dat de twee jongens nog wat scherper in beeld waren gekomen. Gezien de korte sluitertijd had het diafragma ook nog wat verder dicht gekund, wat had geleid tot een grotere scherptediepte en dus een grotere kans op scherpe gezichten. Maar de foto als geheel is misschien leuk genoeg om te plaatsen.

1.
ISO 100, 22mm, f/2,8, 1/320
Shopping mall at Apeldoorn by 2011*Alwin, on Flickr

Groet, Alwin.
« Laatst bewerkt op: 8 september 2019, 20:35:28 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)